Bouwverslagje 3DBatix Extra 330 (75%)

Discussie in 'Indoorvliegen / Parkflyers / Sub250' gestart door RCEFlyer, 9 sep 2008.

  1. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Er is enkel de gewone 100% tekening...Attachment browser: extra330tiled.pdf - RC Groups

    Als je mijn advies wilt, ik denk dat je voor indoor beter af ben met het toestel gewoon op 100%, gemaakt van 3mm depron, en een setup zoals hij hier al eerder genoemd is.
    Hoewel ik zelf wel fan ben van deze motor, Turnigy 3020 1800kv met 8×4,3 gws prop (kan ook gewoon elke 10A regelaar op)

    De rede is dat je veel meer oppervlak hebt voor bijna hetzelfde gewicht, 150g is goed mogelijk. En dat betekend dat je langzamer kan vliegen, en als er iets is wat je indoor wilt is het langzaam vliegen.
    Mijn makkelijkst vliegende model was een of andere vage yak 54 van rcgroups die wel ~115cm span was geworden omdat ik een foutje had gemaakt bij het bouwen, die woog zoon 180g als ik het mij goed herinner.
     
  2. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    ik wil er een maken voor buiten maar welke is het best en hoeveel mm depron 6 0f 3 mm en welke Set-Up .

    KEVIN
     
  3. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Tja ik zou hetzelfde doen voor binnen als buiten, enkel buiten mss iets meer koolstof (hoewel ik dat binnen nu ook doe) een iets grotere accu 2s 600, 800 oid. Omdat je groter vliegt en langer volgas houd.
     
  4. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Kevin,

    als je nou het hele topic doorgelezen had, dan was 80 % van jouw vragen al beantwoord :)

    Buiten :confused: Man, het is toch geen weer om buiten te vliegen ???
    Voor buiten gewoon 6 mm depron nemen en printen op 100%.

    Ik zou er een voor binnen maken, bij jouw club zullen ze toch ook wel aan indoor vliegen doen ? Dan kan je er deze winter nog lol aan hebben ...

    Grtz,
    Menno
     
  5. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    voor 100% de zelfde Set-up?

    en de club gaat indoor vliegen denk ik weet het niet zeker
     
  6. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    100% is iets van 90cm.
    Depron is niet het zwaarste van het geheel dus ik schat dat hij daardoor maar 10% zwaarder wordt.

    Dan kan je het nog met diezelfde setup af.

    1700kv hxt van 25 gram trekt 300gram weg en een 19 grams 1400kv turnigy ongeveer 200 gram.

    1400kv kan nog op een 6A regelaar. 1700kv op 10A

    Als je de 1700kv neemt dan accu 2s460 2s610.

    voor de 1400kv kan de 2s360 nog goed. zit je gemiddeld aan 6 á 7 min motorloop.
     
  7. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    HK was snel! gisteren de servo's binnen dus weer aan t knutselen gegaan, vandaag de motor met de regelaar!

    Tja, dan kan ik het ook niet laten! hij is klaar!
    Foto's komen asap, maar ligt het zwaarte punt helemaal voorin tussen de motor en de servo? ik vindt het wat ver.....

    Ik heb er nog niet mee gevlogen, morgen ff een goede prop ophalen.
    Maar voordat ik m'n klitteband vastplak wilde ik ff zeker weten dat het zwaartepunt klopt, ook als je m verkleind hebt :)


     
  8. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Jeroen,

    het zwaartepunt staat ook op de tekening, kijk maar even in (of naast) de vleugel :)

    Je kan de Lipo het beste met een strookje klittenband vastzetten, dan kan je nog een stukje nar voor of achter als je niet helemaal lekker uitkomt met je zwaartepunt.

    Geen plaatjes ???

    [​IMG]

    Grtz,
    Menno
     
  9. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Vraagje..

    Op de tekening van 3DBatix (vrijwel al hun ontwerpen) vinden ze dat de romp (het verticale gedeelte) uit 2 delen bestaat. Die lijm je vervolgens op de midden (horizontale) plaat. Hoe heb jij dat gedaan RCEFlyer? Want het is net of op de foto's te zien is dat beide delen uit 1 bestaan. En dat ken nie volgens mij :D

    Ik moet zeggen, mijn Extra ligt nog steeds op de printer. Maar de Diablo vliegt als een speer (eveneens van 3DBatix)

    (zie hier in aanbouw zijnde nog, ergens vorig jaar)
    [​IMG]
     
  10. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi,

    ik heb het gewoon gedaan zoals de tekening aangeeft :)

    Op deze foto kan je zien dat de onderzijde er nog niet tegenaan zit:

    [​IMG]

    Volgens tekening snij je de onderste helft zo dat er een aantal tabs (weet er even geen ander woord voor) in en door het horizontale deel van de romp steken, die vervolges in de bovenste helft van het rompdeel vallen.

    Als je alles goed hebt zitten (veel passen !) dan kan je de zaak lijmen.

    Later heb ik nof wat carbon verstagingen in de staart geplaatst om torsie tegen te gaan, daar heb ik helaas geen foto van. Zal vanavond even kijken of ik daar nog een foto van kan maken :)

    Grtz,
    Menno
     
  11. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    dus eesrt alle delen snijden dan een kleurtje geven en daarna in elkaar lijmen en als laatste de zervos erin

    ps. is de hobby lijm van de action goed?

    kevin
     
  12. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Jajajajajajaj,

    Hier issie dan,



    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]

    Alleen om het zwaartepunt goed te kunnen krijgen moet ik mijn 2s 900mAh accu ongeveer op de motor leggen......

    En om nou een stukje lood in de neus te leggen met het 170 gram ( incl. accu!) is toch wel weer jammer....

    Maar ja als het een beetje rustig weer is, eerst maar eens een rondje op het veld wagen :)

    Het klitteband had ik al bedacht, zat ook op m'n outdoor, helaas is die afgelopen zondag overleden..... ff vergeten de regelaar om te programmeren dat hij bij low voltage de spanning er niet af gooit, resultaat bij het prophangen ineens de prop stil en m'n shock met de neus als een harmonica de grond in..... jammer..

    Máár...., nu mogen we de xtra 330 op vol formaat gaan produceren! das ook wat waard!



     
    Laatst bewerkt door een moderator: 17 nov 2015
  13. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    even een vraagje, is het mogelijk de shock uit een plaat depron te snijden, of heb ik er meer nodig?
     
  14. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven
    Uit een plaat van 1 bij 1 mtr haal ik er sowieso 2 van 75%
    Misschien met een beetje economisch snijden passen en meten ook wel 2 uit 1 plaat.

    Ons bent zuunig dus ik probeer altijd zo te passen en te meten dat het gaat lukken :)
    De ene snij-lijn kan dan bijv. wel in de ander overlopen, zaak is dan wel heel secuur te snijden!
     
  15. vinnygogo

    vinnygogo Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jun 2006
    Berichten:
    5.056
    Locatie:
    bilthoven
    en waar halen jullie depron? mijn vaste winkel kan het niet meer leveren ivm verplaatsen fabriek ofzoiets...
     
  16. JvW

    JvW

    Lid geworden:
    11 jun 2009
    Berichten:
    236
    Locatie:
    Duiven

    Snuffel hier maar eens tussen, 't zijn 43 pagina's, daar moet vast iets tussen zitten :)

    vermeld-hier-je-depron-leverancier-27

    ik heb het via, via, via, en daar weer een kennis van zeg maar, zelf geen auto, dus laten bezorgen :)

    Barneveld heb ik laatst nog bij ons op het veld horen roepen, ff googelen wat daar voor 'n parket zaken zitten.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 nov 2015
  17. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    hoe moet ik het op 75% printen?
     
  18. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    Nou krijg je van mij geen antwoord meer, het is al 2 keer beantwoord namelijk...
     
  19. Kevin 3D

    Kevin 3D

    Lid geworden:
    1 sep 2009
    Berichten:
    1.240
    Locatie:
    Sittard Limburg. Toestel: sukhoi
    maar HOE moet ik dat instellen??
     
  20. nando

    nando Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 jun 2004
    Berichten:
    5.111
    Locatie:
    apeldoorn
    ...
     

Deel Deze Pagina