Bouwverslag zwarte zee #592 billing boats

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Dennist, 16 jan 2014.

  1. Laatsteronde

    Laatsteronde

    Lid geworden:
    17 apr 2014
    Berichten:
    15
    Deze had ik ook al in gedachten

    Bedacht
     
  2. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zoo dat is lang geleden. Ik heb wel rustig doorgewerkt. Dat komt nog als foto's te zien. Maar ik ben ook bezig geweest met het bedenken van hoe ik alles aan ga sluiten. Nu is elektronica niet mijn sterkste kant dus heb ik een schema getekend en zou graag even willen weten of dat werkt.

    Het idee is dus om dit o een print te maken. De waardes van de weerstanden moet ik nog berekenen, dit komt later maar nu moet ik eerst zeker weten dat dit zou werken. Ik schakel straks alles via een cti switch, die schakelt de min dus daar is die ingetekend.


    [​IMG]
     
  3. loek2006

    loek2006

    Lid geworden:
    17 feb 2014
    Berichten:
    7
    Locatie:
    Rozenburg
    Hoi, ik heb misschien straks wel wat vragen over de elektra, maar nu even wat anders. Fouten in het begin leiden naar meer fouten verderop.
    Ik ben net begonnen met de Zwarte Zee. Al bij de eerste dekdragers kom ik iets tegen wat nergens vermeld staat. Sls ik de dekdrager in de uitgehouden inkeping leg, heb ik in de middelste
    drager veel ruimte. Is het nu de bedoeling dat je de drager doordrukt en vast lijmt of moet die zo recht ( vlak ) mogelijk blijven?
     
  4. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Die moet je inderdaad doordrukken ze staan een beetje hol. Het achterdoek ligt dan wel vlak ze komen pas na het tweede spant (van achter gezien) omhoog.

    De tekening van de elektra die ik heb geplaatst ligt al in de prullenbak :) ik ga het op drie prints maken zodat het ook nog een beetje uitneembaar blijft. De schakelaar voor aan en uit wordt een relais schakeling ivm stromen die niet door de schakelaar kunnen maar wel door het relais (is iets veiliger heb ik van iemand gehoord die er meer verstand van heeft) de lichten komen dan op een andere print en de regelaar en nog iets komt op een derde print. Weet nog niet precies hoe maar dat is nog een beetje uitvogelen. De aan uit schakelaar wordt een draai schakelaar die ik in de schroef op het voordek maak, dan is die mooi vermomd.

    Gaat nog wel even wat testwerk inzitten maar ik kan het voordek pas monteren als dit allemaal werkt anders kan ik er niet meer bij :( , dus eerst alles eens buiten de boot maken testen en dan nog erin zien te beunen.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2015
  5. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ik snap het even niet meer :(

    Ik wil dus in mijn zender een schakelaar met op de ontvanger een cti multiswitch die de leds schakelt. Nu komt mijn vraag de cti is min schakelend.
    De ontvanger krijgt stroom van de bec van de regelaar.
    De leds komen op een plus pool te zitten op een print.
    De min van de leds komt dan aan de blauwe kabel van de switch
    De switch zit in de ontvanger

    [​IMG]
    Moet ik dan de minnen van de leds nog aansluiten op een centrale min op de print?

    En wat moet ik denken van die accu die op de foto staat aan de min van de servokabel? En moet de plus uit de stekker van de cti gehaald worden ?

    Ik heb er straks een 12 volt accu in liggen.
     
  6. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis,
    Je moet de minnen van de leds niet meer aansluiten op de centrale min op de print. De leds, die je wilt schakelen moet je in het schema denken op de plaats van de lampjes.
    De schakelunit schakelt de - van de verbruiker door naar de centrale min. Wanneer je een motorregelaar hebt met een BEC dan is automatisch de min van de vaaraccu gekoppeld aan de min van je schakelunit. Wanneer je een ander accu gebruikt voor de voeding van de leds moet je de - van die accu verbinden aan de centrale min. In principe schakelt de PS4a een van de blauwe kabels aan de bruine. Je moet de plus van de PS4a niet uit de stekker halen. Heb zelf een paar van die dingen in gebruik en het werkt perfect. Succes ermee! Gr. Klaas.
     
  7. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok dan komt het goed. Ik dacht het al maar wilde het even zeker weten.
    Ik ben ook nog steeds bezig met het uitdenken van de elektronica, dit is allemaal nieuw voor mij dus af en toe lastig maar ik kom er wel uit. Ik ben een beetje aan het kijken om mijn krabbelschema van een aantal Posts geleden iets netter en beter uit te werken.
    Ik heb van de week het boekje elektronica voor dummies besteld dus dat zal binnenkort wel binnen zijn, dan kan ik hopelijk een iets degelijker schema uitwerken met de tekens en benamingen zoals het hoort.

    Als dat klaar is leg ik het hier nog een keer voor.

    Maar zal nog wel even studeren worden om de juiste weerstanden en alles uit te vogelen. Maar dat gaat goed komen.

    ( ik had het al een keer uitgerekend en op een kladje gezet, maar dat is verdwenen :( )
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Dat zijn meestal leuke puzzels. Afhankelijk van de spanning waarop je de leds laat branden zou je een groepje leds dat tegelijk moet branden in serie kunnen zetten. Bijv. Toplicht, heklicht en beide boordlichten. En zo ook een groepje voor de kajuit. En dan per groep een passende weerstand. Scheelt je een aantal aansluitingen en weerstanden. Helaas heb ik de fout gemaakt om in de mast met 6 leds een centrale min draad te trekken. Om alle geschilderde armaturen te demonteren en de leds om te draaien zie ik even niet zitten. De draadjes zijn als een haar zo dun en breken zo af. Gr. Klaas.
     
  9. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    In de mast heb ik alledrie de leds gewoon van een eigen plus en min voorzien en lang genoeg om dadelijk nog wat mee te rommelen. Ik moet even kijken of de toplichten en boordlichten in een keer kunnen (ze hebben verschillende spanning? nodig ik meen even uit mijn hoofd 3x 3,3volt en een is 2,5 volt) op 12 volt zal dat denk ik net niet gaan.

    ik heb van iemand een voeding geleend zodat ik straks alles een keer in elkaar kan beunen buiten de boot en er spanning op kan zetten en kijken of het werkt.

    heklicht moet ik nog uit zoeken waar die komt staat niet op de tekening maar ik had van jandootjes een foto waar die thuishoort.

    Ik zat te denken om de toplichten en het heklicht in serie te doen (3x 3,3 volt) en de boordlichten daar dan parallel achter en die groep dan in een keer schakelen met de cti switch?
     
  10. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Hallo Dennis, Hopelijk is het een regelbare voeding en kun je op die manier kijken bij welke minimum spanning de leds nog een acceptabele lichtopbrengst hebben.
    Je kunt 2 setjes best parallel zetten, als je er maar voor zorgt dat elk setje een passende weerstand in het circuit heeft.
    Af en toe koop ik na de Kerst in de opruiming wat batterij gevoede leds. Voordeel daarmee is dat ze op een relatief laag voltage al licht geven.
    Vaak zie je op modellen dat ze veel te fel branden. Bij een schijnwerper past dat wel, maar boordlichten en kajuitlichten moeten niet te fel zijn.
    Maar dat is meer een persoonlijke voorkeur. Ieder bouwt zijn eigen model en moet het zo doen zoals het hem het best toe lijkt. Gr. Klaas.
     
  11. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Hoi Klaas de voeding is regelbaar dus daar kan ik lekker mee gaan proberen. Ik heb drie witte leds al eens in serie gezet en dan branden ze nog heel fel maar misschien kan ik dan ook de weerstand verhogen? Want die zijn 3,3 volt en dan is de max in serie toch 3 van die?
     
  12. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Ze zullen 3,3 volt nodig hebben voor een optimale lichtopbrengst, maar het waarschijnlijk ook wel doen op een lagere spanning. Gewoon eens proberen op de voeding met een weerstand ertussen voor maximale spanning en dan voorzichtig terug regelen. Zie je vanzelf wat voor jou nog acceptabel is. Gr. Klaas.
     
  13. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Zoow na een flinke brok leeswerk in het boek elektronica voor dummies een nieuw schema getekend en berekend voor het stuk waar de verlichting op moet komen.

    [​IMG]
    Dit zou op een print komen. Vanaf de accu komt de 12 volt plus aan de print.
    Daarachter de weerstanden. ( dit zijn nu nog berekende waardes ik moet de waardes die er in de buurt zitten nog opzoeken)

    Vanaf de weerstanden kabels naar de leds en dan terug op de print met de min. Op de print komt een stekker met vier aansluitingen (soort van tamiya stekker maar dan met vier aansluitingen. Gesloopt van een computer onderdeel)

    In de stekker die komen de kabels van de cti switch, zodat het deel eventueel ook uitneembaar blijft.

    Ik zou zeggen schiet hier maar eens op als het niet klopt.

    De rest van de elektronica ben ik nog mee bezig om te bedenken dus dat komt nog.

    Had ik nog een vraagje: de plus is 12 volt dat gaat door de leds en weerstanden naar de switch die zit dan weer in de ontvanger. Dat kan zonder de ontvanger op te blazen want die kunnen niet tegen 12 volt of zie ik dit verkeerd?
     
  14. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Dat gaat wel goed. De schakelaar schakelt de - pool van diverse leds naar de gemeenschappelijke - pool, waaraan ook de 12v accu, de schakelaar en ook de ontvanger zitten.
    Kijk maar even op het schema van de schakelaar, die je zelf hebt gepost. Gr. Klaas.
     
  15. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok maar ik snap niet helemaal wat die accu op dat schema doet. Die staat afgetakt van de bruine min draad.

    Moet ik dan vanaf die min draad een aftakking maken naar de accu?
     
  16. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Dennis, Inderdaad, maar als je de leds voedt uit de vaaraccu, dan is de - daarvan al verbonden met de schakelunit via de BEC van de motorregelaar. Gebruik je een aparte accu voor de leds dan kun je de - van die accu doorverbinden met de - van de vaaraccu. Op die manier doe je wat in de beschrijving met dubbel blauw is onderstreept. De ene accu, die daar is getekend kunnen er ook drie aparte zijn. Gr. Klaas.
     
  17. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ok ik begin het te snappen, maar kun je dan gewoon ongestraft -en aan elkaar doorlussen (verschillende voltages etc) Ik zou dan denken dat je de accu's in serie of parallel zet.

    Ik doe alles vanuit twee in serie staande loodaccu's van 6volt zodat het 12 volt wordt. Dus eigenlijk een accu voor alles: varen en leds
    Met andere woorden gewoon: accu pluspool --> leds---> cti---> en dan de cti gewoon inpluggen in de ontvanger

    Gaat goed komen. Vanavond eens met test leds alles buiten de boot aansluiten en kijken of dat ik het goed berekend heb allemaal :confused:

    Edit: bedankt voor de hulp. :):)
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Zo te zien komt dit inderdaad wel goed.
    Wil je nog wat meer weten van de Led's. Welke spanningen en hoe je de weerstand moet berekenen en meer? Kijk dan eens op DEZE site. Simpele uitleg die duidelijk en goed is.
    Als je nog wat meer van de weerstandswaarden wilt weten moet je even HIER kijken. Daar staan alle weerstanden met de kleurcodes van de E-24 reeks. Deze weerstanden zijn bij elke goede elektronica boer te koop. Hier kan je de waardes kiezen die het dichtst bij de berekende waardes liggen. De weerstand mag 10% of zelfs 20% hoger of lager in waarde zijn zonder dat het zal problemen geven.
     
  19. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    Ja komt goed maar blijft wel vogelen hoor. Ik had bijv uitgerekend dat de drie witte leds van hek top top licht een weerstand moesten hebben van 105ohm. Wel dankzij de voeding die ik gekeend heb even lekker kunnen spelen (is makkelijker als met een accu) er zit daar nu een weerstand voor van 680 ohm omdat ze anders te fel brandden naar mijn zin. Zekere in vergelijk met de rode en groene led van de boordlichten. Die zou ik graag wat fellen hebben maar goed het is niet anders. En het valt minder op dat ze zwakken branden nu de witte leds ook zwakker branden. Is het meer een eenheid zegmaar...

    Dus duurt ff maar dan hedde ook wa. ;)

    Nu weer verder met de rest uitdenken en proberen en dan kan ik verder aan de boot werken.
     
  20. Dennist

    Dennist verslagschrijvers

    Lid geworden:
    24 sep 2012
    Berichten:
    771
    Locatie:
    Eindhoven
    De elektronica maar even aan de kant gelegd. Wordt er een beetje gek van, maar uiteindelijk komt dat wel goed. Ik had iig zin om weer eens wat constructiefs te doen. Dus de dekhuisjes gemaakt.

    [​IMG]

    Tja die deukte om de een of andere reden een beetje in dus maar wat dwars steunen er in gemaakt.

    [​IMG]

    De andere twee zijn ook bijna klaar maar eerst deze in de primer gezet.

    [​IMG]

    De laatste tijd uren youbuis filmpjes zitten kijken over airbrushen. Nu wilde ik zachtjes een beetje een gebruikt/ levendig idee maken. In het echt is ook niet alles helemaal strak. Dus ga ik proberen om te preshaden. Je spuit dus op alle randen en in de hoeken een beetje zwart.

    [​IMG]
    Zo dus ongeveer. Daarna ga je de eigenlijke kleur eroverheen zetten. De bedoeling is dan dat het in de hoeken enz iets donkerder is als een soort van vuil / schaduw. Nu kan ik zeggen dat valt niet mee. Maar voor een eerste keer valt het niet tegen vind ik zelf. Het had van mij iets duidelijker mogen zijn maar ik kan er mee leven.

    Enfin kijk zelf maar:

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    [​IMG]

    Ik ben iig van plan om de rest van de dekhuisjes ook zo te doen. Mogelijk iets duidelijker dat schaduw effect proberen te maken.
     
    MikeMohawk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina