Bouwverslag Willem Ruys - schaal 1:100

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Bismarckbouwer, 14 feb 2009.

  1. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Klopt, Paul. Van de Rotterdam is de tekening wel erg origineel (1959) en in sommige opzichten beter dan de later gebouwde modellen die ik gezien heb. Met name was ik blij met het spantenplan, omdat dat het enige is dat ontbreekt in het RDM tekeningenbestand (3500 stuks) dat ik heb weten te bemachtigen. Achteraf is dat en de tekeningen van de sloepen het enige dat ik gebruikt heb.

    Wat betreft de boeg, die is bij haar ook zoals jij beschrijft voor de Willem Ruys, onder de waterlijn een vertikale boeglijn die met een (kleine) afronding overgaat in de horizomtale kiel. Van vooraf gezien wel een bulb-achtige vorm.

    @Jan,
    Succes met de "restyling".

    Groet,

    Ad
     
  2. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Ik kom nog een (slechte) foto tegen in het boek "een halve eeuw "droogdok""
    (1902-1952)
    En daar staat toch wel een soort van duidelijke verdikking op.
    Peer vormig (steelje zou je de voorsteven boven de waterlijn kunnen noemen).
    Zal bij daglicht eens kijken of daar een serieuze foto van te maken is.(is een zwart/wit foto in het droogdok)
    Dan op de vergrootte uitvoering kijken naar details.

    staat overigens op blz 197
     
  3. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    @Baggeraar,

    Maak er anders even een scan van. Het gaat om het zijaanzicht van de boeg, dus niet frontaal gezien. Frontaal gezien zit er uiteraard een verdikking aan de onderzijde die messcherp toeloopt tot aan de waterlijn om vervolgens weer te verbreden. Ik bedoel echter dat deze verdikking niet uitsteekt als een soort bulbsteven.

    groeten Paul
     
  4. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    OK, zal even de scanner uitgraven
     
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    [​IMG] [​IMG]
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  6. Peertje, bobbeltje, pukkel, bubbeltje, enz.

    Hallo beste bouwers,

    Ik denk dat Baggeraar gelijk heeft. Ik heb voor dat bobbeltje een bolkop messing bout gebruikt. De gedachte die ik daarbij had, wanneer ik zover zou komen om de romp in de polyester te zetten, van de bobbel een peertje te maken.
    De bedoeling was dat de vader van Léon mij een polyester romp zou leveren. Dit laat nog op zich wachten, dus in overleg, besloten deze romp (de door mij gebouwde romp, 18 maanden geleden) af te maken.
    Daarbij heb ik nooit meer gedacht aan dat pukkeltje.

    Groetjes

    Opa Jan

    www.willem-ruys.nl
     
  7. P. Burghoorn

    P. Burghoorn

    Lid geworden:
    17 feb 2008
    Berichten:
    1.366
    Locatie:
    Halderbergen
    Hallo Baggeraar,

    Prachtig mooie foto! Goed te zien is de verdikking. Maar niet dat deze uitsteekt. Nu ben ik er zeker van dat er geen bulbvorm naar buiten steekt. De foto is amprofiel genomen en dan lijkt het of de verdikking iets naar buiten steekt, maar bij het zijaanzicht is deze recht. Dank voor de moeite.

    groeten Paul
     
  8. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Voordat de zaag in de romp gaat zou ik toch op zoek gaan naar nog meer fotos.
    Ik ben er nog niet van overtuigd dat de steven glad is.
    Ik zal zelf eens bladeren of ik nog meer info heb.
     
  9. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Harm, het probleem is dat je van een schip in dok vrijwel nooit een foto "en profil" vindt omdat de ruimte er niet voor is.
    Uit onderstaande bouwfoto van de Rotterdam kan je wel zien dat er een soort bulb is, maar je ziet niet of hij uitsteekt. Sterker nog, je zou bijna denken dat hij uitsteekt.

    [​IMG]

    Maar bij haar weet ik 100% zeker dat die bulb niet uitsteekt. Onderstaand een datail van het general arrangement van de HAL waarop dat duidelijk te zien is. En zo zijn er ettelijke tekeningen waaruit dat blijkt.

    [​IMG]

    Dus ook voor de Willem Ruys zal Jan dit denk ik van tekening te weten moeten zien te komen.

    Succes Jan.

    Groet,
    Ad
     
  10. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Op het gevaar af, Jan, dat je me een zeur gaat vinden toch nog even een fotootje van de Rotterdam die ik net vond in de archieven. Deze historische foto is genomen een paar seconden nadat koningin Juliana het bijltje had gebruikt:

    [​IMG]

    Duidelijker kan niet, toch? Dit bewijst natuurlijk niets voor de Willem Ruys, maar laat wel zien dat zo'n uitstekende bulb zelfs bij de nog later gebouwde Rotterdam (nog) niet werd toegepast. Ik blijf daarom van mening dat Paul gelijk heeft.

    Groet,

    Ad
     
  11. bobbeltje

    Hallo Ad,

    Mijn pukkeltje is dus duidelijk te groot. Zal het herstellen, moet toch de boel opnieuw spuiten, i.v.m. de witte lijn. Ach, ben er mee van de straat.

    Bedankt allemaal voor de reacties

    Opa Jan

    www.willem-ruys.nl
     
  12. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Zo is het Jan, geen tijd voor kattekwaad.
    Kende je deze al (van het Koninklijke Rotterdamsche Loyd Museum, wel even naar beneden scrollen):

    [​IMG]

    Succes,

    Ad
     
  13. foto

    Hallo Ad,

    Nee, deze heb ik nooit eerder gezien. Ziet er beter uit dan die van mij.

    Opa Jan
     
  14. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ik vind dat je daarmee jezelf erg tekort doet hoor Jan. Ik weet niet of je meer foto's gevonden hebt, maar die éne foto van het model dat ze klaar is, is op die site zo klein dat je maar weinig details kan zien:

    [​IMG]

    Maar zover ik het kan zien is jouw model veel gedetailleerder. En blaffen kan ze zeker niet, en ik zie nog geen rook uit die schoorstenen komen!!

    Groet,

    Ad
     
  15. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Precies Opa Jan, niet te negatief over Uw zelfbeeld.
    Ik zie op die "veel mooiere" foto in ieder geval geen hondenkennel, om van de overige details maar te zwijgen.
     
  16. Witte romp lijn

    Ik snap er geen snars meer van op de site van
    Koopvaardij - Ruud Harteveld.nl
    staat een foto van de Willem Ruys met een witte band op de romp die van voor, naar achter even breed is :confused:

    Opa jan
     
  17. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Jan, tijdens de (meestal lange) levensduur van schepen wil er nog wel eens wat veranderen. Soms zijn het grote dingen die meteen opvallen, soms zijn het details, maar soms ook voor ons opvallende zaken die verder niemand ziet.
    De Rotterdam is van licht grijs naar donker blauw gegaan, kijkt dat valt op. Maar zo'n streep zal niet iedereen opvallen, zeker niet als het tegen het einde is gebeurd.
    Ik moest een oud medewerker van de HAL, die er zelf op gevaren had, uitleggen dat het bovenpromenadedek van de Rotterdam aan de achterkant meters verlengd is. Eerst wilde hij me zelfs niet geloven, tot ik hem de bewijzen ervan kon laten zien!!
    Zo zal er met de Willem Ruys ook best wel eens zaken veranderd zijn, en voor jou is het toch het belangrijkst wat je zelf het mooist vindt, zeker omdat je er toch al niet naar streeft om haar qua kleuren zo nauwkeurig mogelijk na te bouwen.

    Succes verder, en vooral plezier!!!

    Ad
     
  18. Deel 25 online!

    Beste lezers,

    Deel 25 is online gezet door mijn digitale assistent, Léon.
    Daar info over het voordek, achterdek en ankerlier.
    Klik hier om direct naar deel 25 te gaan.

    Verder aandacht voor het volgende:
    [​IMG]
     
  19. Ad Bakker

    Ad Bakker In Memoriam

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    9.124
    Locatie:
    Barendrecht (NL)
    Ziet er weer heel mooi uit, Jan. En goed gevonden die bolders, ik had er ook al eens naar gekeken, maar zo klein zijn ze er niet (volgens mij).
    Ik hoop dat je niet te zenuwachtig wordt, elke keer dat je een politiesirene hoort.

    Voor de rest, veel plezier op de Winter Efteling en de tentoonstelling. Ik verwacht dat je veel kijkers zal hebben, die hun ogen uit zullen kijken.

    Prettige feestdagen,

    Ad

    PS
    Kijk je uit dat ze je niet op de afdeling speeltoestellen neerzetten?
     
    Laatst bewerkt: 28 nov 2010
  20. Stephan le Sage

    Stephan le Sage

    Lid geworden:
    15 apr 2009
    Berichten:
    978
    Locatie:
    Maasbracht
    Weer een leuk verhaal om te lezen :) Het ziet er weer mooi uit.

    Een vlaggenmast voor een schijn werper is ook niet handig, dus ik denk dat ik de rede wel snap ;)

    U ook fijne dagen en het beste voor 2011 gewenst.
     

Deel Deze Pagina