Hoi Allemaal,
Hier komt er weer één .....................een update :lol: ,
Ik begin bij de zijkant van het stuurhuis. De Smit Nederland en al haar zusjes hebben schuifdeuren aan weerszijden van het stuurhuis. De Smit Frankrijk had dit dus ook, maar de Smit Frankrijk is een keer verbouwd en met deze verbouwing zijn deze deuren vervangen door gewone klapdeuren. Als je de Smit Frankrijk bouwt kun je dus nog kiezen of je wel of geen klapdeuren neemt, maar als je de Walcheren aan het bouwen bent moet het dus een klapdeur worden :lol: . Dit betekend wel dat de deur een stuk korter moet worden. Ik heb dus het stanleymes in de originele deuren gezet en heb er 8mm afgehaald. Je krijgt dan een probleem maar daar kom ik straks op terug.
Ook kunnen jullie zien dat bij alle ramen de strips in de raamopeningen zijn geplaatst. Zoals ik eerder al aangaf een schuifmaat is ideaal gereedschap voor dit klusje, met de bekken aan de achterkant zet je de maat uit en vervolgens plaats je tussen de normale bekken je stripje hout en snij je het op maat.
Ook kun je de "wenkbrauwen" zien boven de voorste drie ramen. Dit is even een beetje lastig omdat er een foutje in de bouwbeschrijving staat. Je moet ze namelijk maken m.b.v. onderdeelnummer 129 en 130. Nummer 130 zijn dezelfde strips die in de raamopeningen zitten, maar 129 is een nieuw stukje hout. Volgens de bouwbeschrijving is dit een obechi strip van 1,8x6x550mm dus ik zoeken naar dat stukje hout. Maar dat zit dus niet in de bouwdoos :evil: . Na even logisch nadenken vond ik 6mm toch wel een beetje erg groot en ben opnieuw gaan zoeken. Toen kwam ik erachter dat ze in foutje hebben gemaakt met typen, het is namelijk een obechi strip van 1,8x
3x550mm.
Dan nog even twee problemen;
Ten eerste, DreBo vroeg zich eerder in dit topic al af hoe ik later bij de bekabeling/lampjes kon komen als het stuurhuis dicht zat. In eerste instantie wilde ik de deuren schanierend maken zodat ik in de stuurhut kon komen, maar dat is ook niet echt handig want je hebt dan heel erg weinig ruimte. Toen kwam ik op het idee om de hele vloer van het stuurhuis eruit te halen. Zodoende heb ik dus heel veel ruimte om lampjes te vervangen en bekabeling van de lampen op het dak weg te werken. Nu zullen sommige denken; maar er staan toch wat bakjes e.d. in het stuurhuis? Dat klopt, maar ik ga een losse vloer maken met deze bankjes e.d. erop die ik aan de onderkant in het stuurhuis kan schuiven

.
Ten tweede, ik heb de deuren dus ingekort maar het gat van de deuren in het stuurhuis blijft natuurlijk even groot

. Het gat was dus te groot geworden. Op de foto kunnen jullie zien dat ik het heb opgelost met een stukje resthout.
Zoals jullie kunnen zien is de opbouw voorzien van de eerste laag verf en is de neus bijgewerkt. De latjes op de neus had ik iets groter gelaten dan ze eigenlijk moesten zijn zodat ik alles later netjes in één lijn kon schuren. Dat is aardig gelukt dacht ik zo

.
Tot slot nog even een achteraanzicht. De opbouw is geschilderd met witte (Humbrol 34) en gele (Revell 34) verf. Dat wit is wel de goede kleur, maar ik vindt dat geel een beetje te geel dus moet ik op zoek naar een andere kleur

.
Zo dat was het dan weer voor vandaag

,
Groetjes Danny.