Bouwverslagje SUltimate

Waarom heb je die crash aan het eind eruit gehaald? ;)

Zonder gekheid; het ziet er goed uit allemaal, nog wat meer precisie erin en dan kunnen Alexzzz en ik in elk geval wel alvast inpakken met onze AM's :P

Jep, "lekker" laag. :oops:
Ik heb ook nog een filmpje waarbij ik wel crash en de hele AM zoiezo minder vloog.

Alexzz, doe je nog mee met AM/B?

Hezik, het is idd de bedoeling om enkele mensen achter me te laten. Maar het doel is eerder Peter en Robbin, no offense ;).
Peter had vandaag nog geen AM. Hij vloog wel wat op muziek en kan gewoon stukken strakker vliegen dan ik. En Robbin is zo jong (13) dat hij niet te stoppen is als hij blijft oefenen. Gister zag de AM er al behoorlijk goed uit en dat zal alleen beter worden.

Ik had er 1 op mijn camera niet echt een mooie foto, niet helemaal in beeld en hij staat op de tafel.

De accu's hebben geen lang leven meer als ik zo door ga, in het begin power zat maar dat word redelijk snel minder. Ze zijn dan ook al 2 jaar oud bijna.
Ik heb 1 2s 450mAh Hyperion g3 accu besteld, heb ik tijdens trainen en de wedstrijd voldoende aan.
Ik wil ook kijken wat de nieuwe 450 zippy van Robin doet, ze zijn allemaal dezelfde maat als mijn huidige 460 hxt (~50×30mm) en gewicht zal niet veel schelen (hxt is nu 26,1g met behoorlijk lang/dikke kabels.)

Momenteel vlieg ik met een kleinere ontvanger dan op de foto, X8 R6M, de verhouding ontvanger/draad is helemaal belachelijk. Draad weegt duidelijk meer dan de ontvanger
Ik kreeg net wat wikkeldraad binnen van rc-techniks, binnenkort maar eens gaan solderen.

Laatst bewerkt:
De 2S 450 G3 accu kreeg ik vrijdag binnen, nog geen week na het bestellen zoals meestal bij ACW.
Gelijk de 1e lading geladen met 2,3A (5,11C), en dat zal ik elke lading blijven doen.
Thuis ff vol gas gedaan, merkbaar meer power, de rubbere prop o-ring hielt het niet, prop kreeg bladspoor en schoof daarna van z'n plaats, meerdere props en o-ringen geprobeerd, niks hielp. Met een normaal elastiekje ging het wel goed.
Zondag indoor gevlogen, erg blij met de accu, meer vermogen en tot het einde evenveel. Robin had z'n SUltimate ook af, zelfde motor/regelaar en iets lichter toestel. Ik kon met zijn 450 zippy op zijn toestel geen verschil merken... Maar de snellere JR185/Graupner C131 servo's zijn wel erg prettig. Ik zal binnenkort de spanning naar de servo's iets verhogen om dichter in de buurt te komen.

Hij weegt nu met veel extra lijm, tape, koolstof, accubakje 170g en ik moet zeggen dat ik verschil echt merk tov die van Robin (~150g), een meskant loop met de mijne gaat net in een normale zaal, met die van Robin gaat het een stukje makkelijker.

Ik heb een paar extra servo's besteld en een motortje (dezelfde!) en ik zal binnenkort een 2e gaan maken.
Ik pas hem denk ik wel iets aan, een beetje meer verticale romp. Op zoon manier dat ik hem makkelijk weer terug kan modden door ff iets eraf te snijden.
Daarnaast zit ik eraan te denken piep vleugels te snijden, om te kijken hoe dat vliegt.

Zo zag na vorige zondag mijn SUltimate eruit,
SUltimate_20.JPG

En zo na woesdag:
SUltimate_21.JPG

Lekker opnieuw begonnen.
Wel iets anders dan de SUltimate, tikkie meer verticale romp om met ke loops en geïntegreerde figuren te helpen.
Verder ook de bouw aangepast.
Dit keer een V ipv een kruis onder de vleugel, werkt ook goed, zeker met die sfg's bij de servo's is hij mss nog wel stijver.
De sfg's op de tipjes heb ik niet meer ingesneden in de vleugel, het koolstof kan daardoor in 1 keer helemaal naar de tip en heb je voor minder gewicht en sterkere tip, daarnaast is het nog makkelijker e sneller te bouwen. Ik snap eerlijkgezegd niet waarom de kit dit zo heeft.
Nu het dikkere koolstof (1mm) langer door laten lopen enkel de aller achterste terug naar de romp is nu 0,7mm (boven ook). Dit om met het zwaartepunt te helpen.
Een paar platte 3X0,13 strips in het rudder en ook ervoor aan de onderkant, alles om dat deel stijfer te maken voor KEloops en dergelijke, de vorige zat net iets flex in.
De rudderservo verder naar achter geplaatst, 5cm in de staart, vanwege het zwaartepunt. Dit leverde een aantal voordelen op. De stuurstang werd korter, daardoor besloot ik 1,5mm (imo ERG dik voor stuurstangen, het hoogteroer gebruik ik 0,7 voor) met minder ondersteuningen. als je het gewicht van die ondersteuningen meetelt dan denk ik dat ik bijna gewichtneutraal uitkom omdat de ondersteuning om nogal rare plekken moesten komen voor 0,7mm. En geen flex in de stuurstang waardoor bij volle uitslag nogsteeds alle kracht van de servo word gebruikt.
De neus heeft meer koolstof, boven en aan de zijkanten. Omdat hij zonder wel erg snel stuk ging.
Motor meer op de manier als Donatas en Martin Muller gemonteerd, met 4 1,mm koolstof staafjes in het depron. Nooit eerder zo gedaan, en dit lijkt heel logies als je het eenmaal weet, vooralsnog werkt het goed :D.
Hoogteroer zit geen koolstof meer in (op ~5X10mm na, zie foto's) veel balsa, stijf zat zo, en ook stevig.
Koolstof in de ailerons zit anders, meer Martin Muller extra300 syle.
Depron op depron verbindingen nu met sec lijm ipv alles met constructie, is gewoon veel makkelijker om het recht te krijgen en bouwt veel sneller. En platte koolstof strips ook, dit deed ik eerst met por.
De koolstof staafjes kruisen elkaar bij het hoogteroer, zo is de voor en de achterlijst stijf ipv alleen de achterlijst.

En ik heb nu gelijk al de regelaar aangepast, rode draad naar de ontvanger toe losgesoldeerd en met een diode aan de rode draad gesoldeerd die naar de accu gaat. Nu werkt de ontvanger en de servo's op 2s lipo -0,7v.

Niet veel bouwfoto's gemaakt, had haast. Snijden was al gedaan, maar spuiten is dinsdag begonnen en ik moest hem zaterdag vliegklaar middag hebben.

Maar 1 foto tijdens het spuiten,
SUltimate_mod1_01.JPG

Resultaat:
SUltimate_mod1_02.JPG

1e keer dat hij lag te drogen (woensdag):
SUltimate_mod1_03.JPG

2e keer (vrijdag, maar toen ben ik tijdens het drogen oa met de aileron aansturing bezig geweest:
SUltimate_mod1_04.JPG

Zwaartepunt bekeken,
SUltimate_mod1_05.JPG

Hoogteroer in detail voor hij gespoten werd,
SUltimate_mod1_06.JPG

Zo stopte ik er vrijdag nacht mee,
SUltimate_mod1_07.JPG

SUltimate_mod1_08.JPG

SUltimate_mod1_09.JPG

SUltimate_mod1_10.JPG

SUltimate_mod1_11.JPG

Foto's waarbij hij af is komen vast nog eens. (hier is hij ook te ontdekken in de tl verlichting [96599] indoorvliegen-woerden-op-22-november )

Hij vliegt erg lekker :)
Snellere servo's zijn heerlijk, die hxt's doen het nu lekker. Het zijn nog geen C131/jr185 oid, maar ze gaan de d47 op2s mss wel voorbij kwa snelheid.
Zeker voor de AM, vierpuntsrollen en dergelijke is dit echt veel beter, ziet er ook veel mooier uit.
Maar dat was al bekent, snellere servo's=:mrgreen:

De accu zit nu vlak voor de voorlijst ipv vlak voor de achterlijst, die kabel moet ik nog inkorten.
Hij weegt ongeveer 160g.

Ik heb er door de romp aanpassingen een behoorlijke rudder-> roll coupling bijgekregen, echt direct merkbaar.
Gelijk simpel gemixt, voor meskant vliegen met weinig rudder is 22% nodig.(erg veel) Zodra je wat meer rudder geeft is dat weer te veel, ke loops, rudder bochten, enz. Er moet dus een curve in, dit nog niet gedaan.
Ik denk dat ik het eerst met wat simpele aerodynamische oplossingen proberen, stukjes depron achter het landingsgestel en wielpants (mss ga ik de wielen verwijderen en klitteband gebruiken, net als donatas, wil het wel eens proberen.) En mss iets van het rudder afsnijden (bovenaan(?), hij rolt in ke terug naar normaal).
Maar geïntegreerde figuren vliegt hij nu wel iets beter, de extra romp doet dus ook wat hij moet doen en als ik wat hij niet moet doen eruit krijg dan ben ik er helemaal tevreden over.

Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens wel m'n eerste kapotte servo al gehad, een tandwiel ging stuk. Waarschijnlijk door de nu krachtigere motor. Ik heb het niet zien gebeuren, het was buiten en ik was al aan het opruimen maar het gebeurde in de lucht.

Hoi Nando,

Het is een erg mooi kistje geworden. Hij was ook wel aan vervanging toe :mrgreen:

Even een vraagje.
Bij geen van mijn modellen is het hoogteroer heel erg snel in reactie op het vliegtuig.
Ondanks redelijk wat uitslag. Goed geen 55 graden maar 40 zal het wel zijn.
Zeg maar dat als ik op de kop vlak bij het plafond vol up geef ik nog net 2 meter boven de grond uitkom vanaf 7 m hoogte.

Zit dit in het zwaartepunt of moet ik gewoon meer gang houden.
Rudder een beetje hetzelfde. Ik durf een meskant loop niet aan want weet bijna zeker dat ik op -1 meter uit kom.

Nu moet ik overigens met neutraal hoogteroer iets up houden voor level flight en iets down in inverted flight.

Naar mijn idee zou de accu dus iets naar achter mogen. Het is trouwens de Cirrus van RCGroups.

Met vol up kost van inverted naar rechtop gaan me denk ik 1 meter... :rolleyes:

Met met m'n clik moet ik ook iets up of down houden om rechtuit te gaan, die heeft ook zoon 40° uitslag denk ik en lijkt er kwa ontwerp behoorlijk op, die kan ik met vol up/down in nog geen meter verticaal krijgen. Ook als er weinig snelheid en gas is.

Ik zou eerst alles dubbel checken, beweegt het roer wel als je hem lichtjes probeert tegen te houden, blijft alles mooi recht, enz. Als je stuurstangen buigen als je het roer tegenhoud dan moet je dat eerst verhelpen.

Zwaartepunt naar achter zal zoiezo iets doen, verleg hem maar gelijk een cm, en merk je weinig verschil (niet alleen bij voll up maar ook (vooral) bij andere dingen) doe der dan nog een cm bij, niet te voorzichtig, ff lekker spelen met het zwaartepunt, dan weet je precies wat het doet met je vliegtuig. Simpelweg door iets lood tijdelijk op je staart te doen, weet je waar het zwaartepunt moet komen kun je het lood weer wegwerken door dingen te verschuiven.

Er zijn nog meer dingen die het veranderen, meer uitslag, sneller servo's, minder horizontale romp op je staart, remmen (omdat je voor dezelfde snelheid meer gas moet geven, meer gas is meer lucht over de roeren, is snellere response, en hij valt ook nog eens trager)

Het is een erg mooi kistje geworden. Hij was ook wel aan vervanging toe :mrgreen:
Thanx, die ander was exact 2 maanden oud toen hij voor het laatst vloog. :oops:

Hoi,

Stuurstang valt wel mee maar richting de tippen druk je het wel snel terug.
Misschien ook wat balsa schuin eronder plakken zoals jij hebt gedaan.

Moet toch even een nieuw roertje maken. Kan ik ook kijken om de uitslag weer wat groter te krijgen.

Jouw richtingsroer is trouwens ook veel groter dan bij mijn model. Had heb 0.5cm groter gehouden als origineel maar mag misschien ook wel wat meer.
Ga de volgende versie wel mijn best doen op de maximale uitslagen en iets meer stevigheid rond de roeren.

f3p achtig vliegen lukt me toch nog niet maar probeer langzaam wel de rustige kunstvlucht figuren op te bouwen.

Gr. Dennis

Laatst bewerkt:
Nando,

Hoe krijg jij van die grote uitslagen? ik gebruik nu gewoon zo`n standaard shockflyer setje en daar word je toch niet echt vrolijk van...
In m`n zender heb ik alles al zo hoog mogelijk staan...

ik gebruik nu gewoon zo`n standaard shockflyer setje

Daar zit je probleem al.
Als je het 'standaard' shocky setje gebruikt icm. het standaard HXT500 heveltje kom je inderdaad maar op een magere 45 graden. Wat je moet doen is dus een langer heveltje op je servo, dat kan je zelf maken (bijvb.stukkie carbon of 2 heveltjes op elkaar etc.) Je kan ook het achterste heveltje vervangen door een kleinere, maar dan komt er meer kracht op je stuurstangen te staan en is ie gevoeliger voor speling.
Ik gebruik op mijn wedstrijdtoestellen zo'n gfk heveltje voor rolroer. hiermee kan je ook meteen het differencieel kwijtraken (als je 1 rolroer servo gebruikt) erg handig!
Ik kom daarmee op 50 graden.

En een heveltje aan de 'schanierkant' van het scharnier geeft meer uitslag dan de 'inkepingkant' van het scharnier. Daar win je namelijk 3mm mee, en dat is al aardig wat uitslag meer.

@nando. Mooi schematje, waarom verzin ik nou nooit is wat leuks.

Wat je moet doen is dus een langer heveltje op je servo, dat kan je zelf maken (bijvb.stukkie carbon of 2 heveltjes op elkaar etc.)
Dat heb ik gedaan, hij is nu 2cm van schroefje tot 'quicklinkje'. Met de 2mm onder de roerhevel kom ik net mooi uit.
Je kan ook 18mm doen en dan gelijk de hevel op het roer, zonder de 2mm. (zo zit m'n rudder nu, ruimtegebrek)
En dan ga ik ervan uit dat je roerhevel niet aan de scharnierkant van het roer zit.

Alles in je zender zo hoog mogelijk zetten is geen goed idee, je moet het blijven verhogen tot de servo niet meer verder gaat.
Bij mijn ff10 icm de hxt500 is dat 140% op dual rate en ~108 op endpoints (soms heel iets meer of minder).
Als ik hem op 140% en 120 zou zetten dan zou het uiteinde van mijn knuppelbeweging niks meer doen, mis je iets stickresolutie dus.

Laatst bewerkt:
Hoi,

Hier het filmpje met de cirrus.
Het is nog niet erg strak gevlogen hoor en heb ook geen vlieg plan.
Bij 53 sec is vol up.

Laatst bewerkt door een moderator:
Over de gehele vlucht vind ik het hoogteroer er heel normaal uitzien voor een F3P shock... zeker als je nog geen 45° uitslag hebt.
Al wat dingen gedaan die ik in post #34 zei? Uitslag kun je blijven vergroten tot je op zoon 60° zijn.
Wil je veel extremer dan moet je een 3d shockflyer bouwen ipv een F3P shock.

Back