Bouwverslag Walcheren (ex. Smit Frankrijk)

hoi danny,

hoe staat het met de walcheren??? en wanneer post je weer eens wat voor je collega`s

gr, wouter

Hoi Allemaal,

Bedankt voor de reacties, ik ga de mogelijkheden eens bekijken, maar er is dus echt niemand bekend met de Graupner rookgeneratoren?

Wat bertreft de bouw, dat loopt even wat langzamer omdat ik eerst even wat dingen duidelijk wil hebben. Ik ben aan de hand van foto's van het origineel wat dingen aan het uitzoeken en ben ook voorbereidingen aan het treffen voor een werkende sleeplier, schoorstenen, ankerlier, sleephaak, blusmonitoren en verlichting :D. Alles nu goed uitzoeken kan me later een hoop ellende besparen dacht ik zo :D .

Maar wees niet bang zodra er weer gebouwd wordt komen er ook weer foto's :lol:.

Groetjes Danny.

Danny volgens mij zijn de schroeven wel afgetopt, gezien de werffoto's.

Hoi Hannibal,

Welke werffoto's bedoel je, die foto's die op Tugspotters staan, of heb je nog andere foto's gevonden? Dan wordt het misschien toch nog aftoppen :D .

Groetjes Danny.

Danny de originele foto's van de Smit Nederland in aanbouw, dit zijn fotokopieen met afgetopte schroeven.

Danny,

Heb jij inmiddels voldoende info over de schroeven ???
Volgens mij zijn het 3-blads afgetopte en verstelbare schroeven.......

afb11975.jpg

Dit is de foto waarop het volgens mij wel duidelijk is te zien. :lol:

Tom Boere

Luit schreef:

Mischien dat DreBo wat verder met zijn ontwikkelingen is.
Op de werkschependag heb ik het er nog met hem over gehad om een "lekkere zwarte walm" uit de schoorstenen te laten komen.
Dit blijkt nog niet zo eenvoudig te zijn, maar mischien heeft hij de oplossing reeds gevonden.

Helaas, ik heb nog steeds geen vloeistof gevonden om mooie zwarte dieselrook te krijgen volgens een controlerend proces. De voor genoemde rookballen zijn niet meer te stoppen als ze eenmaal branden.
Ik wil de rook echter alleen maar zien bij het starten van de motoren, bij zwaar werk en bij een stoot vol vooruit of achteruit.
Dit kan dus alleen met een vloestof en rookgenerator. Helaas gaf mijn vraag op een chemie forum ook geen reactie, schijnt dus toch een moeilijk proces te zijn.

Dus de schoorstenen zo bouwen dat ze hol blijven en demontabel blijven, kan je later altijd nog de generator inbouwen.

André

Hallo,

lees dit draadje en heb ook een vraag. Ben in het gelukkige bezit van een Smit Duitsland 1: 25. Lekkere flinke jongen én ook met blusmonitoren. Heeft er iemand een goede foto van de monitoren die op deze schepen stonden ten tijde van de bouw? Er staan er nu 2 op die er volgens mij niet op horen. (omgebouwde monitoren van Graupner Artikelnummer 393)

Verder goede draad, houdt hem in stand tot het schip af is! :!: :!:

smit_duitsland.jpg

Hoi Allemaal,

Wederom bedankt voor de reacties, de schroeven zijn dus wel afgetopt :? . En jullie raden het waarschijnlijk al....... dan krijgt mijn Walcheren ook afgetopte schroeven.

Dan komt er metteen een probleem om de hoek kijken, de plastic straalbuizen die bij de Smit Nederland geleverd worden. Er mag niet al te veel ruimte tussen de schroef en de straalbuis zitten, ik wil ongeveer 1mm tussen de schroef en de straalbuis hebben (de schroef is dus 2mm kleiner dan de binnenkant van de straalbuis). Maar........ die plastic straalbuizen lijken mij daar niet helemaal geschikt voor. De kunstof straalbuizen buigen namelijk helemaal door als je er tegen drukt. Als de straalbuis dus een beetje indeukt met een draaiende schroef krijg je gegerandeerd problemen. Gelukkig levert Aquadutch aluminium straalbuizen en ik ben dus ook van plan die te gebruiken.

@ron alders, volgens mij is de Walcheren (ex Smit Frankrijk) de enige die is voorzien van blusmonitoren, maar ik heb nog nergens foto's kunnen vinden van de Smit Duitsland waarop duidelijk is te zien of er wel of geen blusmonitoren op het dak staan. Wel zag ik dat de radar op de "originele" plaats staat, dus ik vrees dat ze er inderdaad niet op staan :| .

Groetjes Danny.

Danny heeft wel verkeerd gedacht. Op de Smit Duitsland staan blus monitoren. De radar staat echter op een andere plaats dan op de Smit Frankrijk.

Groetjes Hans.

Hoi Allemaal,

:oops: mijn fout, de Smit Duitsland heeft dus ook blusmonitoren.

smit.duitsland.jpg

(foto; Tugspotters)

Op deze foto zie je inderdaad wel iets zitten wat op een blusmonitor lijkt :D . Wat me nu ook metteen opvalt is dat de Smit Duitsland ook een extra "verdieping" op de verschansing heeft. Alleen de Smit Nederland, Smit Duistland en Smit Frankrijk hadden dat blijkbaar, en toeval of niet alle drie deze slepers heeft Smit verkocht. De Smit Duitsland is verkocht aan Venezuela, de Smit Frankrijk is verkocht aan URS en de Smit Nederland is verhuisd naar Panama (is nog wel van Smit) :? .

Groetjes Danny.

Danny alle smit Nederland versie hebben die verdieping, net ff fotoarchief doorgespit en gevonden, de Denemarken en Zweden hebben het ook en ook de Noorwegen...

Hoi Han,

Ik bedoel de extra verdieping, bij alle schepen wordt ongeveer midscheeps de verschansing wat hoger. Maar bij de Smit Duitsland, Smit Frankrijk en Smit Nederland wordt de verschansing bij de neus ook wat hoger. Je kunt het goed zien als je naar het "gat" in de neus kijkt; bij de Smit Duitsland, Smit Frankrijk en Smit Nederland zit er wat meer ruimte tussen de bovenkant van dat gat en de bovenkant van de verschansing dan bij de andere zusterschepen :D .

De Smit Noorwegen is trouwens weer een ander type,

Groetjes Danny.

Danny, de 12V rookgenerator van graupner is ongeveer 20mm hoog, aan de onderzijde bevindt zich een slangetje voor aansluiten op het reservaar en er zit ook nog een bevestigingsplaatje aan van 10mm bij ongeveer 30mm en uiteraard de aansluitdraden.
Het stroomverbruik valt wel mee. is bij 12V 600/700mA en het vloeistofverbruik vond ik wel meevallen.
Let alleen wel goed op het is een zeer breekbaar ding en hij geeft alleen witte rook, althans met de bijgeleverde vloeistof, maar ook ik ben benieuwd of er vloeistof is welke zwarte rook zou kunnen geven.
groetjes piet kuiper

Hoi Piet,

Ik durf het bijna niet te vragen :? , maar heb je er toevallig ook een foto van?

Als ik het goed begrijp heb je dus een reservoir en een slangetje. Dus zou ik het slangetje in de schoorsteen kunnen plaatsen en het reservoir in de opbouw van mijn Walcheren. Op die manier zou er ook e.v.t. onderhoud gepleegd kunnen worden, mocht dat nodig zijn.

Groetjes Danny.

Danny, zoals je het zelf al beschrijft zou je het kunnen monteren, maar houdt er rekening mee dat de generator niet zelf aanzuigend is dus moet je zorgen dat de vloeistof naar de unit kan lopen.
Het mooiste zou eigenlijk zijn om er een servo gestuurde kraan tussen te zetten maar eigenlijk zijn de mogelijkheden legio.
Helaas heb ik er geen foto van.
Want diezelfde rookgenerator komt ook in de Jan te zitten.
Voor de stoomfluit ben ik bezig met een fluit van Wilesco en deze aan te sluiten op een bus gecomprimeerde lucht en de kraan op de fluit te regelen met een servo, maar daar komen nog foto's van.
groetjes piet kuiper

Hallo Piet ik lees net als dat je op een druktank met lucht een stoomfluit van wilesco wil proberen vergeet dat maar dat is geen geluid voor een stoomboot kan je nog beter elektronika gebruiken

In de modelbouw blijf je altijd van alles proberen, wij zullen nooit helemaal alles zo krijgen dat het geluid en/of de snelheid de echte is.
Maar ook met elektronica krijg je nooit het geluid wat je zou willen, maar misschien is het een tussenoplossing.
groetjes piet kuiper

LS,

Heren we zijn ver :offtopic: maar toch nog even een idee:
Is het geen optie om digitaal het geluid van een echte op te nemen !!!!!
En dit vervolgens af te spelen in je boot...er zijn diverse kitjes in de handel om geluid digitaal op te nemen voor niet te veel geld, verder heb je het dan in de hand dmv wellicht een versterker met een goede luidspreker.

Danny nu gaan we weer :ontopic: terug naar jouw bouwverslag, want daar ging het over, volgens mij heeft jouw model geen stoomfluit.

Tom Boere

Die kan je gewoon op internet vinden hoor Tom :wink:

Het geluid van een directomkeerbare SKL (langzaamloper): http://home.rdnet.nl/steenbergen.adv/overig/skl.html
Direct omkeerbaar houd in dat als je achteruit wil slaan met de schroef de motor dan word stil gezet, nokkenas word verplaatst en dan wordt 'ie weer op lucht gestart.

Ik heb het geluid van onze hoofdmotor op m'n telefoon :oops: :wink:
Klinkt trouwens nergens naar, omdat het een snelloper is.

Groeten Mennojan

Back