Bouwverslag VNAF Cessna O-1A "BirdDog" Scale 1/7.5 (RBC-Kits)

Discussie in 'Vliegende schaalmodellen' gestart door Bramman, 26 aug 2008.

  1. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Hij heeft en PIC gebruikt, om precies te zijn de12F629. Dit is een erg bekende. Zelf ben ik op dit moment ook nog niet erg bekend met het programmeren van PIC's, maar ik hoop het in ieder geval te leren voordat de Porter af is.

    Ik wilde toch al een PIC in de Porter proppen om ook de knippereffecten en dergelijke erin te zetten en evt nog wat dingen te regelen.

    Ik denk wel dat ik hem met 6 LED's zou maken, dan loopt het toch weer wat realistischer, en voor schaal 1:8 heb je toch wat meer ruimte dan hij voor zijn 1:87 auto's.
     
  2. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Struts zijn 29 gram. Dus totaal nu 869 gram.

    grtz

    b
     
  3. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Inderdaad. Dacht al waar ken ik hem van. Al googlend, bleek die in de Wii te zitten :D

    Meer ledjes is inderdaad realistischer, moet nog even uit vogelen hoe groot het beacon precies moet worden op mijn kist, maar het moet met 3mm ledjes kunnen denk ik...

    Ben benieuwd hoe jij het gaat doen.

    grtz

    b
     
  4. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Bram,

    :worship: Mag gezegd worden als het er prima uitziet, je hebt het goed begrepen dat je eigen kist bouwen geen straf is maar gewoon 100% fun is.
    En eehhh moet natuurlijk wel bekennen dat die RBC kitjes verschrikkelijk goed zijn:p;).

    Gisteren nog effe vergeten te laten zien misschien ook leuk voor jou Dog om te maken.
    [​IMG]


    Menno,

    Nou goed dan daar gaat tie dan:D de Dog gaat op de weegschaal.
    [​IMG]
    Gewicht 1640 gram let wel dit is met een lege :p 3 cel Lipo 3300.

    Ton
     
  5. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Ton,

    Als ik niet beter wist, zou ik zeggen dat dit een kist is die door jou ontworpen is :D Zonder gekheid voor alle amateurs en wanabee-bouwers onder ons: gewoon doen!

    Stond op het lijstje. Onderaan, maar wil ik wel... Zie trouwens dat je daar ook lithoplaat hebt gebruikt. Ben ik dat gisteren toch vergeten mee te nemen:rolleyes:

    Kijk dan ben ik dus al over de helft ;)

    Gisteren nog aan het prutsen geweest. Wilde dat coconnetje voor het lampje op de staart maken. Blijkt dat een LED van 5mm precies schaal zou zijn :mad: Afijn, ik sloop hem er wel weer af en haal een nieuwe. Overigens lukte het maken van dat coconnetje ook niet, dus kwam wel uit :rolleyes:

    grtz

    b
     
  6. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Vandaag paar likjes verf gegeven en verder geen puf.

    Daarom maar eens achter de PC geklommen en met fotowinkel aan de slag.

    Ik had een tekening van Ton gekregen van het dashbord.

    Daar heb ik instrumenten in geknipt en geplakt, zo ik ze om internet kon vinden. Wilde oude look en feel wel hebben, dus een paar zijn vergeeld.

    Bedoeling is als ik eea goed heb, de tekening op schaal uit te printen en dan het panel te gaan maken. Ergens wil ik dan die plaatjes uitknippen en plakken. Afijn jullie zien het vanzelf.
    [​IMG]

    grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  7. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    gisteravond even wat zitten proberen met een printplaatje en een doos LEDs.

    Met 4 LEDs kun je een een doorsnede van 10mm maken, kan evt nog een stukje kleiner. met 8 LEDs kun je een rondje van 15mm maken. door de 'kraag' van de LEDs te vijlen is dit evt nog wat te comprimeren, maar veel is er niet mogelijk.

    vanmorgen even de foto's van de Porter bekeken. ik schat dat het beacon van de Porter zo'n 10cm doorsnede is, dus zo'n 12,5mm moet zijn op schaal. dat zullen dus 4 of 6 LEDs worden.
     
  8. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Hoi,

    Leuk kistje die porter van je ;)

    Als je nu met SMD leds aan de gang gaat?
    Drawing of sizes of SMD LED
    Die 1206 SMD LEDs zijn toch weet iets kleiner dan de reguliere led en platter. Kan je er meer kwijt per mm2. Moet je alleen iets van een behuizing organiseren, maar dat is het minst moeilijk...

    Grtz

    b
     
  9. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Nog even verder zitten piemelen met fotowinkel en heb het nu rond denk ik.
    [​IMG]

    Dit is het orgineel:
    [​IMG]
    [​IMG]

    Ben gek op idiote details, dus wil zelfs die dymo letters erop hebben:rolleyes:

    Nu eerst maar eens naar reallife uitwerken...

    grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  10. jitze

    jitze PH-SAM

    Lid geworden:
    9 apr 2007
    Berichten:
    3.239
    Locatie:
    Dordrecht ZH Vliegclub: Red Eagles
    Dankje :D


    net even gekeken voor SMD LEDs. gaat niet leuk worden, maximale lichtopbrengst is 130mcd ofzo (leuk voor als het donker is) , terwijl je met normale 3mm heldere rode LEDs gerust 9000mcd kunt halen (dit zie je overdag tenminste ook)... Dan liever iets minder LED's die je in ieder geval WEL ziet!
     
  11. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    De klassieke zijn inderdaad matig qua opbrengst.
    De nieuwe versies gaan beter denk ik:
    Superbright SMD LEDs
    De zgn PLCC2 doet in wit toch al 1500 mcd. Dan moet de houder weliswaar rood worden, maar dat kan ook...

    Vorige week een demonstratie gezien van die ellende dingen, had vijf minuten later nog las ogen :cool:
    Denk dus dat dat mee gaat vallen (die nieuwere), maar blijft minder dan de normale leds.

    Eventueel kun je de 1.8mm superbright LEDs nemen.
    Superbright 1.8mm LEDs
    Toch ook goed voor 2800cmd (rood) of 5800 mcd(wit).

    Afijn ben benieuwd.



    Overigens is de invalshoek bij SMD leds hoger, dan gewone leds. Dat kan ook verschil maken...

    Nog even verder gekeken en het viel mij op dat de 10mm leds, tot 1500 mcd (6lm) geven in een hoek van 140 graden.
    Staat zelfs waarschuwing bij: 'Buitensporig helder licht!'

    Dan wordt volgens mij deze optie ook acceptabel

    De code hoeft dan niet meer verzonnen te worden, schema wel:
    http://www.electronicslab.ph/forum/index.php?topic=5908.0

    grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  12. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Blijkt de toner van mijn printer dermate leeg, dat hij dienst weigert...

    Toch maar weer verder met dashbord van de cockpit verfijnen.
    Dit moet hem toch maar zijn.
    [​IMG]
    Als je goed kijkt zie je dat er een blokje onderzit, met een setje knoppen er naast. Op dat blokje staan safety instructions. Nooit leesbaar te krijgen, maar het hoort er wel ;)

    De lege zwarte rondjes zijn de plekken waar een schakelaar moet komen die verzonken zit. Zo kan ik die alvast uitsnijden. Dat ding rechts onderin is een soort shoke (engine primer las ik ergens op een foto), die zit er op gemonteerd en hoeft niet uitgesneden te worden.

    Daarnaast heb ik de hele avond zitten puzzelen hoe ik die dyna-lettertang texten leesbaar kan houden, als ik ze verklein.

    Ik had al de juiste fonts gevonden, alleen ze werden onleesbaar op het moment dat ze op dasbordschaal kwamen... In fotowinkel lukt dat niet, omdat die alleen naar puntjes van een plaatje kijkt. Uiteindelijk in illustrator de teksten gemaakt, gevectoriseerd en het geheel in Indesign. Lang geleden dat ik dat gebruikt heb, maar het is gelukt.

    Bij het definitieve resultaat, knip ik die op uit en plak ze op het dashbord, net echt. Voor de nieuwsgierigen onder ons dit staat er:
    [​IMG]

    Kost wat (vooral tijd), maar dan heb je ook wat...

    Grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  13. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Zo vanavond even zitten prutsen.

    Heb eerst mijn gereconstrueerde en virtuele dashboard gespiegeld uitgeprint. Vervolgens deze op zo'n ordner geplakt. Deze had een redelijke 'schaaldikte' voor de diepte van een metertje. Alle andere materialen waren (naast dat ik die niet op juiste formaat voor handen had) snel te dik. Even overzichtje van gebruikte materiaal en resultaat:
    [​IMG]

    Heb met een stanleymesje netjes alle rondjes er uitgesneden en daarna in een gebroken wit verfje gezet. Het snijden gebeurde dus aan de achterkant. Dat gaf dit resultaat:
    [​IMG]

    De losse paneeltjes om gaten af te dichten of een instrumentje pas te maken is 80grams papier. Had karton kunnen zijn, maar ik denk dat dat te dik wordt. Op de natte verfgeplakt, dus vingers zien er weer niet uit...

    Als je dat dan over een vers geprint dashbordje legt, dan krijg je dit effect:
    [​IMG]

    Daar moet nog een stukje folie tussen, zodat het glas lijkt.
    De losse paneeltjes krijgen ook nog een likje verf, en er gaan natuurlijk ook drupjes houtlijm op, zo hebben we schroefjes. De vijf zwarte gaten zijn schakelaars, waarvan er drie rood zijn dus dat gaat ook nog gebeuren. Uiteraard inclusief knopjes, maar daar moet ik nog even op puzzelen.

    Vies maken doen we uiteraard ook nog :D

    Tot zover weer...

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  14. jan brilman

    jan brilman PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 sep 2002
    Berichten:
    12.503
    Locatie:
    groningen
    Mooi resultaat, petje af! :p

    Volgende keer (. . .) even een cirkelsnijder nemen! :teacher:

    1. Gavere cirkels,
    2. minder moeite.

    Of is de schaal daarvoor te klein? :confused:


    jan.
     
  15. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Jan helemaal gelijk. Ik heb zo'n ding, maar slechts 4 circels waren groter dan de minimale maat (1 cm). Dus dan moet het wel. Schaal is 1op7,5 dus echt te klein. Overigens ga je het niet zien op het eindresultaat verwacht ik.

    Anywayz, dank voor tip.

    b
     
  16. Edwin van der Maat

    Edwin van der Maat verslagschrijvers

    Lid geworden:
    18 dec 2006
    Berichten:
    421
    Locatie:
    Swieqi; Malta
    Hoi Bram,

    had even je opbouw van het instrument paneel gemist. Leuk he, om zulke details te maken. Ziet er goed uit, ga zo door.

    Groetjes, Edwin
     
  17. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    En weer wordt de lat een stukje hoger gelegd, netjes hoor.

    Ton
     
  18. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Dank, hoe wel op de schaal van jou D21 iets makkelijker zal zijn. Maar leuk is het zeker ;)
     
  19. Bramman

    Bramman

    Lid geworden:
    7 jul 2007
    Berichten:
    1.103
    Locatie:
    Rotterdam
    Heb de kunst afgekeken, maar wil de lat zeker hoger leggen. Volgens mij was jij ook nog niet klaar :D

    Gisteren een extra lik verf over het paneel zodat het de opleg gauges, net echt lijken. En uiteraard eens geoefend met houtlijm als schroefjes.
    Vandaag het blok en de schakelaars onder het paneel losgesneden en 'verdiept' geplakt. En uiteraard de eerste schakelaars er gelijk opgeplakt.

    [​IMG]
    Zonder flits zijn de panelen en schroeven in het witte goed zichtbaar
    De twee grijze rondjes zijn een stukje S5 plug, die haal ik er nog uit en verf ik rood en plaats ze dan weer terug.
    [​IMG]
    En zonder flits het zelfde op het groene.
    [​IMG]
    Dit zijn de schakelaartjes die bij een aantal metertjes horen.

    Eerst in de verf gezet en later plak ik ze er op.

    Nu moet ik eerst een heel klein kwastje regelen. Ik wil namelijk de rondjes een zwart randje geven net als op de echte. Daarnaast moeten de schroeven zwart en/of aluminium worden. Rode verf was helaas op ;(

    Dit moet het ongeveer worden:
    [​IMG]

    Grtz

    b
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 nov 2015
  20. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Wow Bram,

    lookin' good !
    Tjonge, je hebt de smaak wel te pakken zeg. 't wordt een mooi kissie hoor :)

    Als we het nou toch over details hebben, heb je ook wat foto's gemaakt van het glassen ? Ben wel nieuwsgierig hoe je dat aangepakt hebt ;)

    Grtz,
    Menno
     

Deel Deze Pagina