Mogge allemaal,
Heb alles even zitten lezen van iedereen, het gaat inderdaad om de compensatie van het drijfvermogen van de torpedo's.
Ik heb per torpedo ongeveer 4 gram drijfvermogen, dat houd in 4x4 voorin en 1x4 achterin, uiteindelijk houd ik dan 3x4 gram over is 12 gram.
Want ik kan de torpedo achter tegen een van voor wegstrepen, het zal wellicht niet precies hetzelfde zijn maar daarvoor heb ik nog steeds mijn balansmachine.
Zoals willem het beschrijfd klopt het, alleen heb ik 6 toestanden waarin de balans kan zijn, volledig leeg, en gevuld telkens met 1 torpedo (5) maakt de gevulde toestand.
Als je zegt dat de lengteas regeling dit compenseerd tijdens het varen dan klopt dit helemaal, die 12 gram daar merkt de boot weinig van.
Maar leg eens 12 gram lood op het uiterste gedeelte in uitgebalanceerde toestand waar mijn torpedoinrichting ligt, dan zakt mijn neus direct en is de boot uit balans.
Met zoveel variabelen wil ik dat proberen op te lossen door de autogyro mijn balansmachine aan te sturen, het zal wel een hoop uitproberen worden maar met de informatie van jullie allemaal moet ik toch een heel eind komen.
Zo, en nu koffie