Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Zeiler, 12 jan 2013.

  1. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    De blokjes uitgangsmateriaal zijn klaar. Het kajuitdak wordt afgerond met een grote radius en de voorkant van de kajuit met een kleine. Daarna wordt het in de zevende laag en gedeeltelijk zesde laag ingelaten. Daarna kan ik weer verder met de opbouw van de romp.

    [​IMG]

    De zeeg in de kuip teken ik af zodra de zeeg in het dek zit.
     
    ISOLA2 en bram1324 vinden dit leuk.
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Toch nog wat kunnen doen vanmiddag, vakantie is niet alleen maar om te klussen gelukkig

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    bram1324, pompebled, ISOLA2 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Alle lagen nu voorbereidt en op elkaar gelijmd. Hopelijk dit weekend het profiel er uit zagen!

    [​IMG]
     
    bram1324 vindt dit leuk.
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen tijd heb ik in de lappenmand gezeten met een gebroken voet maar dit weekend lukte het weer om wat te rommelen in de schuur. Ik heb de zeeg gezaagd en afgewerkt. Door een balkje te zagen als tegendeel van de zeeg had ik een mooi schuurblok waarmee ik meters kon maken.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Nu kon ook de kuip de juiste zeeg krijgen.

    [​IMG]

    En dan zijn we nu zo ver. Nu nog even wat contouren aftekenen op de gezaagde vlakken zoals de spiegel en het vlak en dan kan het grote vormen van de romp beginnen.

    [​IMG]

    Later weer meer!
     
    k-k, bram1324, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Het eerste teveel aan hout kon met een scherpe beitel worden weggestoken. Daarna kon ik met de rasp aan de slag om alles zo veel mogelijk naar de lijnen te brengen. Achteraf kan ik concluderen dat ik eigenlijk te vroeg ben gestopt met beitelen en dat er soms flinke hollingen (plank 2 en 3 van onderen) in een plankdikte aangebracht moest worden waar de dikke buik naar de kiel loopt. Toen ik er bijna op de lijnen was ben ik gaan controleren met een dun stukje linde hout om te kijken of de romp strokend is in alle richtingen. Alle bobbels zijn er nog met de rasp uitgewerkt. Hierna begon het grote schuren.
    Het schuren in de holling heb ik aangepakt met schuurpapier om een pvc buis gelijmd. Op de achterkant heb ik het contour van de romp aangezet met potlood om te voorkomen dat het zijaanzicht per ongeluk werd aangepast.

    [​IMG]

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook zijn er nog bevestigingen in de achterkant aangebracht om hem straks op schroeven te kunnen hangen.

    [​IMG]

    De kajuit en de kuip zijn nu verlijmd en als dat droog is kan het grote lakken beginnen.

    Het is tot nu toe allemaal een erg bevredigend klusje geweest, ik kan niet wachten op het eindresultaat!

    Later weer meer!
     
    FreekS, bram1324, willum en 2 anderen vinden dit leuk.
  6. willum

    willum

    Lid geworden:
    6 jun 2017
    Berichten:
    4.634
    Locatie:
    noord-limburg
    Mooie vormen Crispijn
    Strak en scherp mooi welvingen.
    Super.

    Veel modelbouwplezier,
    Willum
     
  7. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Kleine sneak preview van een net aangebrachte tweede laag verdunde lak. Het moet wat doffer opdrogen.

    ik ben heel blij met de kleuren combi!

    [​IMG]
     
    FreekS, Herby63, Mabo en 5 anderen vinden dit leuk.
  8. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    505
    Locatie:
    Hilversum
    Ziet er mooi uit!
     
  9. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    789
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt Willum en Bram!
     
    willum vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina