Bouwverslag Willem Ruys - schaal 1:100

• Topicstarter Topicstarter Bismarckbouwer
  • Startdatum Startdatum
Deel 23 staat op de site.

CeeWee, op de site ga ik in op je vragen en Laurent, intussen is de romp gespoten met de door jou geadviseerde kleur. Het ziet er perfect uit.
Deel 24 :pc: gaat dan ook geheel over het afwerken van de romp.

met vriendelijke groet
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Ziet er schitterend uit Jan. Je verbaast me steeds met de detaillering. Je bouwt dan wel op een dubbele schaal vergeleken met mijn ss Rotterdam, maar het betekent wel dat je daardoor ook veel meer details kan aanbrengen, en dat ook doet. Het is dus eigenlijk lood om oud ijzer, je gaat gewoon zo klein als het je lukt, en dat is bij jou ook héél klein.
Had je bij de belijning van de tennisvelden geen problemen dat de inkt in de voegen tussen de planken trok? Ik ben daar toevallig vorige week mee bezig geweest en moets nogal wat toeren uithalen om dat te voorkomen.

Succes verder, ik ben benieuwd naar de afwerking van de romp. Zit daar eigenlijk zelf stilletjes naar te verlangen.

Groet,

Ad

PS
Je ideeën voor de lantaarnpalen hou ik in m'n achterhoofd. Voorlopig houd ik ze zo. Jouw idee zou ik niet meer in dit, maar wellicht in een volgend schip kunnen gebruiken. Nog bedankt voor het meedenken.

Opa Jan,

Dank voor de duidelijke uitleg van de rookgenerator.
Ik ga er binnenkort mee beginnen.

Voor de rest : het wordt steeds mooier. Fantastisch !!
Ik hoop het schip komend jaar nog een keer te zien.

Groet, Cees

Beste Jan,

Ik heb je verslagen nog eens doorgekeken. Eerlijk gezegd voornamelijk plaatjes bekeken, en het wordt ook echt een plaatje (nou ja, zeg maar plaat!!).

Misschien heb ik het gemist, maar ik heb de indruk dat je de davits en sloepen nog moet maken. Nu zijn jouw sloepen natuurlijk groter (ik schat zo'n 11 of 12 cm, mijn 16 hoofdsloepen worden 5,5 cm lang), maar het blijven kleine dingen die je toch zoveel mogelijk identiek wilt hebben. De sloepen van mijn Amerigo Vespucci waren ook zo'n 12 cm en gewoon op spanten met latjes gebouwd, maar in die "kwaliteit" wil ik mijn ss Rotterdam sloepen beslist niet hebben. Ik ben net begonnen met wat expirimentjes met dieptrekken van polystyreen plaat, en de eerste resultaten zien er bemoedigend uit. Daarom ga ik nu aan de slag met een "serieuze" plug voor de sloepen. Je ziet t.z.t. wel wat ervan geworden is.

Groet, en veel plezier met de romp.

Ad

Ik ben al een hele tijd niet meer online geweest.
Maar ik kwam toch eens kijken.
En ik kon het niet laten om hier op te reageren.
Voornamelijk omdat mijn opa Stuurman was op de Willem Ruys.
Prachtig!

afbouw romp

Aan de volgers van mijn bouwverslag,
Het was de bedoeling een polyester romp te gebruiken. Maar door diverse problemen laat deze romp nog even op zich wachtten. In overleg met de persoon die dit zou leveren, is besloten de houten romp af te bouwen.
Foto's en verslag :pc: liggen bij Léon en zodra hij tijd heeft komt het online.
Ik ben blij dat ik nu van beneden, naar boven kan bouwen.
Het lijkt simpel om van boven naar beneden te bouwen, maar neem maar van mij aan dat je dan hele rare toestanden tegen komt die je steeds met heel veel denkkronkels :confused: moet oplossen.
Ik kan nu ook gelijk de bedrading aanleggen voor alle electrische voorzieningen. Van de bovendekken voor zover klaar, is het een wirwar aan draden. Ik hoop dat ik alles nog goed krijg. Er liggen 3, 6, 9 en 12 volts draden plus de nodige draden voor geluiden.
Ik ben nu gestart met de afbouw van het voordek en achterdek dat zijn namelijk 2 losse delen.
groeten
Opa Jan
www.willem-ruys.nl

deel 25

Deel 25 staat op de site

De site ligt een beetje door elkaar. Er zitten fouten in, ook taalfouten, maar toch wil ik u niet langer laten wachten op de foto's van de romp.
Ik hoop dat het volgende deel weer gaat als van ouds en wat vlotter.
De komende 4 weken hoeft u niets te verwachten. Léon heeft het heel druk met zijn werkzame verplichtingen.

met vriendelijke groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Deel 24 staat op de site

De site ligt een beetje door elkaar. Er zitten fouten in, ook taalfouten, maar toch wil ik u niet langer laten wachten op de foto's van de romp.
Ik hoop dat het volgende deel weer gaat als van ouds en wat vlotter.
De komende 4 weken hoeft u niets te verwachten. Léon heeft het heel druk met zijn werkzame verplichtingen.

met vriendelijke groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Zelfs hier ging het niet goed :sleeping:

Ziet er weer mooi uit, Jan. Ik zal nog even geduld moeten hebben, maar als ik dit zo zie begin ik toch ook wel naar te verlangen. Die keuze van de kleur kan je zelf het beste beoordelen wat het mooist is. De naam, ik weet het niet. Zo'n statige dame en dan Willempie? Maar die keuze is natuurlijk ook geheel aan jou!!

Ik zag net je opmerkingen in het Queen Mary 2 draadje, en begin me nu af te vragen wat de waterverplaatsing van de originele Willem Ruys was, ik heb gezocht op internet maar kon het niet vinden. Want als je haar drijvend wilt houden dan zal je gewicht toch niet veel groter mogen zijn dan de waterverplaatsing 1:1 in kilo's gedeeld door 1 miljoen (100 tot de dere macht).

Ik hoop haar in de toekomst nog eens in volle glorie te zien.

@Ad :
Achille Lauro:

nationality:
italian
purpose: transport
type: passenger ship
propulsion: motor vessel
date built: 1947

details
weight (tons): 23478 grt
dimensions: 195,7 x 25 x 8,8 m
engine: 8 Sulzer engines, 2 shafts

about the loss
cause lost: fire
date lost: 02/12/1994

Willempie

Hallo Ad,

Ik bouw de willem-ruys, maar wijk nogal vaak af van het origineel. Bijvoorbeeld; de kleuren, straks de masten, de verlichting zowel binnen als buiten, er komt ook een nudisten zonnendek op (in 1950????!!!!)
Mijn broer heeft een prachtige boeg versiering gemaakt, met de naam er in verwerkt, die er ook op komt en er zullen nog wel meer afwijkingen op het schip komen.
Ik vind dus dat dit model niet meer de naam mag dragen van zo'n statig schip als de willem ruys.
Na de verbouwing door de Italianen, had het ook al een andere naam.
Waarom Willempie, toch een liefde volle verwijzing naar het origineel.

Met vriendelijke groet
Opa Jan
www.willem-ruys.nl

voortgang bouwwerkzaamheden

Omdat het nog zeker 3 weken gaat duren voor léon de site kan aanpassen, even een tussenverslag in steno en zonder foto's.

Allereerst heb ik verlichting aangebracht in de romp, 72 ledjes zorgen voor verlichtte patrijspoorten. Niet allemaal, sommige passagiers maffen al.

Hierna heb ik mij gestort op het voordek, een hele berg bolders gemaakt voor voorplecht en achterdek. Mijn vrouw had nog een doosje met memospelden (dus gejat) kop eraf gezaagd en op een messing buisje van 3 mm doorsnede geplakt, 2 bolders op een ondergrond van PVC, zwart mat gespoten en zie, fraaie bolders. Daarna op de juiste plaats gemonteerd.

Hierna mij uitgeleefd op de ankerinstallatie, ook hiervoor weer spul "geleend" van mijn vrouw, te weten gordijnrolletjes, daar past precies de ankerketting tussen. De kettingrem heb ik gemaakt van hout, plastic en boutjes van de "brillenboer". De goot waar de ketting door loopt is van PVC. Alles keurig mat zwart en geplaatst. Dit alles is statisch, de echte aandrijving voor de ankers komt benedendeks.

Het Suezlicht is gemaakt van een oude balpen en een kraal (hoe kom je daar aan?). voor de verlichting is een lens ledlampje gebruikt en aangesloten op de centrale stroomvoorziening.

Hierna een vlaggenmast voor de Nederlandse vlag. In de top een ledje geplaatst, zodanig dat alleen de vlag word verlicht. De vlag is achter het Suezlicht geplaatst. (dus niet volgens tekening) maar de reden daarvoor komt nog wel.

Verschillende maten luchtkokers gemaakt, ook hier zijn balpennen ideaal voor. Wit gespoten en geplaatst.

Op het achterdek een trap aangebracht naar het sportdek 3e klasse, voorzien van twee lantaarns (niet volgens tekening).

Tot zover even bijgekletst

groeten
Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Hallo Jan,

Het spuitwerk ziet er goed uit maar er zijn toch nog een paar dingetjes.

De hoogte van de waterlijn aan de achterzijde is niet geheel juist. De diepgang moet daar meer zijn terwijl het aan de voorzijde lager moet. Daarbij moet de kont wat spitser aan de bovenzijde gebogen zijn wat het geheel wat sierlijker maakt. De witte band mag iets breder zijn.

Dan nog een vraagje; waarom zit er een "soort" bulb onderaan de boeg? Er zat wel een kleine verbreding in de boeg maar deze stak volgens mij nooit uit als een soort pukkel. Misschien dat je deze punten nog wat kan aanpassen. De romp van een schip is altijd een cruciaal punt voor een juiste gelijkenis met het origineel.

Je ziet zo vaak modellen met het idee van het is hem wel maar toch is er iets aan... Dat zou toch jammer zijn.

groeten Paul

waterlijn

Hallo Paul,

Dat rode gedeelte onder de romp kwam mij ook al vreemd voor. Maar had er geen antwoord op.
Ik heb de romp op de standaard gezet op het parket in huis. Daarna de deklijn waterpas aan het parket, hierna met een potlood (vastgelijmd op een blokje, een lijn getrokken met dit resultaat. Dus als het goed is, zou hij nu in het water, waterpas moeten liggen. Maar ik blijf het raar vinden.

met vriendelijke groet

Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Hallo Jan,

Waarschijnlijk ging het daar mis. De diepgang bij de boeg was minder als bij de schroeven en roer. Ook de witte band aan de voorzijde was hoger opgetrokken dan bij de achterzijde. Als je de romp op de standaard hebt gezet uitgaande dat de kielbalk op beide steunen even hoog zijn dan kom je verkeerd uit. De waterlijn ziet in werkelijkheid er schuin uit i.p.v. "waterpasrecht".

Dit probleem deed zich ook voor bij mijn Zwarte Zee 3 waarbij het roer en schroefgedeelte dieper lag dan het boeggedeelte.

groeten Paul

Jan, jij hebt toch de NVM tekerning? Is de waterlijn daar niet goed op aangegeven?

Groet,

Ad

Laatst bewerkt:
waterlijn

Paul en Ad,

Ben even naar de werf gelopen en heb de tekening opgehaald.
Het rode gedeelte is comform de werktekening. De fout zit in de witte balk.

Op de tekening is deze aan de achterzijde 10 mm bij mij ook, maar aan de boegzijde loopt de bovenzijde naar 28 mm omhoog, Bedankt Paul voor het correcte oog. Dus daar zat de fout !!!!
Dus..... dat word weer, schuren, spuiten, fijn schuren en afspuiten.

Dan even over dat bobbeltje onder de boeg, ik werk met verschillende tekeningen, dat bobbeltje staat niet op de tekening van de NVM.

Groetjes

Opa Jan

www.willem-ruys.nl

Hallo Jan,

Graag gedaan. Het zou jammer zijn als zulk zichtwerk fout gaat. Wat betreft dat boegpukkeltje. Heb je een foto van het echte schip in dok. De tekening van de NVM heeft het er niet opstaan en voor zover ik kan achterhalen heeft het origineel het ook niet gehad.

@Ad,

De tekeningen van de NVM kloppen soms niet. Qua ruwbouw prima te gebruiken maar voor sommige maatvoeringen en detailwerk vaak niet te gebruiken. Dit heb ik zelf ondervonden maar ook andere bouwers kwamen deze problemen tegen.

De beste leiddraad blijft veel foto's verzamelen van het echte schip en een goed gevoel voor maatvoering.

groeten Paul

Back