Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Zeiler, 12 jan 2013.

  1. Indoorvlieger

    Indoorvlieger Forum veteraan

    Lid geworden:
    3 mei 2010
    Berichten:
    12.801
    Locatie:
    Flevoland
    Fraai, en met zorg gemaakt. Als je die boekenkast even weg zou denken, is het net echt.
     
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Leuk die reacties, dat motiveert!

    Hier een overzicht van de kuip met de nieuwe banken er in, ik ben er nog niet aan toegekomen het meerdere keren in de lak te zetten.

    [​IMG]

    [​IMG]

    En nu ben ik ook een stuk opgeschoten met de bouw van de techniek in de romp. Het doel is om straks een netjes uitneembaar stukje techniek te hebben waarbij ik de drie zeilen op twee verschillende zeilservo's kan controleren. Het systeem bestaat uit een omlooplijn voor de kluiver, en een dubbele omlooplijn voor het grootzeil gecombineerd met de fok die op een overloop zit.
    Het uitneembare stuk techniek zal straks ook diverse elektronische functies bevatten zoals het aansturen van de verlichting en dergelijke. De techniek wordt aan de romp verbonden met een 25 polige D connector om losse kabels en dergelijke te voorkomen.

    Dit is zoals het er nu uit ziet op de computer.

    [​IMG]

    Het bovenste U profiel met dubbele trommel is nog een kopie van de onderste, hier moet ik nog wat tekenwerk in stoppen maar het idee met de dubbele trommel is dat ik hierbij met de grote trommel de grootschoot kan halen, en met de kleine de fokkenschoot. Door de overloop van de fok kan dit naar mijn idee goed opgelost worden. De eventuele finetuning ga ik regelen met het afstellen van een dubbel halend part.

    Het geheel wordt aan uitneembare ondersteuningen in de romp bevestigd zodat alles in blokjes te onderhouden valt.

    Als laatste komt er ook een connector tussen de samenstelling van de kuip/kajuit en de techniek zodat ik deze bij het plaatsen op de romp direct elektrisch in verbinding kan brengen met de techniek.

    Een leuke bijkomstigheid van de connectoren is dat tijdens de bouw er ook een verlengkabel tussen de vaste connectoren gemaakt kan worden zodat er allemaal wat meer ruimte is om te klussen.

    Ik heb al een start gemaakt met de bouw ervan. De servo is bevestigd, de hoekprofielen voor de elektronica zijn voorbereid en het houtwerk voor de montage in de romp is klaar. Eenhoorn heeft nog een hoop spanten waar ik gebruik van kan maken, een nadeel is alleen dat ze erg dicht op elkaar staan. Gelukkig heb ik wel gaten kunnen boren met een haakse schroefbithouder in combinatie met een boortje met zeskantopname dat ik heb ik gekort.
    De gaten worden voorzien van een inslagmoer en uiteindelijk verlijmd met epoxy zodat het een duurzame verbinding wordt.

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De volgende stap is het gereedmaken van de omlooplijn van de kluiver en het op orde maken van de elektronica. Dat zal veel soldeerwerk bevatten, een klus waar ik wel naar uit kijk!
     
    Laatst bewerkt: 8 sep 2014
  3. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Noest handarbeid waarbij ik uren met een sleutelvijl ben bezig geweest versus de luxe van SLS productie (3D printen)...

    Met deze details begint het langzaam te leven en komt de schaal tot leven. Ik heb allereerst de CNC gefreesde handrail rond gevijld, een flinke klus waar ik uren mee bezig ben geweest. Gelukkig is er niks gebroken! De rail staat nu met state prikkers op het kajuit dak. Door deze in de rail te verlijmen en allemaal een andere lengte te geven (de middelste het langst, naar buiten toe steeds iets korter) kon ik een mal maken voor de juiste locatie van de gaten die ik in het kajuit dak moest overnemen. Doen dit netjes paste heb ik de stoute schoenen aangetrokken en ben ik gaan boren. Altijd spannend :). Een leuk detail vind ik dat nu de opdeling van de rail uit diverse stukken mooi te zien is aan het kleurverschil van het hout.

    [​IMG]

    Na mijn verjaardag kon ik de bestelling voor de SLS stootwillen en het reddingsvlot plaatsen. Het zijn holle schaaldelen welke ik met secondelijm op elkaar plak en afwerk zodat het uiterlijk weer klopt. Gek genoeg zijn de ribben die ik in de schaaldelen van de stootwillen heb gemaakt zichtbaar in de delen, een locale krimp is dus zeker aanwezig tijdens de productie.
    Het reddingsvlot heb ik nokken meegegeven die voor de oriëntatie zorgen. Er komt nog een dun zwart plaatje schuimrubber tussen de twee delen.

    [​IMG]

    Het is zeker niet de bedoeling heel veel te gaan 3D printen, alleen de delen waar ik geen andere optie zie zal ik zo maken. Het was een geslaagd en leuk eerste experiment!

    Ik ben op zoek naar 2mm wit nylon of PP draad met 3 geslagen strengen om aan de stootwillen te splitsen. Internet heeft erg veel maar ik heb nog niks kunnen vinden wat aan mijn wensen voldoet, iemand tips?
     
    Laatst bewerkt: 27 sep 2014
  4. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Vergeet ik deze nog te plaatsen:

    [​IMG]
     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hier eindelijk weer een kleine update. Ik heb gelukkig weer wat kunnen doen aan Eenhoorn. De detail afwerking van de kajuit gaat een klein beetje parallel aan de bouw van de techniek in de buik van het schip. Zo heb ik patrijspoorten met plexiglas venster kunnen frezen voor in de kop van de kajuit, staat de beplanking een aantal keren in de bootlak en is de kuip voor het eerst in de grondverf gezet.

    [​IMG]

    Het begint steeds meer aangekleed te worden.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook is de start van de elektronica gemaakt. Er komt een lange kabelboom te lopen tussen de D25 connector in de boek van het schip, naar achteren waar de motorregelaar en laadpunten zitten. Er komt een centrale aan/uit met een voor een reedcontact dat in de gasbun geplaatst wordt. De ontvanger komt op het uitneembare stuk techniek dat uiteindelijk de zeilbediening voor zijn rekening neemt. Zo blijft alles zo lang mogelijk goed bereikbaar en kan ik het lood eenvoudig uit de buik van het schip nemen als transport op de planning gaat.

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  6. kuifje_mf

    kuifje_mf

    Lid geworden:
    9 nov 2014
    Berichten:
    108
    Locatie:
    Regio Eindhoven
    Wat een prachtig werk. Ik kan dit zelf niet, maar kan er enorm van genieten. Succes met de afwerking!
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Top afwerking, heb met plezier je vorderingen gelezen :thumbsup:
     
  8. bel10

    bel10

    Lid geworden:
    28 jun 2012
    Berichten:
    369
    Locatie:
    Oost Vlaanderen
    Verslag en topbouw

    Met enige afgunst de bouw van je gevolgd.Kan allen maar zeggen,top:pim::pim:En zoals meer gezegd ook ik kan dit niet,grtz Bel10:bye:
     
  9. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    De details!

    :worship:
     
  10. bram1324

    bram1324

    Lid geworden:
    18 jul 2012
    Berichten:
    504
    Locatie:
    Hilversum
    erg fraai
     
  11. arnoldw

    arnoldw Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    14 feb 2014
    Berichten:
    242
    Locatie:
    Dordrecht
    Heel erg mooi.
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt voor de positieve reacties, ik ben nu even bezig met de Sint maar binnenkort weer meer!

    Crispijn
     
  13. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Afgelopen tijd door omstandigheden niet heel veel kunnen doen, maar gelukkig heb ik nu even vakantie en kan er naast varen op het echte schip ook gebouwd worden aan het model. Zoals ik al aan gaf stond de elektronica op de planning, ik heb daar een flinke ruk aan kunnen geven. Door middel van een reed contact in de vorm van een sleutel in de gasbun is nu het model aan te zetten, en twee laadpluggen maken dat ik straks eenvoudig het model op de lader kan aansluiten.
    (De kabels naar de motor en de accu kunnen straks ingekort worden, maar dat doe ik nadat de definitieve ballast is bepaald)

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    De kabelboom loopt nu vrij georganiseerd door de romp van het schip zodat het weer wat opgeruimd oogt. Als het moet kan het weer eenvoudig los door de tie wraps los te halen. Het solderen van de connectors blijft een leuk klusje.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Om alle elektronica wat compact te kunnen plaatsen en georganiseerd te houden heb ik vier printplaten gemaakt op mijn cnc freesbank. Het ontwerp heb ik zelf gemaakt, zonder PCB ontwerp software (te hoge drempel om aan te leren, en ik gebruik het te weinig). Het was flink stoeien om dit goed te krijgen, haast hebben helpt niet - en alles met 1mm leegfrezen ook niet... :) Uiteindelijk een modus gevonden waarbij ik het leegfrezen van de print met 2mm deed, en de definitieve banen met 1mm naliep. Dit werkt wel aardig alleen de voedingssnelheid moet echt laag staan voor een strak eindresultaat.

    [​IMG]

    Er wordt regelmatig aan me gevraagd of de mast al op de boot staat, maar voor dat dat mogelijk is moeten wel de voorbereidingen getroffen worden. Daarom dus eerst maar eens de mastvoet uitgefreesd. Onderdeks moet ik nog wat voorzieningen treffen om de druk te verplaatsen naar de romp (helaas is rusten op de kiel niet mogelijk).
    Wat jullie misschien opvalt is de printplaat die hier ook voor klaar ligt, enig idee hoe deze toegepast gaat worden? :)

    [​IMG]

    De mastvoet wil ik graag solderen, een soldeermal moet dat wat vereenvoudigen.

    [​IMG]

    Dat was 't voor nu weer even, op naar de werf!
     
  14. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    De hoofdschakelaar van mijn modellen combineer ik altijd met de laad functie, 3 standen, on/off/laden, zo kan je nooit laden terwijl de rest onder stroom staat. Stekkers zodanig dat je de +/- niet kan omwisselen.
     
  15. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi René,

    Goede tip, daar heb ik ook aan zitten denken en kan uiteindelijk altijd nog gemaakt worden door de laad plug op het NO contact van het relais te zetten. Vooralsnog wil ik stiekem 6V kunnen gebruiken vanuit de laadcontacten terwijl alles aan staat voor test doeleinden maar ik hou je advies in gedachten.

    De mastvoet kunnen solderen gisteren. Was best wel even stoken in de kou buiten - er is niks meer van de soldeer mal over maar alles zit volgens plan aan elkaar - naden netjes door gevloeid en het geheel is opgepoetst inmiddels. Hoe meer ik de hoogte in ga hoe beter de schaal tot zijn recht begint te komen, beloofd wat als ooit de mast aan de beurt is!

    [​IMG]

    [​IMG]
     
  16. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Mooi, komt er nog een steun onder je mastvoet naar de kiel ?
    De druk op je mastvoet is ~ 2 X het gewicht van het schip, bij max helling aan de wind en je lij want net niet slap.
    Dit hangt af van de hoek die je onder want met de mast maakt.
     
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    787
    Locatie:
    Hilversum
    Hoi René, leuk dat je mee blijft lezen!

    Een steun in de vorm van een paal direct op de kiel gaat niet lukken, ik zat zelf te denken aan een strip/hoeklijn aluminium of messing die het spant moeten versterken en de kracht op de romp over moet brengen. Ik zal eens kijken hoeveel ruimte ik kan benutten daar om de strip zo hoog mogelijk te maken, puur het houten spant zet geen zoden aan de dijk en is vragen om problemen.

    Als het schip 13-14 kilo weegt straks komt er dus een puntbelasting van +-27 kilo op die, dat is nog aardig wat. Hoe kom je aan de kennis van die vuistregel?

    Ik ga eens even passen en meten, zal het nog even spiegelen voordat ik definitief iets inbouw.
     
  18. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Theoretisch is dat moeilijk te berekenen, je hebt dan het drukkingspunt van de romp nodig en de ligging van het zwaartepunt nodig onder helling.
    De horizontale afstand tussen deze is je lastarm X gewicht geeft een kracht in kg/m deze kracht word door de mast die het tuig draagt overgebracht via de wanten en stagen overgebracht op de romp.
    Al die krachten samen trekken de mast naar omlaag.
    Je kan de kracht om je schip te laten hellen zelf meten door je schip aan je mast te laten hellen bv. waar je onder want aan de mast komt, je meet dan de hoogte van dat punt boven je want putting en de afstand mastvoet tot je putting . Als je deze 2 door elkaar deelt krijg je de verhouding waarmee je de kracht die je hebt gemeten vermenigvuldigd , dat is de 1 ste kracht die in je mast naar beneden trekt, de 2 de kracht komt van je voor en achterstag, hoe strakker je deze zet hoe groter de kracht die je masttop naar beneden trekt, dat is de statische kracht.
    De derde kracht is dynamisch, door het stampen van het schip .
    Al deze krachten samen + een veiligheid factor komt op 2 X het gewicht van het schip.
    Dat is de norm voor een modern toerjacht, bij extreme wedstrijd schepen met bulb kiel ligt dat nog hoger.
     
  19. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Dag Crispijn,

    Wat is je probleem dan precies om een steun naar het kiel te maken? Zit de zeilbesturing in de weg? Ik ben bang dat dit toch de meest stevige oplossing is.

    Een alternatief zou een plaatselijke versteviging aan de binnenzijde van de rompwand zijn, waarop je zoals je schrijft horizontaal een alu profiel plaatst, maar als de krachten zo groot zijn als René beschrijft, dan blijft het t.o.v de steun rechtstreeks naar het kiel minder stevig.

    De messing mastvoet ziet er trouwens wel strak uit hoor!

    Groet,

    Jan-Willem


     
  20. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    682
    Locatie:
    in een huis
    Steun is toch niet moelijk , waar nu de mast komt overbruggen tot de romp met een ALu 4k buis of een Carbon spant(org/kopiebestaand) maken en die monteren ,

    :thumbsup: ziet er goed uit zo moet (echte) modelbouw ook zijn :thumbsup:

    gr rexonamen
     

Deel Deze Pagina