Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dennist, 16 jan 2014.

  1. MikeMohawk

    MikeMohawk

    Lid geworden:
    26 nov 2014
    Berichten:
    547
    Locatie:
    Groningen
    Een beetje donkerder opzetten en maskeren met een stukje karton zodat je scherpere lijnen krijgt. Gewoon uitproberen dan zie je wel :)
    Het ziet er al een stuk levendiger uit zo in plaats van superstrak in de lak.
     
    Dennist vindt dit leuk.
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Iets donkerder zou inderdaad wel mogen. Maar durfde dit nog niet zo goed. Al met al ben ik wel tevreden met het resultaat. Inderdaad levendiger. Nu ga ik proberen op de haspels van het middelste huisje een beetje roest te maken. Heb daar ook een tut van gelezen, was wel met een tank maar dat mag de pret niet drukken ik ga het gewoon proberen.

    Probleem is wel dat ik nog niet zo bedreven ben met de airbrush dus hij geeft niet altijd de hoeveelheid lucht/verf die ik zou willen. Maar oefening baart kunst hopen we maar. Probleem met dit weer was wel dat ie ondanks een waterfilter na de kompressor toch af en toe water mee spoot.

    Nu heb ik gevonden dat dat komt doordat ik geen Druktank heb en daardoor de lucht niet af kan koelen en de compressor eigenlijk te warm wordt en dus op een of andere manier toch condens is de luchtlaag creëert.

    Maar daar zal ik mee moeten leren leven. Al ben ik wel opzoek naar een druktankje om ertussen te zetten. En misschien een spuit met bovenbeker. Omdat dat toch beter werkt met kleine hoeveelheden heb ik het idee. Eerst maar weer een beetje sparen. En dan eens kijken naar een wat beter pistool als mijn revell master class vario.
     
  3. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    niet slecht voor een eerste x.
    tip,Test eerst het volgende eens op een vlak overschot plaatje of vel papier.
    Het zwart mag voller, de breedte is ok maar donkerder.
    Je afwerkkleur in dunnere lagen spuiten minimum 4 lagen voor je totale dekking hebt. ( beetkje meer verdunnen is het makkelijkste)
    hierbij enkel bij de eerste laag alles spuiten en daarna steeds een beetje verder van de hoek vandaan blijven.
    vgr Marc
     
    Dennist vindt dit leuk.
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik heb inderdaad eerst een avond op papier zitten spuiten. Ik krijg echter niet elke keer dezelfde straal uit de spuit. Wordt wel beter maar lukt nog niet elke keer.

    De eerste laag bruin had ik 7 druppels vallejo air en drie druppels water gemengd, daarna met gewoon de kleur gespoten. Aantal lagen weet ik niet meer, maar inderdaad toen ook het hele huisje gedaan. Volgende keer blijf ik met de rest van de lagen bij de hoeken en randen weg.

    De druk is ook nog een beetje een probleem. Mijn compressor (revell Standard class) heeft wel een reduceer ventiel, maar omdat ie geen Druktank heeft blaast ie dan continu af en de compressor loopt de hele tijd, wat weer zorgt voor condens in de leiding.

    Moraal van het verhaal ik had iets meer geld uit moeten geven denk ik.
     
  5. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    revell Standard class, dat is toch een rechthoekig bakje met handvat ?
    daar zit toch een drukvat in, niet???
    Met hoeveel druk spuit je dan?
    vgr Marc
     
  6. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    @Marc w de standard class is rechthoekig maar dan staand de master class is liggend rechthoekig, die heeft een Druktank de mijne niet. Maar ik heb bij airbrush service Almere een druktankje gezien maar die zijn op vakantie dus wil eerst even bellen of dat het past qua aansluiting enz.

    Ik spuit met rond de 1,5 tot 2 bar.
     
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    ok, druk zou prima moeten zijn.
    Als je zinnens bent een tank te kopen , doe er dan indien mogelijk, meteen een waterafscheider bij.

    Het is uiteindelijk een kwestie van oefenen, ik heb eerst de achetrkant van 12 kalender bladen vol gespoten met lijnen,vlakken en punten in alle vormen .
    Je merkt zelf wel wanneer je het beoogde resultaat enkele malen achter elkaar opnieuw kan spuiten.

    alvast succes met je verdere schilderwerk.
    vgr Marc
     
  8. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Waterafscheider zit nu ook aan de compressor, maar als ik op lage druk wil spuiten moet er een regelschroef open gedraaid worden, dan verlaagt de druk omdat ie afblaast onder de waterafscheider nadeel is dan dat de compressor continu loopt om de druk te leveren. Het overruled de auto afslag.

    Met een tandje ben ik van dit probleem af even aanzetten om tank op druk te krijgen en dat kun je wel even spuiten voor hij weer aan moet. En bij het tandje zit een andere waterafscheider bij waar je de druk kan regelen zonder dat je alles open moet draaien.
     
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo weer even de tijd gevonden om verder te gaan met spuiten.
    Het is weer net iets te weinig zwart maar het leeft toch iets meer als gewoon strak in de lak. Nu dan de plaatjes:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Bij de twee lieren heb ik getracht een beetje roest te maken. Met twee tinten roest van de vallejo air. Ik heb die twee kleuren eerst gewoon met de kwast opgebracht en daarna het zwart met de airbrush gespoten.

    Ik hoop dat het een beetje te zien is want zo'n kleine details met de telefoon fotograferen valt niet mee. Ik ben best tevreden met het resultaat. Ook hier weer net een beetje een subtiel beetje roest zodat het net wat meer leeft.

    Ik denk dat ik aan het eind van deze boot het wel een beetje onder de knie heb :rolleyes:
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.
  10. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zo de volgende stap in mijn electronica gebeuren: ik heb de volgende schakeling op internet gevonden.

    [​IMG]
    Dit is dus met een relais om te zorgen (ja iets met eventueel te hoge stromen voor een schakelaartje of zo heb ik ergens gelezen) maar goed dit ga ik dus namaken. Relais en de rest van de onderdelen heb ik al. Maar nu nog een vraag aan de mensen met meer verstand van dit spul:

    Waar moet ik de aansluiting van de laadplug bij zetten? Is dat op de 12 volt in voor de aftakkingen met relais en schakelaars? Of moet dat op een andere manier/plek?
     
  11. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Voor de aftakkingen Dennis. Op de aftakkingen zou ook nog kunnen, maar in ieder geval voor de schakelaar. Tussen de laadplug en de accu heb ik in één van kabels een diode en een lampje (6V 0,45 Amp) gezet. De diode is een bescherming tegen verkeerd aansluiten. Het lampje begrenst de laadstroom. Laden doe ik met een 18 Volts voeding/adapter. Omdat er in de laadleiding een diode zit kun je zelfs een adapter gebruiken die wisselstroom levert.
     
  12. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zoo ook maar weer eens een update. De laatste tijd niet veel tijd gehad en dus wat langer over alles gedaan als ik eigenlijk gewild had maar ach ooit komt ze af.

    Ik heb het achterdek gemaakt:

    [​IMG]
    Een van de dekhuisjes op zijn plek gelijmd en het houten dek gelegd. Verder de verschansing gemaakt.

    [​IMG]
    Hier zie je dat ik een beetje fout heb gemeten. Dit wordt het stuk waar de sleepkabel uitkomt. Het staat scheef maar dat moffel ik nog wel weg.

    [​IMG]
    Ook de berghouten gemaakt en de gaten afgetekend voor de ankers. Die moet ik nog boren.

    [​IMG]
    De print met de relais gemaakt. Naar een schema dat ik gevonden heb op de site van mrn modelbouw rederij nesdongeradeel. De min aansluitingen zwart gemaakt met een stift. De zekeringen moeten nog geplaatst worden.

    [​IMG]
    Het printje met de aansluitingen voor de leds. De zwarte kabel is de plus en de blauwe gaan naar de cti switch en zijn de min van het geheel.

    [​IMG]
    Van styreen koker een rekje gemaakt waar de relaisprint in kan. Dit heb ik gedaan door de koker aan een kant open te snijden en met een beetje vijlen past het printje erin. Het is niet tot onderaan open zodat het printje vrijblijft van de bodem ivm eventueel ooit water in de boot. Via het gat in het dek wat er nog opkomt past het precies door de opening in het rekje.

    [​IMG]
    Hier zie je hoe het printje in het rek past.

    Nu de boot eens een keer uitzuigen om alle rommel er een keer uit te krijgen. Dan de gaten voor de ankers boren, pijpjes erin maken en dan de romp spuiten. Als de romp gespoten is ga ik verder met het beslag plaatsen en kan het dek erin. Volgend jaar gaat ze varen (hoop ik).
     
  13. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Leuk dat je weer verder gaat Dennis! Die cti switch waar je het over hebt, kan je daar es iets over vertellen? Ik zoek namelijk ook nog naar een manier om mijn verlichting te gaan switchen. De bedoeling is om meerdere verlichtingsdelen te gaan schakelen
     
  14. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Tuurlijk ga ik verder :) probleem is alleen de vrije tijd. (Net een tweede kind en dus weer veel slapeloze nachten en weinig tot geen tijd voor de hobby. Maar dat komt vanzelf weer. )


    Je kan die switch in een kanaal op je ontvanger steken en dan het een schakelaar die terugkomt naar het midden (ik meen dat het een driestanden pulsschakelaar genoemd wordt) via dat ene kanaal vier functies schakelen. Door kort en lang naar boven en door kort en lang naar beneden te klikken met de schakelaar. Zet je het aan en uit Tenminste bij die ik heb. Je hebt er ook die je in moet houden zonder geheugen zeg maar. Ik heb het ook alleen nog van horen zeggen en op internet te lezen ik heb hem namelijk nog niet gebruikt. ( binnenkort ga ik testen of al mijn elektronica werkt wat ik bedacht heb)

    Op de site van rc-point.nl staan een heleboel van die switches van cti. Ze zijn niet eens heel erg duur.

    In post #125 staat een schema van de switch die ik heb. (Een pagina terug in het verslag)
     
  15. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Jeremy, Kijk maar even op de site bij RC-point. Er zijn dacht ik een viertal uitvoeringen. Per kanaal kun je 4 aparte dingen schakelen. Kosten rond de 20 Euro/stuk. Gebruik ze zelf ook. Gr. Klaas
     
  16. Tazz 19

    Tazz 19

    Lid geworden:
    16 mrt 2009
    Berichten:
    915
    Locatie:
    Gorredijk
    Bedankt voor de duidelijke uitleg. Zal eens gaan rondkijken bij rcpoint
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Even een beetje hulp cq inzicht nodig in hoe verder te gaan.

    Ik ben bezig met de elektronica te sten en in de romp weg te werken. Nu gaat dat niet snel wegens een beetje tijd gebrek maar komt goed.

    Nu hebik het volgende "probleem":

    Als de elektronica erin zit moet ik de romp gaan spuiten. Nu weet ik ff niet goed welke volgorde ik het beste aan kan houden. Eerst spuiten dan de patrijspoorten van binnen vullen met hotglue en dan het dek erop.

    Of eerst het dek erop, dan spuiten en dan van buitenaf de patrijspoorten vullen met hotglue?

    De laatste methode is makkelijker want dan kan ik ook de relingen en degelijke er al op hebben als ik alles in een keer spuit. Enige wat ik niet zeker weet is of ik van buitenaf met hotglue de patrijspoorten mooi gevuld krijg.

    Graag even wat ervaringen van mensen die dit al eens aan de hand hebben gehad.
     
  18. pentip

    pentip

    Lid geworden:
    17 apr 2006
    Berichten:
    500
    Locatie:
    Gennep
    Dek los erop. Spuiten. Dek eraf?
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    @pentip sorry voor de late reactie, maar dat gaat denk ik ook niet mooi werken vanwege de onderdelen van het lierhuis in de boeg die hier weer deels opstaan. Ik denk dat ik gewoon ga voor dek erop en dan spuiten en van buitenaf hotglue in de patrijspoorten zien te krijgen.

    NU heb ik wel een mijlpaal bereikt: de elektronica is aangesloten en getest (voor de helft iig) :beer::yes:

    Hier zat ik al heel lang tegen aan te hikken. Maar nu moest het gebeuren dus maar bezig gegaan alle kabels te verlengen en alles aan te sluiten. En zie hier alles werkt:koud:

    [​IMG]

    en een filmpje:


    De motor piept wel heel hinderlijk, maar dat wist ik dat dat zou gebeuren. In een volgend schip misschien kijken naar een andere regelaar. Maar deze is lekker klein en ik weet nog niet hoever je er buiten last van hebt.

    Onder het mom van lekker klein heb ik hier gebruik gemaakt van zo'n synthesized corona ontvanger. (in mijn wiesel werkt zo'n ding perfect) bij deze heel slechte ontvangst. hij valt continu weg en dan komt ie weer terug. Heel irritant en niet betrouwbaar.

    Ik heb binnen getest met de zenderantenne helemaal uitgeschoven. (dus daar ligt het niet aan) Ik zal van het weekend eens buiten testen of het dan ook is, maar binnen kon ik geen twee meter afstand nemen en moest echt perfect mikken op de ontvanger antenne anders was het signaal weg.

    Heeft iemand hier een idee over wat het kan zijn? ( ik kan altijd nog de originele ontvanger erin zetten maar qua ruimte en wegwerk mogelijkheden is dit wel een lekker klein ding (plus ik heb ook geen 8 kanalen nodig in deze boot)
     
    Thijs Slotman vindt dit leuk.
  20. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.121
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Kijk eerst eens met de originele ontvanger of het euvel zich dan ook voordoet. Op welke frequentie werken zender en ontvanger en heb je de motor ontstoord? Zelf heb ik op 27 en 40 Mhz een paar motoren moeten ontstoren. Als je de goede condensatoren hebt een fluitje van een cent. Gr. Klaas.
     

Deel Deze Pagina