Ronald, mijn ervaring is dat het "AUX" kanaal van de Twinsync prima te gebruiken is als motor selectie op een driestanden-schakelaar.
Zorg dat (zoals je nu gedaan hebt) de mechanica van de aansturing zo goed mogelijk gelijk is en spelingvrij werkt.
Motoren altijd individueel afstellen en op maximum toeren met de toerenteller gelijk maken. Dan weet je zeker dat naast de servo's en mechanica ook de motoren aan het zelfde vermogen kunnen komen.
Ik vlieg ondertussen 5 seizoenen met de twinsync en het ding werkt gewoon super.
@ Ger, dat van gelijk gas dicht ben ik met je eens, 1/3e is al link. Je ziet veel piloten van kisten die dat doen alsnog in een spin raken omdat ze door het zakken van de snelheid onder Vmc komen. (minimum snelheid waarbij het richtingroer de assymetrie nog de baas kan)
Vmc ligt bij veel modellen zo hoog dat ietwat gas terug nemen ipv helemaal dicht een bijzonder gevaarlijke situatie oplevert.
De tallloze Youtube filmpjes laten dat keer op keer zien. Het gaat meestal zo:
- Hee een motor doet raar of valt uit.
- laat ik eens wat gas terug nemen een een beetje klimmen voor de veiligheid.
- Hee hij valt in een spin (meestal hoor je dan op de achtergrond "oh jee, oh jee KNAL... Och wat jammer!" )
- @$%&£$ hoe kon dat nou gebeuren, de kist is total-loss @£$%£$& !!
In het echt gaat het helaas hetzelfde bij twin-crashes, meestal is dat de laatste vlucht van de piloot in kwestie. Hooguit nog eentje richting Petrus.
Een van de bekendste crashes in NL door deze oorzaak is die van de PH-DDA DC3 bij Texel. De oorzaken van die motor uitval zijn complex, vervolgens wilde de prop niet vanen doordat de drukschakelaar niet werkte, de piloten hadden te weinig DC3/zuigermotorervaring, hadden een torenhoge workload en waren op leeftijd, de kist was overladen, men vergat te blijven vliegen....De vertikale snelheid bij impact was niet te overleven.
Oorzaak van de modelcrash:
- De piloot heeft geen idee waar Vmc van de kist ligt en hoe ver hij daar boven zit, als hij er al boven zit of als de kist er al boven kan raken.
- door motor uitval zakt de snelheid flink
- door klimmen zakt de snelheid nog meer
- dan moeten er nog een paar bochten gemaakt worden (vergeet het maar)
- de spin dient zich aan omdat de lopende motor nog teveel vermogen ontwikkelt
- men trekt in de spin niet alsnog de lopende motor dicht maar staat perplex tot terra-firma zich aandient.
- complicerende factor is dat dit alles zich meestal binnen enkele seconden voltrekt, alleen met oefening is de juiste reflex te ontwikkelen.
Twinsync helpt de piloot om het enige juiste te doen in dit geval: maak van je kist een zwever.
Net wat Ger zegt, neus naar beneden en landen, geen probeersels of go-around mogelijk.
Dus roep "noodlanding" en handel ook zo.
Oefen dit met de Twinsync maar eens door een motor "idle" te schakelen, je zult verstelt staan hoe venijnig de kist zal reageren als de snelheid terugloopt.
Oefenen, wennen (minder schrikken), meer oefenen en dan als het ooit voorkomt hopen dat je geluk hebt met de positie tov het veld.
Er is maar een hele kleine groep modelvliegtuigen die op 1 motor nog te hanteren zijn, ga er maar vanuit dat de meeste schaalmodellen daar niet bij horen. Van de p38 is bekend dat die er zeker niet bijhoort

(maar dat is Ronald al bekend)
De B17 van Jan Hermkens kan wel op 3 motoren wegklimmen (en nog op andere combo's van uitval blijven vliegen) maar die kist heeft ook een "deur" van jewelste aan de achterkant met een enorme hefboom.