Bouwverslag......... X-tra 60 / eerste vlucht met filmpje!

en weer een klein stapje verder:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf ben ik niet zo'n fan van Rhino maar het ziet er goed uit. Blijft toch altijd leuk knutselen op deze manier. 8-)

Eventueel heb ik ook nog ergens de originele X-Tra 60 tekeningen digitaal. :)

Hallo Jorrit,
Je heb nog de tekininggen digitaal!!!!!... en dat zeg je nu , dat hij bijna klaar is :-)
ik heb je een pb-tje gestuurd, 't zal makkelijk zijn om de maten na te meten, omdat ik hem nu baseer op de x-tra2000.

Ik kijk ernaar uit om het het hout te gaan knutselen..... dat is toch wat gemakkelijker, zo met een schuurklosje, lijm en plamuur, digitaal gaat het toch wat moeilijker.

Waarom ben je niet zo'n fan van Rhino? Ik heb maar een programma genomen om er aan te beginnen, heb een jaar of 13 geleden eens autocad geprobeerd, maar daar was geen doorkomen aan. Ik vind dit Rhino niet echt moeilijk en doet (meestal ) wat ik wil.

groeten,
Cor

Nu moet ik helaas bekennen dat ik je dood heb gemaakt met een blije mus. ;)

De tekening die ik heb is ook van de X-tra 2000. Ik dacht van de 60, maar helaas. Maar wel uitgebreid. Alle freesdelen etc in 2D uitgewerkt.

dooie/blije mus??, ik dacht dat je met een vliegend kieken bezig was ? :-)

Laatst bewerkt:
De buitenkant is klaar, nu kijken hoe ik het allemaal ga doen met spanten, schotten, inkepingen e.d.... dat gaat nog een hele klus worden denk ik.

full

Spantjes gemaakt in Rhino, nu nog G-code ervan laten maken en frezen maar .
full

Programma om de g-code ervan te maken:
full

full

Volgende week als ik tijd hem het geheel uitfrezen.

Cor

2 september zei ik :"volgende week ga ik het uitfrezen" 't is nu 6 mei *slik*.

Gisteren eindelijk tijd gemaakt om alles uit te frezen:
full

Was nog een flinke stapel:
full

Alles losgemaakt en hier en daar wat "bij"-geschuurd.
full

Vandaag begonnen met de bouw... maar ik zal niet veel verder kunnen denk ik :-( . Van de week een hoop hout besteld bij Lindinger, maar geen een van de vuren-grenen latjes waren op voorraad. 3-4 weken levertijd!! Ook de 2 andere modelbouwzaken "in de buurt" hadden niets voorradig ... dat gaat lekker.....:nooo:

Maar ik heb goede hoop... schoonpapa komt vanaf zaterdag een weekje op bezoek hier in Oostenrijk en heb hem gevraagd of hij ergens vanuit Belgie de vuren-houten latjes kan regelen....

Inmiddels wat in elkaar geknutseld waar ik geen latjes voor nodig hebt:
Het kielvlak:
oh oh oh ... wat past dat toch mooi op/in elkaar zeg :-)
full

Een aantal ribben worden "gedubbeld" met 1 mm triplex.... ook hier geen grenen of vuren latjes voor nodig :rolleyes:

full

Eens kijken wat ik vanmiddag nog kan doen.

Later :bye:

Cor

Vandaag de andere kant van het kielvlak ingedekt, na drogen meteen doormidden gezaagd. Het rudder heb ik totaal 2 cm langer gemaakt (altijd makkelijk :-D ) Ook de randen schuin gemaakt voor de scharnieren.
full

Gisteren wilde ik een begin maken met de romp (omdat ik daar ook geen hard-houten latjes voor nodig heb) ...blijkt dat ik die vergeten bent uit te frezen .... meteen maar eventjes gedaan. En wat spantjes erop gelijmd.
full

Wel mis ik nog 2 stukjes van de rompzijkanten, omdat ik te weinig 6 mm balsaplankjes heb besteld :sleeping: ... maar schoonpa neemt ze morgen mee uit Belgie :worship:

Dat was het voor vandaag.

Toch een paar vreemde keuze's als je het mij vraagt, Wijk je hier af van het originele ontwerp?

Waarom heb je die ribben zo stevig gemaakt? Ben je van plan hem hard in te duwen met je handen oid? Volgens mij moet 2, 2,5mm balsa zat zijn, en dan kunnen er nog behoorlijke gaten in. Er komen maar heel erg kleine krachten op tijdens het vliegen. De grootste tijdens vervoer.

En als je de effectiviteit van het rudder wilt vergroten tijdens de vlucht dan moet de romp groter (hoger/langer) niet het rudder zelf. Het rudder zelf vergroten is voorhal handig voor lage snelheid controle, 3D. (hoewel het zoiezo wel invloed heeft.)
Wat verder nog helpt is de achterlijst dikker maken. Jij hebt die nu heel scherp. Steeds meer kisten hebben die erg dik, ik zag laatst de 2,6m su29 van sebart, die was 1,5cm oid. Echt super dik. Bij hun huidige F3A kisten word hij zelf breder op het eind.

Hallo Cor schaaflatjes halen wij van de bouwmarkt .
Omdat 4 x 9 hier overal te krijgen is word deze in mijn vliegers ook genomen .

En de prijs is ook naar een bouwmarkt . :mrgreen:

Ik maakt de vliegers (romp,spanten en ribben) alle uit 3 mm en daar word echt veel material weg gefreest om hem lichter te krijgen als de doorsnee ARF.

Ook de X-tra60 zou makkelijk lichter worden als het orginal.;)

Mvg Johan

@ Nando: Het is allemaal precies van de tekening overgenomen, ook de diktes. (op de foto vertekend het een beetje, maar alleen de eerste, tweede en laatste rib is 5 mm, ertussen is 2,5 zoals op de tekening is aangeven. De vleugel ribben zijn ook 2,5).
Gaten erin had idd wel een goed idee geweest. Wat betreft de achterlijst... dikker ?? Dat klinkt vreemd, lijkt mij dat er dan veel ongewenste wervelingen komen..

Ik ga het nu in iedergeval niet meer veranderen omdat het kielvlak klaar is. Wel iets om rekening mee te houden als ik een 2e of een soortgelijk iets gaat bouwen.

@ Plotterwelt: nooit gedacht aan de lokale bouwmarkt natuurlijk. :-/ Dunste wat ze hier hebben is 5 mm triplex (sperrholz) en hardhout is 8 mm. Schoonpa neemt nu wat hardhout mee uit BE (rijden nu voorbij Frankfurt) dat ga ik dan met mn cnc frees tot 5mm dik frezen en dan latjes uitfrezen van 3 mm dik ...... erg omslachtig , maar ik hem getekend/uitgefreesd volgens de tekening.... goede leer voor de volgende keer.

Cor

Laatst bewerkt:
Ben ik weer.

Afgelopen week veel gedaan, maar weinig tijd gehad om te posten.
Veel foto's... weinig text.

De rompdelen die ik was vergeten uit te frezen alsnog gedaan.
full

full

full

Begint er al een beetje op te lijken
full

full

Een zwak punt bij mij is altijd het gedeelte waar het staartwieltje/ sleep komt. Na verloop van tijd ( als die lang genoeg meegaat) is het hout daar altijd om zeep. Nu meteen maar een hardhouten stukje erin gezet... :-D
full

Onderkant beplankt en de ruimte voor de uitlaat gedaan.
full

full

full

full

Stabilo is ook zo goed als klaar. Bij gebrek aan hardhouten latjes van 5*3 mm heb ik van 3 mm dik berken triplex latjes van 5 mm breed gefreesd. Ook een breektest gedaan en het zou even sterk moeten zijn ....:thumbsup:
full

Vandaag heb ik me vooral met de cockpitkap bezig gehouden.
full

Morgen de cockpitkap en stabilo afmaken. Dan wordt het tijd om aan de vleugel te beginnen.

Cor

Mooi werk.

Ik begrijp alleen niet waarom je de achterlijst van het kielvlak hebt afgerond. Normaal wordt dat gewoon recht gelaten, het is nergens voor nodig om af te ronden en denkelijk aerodynamisch ook beter om het recht te laten.

Het is voldoende om de voorlijst van het roer af te schuren.

Hopelijk heb je het stabilo nog niet bewerkt, dan is dit nog op tijd :-)

Zelf zou ik als ik jou was het kielvlak aanpassen - nu kan het nog met weinig moeite - achterlijst eraf snijden, nieuwe erop lijmen, klaar.

Succes verder

@ Bram, je hebt gelijk, ik heb de tekening nog eens goed bekeken (heb alleen een scan op de compu) en idd, alleen het roer is aan de scharnierkant afgerond. Ik denk dat het aerodynamisch niets uitmaakt , maar zal het morgen toch nog veranderen.

Bedankt voor de opmerkzaamheid :-)

Cor

@ Rex: Gewoon witte watervaste houtlijm wat bij elke bouwmarkt te koop is. Voor de plekken waar veel belasting op komt gebruik ik 5 of 12-minuten epoxy.

Bram..... hier de nieuwe achterkant van mn kielvlak:
full

Hoogteroer afgemaakt:
full

Eventjes kijken of alles goed past:
full

Cockpitkap ingedekt:
full

Cockpitkap wordt vastgemaakt met 2 hardhouten pennen aan de achterkant. Aan de voorkant z.g.n. cockpit-pennen met een veertje erin.
full

*kuch kuch*.. STOFLONGEN!!! ... Alles ruw in vorm geschuurd.
full

Als laatste voor vandaag heb ik het stabilo uitgelijnd en vastgelijmd:
34.jpg

Morgen staat op het programma; het kielvlak vastlijmen, cockpitkap bevestiging afmaken, en aan de vleugel beginnen.

Cor

Back