Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Ik snap denk ik wat je bedoeld Jan-Willem, ga eens kijken wat ik er van kan maken. Uiteindelijk moet er begonnen worden en dit weekend ben ik begonnen met stof happen.

Het resultaat is een stapel met spanten, Al hoeklijnen. Hopelijk deze week langzaam de spanten en kielbalk netjes zetten en dan kan het beplanken langzaam starten!

IMG_1791-1024x764.jpg

Laatst bewerkt:
Ik zie dat mijn host offline is, is echt de eerste keer dat dit zo is. Zal in de loop van de avond wel opgelost worden, dan worden de foto's weer beschikbaar.

Afgelopen weekend weinig kunnen doen, moest ook naar het buitenland voor mijn werk. Komend weekend gelukkig wel een lang weekend vrij dus hopelijk kan ik dan veel progressie boeken! Zal nog een foto proberen te plaatsen van de tussenstand.

Bij deze de beloofde foto. Hopelijk kan ik aanstaand weekend het geraamte verder afmaken zodat ik met het beplanken kan beginnen.

IMG_1799-1024x764.jpg

Wat voor lijm kan ik trouwens het beste gebruiken voor het beplanken? Ik heb nu de bison watervaste lijm gebruikt voor het lijmen van de spanten (die witte, transparant drogende) maar die wordt ook vrij hard als het gedroogd is. Ga ik niet eerst al het balsa wegschuren voordat ik met de lijm begin?

De backbones zijn klaar!

Afgelopen weekend gelukkig een lang weekend gehad waar ik een hoop tijd heb kunnen besteden aan Eenhoorn. Onderstaande foto's geven een aardig beeld van de vorderingen. Wel grappig om nu al weer te merken dat er wat foutjes de plannen geslopen zijn maar dat lossen we gaande weg wel weer op :o

Alle spanten netjes op de bouwplank. Ik heb op de plank vanaf 1 zijde alle spanten haaks op de plank gezet netjes symmetrisch over een nul lijn die ik van te voren had aangebracht. Zo krijg je alle spanten netjes in het midden op de plank. Ik heb gekozen voor aluminium profiel 20x20 zodat ik zeker weet dat die dingen recht zijn.
IMG_1833-1024x764.jpg

Alle spanten en de zool in model geschuurd. Het begint al wat vorm te krijgen. Het zijn vrij veel spanten maar dit is netjes in vorm te schuren voordat er gestart wordt met beplanken. Dit werkt het beste met een lang plankje (vel breedte) waarbij er van boven naar beneden halen worden gemaakt. Zo voorkom je trillingen bij het schuren.
IMG_1836-1024x764.jpg

Een schuur detail van de spiegel. Er zijn geen machines voor gebruikt maar alleen een stukje hout met schuurlinnen. Linnen werkt beter dan schuurpapier vind ik omdat dit de korrel langer vast houd en minder snel scheurt.
IMG_1839-1024x764.jpg

Ik hoop dat ik hier straks goed mee weg kom. Officieel had ik meer moeten schuren maar volgens mij komt het net goed uit om de voorkant heel te houden en het schip strokend te krijgen...
IMG_1844-1024x764.jpg

De spiegel is compleet vervangen, ik wilde hem laten steunen op de bouwplank om hem volledig haaks te krijgen. Ik had totaal geen controle op de spiegel. Daarbij heb ik de omtrek van de spiegel verkeerd gemodelleerd en heb ik hem nu op karton stroken afgetekend... Ook in CAD kunnen dingen verkeerd gaan :)
IMG_1847-1024x764.jpg

Nu zit er op beide zijden van het schip 6 cm balsa beplanking en dat wordt aardig netjes. Schuren is straks nog wel erg belangrijk maar ik heb daar wel vertrouwen in. Ik laat wel weer weten als het schip dicht zit.

Als er vragen zijn over hoe ik bepaalde dingen heb gedaan hoor ik het natuurlijk graag!

Crispijn

Zie met plezier je vorderingen, altijd een magisch moment als alle spanten geplaatst zijn, zeker als het zo verzorgt is ;)

Zie met plezier je vorderingen, altijd een magisch moment als alle spanten geplaatst zijn, zeker als het zo verzorgt is ;)

Dank je René! Hoewel ik eigenlijk werktuigbouwer ben kan ik wel genieten van dit resultaat! Moet er soms nog wel erg aan wennen hoor! 8O

@newbie: Het is vrij slap maar hierna zal ik alles in keperweefsel + epoxy zetten. Zo krijg ik een mooi glad en hard oppervlak als het goed is. De stijfheid blijft behouden door de spanten die zal laten zitten. Daarbij wordt het helemaal stijf als het dek dan nog eens in de boot zit.

Bel10 ik zie inderdaad waarom je geen romp wou kopen :hammer: , ziet er goed uit.
maak je hier een mal van ? niet dat ik er 1wil hoor maar ik lees heelveel balsa(duur) ,en daarna word er een mal gemaakt bij mij word er met mdf strookjes(+-7x3mmdik) gewerkt ,daarnabeetje schuren ,matje erover ,en mal trekken (1xmalig) want de mal/plug gaan toch de prullebak in.

:thumbsup:

Laatst bewerkt:
Hoi Harm,

Het geheel strookt juist super netjes gek genoeg, ik heb al diverse gangen beplankt nu en de vorm overgang aan de achterzijde ziet er strak uit. Volgens mij heb ik ook nog een hoop geschuurd na deze foto dus wellicht dat het daar in zit.

In de categorie binnenkort niet zeilen maar wel een stapje verder heb ik weer wat foto's om te laten zien. Gisteravond heb ik de romp dicht gebouwd en vanmiddag de ergste dingen geschuurd. Het ziet er al strak uit moet ik zeggen en ik heb er wel vertrouwen in dat de romp echt strak gaat worden straks. Achteraf had ik de planken naar voren moeten verjongen maar door uiteindelijk hele dunne latjes te gebruiken is het toch nog strak geworden.

Foto's zeggen natuurlijk meer, de eerste brede gangen zitten er op:
IMG_1853-1024x764.jpg

Even een stukje schuren om het resultaat te bekijken
IMG_1854-1024x764.jpg

Helemaal dicht, wat een klus!
IMG_1867-e1361998415137-764x1024.jpg

IMG_1870-1024x764.jpg

En vandaag nog even van het daglicht gebruik gemaakt voor de eerste aanzet - even kijken hoeveel werk het is.
IMG_1873.jpg

Aanstaand weekend weer een lang weekend, hopelijk kunnen we dan zelfs al denken aan keperweefsel met epoxy!

Back