De backbones zijn klaar!
Afgelopen weekend gelukkig een lang weekend gehad waar ik een hoop tijd heb kunnen besteden aan Eenhoorn. Onderstaande foto's geven een aardig beeld van de vorderingen. Wel grappig om nu al weer te merken dat er wat foutjes de plannen geslopen zijn maar dat lossen we gaande weg wel weer op
Alle spanten netjes op de bouwplank. Ik heb op de plank vanaf 1 zijde alle spanten haaks op de plank gezet netjes symmetrisch over een nul lijn die ik van te voren had aangebracht. Zo krijg je alle spanten netjes in het midden op de plank. Ik heb gekozen voor aluminium profiel 20x20 zodat ik zeker weet dat die dingen recht zijn.
Alle spanten en de zool in model geschuurd. Het begint al wat vorm te krijgen. Het zijn vrij veel spanten maar dit is netjes in vorm te schuren voordat er gestart wordt met beplanken. Dit werkt het beste met een lang plankje (vel breedte) waarbij er van boven naar beneden halen worden gemaakt. Zo voorkom je trillingen bij het schuren.
Een schuur detail van de spiegel. Er zijn geen machines voor gebruikt maar alleen een stukje hout met schuurlinnen. Linnen werkt beter dan schuurpapier vind ik omdat dit de korrel langer vast houd en minder snel scheurt.
Ik hoop dat ik hier straks goed mee weg kom. Officieel had ik meer moeten schuren maar volgens mij komt het net goed uit om de voorkant heel te houden en het schip strokend te krijgen...
De spiegel is compleet vervangen, ik wilde hem laten steunen op de bouwplank om hem volledig haaks te krijgen. Ik had totaal geen controle op de spiegel. Daarbij heb ik de omtrek van de spiegel verkeerd gemodelleerd en heb ik hem nu op karton stroken afgetekend... Ook in CAD kunnen dingen verkeerd gaan
Nu zit er op beide zijden van het schip 6 cm balsa beplanking en dat wordt aardig netjes. Schuren is straks nog wel erg belangrijk maar ik heb daar wel vertrouwen in. Ik laat wel weer weten als het schip dicht zit.
Als er vragen zijn over hoe ik bepaalde dingen heb gedaan hoor ik het natuurlijk graag!
Crispijn