Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

Dat is een goed printje onstoort goed ook voor de motoren van zo.nventilator van een auto die ze ook wel gebruiken
Jij schijnt met gemak photo.s te kunnen plaatsen zie ik zo
verders de groete van Fam van Gent :D

Ik heb die asjes wel moeten verlengen maar dat waren de eerste toen was de Smit Nederland net uitgebracht.

Heer van Gent als je die asjes te lang maakt wil het roer helemaal niet meer draaien.

1 mm vrij van de roerkoning zal er morgen wel een foto van maken en plaatsen je kan je uitslag ook te groot hebben Danny dan gaan ze er ook uit.

ik kan mijn eigen niet herinneren als ik heb geschreven de asjes te verlengen ik heb iets heel anders geschreven.
Mijnheer Vos

Danny,

Dat moeten we dat maar eens nader onderzoeken op locatie wat betreft die black out, ik kan het even niet verklaren... wat betreft je roeren, niet verder draaien dan dat het asje van de flap gelijk is met de achterkant van de bus waarin hij draait, ( is dit te volgen ?? ), bij mij is dat ook zo en ik heb nog nooit dat probleem gehad.... :P

Tom Boere

F.van.Gent" Asjes verlengen gaat beslist niet kom je aan de voorkant richting roerkoning in de knel.

Mijnheer van Gent het hierboven door U aangehaalde bedoelde ik.
Loop het draadje maar even terug.

MvG Jan Vos

Hoi Allemaal,

Ik ben even aan het experimenteren geweest met de beckerroeren en heb besloten de boel toch maar te gaan verbouwen. Wanneer ik de stuurstangen in een ander gaatje van de roerhevel steek wordt of de uitslag groter of het verschil tussen de roeruitslag van de beide roeren gaat nog meer verschillen :( . Ook de stuurstangen zijn niet helemaal naar mijn zin, die zijn van kunstof en geven teveel mee.

Tijd voor een ander systeem dus, F.van.Gent en Kees Voesenek hebben eerder in dit topic al een oplossing gegeven. Toen ik de bouwbeschrijving van mijn Happy Hunter las kwam ik deze foto tegen;

Aansturing%20roeren%20Happy%20Hunter.jpg

Foto; Robbe

Dit is het systeem wat F.van.Gent en Kees Voesenek bedoelen. Met dit systeem houd ik de stuurhendels lekker kort en bespaar ik dus ook behoorlijk wat ruimte in de romp. Ook blijft de roeruitslag van beide roeren nu gelijk.

Groetjes Danny.

hoi danny,

ik heb nog eens een vraagje over die roeren onder walcheren. wat zijn de afmetingen van je roeren?? ik heb zelf het idee om ze nder een van mijn eigen boten te leggen maar als ze veel te klein zijn heb ik er niets aan natuurlijk... SCHREEUW: Help mij!!

gr,
wouter zzw

De roeren zijn zo als ik ze onder de Smit Nederland heb zitten en dat zijn volgens mij dezelfde
Hoogte 50 mm
Lengte 35 mm

Hoi Allemaal,

@wouter zzw & F.van.Gent, ik heb het reserve roer er eens bijgezocht :D . Waarschijnlijk zitten er onder de Smit Nederland van F.van.Gent toch andere roeren, want die ik heb zijn toch een slagje groter;

Lengte; 35mm (roer), 15mm (extra flap), 47 (roer+extra flap),
Hoogte; 58mm (roer), 70mm (extra flap).

Wouter, ik neem het roer begin Augustus wel even mee naar der Boede :D .

Groetjes Danny.

ik heb nog even negemeten boot er uitgehaald [standaard] en de maten van u kloppen ze hebben maar een soort maat geloof ik.
als u ze groter moet ,hebben zal u ze zelf moeten maken denk ik.

Hoi Allemaal,

Vandaag een heerlijke dag om de problemen met de Walcheren eens op te lossen. Vandaag waren de Beckerroeren aan de beurt.

Walcheren_0196.JPG

De opstelling van de roeren is helemaal aangepast. Voorheen ging er vanaf de servo naar beide roeren een stuurstang, maar daardoor was de roeruitslag van de roeren verschillend. Nu zitten beide roeren aan elkaar gekoppeld waardoor de roeruitslag gelijk is. Vanaf de servo gaat nu dus maar één stuurstang naar de roeren.

Walcheren_0197.JPG

Volgens F.van.Gent kon ik de roeren het beste iets naar binnen zetten, zodoende gaat de Walcheren beter rechtuit. De zijn raad opgevolgd en met behulp van een liniaal het roer en de extra flap aan de binnenzijde in een rechte lijn gezet. Hiervoor moet je de "roerhouder" ook iets naar binnen zetten, anders krijg je het roer en de extra flap nooit in een rechte lijn.

Walcheren_0198.JPG

Door wat te experimenteren met de gaatjes in de stuurhevels de roeren zo afgesteld dat de asjes, bij maximale roeruitslag, met de achterkant nog net uit de vergrendeling steken, als de asjes er nu nog uitschieten weet ik het ook niet meer :D .

Walcheren_0200.JPG

Tijdens het afstellen van de roeren liep ik nog tegen het volgende aan, doordat de roeren ietwat naar binnen staan is de roeruitslag nog steeds iets groter, maar dat is helemaal niet erg :D.

Ik wilde ook aan de lekkage op de schroefassen beginnen, maar de bouwmarkten in IJsselstein hadden alleen maar kunstof ringen van 5mm, en ik moet 4mm hebben :evil: . Die ga ik straks tussen de schroef en de schroefaskoker zetten om te voorkomen dat het vet uit de schroefaskoker geperst wordt.

Groetjes Danny.

Hallo Danny naar welke kant gaat dan het vet eruit naar binnen dan toch zeker he
En hoe onstaat dan de druk om het vet er uit te persen
De enigste druk die ik mij kan voorstellen is het water of zie ik dat verkeerd ???????

Ik gebruik orginele schroefasvet van de oude Waterboot van Groningen 3000 rpm.
Ik spuit via een buisje die op de schroefaskoker gesoldeerd is met een injectiespuit het vet hier met draaiende motor erin en dan komt het voor en achter er wel uit daar kan ik weer tijden op draaien.

Had vroeger bij de Sleper wel een ring om de koker waar de schroefas eruit kwam anders kreeg je spetters vet in je boot.

Hoi Allemaal,

@F.van.Gent, dat is dus juist het gekke, het vet loopt bij de schroef naar buiten. Helaas zijn de schroefassen die bij de bouwdoos zitten niet gelagerd. Daar komt dan nog bij dat de gaten in de schroefaskokers groter zijn dan de schroefassen zelf. De schroefassen zijn exact 4mm en de gaten in de schoefaskokers 4,5mm denk ik (heb ik nog niet kunnen meten, ik krijg de schuifmaat er niet tussen :( ).

@Jan Vos, dat heb ik op precies dezelfde manier gedaan, ik heb alleen kogellagervet gebruikt in plaats van het vet wat jij noemt. En dat ringetje ga ik binnenkort plaatsen.

Vandaag nog even tegen een raar verschijnsel aangelopen, op het plankje waar de servo nu zit was nog genoeg ruimte dus die ruimte maar eens benut. Ik zocht nog een plaatsje voor de zekeringen van de snelheidsregelaars/motoren en de aan/uit schakelaar en laten die daar nu precies passen :D . De hele boel aangesloten en getest.......................

Alles werkte naar wens totdat ik voor proef één van de zekeringen uit de houder trok. Tot mijn grote verbazing bleef de motor gewoon doorlopen 8O . Pas toen ik ook de andere zekering uit de houder haalde stopte de motor. Mijn stroomkring schema nog eens goed nagekeken en geen enkele reden kunnen vinden waarom de motor bleef lopen. De bedrading maar eens nagelopen en ook die was in orde.

Wat bleek ik had de zekering op de min aangesloten, in eerste instantie leek me dat dat helemaal niets uit maakt, maar dat maakt wel degelijk uit!! Waarschijnlijk is de min in de regelaar overal aan elkaar geknoopt. De min werd wel onderbroken door de zekering maar had meteen een alternatieve route gevonden, via de min van de servokabel van de regelaar naar de ontvanger en weer terug via de servokabel van de andere regelaar naar de accu! 8O Dat is dus de reden dat de motoren pas stopte met draaien nadat beide zekeringen eruit waren :? .

Laat dit dus een wijze les zijn voor iedereen;

:teacher: Zekeringen voor een snelheidsregelaar altijd op de plus aansluiten. :teacher:

Als je de zekering tussen de motor en de regelaar zet maakt het natuurlijk niet uit.

Groetjes Danny.

Hallo als jij assen van 4 mm gebruik.
En de glijlagers zijn 4.5 mm.
Zou ik dat dan; eerst maar eens oplossen .
Ten eerste gaat de boel rammelen ;en ten twede
krijg je dat met een ringetje ook absoluut niet dicht.
Dus degelijke assen en kokers er in doen : zo niet krijg je later spijt van als haren op je hoofd.
Zalje nog wel eens aan mij terug denken!!!
en met vele anderen meer denk ik zo.
Dus kopop en verder met die handel!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hallo F.van.Gent,

Of ze echt 4,5mm zijn weet ik niet zeker omdat ik er geen schuifmaat, liniaal of duimstok tussen kan krijgen. Wel weet ik dat, zoals je zelf ook al aangeeft, de as behoorlijk wat speling heeft en de schroeven bij een bepaalde snelheid behoorlijk gaan resoneren :( . Aangezien ik de schroeven heb afgetopt en er vrij weinig speling zit tussen straalbuis en schroef is de straalbuis vaak beschadigd als ik haar uit het water til. De schroef gaat dan tegen de straalbuis slaan :cry: .

Inderdaad is de beste optie om de boel te vervangen, maar daar wacht ik nog even mee totdat het vaarseizoen is afgelopen, anders heb ik niets om mee te varen :cry: . Voorlopig eerst nog maar even ringetjes dus :wink:.

Zijn er trouwens nog meer Smit Nederland (of zusjes) bouwers die slechte ervaringen hebben met de assen, of heb ik de "maandag ochtend-versie" ? De assen zijn los te bestellen bij Billing Boats dus dat is geen probleem, maar als er meer problemen zijn ga ik liever voor andere assen.

Groetjes Danny.

Tja, ik zou inderdaad andere schroefaskokers en schroefassen aanschaffen. Want om met dit schip te varen met een onbetrouwbare aandrijving lijkt me riskant, temeer omdat je zelf al aangeeft dat je straalbuizen al beschadigingen hebben opgelopen. Zonde als dat zich verergerd!
Maarre... ringetjes tussen je schroef en je schroefaskoker...? Geeft dat niet erg veel wijving en dus verlies? (Ja, ik weet dat het een tussenoplossing is, maar...) Hou bij de eerste vaart maar een amperemeter tussen accu en motor, om te voorkomen dat je ergens in je aandrijvingslijn iets beschadigd! Succes er mee!

Hoi Allemaal,

Oké dat worden dus geen Billing Boats schroefassen meer, nu nog even zoeken naar een vervangende schroefas :D . Volgens mij heeft Graupner een schroefas die qua maten aardig overeenkomt met die van Billing Boats. Ik kan het alleen nog niet checken, de vernieuwde on-line catalogus van Graupner werkt even niet :cry: .

@Roel van Essen, schade trouwens een groot woord. De laag rode verf wordt eraf geschuurd, maar de straalbuizen zelf lopen geen schade op, wat wil je met straalbuizen van €140,- :wink: .

Groetjes Danny.

Back