Bouwverslag Witte Zee III

Hoi

Maar moet ik nou me bluspomp ook onstoren? (ik heb het gelzen bij bouwtips varende modellen van de onstoring van je bluspomp) Of is er iet anders een printje ofzow??

Groeten Justin

Hoi

@ Jan

Bedankt, iderdaad met een zwaardere soldeerbout hecht het tin beter aan de motor.

Voor mijn bluspomp ga ik een relaismodule nemen omdat goedkoper is en handiger, de kracht van de straal hoef ik niet per se te regellen.. Dat toppic van de onstoring van je bluspomp in een werkschip was echt handig.. Ik denk dat ik een parkertje er in schroef en daarop de condesator aansluit omdat ik ook een plastic omhusel heb of een gat in het plastic boor tot op het metaal...

Ik heb trouwens het achterdek er op gelijmd en ben aan het plamuren geweest en geverfd en dit is het resultaat:

normal_Foto%3DRRFX66QF.jpg

normal_Foto%3DCC4GWGYT.jpg

normal_Foto%3DFVUZW3RZ.jpg

(die deeltjes wat je erop ziet is stof, ikhad net geschuurd.)

Groeten Justin

Justin:
De problemen met 'shakende servo's' al opgelost?
Anders proberen (als je die hebt) met een andere zender/ontvanger-combinatie. Als ze dan nog steeds rock-and-roll doen:
* ontvangeraccu controleren
* Ontvangerantenne: op de originele lengte en geen draadbreuk?
* zenderaccu vol?
* zenderantenne uitgeschoven?
* Een van de twee servo's loshalen: staat de andere nog steeds te shaken?
De andere servo loshalen en de eerste er weer in: als het shaken in een
van beide gevallen stopt, zou er wel eens een servo overleden kunnen
zijn...
* Ontvanger openschroeven en printplaat bekijken: geen corrosie?

Hoi

@ Roel

Ja, Jan Vos had een tip om bij dit topic te kijken: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=29349&postdays=0&postorder=asc&start=0

Ik heb mijn condensatoren wel op mij motor gesoldeerd maar met een solderbout met te weinig watt, daar door zat hij wel vast maar maakte geen cotact. Dat kwam omdat er dan zich een laagje vormde tussen de motor en het soldeer (heb ik gelezen op het toppic :wink: ) Nu had ik net de "zwaardere" soldeerbout er even op gezet en voulai.. Nu maakte kreeg ik niet het krakende geluid van de servo's...

Groeten Justin

Hoi

Ik heb laatst zelf een relais module gemaakt maar hij werkt niet, in ieder geval als ik het stekkertje er in steek doet niks het meer dus geen servo uitslag geen motor draaiend... Als ik de spanning erop zet hoor ik wel de magnetische schakeling... Ik denk dat ik de relais misschien verkeerd heb aan gesloten, de diode zit goed en de condesator ook dus ik weet het niet.. Dit is het schema van de relais misschien kan iemand helpen hoe ik deze moet aansluiten..

505188_SZ_00_FB.EPS.jpg

Groeten Justin

Justin, Dit plaatje is van de de afmeting van de behuizing en afstand van de soldeeraansluiting, het zegt heleaas niks over de werking dan wel of je hem goed hebt aangesloten. Staat er op de behuizing geen spoeltje of Contact getekend ? Het symbol van het spoeltje lijkt op een spiraaltje :oops: :wink:

Groetjes Martin

Ik heb ook problemen gehad met een gek wordende servo... Na alles een paar keer doorgekeken te hebben bleef het probleem terugkomen. Tot ik erachter kwam dat het probleem alleen voorkwam als ik m'n linker hand gebruikte.

De servo vindt m'n digitale horloge denk niet zo heel aardig... Die zorgt ervoor dat de servo een beetje gek gaat doen als ik met m'n hand in de buurt kom :roll:

Misschien last van hetzelfde probleem? Je kan zo blijven ontstoren tot je een ons weegt maar het ding blijft gek doen.

Hoi

Het storings probleem is opgelost, ik heb nu alles ontstoord en ik had op mijn afstandsbediending de antenne er niet op geschroefd uit luiheid 8) ..

@Martin

Dit staat erop de zijkant:

505188_BB_00_FB.EPS.jpg

Dit staat bij de produkt info ik denk dat iemand dit wel moet snappen :lol:

naamloos1qc.jpg

Groeten Justin

Justin,

Inderdaad dit maakt de boel een stukje makkelijker en zelfs deze "ouwe Vonkentrekker" snapt het nu :lol: Je spoeltje moet je aansluiten op de midden pootjes ( kun je trouwens ook meten hier tussen moet een ohmse waarde te meten zijn ik schat iets van 1000 Ohm of hoger) en de 4 pootjes aan de buiten zijde daar bevindt zich je wissel contact. De common heb je aan de 2 pootjes aan de onderzijde ( de 2 die het onder aanzicht van het relais beneden staan getekend ) het maak contact zit dan tussen de common en en het pootje rechts boven en het verbreek contact zit tussen de common en het pootje links boven.

Ja en de andere teksten op het relais is niet zo moeilijk het spoeltje is geschikt voor en spoelspanning van 5 V dc en het schakel contactje kan bij en spanning van 125 V AC maximaal 1 ampere schakelen. In dit relais zit geen blusdiode over de spoel dus de plus en min aansluiting is niet belangrijk.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :wink:

Groetjes Martin

Hoi

@Martin

Dus ik moet mijn kabeltje naar mijn ontvanger aan de middelste 2 punten aansluiten en mijn pomp aan de onderste en de de + en - aan de 2 bovenste kun je misschien ook vertellen welke kant plus is en welke kant min? Zelf dacht ik links min en rechts plus..

Over de foto het is een standaard foto want ik heb een relais van 12v, er was er volgens mij ook nog een van 6v...

Groeten Justin

Hoi

Maja Justin heeft geen multiswitch :cry: Ik heb gewoon een schakelaartje gekocht en die in me zender gezet(van robbe), volgens Danny Bimmel kon dat gewoon...

Groeten Justin

kan niet helaas maar een microswitch kan je ook eenvoudig zelf maken zie elektronica forum daar staan er volgens mij verschillende in

Hoi Justin,

Dan heb ik je verkeerd begrepen :oops: , je kunt dat printje niet zomaar aan je ontvanger hangen. Dan moet er nog een IC'tje tussen, maar dan kun je beter meteen een kanaalschakelaar van bijvoorbeeld Scen halen.

Ik meen namelijk dat dat IC'tje een microcontrollertje is die het signaal van de ontvanger omzet naar een signaal waar het relais mee kan werken. Bij een Multi-Switch hoeft dat niet want dan zit dat al in de Multi-Switch zelf.

Dat schema wat ik je stuurde werkt dus alleen maar met een Multi-Switch. Nogmaals sorry dat ik je verkeerd begrepen heb :oops: :oops: :oops: .

Groetjes, Danny.

Back