Bouwverslag Witte Zee III

Hoi allemaal

@Roel

Het is een dop van een pak Vifit (van Mona) :lol: ik heb er een kraandop filter erin gedaan die filtert in je kraan het water zodat er geen kalk in je drinkwater komt...

@penneman

Ik vaar op 12 V maar ik heb nog niet gemeten hoeveel amp de motor trekt. Het is een 4 mm vierblads schroef van rivabo

Groetjes Justin

ben echt eens nieuwsgierig hoeveel die 500 E motor gaat vragen om die schroef ( 40mm vermoed ik?) rond te krijgen

groeten

Hallo allemaal.

Ik ben bezig geweest met spuiten. Ik had een aantal plekken bij de slingerkielen opgevuld met donker grijs plamuur en een aantal andere plekken, alles mooi glad geschuurd eerst met schuurpapier en daarna met staalwol, de romp afgenomen met een beetje wasbenzine en hij was klaar om gespoten te worden. Toen ik eenmaal met de rood bezig was ontdekte ik dat het gijze plamuur erdoor zichtbaar bleef. Dus ik kijk zo op de spuitbus staat op superfinish :hammer:, heb ik het maar laten drogen. De volgende dag heb ik alles geschuurd eerst mer schuurpapier en daarna weer met staalwol en afgenomen met wasbenzine en met witte Histor-spuitlak er overheen gegaan dit zag er al veel beter uit. Vandaag met de superfinish gespoten en het is een heel mooi resultaat geworden :lol:

normal_Foto%3DQXQDGTXZ.jpg

normal_Foto%3DXT4DMWDL.jpg

De regelaar voor de motor en voor de pomp waren binnengekomen, gelijk geplaatst natuurlijk :lol:

normal_Foto%3DKPFFMHA6.jpg

normal_Foto%3DYHDHJMFC.jpg

groeten Justin

penneman zei:
ben echt eens nieuwsgierig hoeveel die 500 E motor gaat vragen om die schroef ( 40mm vermoed ik?) rond te krijgen

@ penneman:

ik denk dat dat best wel mee vallen met het aantal amperes dat de motoren trekken. ik heb precies dezelfde motoren in mn smit r`dam liggen en dan trekt op vk nog het water op t achterdek dus daar zal het niet aan liggen

@ Roel van Essen:

wat is er mis met de term slingerkielen???

Beste Justin,
waarom heb je eigenlijk een waterpomp in je zz gebouwd?? ik dacht altijd dat de ZZ geen blus monitoren had??maar ik kan me vergissen natuurlijk;)

gr,
wouter

Hoi Justin,

Het ziet er allemaal heel netjes uit, maar even een tip voordat je verder gaat met verven :teacher: ( :wink: ).

Op de foto's kun je zien dat je de waterlijn hebt afgeplakt met gewone schilderstape, maar dat kun je beter niet doen. Dezelfe fout heb ik gemaakt toen ik mijn eerste boot aan het bouwen was (Amsterdam) en dat heb ik geweten ook :evil: .

Bij gewone tape kruipt de verf tussen de "rimpels" van de tape en ook krijg je vaak problemen met het loshalen van de tape (je neemt zo een paar stukken verf mee). Nu heb je daar nog geen last van omdat het pas de eerste laag is die je erop zet, maar als je straks de overgang naar zwart gaat maken kom je waarschijnlijk in de problemen.

Beter kun je voor "Masking tape" van Tamiya of de gele KIP afplaktape gaan. Daar loopt de verf niet onder (tenzij je het goed aandrukt natuurlijk) en je hebt minder kans op het lostrekken van een onderliggende verflaag. Let er wel even op dat je op tijd de tape lostrekt, als de verf al helemaal droog is heb je zelfs met deze tape kans dat je stukken verf meetrekt. Als je eenmaal deze tape gewend bent wil je nooit meer anders :D .

Groetjes Danny.

De officiele benaming is Kimkielen ze zitten binnen de romp.

Slingerkielen worden uitgeklapt en zitten buiten de romp als een schip afmeert met de slingerkielen nog uit dan worden ze beschadigd.
Ze zitten vaak op Passagierschepen.

Hallo allemaal

@ woutezz

Je vergist je inderdaad :wink: de Zwarte Zee heeft 3 blusmonitoren in de bouwdoos waren ze van plastic en ik vond het leuk om op dit schip werkende blusmonitoren te maken. Dus heb ik ze van messingbuizen gemaakt uitw. 3mm inw. 2mm.

@ Danny

Wat je zag van die kleine stukjes verf wat onder het tape was onder gekropen was van de eerste keer verven maar toen heb ik de 1e laag veelste dik gespoten en het was verkeerd gegaan. De laatse keer spuiten (rood) heb ik steeds een dun laagje gedaan en de tape goed aangedrukt en daarbij is er geen verf onderdoor gekropen en ik haal na een min of 10 (als de laatste laag verf er op zit....)gelijk het tape er af zodat de verf niet meegetrokken word. Maar ik ga wel Masking tape kopen.

Ik zit er aan te denken om haar misschien om te dopen tot de Witte Zee omdat al zoveel mensen de Zwarte Zee hebben. Weet iemand misschien een site voor die letters??

Groeten Justin

Justin,

Als je je Zwarte Zee de naam Witte Zee geeft heb je een Zwarte Zee met de naam Witte Zee er op.

er zitten namelijk best wel een aantal verschillen tussen de Zwarte en de Witte Zee. Het mooiste is natuurlijk als je die ook aanbrengt op je boot.

ciao,
Ronald

Hoi

@ Ronald
Ik dacht altijd dat de Zwart en Witte Zee bijna hetzelfde waren. Zijn er grote verschillen?

Groetjes Justin

De dames zijn tweelingzusjes,
maar zoals bij 'echte' tweelingen zitten er bij deze twee ook kleine verschillen.

De davids zijn anders.
De kraan staat verder naar achteren.
Het bergingsruim is anders.

Spit even wat foto's door op mijn site van beide schepen en je ziet de verschillen.
Alleen het verschil met het bergingsruim is lastig te vinden.
Het komt er in de basis op neer dat het br van de ZZ schuin afloopt en van de WZ recht is.............

ciao,
Ronald

Hoi

Wat zijn Davids :oops:?

Het bergingsruim heb ik net eigenlijk af mssn als ik er nog tijd voor heb maak ik het wel recht....

Groetjes Justin

Hoi allemaal

Nou ik heb even te lopen piekeren maar ik ben eruit. De Zwarte Zee IV word de Witte Zee III (von black to white :lol: ) Ik ben gelijk aan het bergingsruim begonnen, n de twee plaatjes die schuin lopen heb ik er af gesloopt :twisted: en twee plaatjes er orvoor in de plaats gezet. zodat er een haakse hoek loopt.
normal_Foto%3DURFMFU8X.jpg

Een ander verschil behalve de kraan zijn de davids ( ronald nog bedankt voor het vinden van de verschillen :) )
Bij de Zwarte Zee:

zz4_zijkant.jpg

;foto www.zeeslepers.nl
Lopen ze recht en kunnen ze niet met de sloep mee naar de rand v/d boot

wittezee7.jpg

;foto www.zeeslepers.nl
Bij de Witte Zee kunnen ze met de sloep naar de rand van de boot.

wz3_zijkant.jpg
;foto www.zeeslepers.nl

Op deze foto kun je zien dat de kraan ook meer naar achter staat.

Groetjes Justin

(p.s. de meeste info komt van zeeslepers.nl)

Hey Justin,

Als je de aanpassing op je Bergingsruim al had gedaan op de foto hierboven,
is het nog niet helemaal goed.......

02.jpg

hier zie je mijn Witte Zee, als je heeeeeeel goed kijkt zie je ook het bergingsruim en zie je wat het verschil is........

Op deze pagina zie je foto's van de bouw van de originele Witte Zee,
hier kan je alles goed op zien....

http://www.zeeslepers.com/html/wz3_2.html

Overigens is de sokkel van de kraan ook anders dan op de Zwarte Zee, let ook op de schuine 'balk' die de kraan ondersteund........

Kijk maar op deze foto:

wz3_reis1_03.jpg

Succes met de bouw.

ciao,
Ronald

Hoi

@Ronald

De foto die je in de vorige update zag was van het oude bergingsruim. Op het nieuwe bergingsruim (hieronder) moet ik nog een aantal details aan brengen en het moet nog een keer geverfd worden.

normal_Foto%3DBVSGA3NG.jpg

Ik wist dat de sokkel scheef stond maar ik zie weer een paar dingen om er op te maken zoals dat laddertje.

Ik ben ook bezig geweest met de dek opbouw.

normal_Foto%3DO8YYTIM6.jpg

Ik heb het onderste gedeelte in de grondverf gezet maar ik moet het nog aflakken. Wat ik ook gedaan heb maar niet te zien is dat ik in elke patrijspoort een druppeltje doorzichtige lijm gespoten heb zodat er geen water naar binnen kan.

normal_Foto%3D6JGAD3QI.jpg

Dit is het achterdek dat ik in de verf heb gezet, je ziet dat het plaatje in het midden al gebeitst maar ik heb nog geen tijd gehad om de andere te doen.

Dit was het weer .......

Groetjes Justin

hoi justin
ziet er goed uit, maar toch een vraagje.
volgens my staat de verschansing aan bb ter hoogte van het sleepdek een beetje te veel naar binnen of is het gezichtsbedrog
zevloeit presies niet helemaal met de romp

Hoi Ronny

Dat komt omdat het achterdek nog los op de romp staat ik heb het nog niet vast gelijmd.

Groetjes Justin

Back