Bouwverslag zeesleper Amsterdam. (Artesania Latina)

lijkt mij erg stug dat je hem iedere keer opnieuw moet programmeren dan,,, als dat zo zou wezen dan zou niemand hem meer kopen waarschijnlijk, wat wel kan wezen is dat die zichzelf herprogrameerd steeds zodra je de boot aanzet en de zender. dat die dan automatisch dat als 0 punt ziet.

Boat Freak,

Ik gebruik ook een paar van die Top 40C regelaars, ze hebben inderdaad geen geheugen, maar gewoon even opletten, zet altijd eerst je zender aan ( hoort toch eindelijk ook altijd ) op het moment dat je de boot aanzet neemt de regelaar het nulpunt zoals op dat moment de knuppel op de zender staat van het desbetteffende kanaal !!! zorg dus dat die goed in het midden staat, je hoeft dus verder niets te doen hoor.

Op deze manier doe ik het al jaren zonder problemen, succes ermee ...

Tom Boere

helemaal met bovenstaande spreker eens

enige jamere van de regelaars is wanneer je lager dan aangegeven voltage komt de regelaar in zijn achteruit slaat.

voor de rest voor dat geld goed spul :!:

Groeten Gerjan

Zo, het is al weer heel lang geleden en er is niet meer supper veel gebeurt.
Door 3 weken voorberijding voor de examens en examens zelf heb ik niet veel tijd gehad om te bouwen.
Om dat ik volgende week weer voor een week niets kan doen (skiverlof) is het maar weer eens tijd voor een vervolg.

Ik heb de bestelling van Conrad binnen gekregen, de top 40c regelaar voor de boegschroef (ben ik al zeer tevreden over), een miniswitch, een 6V 4A loodaccu en een vertraagd motortje voor de radar (maakt wel een herrie, weet iemand hoe je het geluid kan dempen?).
IMG_1541.JPG

Heb ook aan de zijkanten van de romp met ABS lijm de houten strips er op geplakt.
IMG_1539.JPG

Ook een houder voor de motorregelaar (zodat ik hem er altijd kan uitschuiven)
IMG_1537.JPG

Op deze foto kun je ook de "fundering" voor de 6V 4A accu (die 3 houten latjes voor de regelaar) geplakt met epoxy (mijn vader moest nog iets plakken en heb van de restjes maar even geprofiteert).

Natuurlijk moet er het één en ander nog geschildert worden.

Zo, dat was het voor deze keer, nuga ik genieten van mijn skivacantie.

Hallo iedereen.

De vorige maand heb ik natuurlijk weer het een en ander gedaan.
Wat heb ik nu gedaan:
-Hout aan romp geplamuurt.
-Servo's en ontvager plaatsen.
-Pompje voor de blusmonitors ingebouwd.
-Blusmonitors van Graupner aangepast zodat ze overeen komen met die van het schip.
-Alle bekabeling klaargemaakt voor de eerste echte testvaart.
-Een testvaart gedaan.
-Samen met mijn vader zitten te klungelen aan de snelheidsregelaar.
-Me dood geleerd zodat mijn examens goed zijn en ik een jaartje hoger mag.

De schroefas heb ik volgespoten met vaseline die ik eerst verwarmt heb.
Tegen het laatste spant heb ik ook 2 blokjes geplakt die met een vijs het plankje voor de servo's en de ontvanger vasthouden.
Uit het blokje dat je rechts ziet heb ik een groef gezaagd zodat je het op(rond) de kielbalk kunt plakken.
Op deze manier hoef ik enkel 2 vijsen los te draaien en het hele plankje gaat er uit.
Iets wat ik niet goed gedaan heb, ik heb de spanten maar laat geschildert en met de borstel kan ik niet op alle plekken komen, dus ik heb de achterkant maar vol siliconen gespoten.
IMG_1659.JPG

Het plankje met de ontvanger en servo's.
In de boveste servo(behuizing) is het relais printje van Conrad ingebouwd.
De bruine servo daaronder hoort bij de motorregeling maar daar vertel ik later wel wat meer over.
En de rest spreekt voor zich.
IMG_1650.JPG

Overzicht zonder accu's.
normal_IMG_1651.JPG

Zo ziet de punt er uit klaar voor de proefvaart.
De draden zijn nog een rommelboel maar dat is nog niet het definitieve resultaat.
IMG_1653.JPG

Overzicht met accu's.
IMG_1655.JPG

IMG_1644.JPG

Ik weet het, de schroef is al aan het oxideren maar dat komt door het zout water.
normal_IMG_1645%7E0.JPG

Dit is de pomp die gebruikt wordt voor de blusmonitors.
Het is een membraanpomp dus die trilt heel hard.
De trillingen probeer ik op te vangen door de pomp met een spanbadje tegen een in maat gesneden schuimrubber te duwen.
normal_IMG_1647.JPG

De 'bakjes' waar de batterijen vast in zitten (de nog niet geschilderde houten onderdelen.
normal_IMG_1649.JPG

De bedrading is nog niet definitief, dus als je wat dingen ziet die niet zo horen (tape op sommige plekken), die worden nog veranderd en gefatsoeneerd.

Sorry dat ik geen foto's van de proefvaart heb maar die trek ik nog wel een andere keer.

Groeten Sam.

Hoi

Het word een knap schip hoor, goed nagedacht over electronica, dat je er later ook weer goed bij kan veel succes.

Groeten Justin

@the boat freak
Waarom in godsnaam een membraampomp. :oops:
Er zijn genoeg andere popmpen die veel rustiger lopen :roll:
Motortje radar: heb je een verkeerd motortje gekocht conrad heeft motortje.s die je helemaal niet hoort :idea:
mvg
Freredik :D :D :D

"Waarom een membraampomp?"
Die had ik toevallig nog liggen.

En dat motortje heb ik vol vet gestopt en je hoort het nog maar een beetje.

En bedankt voor het complimentje. :)

Over de elektronica heb ik met mijn vader nagedacht (wij vullen elkaar in dit soort werk een beetje aan). :wink:

Bijna niet, moest lang wachten op plamuur en ben in tussen tijd maar begonnen met een hydromite.

Maar zodra die af is ga ik verder met de Amsterdam hoor!
En dat zal niet meer lang duren.

Zo, het is al weer heel lang geleden en er is eigenlijk niet veel gebeurd

Waarom niet, ik ben hiermee bezig geweest

Met de vakantie ben ik maar terug in gang geschoten met de Amsterdam.

Na men laatste forum update heb ik de romp nog gespoten, maar er waren nog zo veel zaken op die geplamuurt moesten worden dat ik maar beslist heb om eerst het schip op zijn waterlijn te 'trimmen'.

Vandaag heb ik de waterlijn afgetekend.
DSC%5F0638.JPG

De kiel van het schip loopt niet evenwijdig met de waterlijn dus moest er een steun gemaakt worden die zorgt dat de waterlijn horizontaal is.
DSC%5F0640.JPG

Ik heb beslist om als ballast 'dakwerkerslood' of 'loodplaat' als ballast te gebruiken.
Hiervoor heb ik in de romp witte bakjes gemaakt waarin het bladlood in vele lagen in komt.
De bakjes zijn van wit ABS, verwar deze niet met de witgeschilderde houten bakjes voor de batterijen (die zijn veel dikker).
DSC%5F0639.JPG

Ook heb ik de sleepwinch gemaakt, deze komt onder het dek.
Hiervoor heb ik een servo moeten ombouwen. (potmeter vastplakken)
DSC%5F0645.JPG

En het systeem dat er voor zorgt dat de winch zichzelf niet kapottrekt.
DSC%5F0644.JPG

De basis is een messing plaat met 2 staven op.
Over deze staven glijdt een slee (witte plastieken 'ding') met bovenaan een gleuf.
Aan het einde en begin van het sleeptouw komt een knoop of bolletje dat breder is als de gleuf bovenaan.
De knoop sleept de slee over de rails en raakt een microswitch aan, gevolg: winchmotor stopt en kan enkel andere richting opdraaien (d.m.v. een diode).

Zo, dat was het voor deze keer.

Heyhey

Zozo Die sleeplier van je ziet er niet verkeerd uit
trouwens de heele boot niet

Veel s6 met het bouwen

Mijn complimenten

M.V.RG

mark.

uhu ma ik denk dat dat niet helemaal gaat werken
in vermant met de kracht die op het servotje komt te staan
je heb waarschijnlijk veel kans dat als je aan het slepen ben dat de servo terug blijft draaien
om dat er zo veel kracht op staat
dan weet ik zelf nie hoe sterk hij is met zijn krachten ma ut lijkt mij een klein servotje

als ik fout zit verbeter me ???

armando

armando zei:
uhu ma ik denk dat dat niet helemaal gaat werken
in vermant met de kracht die op het servotje komt te staan
je heb waarschijnlijk veel kans dat als je aan het slepen ben dat de servo terug blijft draaien
om dat er zo veel kracht op staat
dan weet ik zelf nie hoe sterk hij is met zijn krachten ma ut lijkt mij een klein servotje

als ik fout zit verbeter me ???

armando
Een kleine servo is het niet en ook geen grote.

Waar jij over spreekt gaat niet gebeuren want ik kan hem met de hand bijna niet bewegen en mijn hand is sterker als de sleepboot.

Samw zei:
Vandaag heb ik de waterlijn afgetekend.
DSC%5F0638.JPG

[\quote]

Hoi Sam,

Ik zie hier dat je de waterlijn aan het af tekenen bent, maar heb je de witte lijn over de boot gespoten om de lijn zichtbaar te maken? Ik neem aan van wel, want je hebt natuurlijk een zwarte romp. Je moet alleen uit kijken want ik zie uitlopers in je verf. Het zou jammer zijn als je ze laat zitten. Ik heb hier met mijn Paula III ook last van gehad, het was mijn eerste spuit werk en dat was ook wel te zien. Ik ben denk ik wel uren aan het schuren geweest om ze weg te krijgen. Maar voor de rest ziet het er goed uit. Succes verder....

Groeten Justin

Ik heb hiervoor ook al eens geprobeerd de waterlijn af te tekenen en die was veel te laag.
Een witte laag verf er dan over natuurlijk!

Die lopers zijn er omdat ik niet erg nauwgezet aan het spuiten was, als er maar snel een witte lijn over de boot was die de 'mislukte' waterlijn verbergde.

Vandaag heb ik met lood het schip op zijn waterlijn getrimd.
Met dank aan mijn grootnonkel en bompa voor hun donaties lood.
Al snel ontdekte ik dat de voorziene ruimte veel te klein was.
Ik had wel 4 keer zo veel lood nodig als ik dacht.

Echt een geschikt bad waar ik voldoende zicht langs alle kanten heb had ik niet om de boot in te leggen dus heb ik maar snel een bad van een paar balken, planken, spanbanden en een zeil gemaakt.
DSC%5F0646.JPG

Een close-up van het schip.
DSC%5F0647.JPG

dag Samw ,

wat je doet met je lood is verkeerd .

Je zou het beter in het midden van de romp zetten , tegen of onder de batterijen , daar gewicht aan de uiteinden van een romp zorgt ervoor dat je model heel traag gaat draaien ( te veel inertie )

de groetjes ,

Laurent

Maar wanneer de kont niet diep genoeg ligt moet je toch wat.
(Heb ikzelf ook gehad met m'n Smit R'dam 1:200, die bleef maar lucht happen, tot ik er een blokje lood achterin legde.)

Wim

dag Samw ,
Laurent

wat je doet met je lood is verkeerd .

Je zou het beter in het midden van de romp zetten , tegen of onder de batterijen , daar gewicht aan de uiteinden van een romp zorgt ervoor dat je model heel traag gaat draaien ( te veel inertie )
----------------------------------------------------
Deze theorie kan ik niet goed volgen
Want een vrachtschip dat vol beladen is.
Zou dan heel slecht rond gaan
Want daar ligt immers het gewicht dan van voor naar achteren
mvg
Frederik

@Frederic, Laurent heeft gelijk. Als je je ballastlood alleen maar in de piek en in het achterschip opbergt, gaat je model trager draaien, omdat het meer moeite kost om dat gewicht (in de einden van je model) rond te krijgen.
Bij een 1:1 schip is dat anders, omdat het gewicht gelijkmatiger over het hele schip verdeeld is.
Vraag me niet naar de theorie die erachter zit, het heeft iets met massa-traagheid te maken geloof ik...

Back