Bouwverslag zeiljacht Eenhoorn

Discussie in 'Zeilschepen' gestart door Zeiler, 12 jan 2013.

  1. bol

    bol

    Lid geworden:
    30 apr 2002
    Berichten:
    736
    Locatie:
    poeldijk gem:_Westland
    maar de dampen zijn noch steeds schadelijk voor de gezondheid
     
  2. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ja, ik wilde zelf even wachten totdat ik alle techniek er in heb gebouwd (die dus ook vast komt aan de spanten) maar is het slim om dat nu al te doen skiff?

    Ben momenteel bezig met het inbouwen van alle puttingen in de romp. Bevestiging waterslag, hekstagen, bakstagen etc. Spannend klusje waar een vaste hand noodzakelijk is. Foto's volgen.
     
  3. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    ja binnenkant epoxy moet natuurlijk wel anders is met 1regenbui je balsa weg :rolleyes:
    en Bol dampen gevaarlijk ja ,maar al mijn buurjongen z`n brommertje start puft het ook bij mij door de heg ,steekt jij vuurwerk af is dat voor mijn gezondheid ook niet goed ,zo kun alles gevaarlijk maken , gewoon niet over zeuren ,
    :eek:ntopic:

    gr rexonamen
     
  4. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Als je besluit om de binnenzijde van de romp nu in de epoxy te zetten, dan zul je met gewone witte houtlijm niet meer verder kunnen, maar met lijm op "epoxy" basis. Geen probleem natuurlijk, maar je moet het jezelf wel vooraf realiseren!

    Jan-Willem

     
  5. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Voorlopig ben ik nog niet bezig met de epoxy aan de binnenkant. Ik heb besloten eerst alle techniek in te bouwen en te testen waar dat kan. Ze ligt droog en warm binnen dus ik verwacht niet dat dit problemen op gaat leveren. Daarna zal ik alles verder afwerken. Daarom nu even een een klein stappenplan voor de komende tijd.

    1. Frame maken voor kajuit en kuip doorvoer
    2. Dek balken wegzagen
    3. Roer aanhangen en roer bediening (servo) maken
    4. Hulp motor installeren
    5. Kajuit en kuip bouwen
    6. Zeilbediening maken

    De zeilbediening wil ik op een aluminium frame bouwen welke later helemaal uitneembaar is. Er komt een vrij grote dekdoorvoer in verband met de kajuit en kuip en hier maak ik straks dankbaar gebruik van.

    Ik zal vanavond nog wel even wat afbeeldingen plaatsen. Het begint namelijk allemaal wat meer vorm aan te nemen nu ik vorige week nog een hoop maten heb op kunnen nemen.

    Crispijn
     
  6. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Techniek in ontwerpfase

    Even een virtuele update van mijn kant. Ik ben de afgelopen tijd weer druk aan het werk en kan alleen in wat verloren uurtjes wat doen. Grote stappen worden nog niet gezet maar ik ben alles wel zo eenvoudig mogelijk aan het uitwerken in SolidWorks. Weinig onderdelen is het streven.

    Het roer wil ik zo onzichtbaar mogelijk bedienen Het schip heeft een aangehangen roer. Ik kwam al wat topics tegen waar dit het 'spook roer' genoemd wordt naar een idee van Arie Evers. Ik snap waarom dit zo genoemd wordt, wil alleen eerst focussen op de basis en daarna verder nadenken over de details zoals een schipper aan het roer.
    Doordat er vrij weinig ruimte is voor de inbouw denk ik dit op te lossen met een stang welke verbonden is met de hevels door twee kogel gewrichten. Met een kleine G-ring (oliekeerring) wil ik het geheel waterdicht maken. De moer op de lagerbus sluit de roeras op in het geheel. Het gebogen stuurstangetje valt tussen twee messing stripjes of een gefreesd blokje om het opruimen van een sleuf in hout te beperken.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    *ik zie nu dat hier het gebogen pieletje niet gemodelleerd is maar ik kan het nu niet aanpassen helaas... De spanten zal ik wat bij moeten schuren om de hevel voldoende ruimte te geven*

    Ik ben ook bezig geweest met het verzamelen van de elektronica voor het schip. Mijn oog is gevallen op een Robbe motor welke een mooi plekje gegeven diep in de buik heb gegeven. Het is een hulp motor die weinig te doen heeft dus ik denk dat dit voldoende moet zijn. Als het toch te licht blijkt te zijn kan ik altijd nog de 1:3 overbrenging plaatsen (werk nu met 1:5.5). Volgens mij is de inbouw hetzelfde dus is makkelijk.
    De zwarte blokjes zijn het lood dat later toegevoegd zal worden als duidelijk is hoe zwaar alles gaat worden.

    [​IMG]
    *De inkeping in het roerblad voor de schroef moet nog iets naar boven verplaatst worden*

    Ook duidelijk te zien nu is de wijze waarop ik de kajuit en kuip straks afneembaar wil maken. Ik heb een triplex frame gemaakt dat ik straks in de dekbalken verzink. Daarna zaag ik de dekbalken weg en blijft er een net gat met voldoende verband/stijfheid over. Ik maak een opstaande rand waar de kajuit overheen valt en de buitenste kuip rand loopt gewoon door. Deze opstaande water kerende rand lijm ik aan de dekbalken.

    [​IMG]
    [​IMG]

    De kajuit ga ik bouwen op een bouwplank waarna ik deze in de juiste ronding zaag/schuur. Hierdoor moet hij exact de zeeg van het schip volgen.
    De kuip bouw ik los van de kajuit om een houten mal heen en zal uiteindelijk netjes in het waterkerende schot vallen. Het geheel wordt afgedekt met een sierlijst. Als alles goed past worden de kajuit en kuip aan elkaar gelijmd.

    [​IMG]

    Verder nog even een overzichtsplaatje omdat het wel steeds meer, hoewel het nog erg grof gedetailleerd is, ergens op begint te lijken.

    [​IMG]

    Binnenkort een update met foto's van de echte bouw! De romp vordert namelijk gestaag!
     
  7. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Knap in tekening gebracht, het principe van roerbediening is duidelijk maar de uitvoering steekt wel nauw ;)
     
  8. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ik ben me wel van een paar dingen bewust René, het is niet enorm robuust, maar dit moet toch wel lukken als ik goed oplet en netjes bouw? Of zie ik nu dingen over het hoofd?
     
  9. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Het stangetje dat in het roer verdwijnt moet wel de juiste hoek op de juiste plaats hebben, anders gaat het wringen en doordat je de kracht uitoefent zo dicht bij het draaipunt heb je maar een kleine beweging maar wel veel kracht nodig en bij speling ook veel speling op je roer.
     
  10. rexonamen

    rexonamen

    Lid geworden:
    24 nov 2006
    Berichten:
    681
    Locatie:
    in een huis
    Hier is nog iets heeft Baggeraar hier op het forum gezet , enigste is dat je een beetje langzame servo (vertrager) nodig bent en evt op je zender de roer uitslag kunt verstellen ,anders heb de max uitslag zo te pakken ,30/40% is goed LINKJE
    shetland

    gr rexonamen
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  11. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Volgens mij kan ik de roeruitslag instellen door de hoek van het pieletje te veranderen. Een sterke langzame servo heb ik volgens mij al te pakken (90 graden uitslag).

    Ik ga eerst eens een proof of principle maken voordat ik het in ga bouwen denk ik :)

    Bedankt voor jullie bezorgdheid!

    Crispijn
     
  12. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Heren!

    Bij deze toch eindelijk een update met een hoop foto's van het model zoals het er nu bij ligt.

    Nadat de romp loskwam van de bouwplank kon met de detaillering begonnen worden. Een stootlijst en rand onder het potdeksel zorgen ervoor dat het wat meer aangekleed wordt. Een klein simpel tooltje zorgt ervoor dat het aftekenen netjes verloopt.
    [​IMG]

    Daarna kan alles gelijmd worden.
    [​IMG]

    Ook moeten er diverse puttingen door de huid gemaakt worden. Hier worden later de diverse stagen aan bevestigd. De puttingen heb ik gemaakt uit een stukje messing strip. Dit heb ik door en door in de romp verlijmd (edit: trage epoxy aangebracht met een injectiespuit om zo diep mogelijk alles te borgen/conserveren). De sleuven heb ik gemaakt door diverse gaten naast elkaar te boren en daarna de boel op te 'frezen' en vijlen. Om dit netjes parallel te doen heb ik steeds één boortje in een reeds geboord gat laten zitten, en heb ik de volgende tussen mijn vingers begeleid.

    [​IMG]

    Aan de binnenzijde van de romp zijn de stripjes geborgd met rvs pinnetjes. Epoxy houd het op zijn plek.
    [​IMG]

    En dan hier het eindresultaat:
    [​IMG]

    [​IMG]

    Ook zijn er diverse plekken in de romp waar de dikte tot nul wegloopt. Dit zorgt voor gekke gaatjes waar vuil in komt, kleine onderdelen (die er niet meer uit gaan) en soms wel wat stevigheid konden gebruiken. Deze heb ik volgegoten met gevulde epoxy.
    [​IMG]

    Dat was het voor nu! Er is al weer meer gebeurt maar dat hoop ik later deze week te posten.

    Crispijn
     
    Laatst bewerkt: 6 mei 2013
  13. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Dat ziet er goed uit Crispijn, malletjes maken om evenwijdig aan je zeeg af te tekenen werkt knap gevonden is nauwkeuriger als meten :)
     
  14. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Bedankt René, ik doe mijn best om het zo me makkelijk mogelijk te maken terwijl ik het resultaat in het oog hou.

    Hierbij nog weer wat foto's van de vorderingen, want er is meer gebeurt.

    Het dek heb ik gemaakt samen met een begin van het opstaande waterkerende randje. Dit zal voorlopig nog niet worden vastgelijmd, ik wacht totdat ik zo zeker mogelijk weet dat de techniek onderdeks goed werkt.

    [​IMG]

    Het dek netjes passend
    [​IMG]

    De kajuit en kuip uitgezaagd
    [​IMG]

    Ik heb een kadertje gemaakt dat net iets kleiner is dan de ruimtes in het dek. Dit wordt verzonken in de dekbalken voordat de dekbalken worden doorgezaagd. Het kadertje wordt vastlijmd met bruislijm, bakpapier voorkomt dat het dek toch wordt vastgeplakt.
    [​IMG]

    Nu zit het kadertje er in en zijn de dekbalken weggezaagd. Het is allemaal netjes in vorm gebleven.[​IMG]

    Het opstaande randje volgt de kromming van de zeeg, dit komt allemaal weer uit CAD. Heerlijk om de tekening voor te laten lopen op de bouw, ik weet precies hoe het gebouwd moet worden en heb vaak sjablonen tot mijn beschikking.

    Het verzonken ringetje is straks een cadeautje voor de magneet in de kajuit, zo blijft de boel op zijn plek.
    [​IMG]

    Voor de ronding in het opstaande randje ter plaatse van de kuip heb ik een malletje gemaakt waar ik glasvezel op zal lamineren. Dit voorkomt dat de boel in de loop der tijd toch gaan trekken daar waar ik het niet wil. Binnen het opstaande randje komt de kuip te liggen welke aan de kajuit gelijmd wordt. Het is straks als één geheel uitneembaar om bij de techniek te komen.

    Tot later maar weer!

    Crispijn
     
  15. newbie

    newbie

    Lid geworden:
    3 jan 2008
    Berichten:
    1.155
    Locatie:
    belgie Limburg
    allemaal prachtig gedaan, vakwerk.
     
  16. Jan-Willem R

    Jan-Willem R

    Lid geworden:
    27 mrt 2008
    Berichten:
    146
    Locatie:
    Vianen
    Ik sluit me aan bij Newbie Crispijn. Slim bedacht die ringetje om de kajuit via magneetjes op zijn plek te houden! Met de bouw van mijn Starlet moet ik dezelfde move gaan maken.... Spanten wegzagen en een basis maken waarop de kajuit komt te liggen. Ik hou je scherp in de gaten :) Mogelijk "leen" ik wel wat techniek van je.

    Succes!

    Jan-Willem
     
  17. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Van Paul (duohuis) kreeg ik de vraag wat voor ontwerp de romp is het is, nou het is een Harrison Butler ontwerp (foto's), maar in Nederland (ik dacht bij van Lent aan de Kaag als ik me niet vergis) gebouwd in 1938. Het leuke van zo'n oud schip is dat er een hele historie aan vast zit. Ik zal de eigenaar nog eens vragen of hij dit tot in detail kan navertellen.
     
  18. MYANGEL

    MYANGEL

    Lid geworden:
    6 okt 2009
    Berichten:
    258
    Locatie:
    Zutphen gelderland
    Wauw ontdek net dit bouwverslag,
    prachtig model, en een prachtig zeiljacht.

    Harison butler ontwerp, loodskotter dus
    Voor zover ik weet zijn de ontwerpen afgeleid van de smacks
    waarna er de falmouth working boats werden gebouwd
    en daar heeft dhr butler goed op ingespeeld met zijn ontwerpen.

    Prachtige plezierschepen met de romp van een oude engelse loodskotter.

    Ik volg dit
    bij deze een abbo

    Groet Dyon.
     
  19. Zeiler

    Zeiler

    Lid geworden:
    28 dec 2012
    Berichten:
    786
    Locatie:
    Hilversum
    Ik loop nog steeds een beetje achter met mijn bouwverslag dus hier nog weer een serie foto's om de achterstand weg te werken.

    Om alle spanten dezelfde vorm te geven heb ik deze ruw uitgezaagd en aan elkaar geschroefd. Door dit te schuren op de vlakschuur machine hebben ze allemaal dezelfde afmetingen.
    [​IMG]

    Helaas heb ik geen foto's van de werkwijze maar de inkepingen voor de regels heb ik met een bovenfrees gemaakt. Door deze op de juiste hoogte in de workmate te klemmen kon ik eenvoudig de insnede maken. Het is even pielen en afmeten maar dan heb je ook een strak resultaat aan het einde. Hier staan de spanten weer op de bouwplank, klaar voor het lijmen van de regels.
    [​IMG]

    [​IMG]

    Voor het dak heb ik 1mm vliegtuigtriplex gebruikt. Na het een half uur in goed warm water laten weken kon ik het vrij eenvoudig om de spanten klemmen. Dit heb ik 2 uur lang regelmatig nat gemaakt. Daarna kon alles definitief gelijmd worden.
    [​IMG]

    Door alles in een overmaat te maken is alles exact op maat weg te zagen.
    [​IMG]

    De kajuit op zijn plek. De details zoals patrijspoorten e.d. volgen later nog.
    [​IMG]

    De kuip heb ik zo licht mogelijk geprobeerd te bouwen, uit 2mm triplex. Om hier voldoende lijmoppervlak te krijgen heb ik een spantje gemaakt waar alles tegen aan gelijmd kon worden.
    [​IMG]

    [​IMG]

    De kuip randen moet ik nog maken, waarschijnlijk lamineer ik dit met epoxy en glasvezel op een mal waarna ik dit aan de kuip kan plakken. Ik heb te weinig houvast om het hout van stijfheid te voorzien en wil niet dat het in de loop van de tijd gaat trekken.

    Misschien dat jullie me aan het volgende kunnen helpen: weten jullie waar er ovale patrijspoorten te koop zijn of wil iemand me helpen met het CNC-en ervan? :rolleyes:

    Tot later maar weer!
     
  20. Johan de Vries

    Johan de Vries

    Lid geworden:
    17 sep 2011
    Berichten:
    341
    Locatie:
    Aan de Merwede
    Heel mooi!

    Heel mooi om te zien allemaal,
    volg de bouw met belangstelling!

    Johan
     

Deel Deze Pagina