Zo zag na vorige zondag mijn SUltimate eruit,
En zo na woesdag:
Lekker opnieuw begonnen.
Wel iets anders dan de SUltimate, tikkie meer verticale romp om met ke loops en geïntegreerde figuren te helpen.
Verder ook de bouw aangepast.
Dit keer een V ipv een kruis onder de vleugel, werkt ook goed, zeker met die sfg's bij de servo's is hij mss nog wel stijver.
De sfg's op de tipjes heb ik niet meer ingesneden in de vleugel, het koolstof kan daardoor in 1 keer helemaal naar de tip en heb je voor minder gewicht en sterkere tip, daarnaast is het nog makkelijker e sneller te bouwen. Ik snap eerlijkgezegd niet waarom de kit dit zo heeft.
Nu het dikkere koolstof (1mm) langer door laten lopen enkel de aller achterste terug naar de romp is nu 0,7mm (boven ook). Dit om met het zwaartepunt te helpen.
Een paar platte 3X0,13 strips in het rudder en ook ervoor aan de onderkant, alles om dat deel stijfer te maken voor KEloops en dergelijke, de vorige zat net iets flex in.
De rudderservo verder naar achter geplaatst, 5cm in de staart, vanwege het zwaartepunt. Dit leverde een aantal voordelen op. De stuurstang werd korter, daardoor besloot ik 1,5mm (imo ERG dik voor stuurstangen, het hoogteroer gebruik ik 0,7 voor) met minder ondersteuningen. als je het gewicht van die ondersteuningen meetelt dan denk ik dat ik bijna gewichtneutraal uitkom omdat de ondersteuning om nogal rare plekken moesten komen voor 0,7mm. En geen flex in de stuurstang waardoor bij volle uitslag nogsteeds alle kracht van de servo word gebruikt.
De neus heeft meer koolstof, boven en aan de zijkanten. Omdat hij zonder wel erg snel stuk ging.
Motor meer op de manier als Donatas en Martin Muller gemonteerd, met 4 1,mm koolstof staafjes in het depron. Nooit eerder zo gedaan, en dit lijkt heel logies als je het eenmaal weet, vooralsnog werkt het goed

.
Hoogteroer zit geen koolstof meer in (op ~5X10mm na, zie foto's) veel balsa, stijf zat zo, en ook stevig.
Koolstof in de ailerons zit anders, meer Martin Muller extra300 syle.
Depron op depron verbindingen nu met sec lijm ipv alles met constructie, is gewoon veel makkelijker om het recht te krijgen en bouwt veel sneller. En platte koolstof strips ook, dit deed ik eerst met por.
De koolstof staafjes kruisen elkaar bij het hoogteroer, zo is de voor en de achterlijst stijf ipv alleen de achterlijst.
En ik heb nu gelijk al de regelaar aangepast, rode draad naar de ontvanger toe losgesoldeerd en met een diode aan de rode draad gesoldeerd die naar de accu gaat. Nu werkt de ontvanger en de servo's op 2s lipo -0,7v.
Niet veel bouwfoto's gemaakt, had haast. Snijden was al gedaan, maar spuiten is dinsdag begonnen en ik moest hem zaterdag vliegklaar middag hebben.
Maar 1 foto tijdens het spuiten,
Resultaat:
1e keer dat hij lag te drogen (woensdag):
2e keer (vrijdag, maar toen ben ik tijdens het drogen oa met de aileron aansturing bezig geweest:
Zwaartepunt bekeken,
Hoogteroer in detail voor hij gespoten werd,
Zo stopte ik er vrijdag nacht mee,
Foto's waarbij hij af is komen vast nog eens. (hier is hij ook te ontdekken in de tl verlichting
[96599] indoorvliegen-woerden-op-22-november )
Hij vliegt erg lekker

Snellere servo's zijn heerlijk, die hxt's doen het nu lekker. Het zijn nog geen C131/jr185 oid, maar ze gaan de d47 op2s mss wel voorbij kwa snelheid.
Zeker voor de AM, vierpuntsrollen en dergelijke is dit echt veel beter, ziet er ook veel mooier uit.
Maar dat was al bekent, snellere servo's=
De accu zit nu vlak voor de voorlijst ipv vlak voor de achterlijst, die kabel moet ik nog inkorten.
Hij weegt ongeveer 160g.
Ik heb er door de romp aanpassingen een behoorlijke rudder-> roll coupling bijgekregen, echt direct merkbaar.
Gelijk simpel gemixt, voor meskant vliegen met weinig rudder is 22% nodig.(erg veel) Zodra je wat meer rudder geeft is dat weer te veel, ke loops, rudder bochten, enz. Er moet dus een curve in, dit nog niet gedaan.
Ik denk dat ik het eerst met wat simpele aerodynamische oplossingen proberen, stukjes depron achter het landingsgestel en wielpants (mss ga ik de wielen verwijderen en klitteband gebruiken, net als donatas, wil het wel eens proberen.) En mss iets van het rudder afsnijden (bovenaan(?), hij rolt in ke terug naar normaal).
Maar geïntegreerde figuren vliegt hij nu wel iets beter, de extra romp doet dus ook wat hij moet doen en als ik wat hij niet moet doen eruit krijg dan ben ik er helemaal tevreden over.