Bouwverslag......... X-tra 60 / eerste vlucht met filmpje!

@Ralph: zo... daar is ook een hoop werk in gaan zitten met folien . Goed dat je het zegt met die antenne, want bij mij gaan er ook een hoop staalkabeltjes naar achter lopen... iets om heel goed te testen voor de eerste vlucht.

Cor

haha ja, maar ik heb ook een hele aardige vader die bijna het hele vliegtuig heeft gemaakt..:p ( ja ik heb nog veel te leren he..)
ja nou storing kan je het niet noemen. maar het hele vliegtuig deed in een bepaalde hoek helemaal niks meer, en als het vliegtuig dan weer was bijgedraaid had je weer bereik.
En geloof me, het is echt heeel erg eng als je je 2e vlucht maakt en als je recht naar beneden gaat en het vliegtuig dan niks meer doet..
Gelukkig kwam die nog heel aan de grond(a')

succes verder!

grt

ziet er mooi uit. denk dat ik ook (ooit) misschien volgendjaar maar iets ga bouwen. is hier iemand die een linkje heeft naar een bouwtekening of moet ik daar toch voor naar hobbyin??

max

Laatst bewerkt:
Hobby inn verkoopt geen freespakketten meer van de xtra 60, misschien heeft die nog wel tekeningen maar dat weet ik niet..

zgrt

Nouwja, hout wielen folie servos motoren, hobbyin heeft alles om een vliegklare xtra te maken.

Vandaag eindelijk weer wat verder gebouwd, zelfs al een stukje van de staart gefolied. Foto's van de update zullen waarschijnlijk morgen komen.

MAAR, ik loop vast. De motor wilde ik vast zetten met een standaard motorsteun , maar dat past niet. IK al het op de originele manier moeten doen. Een plaat RVS of Dural aluminium wordt op maat gemaakt en rechtstreeks aan de achterkant van de motor vastgeschroefd. Dan met swing rubbers aan de firewall.
zie foto:
60.jpg

Maaruh ik kan hier erg moeilijk aan een stukje dural Aluminium komen :-/ Zijn er vervangmaterialen voor, iets wat ik bij Lindinger ofzo kan bestellen , bijvoorbeeld een stukje GFK-plaat?
Modellbau Lindinger Onlineshop

Of iemand anders een ideetje?

thanks,
Cor

Die gfk plaat lijkt mij ook voldoende, bij Hangar hebben ze wel dural 3mm. Dit staat bij toebehoren, Peter stuurt dit vast ook wel naar Oostenrijk :)

Verzendkosten gaan evenveel zijn als dat plaatje Dural als het vanuit NL moet komen. :-/ dat GFK, dat zie ik wel zitten , maar kan dat goed tegen warmte/hitte van de motor?

Cor

Het plaatje "dural" voor aan de 15CC motor zou 3 mm dik moeten zijn. Welke dikte van van zo'n GFK-platte zou ik kunnen nemen om tot dezelfde sterkte te komen? En de hitte van de motor zou zeker geen probleem zijn?

Als iemand met het verlossend antwoord kom kan ik het vanmiddag bestellen.

Dank,
Cor

Laatst bewerkt:
Graupner heeft dural in zijn programma. Je kan ook dit plaatje zelf maken door vliegtuigtriplex te lamineren met carbon.
Een ander oplossing is om de ophanging in rubbers te vergeten en gewoon een losse kunststof steun te gebruiken.

Zit er in de buurt van jouw verblijfplaats een oud ijzer handelaar? Misschien heeft deze een bak met restjes staan. Die van mij komt er in ieder geval wel weg. Ik heb trouwens geen idee of het Dural of gewoon aluminium is. Zelf denk ik dat gewoon 3 mm aluminium ook best sterk genoeg is.

Ik land vandaag in Amsterdam en overnacht daar. Is er ergens op de route tussen Barenrecht en schiphol een bedrijf waar je Dural in kleinere hoeveelheden kan kopen? Dan kan ik mn ouders er even langs sturen , maar wil ze natuurlijk ook niet erg om laten rijden.

thanks,

Probeer de metaalwinkel maar eens, vestiging Amsterdam

Groet,
Richard

@ Cloudbuster: plannen zijn alweer veranderd, geen amsterdam vandaag :-(

@ Hans Mey: dat hout met Carbon zie ik wel zitten . Gewoon Carbon op een stukje hout plakken met epoxy?

@ WHB: we een groot ijzerhandelaar , maar heeft niets kleiners als 2 *1 meter. gewoon aluminium van 3 mm gaat te zwak zijn denk ik, gaat erg snel scheuren , zeker met al de vibraties van de motor.

Cor

@ Hans Mey: dat hout met Carbon zie ik wel zitten . Gewoon Carbon op een stukje hout plakken met epoxy?
In principe wel.
Natuurlijk wel behoorlijke lamineerepoxy gebruiken. Te koop bij hopbbyin, merk R&G.
Het geheel met kunstoffolie afdekken en klemmen tussen twee platen van bijvoorbeeld dik multiplex zodat je een mooi glad oppervlak krijgt en je plaatje mooi vlak is.

Hier de beloofde foto's van de vorderingen van vorige week ..... helaas niet al teveel :-(

De servo houders voor in de vleugel:
61.jpg

Sleuven gemaakt en geleidingsbuisjes gelijmd voor de pull-pull aansturing.
62.jpg

63.jpg

Ik zag dat ik voor de ailerons de versteving was vergeten voor de roerhoorntjes. Snel ff een blokje erin gelijmd:
64.jpg

Ook al een begin gemaakt met de folie:
65.jpg

Cor

Ben eerst maar verder gegaan met folien, ben vanavond flink opgeschoten. Alleen liet ik op het einde mn strijkbout op de grond pletteren. Ben bang dat hij omzeep is .... morgen even openschroeven.

De staart gefolied:
66.jpg

Omdat het een schema wordt met veel krommingen heb ik eerst karton op de romp geplakt.
67.jpg

Waar ik wat op heb staan schetsen:
68.jpg

Hoofdkleur gifgroen met een witte band erop gefolied:
69.jpg

En de andere hoofdkleur blauw:
70.jpg

Eerst mn strijkbout proberen te repareren en dan morgen verder met de andere kant.

Cor

Back