Bouwverslagje SUltimate

Hoi,

Dit is voor de aanpassingen.
Volgende week test ik met het nieuwe roer.

Ietsjes meer uitslag. cm groter en verstevigd met balsa zoals jij hebt gedaan.
CG gaat ook nog ietsjes naar achter.

Voor het mooie heeft ie ook net te weinig vermogen om veel gang te maken bij volgas.

Ik vlieg te weinig om te oefenen maar er zit vooruit gang in :D vorigjaar pas de eerste rol en loopings gemaakt indoor.
Vroeger zat dat er niet in. Dan doel ik meer op het model zelf.

Ik zag hier ergens iets staan over de c131, gebruik je die ook rechtstreeks op 7,4V?
Ik heb deze ook op mn rolroeren van Sultimate gebruikt, maar nog een 1n4007 op de + er tussen gehangen.. HR & Rudder "LSX" servo's (kloon D4.7 uit UK) Rechtstreeks op lipo..

Ik ben behoorlijk bezig geweest met het modificeren van de 'SUltimate'. Hij heeft wielpants gekregen, klittenband ipv wielen (ideaal), een verbreding achter het landingsgestel en ipv die rechtopstaande tippen heeft hij nu sideforce spade's (zoals de MM extra) onder de ailerons. Dit alles om de rudder-rol coupling tegen te gaan. En dat hielp, hij is nog niet weg wel maar het is een stuk minder, en met een kleine mix erin (met een curve) heb ik er nog maar erg weinig last van.
Wel heb ik het idee dat de rolsnelheid iets omlaag is gegaan, maar dat is niet zo erg.
Ik kan nu makkelijk een ke loop doen, ook in 3/4 van de zaal een hele vooruitgang.

Hier hing hij (expres) aan een balk in duiven:
SUltimate_mod1_13.JPG

Hij heeft ook 1 keer perongeluk gehangen bij een andere balk.

En ik ben bezig een video te uploaden waarbij Robbin muller met mijn SUltimate vliegt, en crasht, maar das niet zo erg.
Ik had iets ingezoomd voor het filmen, dat had ik beter niet kunnen doen. Tijdens het filmen kan ik niet zoomen. En het geluid van de camera is stuk. maar toch geeft het een goed beeld van hoe het ding vliegt.

Net vliegwerk! Zie je ook dat het toch nog niet meevalt, zo'n (halve) rol in een downline :)

Dat hij laag uitkomt is doordat hij dat wilt, en omdat hij uit een (redelijk lage) stallturn komt (0:57). 1 hele rol is te doen in die zaal maar niet vanaf de hoogte waarbij hij het probeert aan het einde van het filmpje.

Waar ik nog het meest bewondering voor heb is het neergaande deel van een rollende verticale 8 vanaf 0:52, dat doe ik hem zo niet na... :(

Ik zie 't 'm 2 keer proberen, 1 keer met halve rol, en 2 keer zou ie er niet hoger voor scoren dan een 2 :P..

Dat in een 8 vorm naar beneden komen is idd strak.. doe het meeste 'm niet na :)

Ik zie 't 'm 2 keer proberen, 1 keer met halve rol, en 2 keer zou ie er niet hoger voor scoren dan een 2 :P..
Als het een wedstrijd was met voorgeschreven figuren en een wedstrijdkist zou het een heel stuk netter zijn. Enkel voldoendes, daar ben ik wel van overtuigt. het helpt als je al voordat je het figuur begint weet wat je gaat doen.:rolleyes:

En hoe vliegt ie mike?

Ik ben weer met een SUltimate begonnen, oude (modified sul) is nog goed te repareren, nauwelijks werk... Maar ik wil weer een nieuwe. :D

Dit word een normale, standaard SUltimate, enkel Martinmuller-remmen (Side Force Spade's) vorige keer dat ik het probeerde vond ik het niet zoon succes, maar nu ook de bovenkant een hoek gegeven.
Maar vooral ook zo geplaatst dat bij vol rolroer het "sluit"

SUltimate_22.JPG

Ze zijn wel een tikkie groot geworden, maar dat lijkt me niet erg.

Hij is uitgesneden, en ik heb al een schema bedacht. Vanavond word ie gespoten.
Lijkt behoorlijk op de vorige (was ik best tevreden mee) alleen wat kleurrijker.

De rechter, de onderkant staat erbij
SUltimate_23.JPG

(kan nog veranderen)

Gister aan het spuiten begonnen. Ging lang goed op wat kleine probleempjes die er altijd zijn, maar niks bijzonders.
Maar het duurde wel redelijk lang omdat het steeds weer opnieuw afplakken was, dus ik ging iets te gehaast aan het werk en legde de het afplak materiaal iets te snel over het geverfde deel. 2min later en er was niks aan de hand geweest.
Maar gewoon verder geverfd en toen de bovenkant van de vleugel af was en ik het afplak materiaal er weer vanaf haalde ging er iets verf mee, niet het einde van de wereld. In het verleden wel met een stift bijgewerkt, je blijft het zien maar is zeker niet het eerste wat je opvalt. Maar nu had ik alle spuitspullen er nog bij liggen, dus ik denk dat spuit ik even iets bij. En daar vergat ik een deel af te plakken. Hij is nu behoorlijk lelijk geworden. Mss maak ik een nieuwe vleugel... Hoewel het er zo op de foto niet zo erg lijkt als het gister avond deed.

Ik had iemand belooft veel foto's te nemen, dat dus gedaan.

Mal erop,
SUltimate_24.JPG

Alles wat niet bouw moest worden afgeplakt
SUltimate_25.JPG

laag 1
SUltimate_26.JPG

laag2
SUltimate_27.JPG

laag3
SUltimate_28.JPG

laag4
SUltimate_29.JPG

laag5 (en gelijk het afplak spul er vanaf, nu wel lang genoeg gewacht voor het over het blauwe ging.)
SUltimate_30.JPG

alles wat oranje/geel moest
SUltimate_31.JPG

Eerst rood, dit is alles
SUltimate_32.JPG

En dan wat lagen geel
SUltimate_33.JPG

Toen met een metalen plaat die geloof ik voor boxen word gebruikt stippen gemaakt.
hier zit het verf er al op, erg lastig te zien, gewoon gokken.
SUltimate_34.JPG

zoveel zat erop, ik wouw het niet overduidelijk hebben en dat de stippen ontstaan uit even blauw, dat lukt niet als je ze te duidelijk spuit.
SUltimate_35.JPG

Blauw erop
SUltimate_36.JPG

Toen de tippen, hoop gedoe met die vakjes. Ik was ze vergeten mee te nemen dus ik heb ze daar opnieuw moeten maken.
En hier heb ik heel iets verf gebruikt dat niet van de action komt, dat rood blijft erg lang roze en ik wouw rood dus iet bordeaux rood, depron save, van graupner gebruik icm rood van de action. Deze tip is iets te donker geworden de ander vind ik mooier.
Daarnaast is hier iets overspray te zien, komt omdat ik hem al had ingesprayd voordat ik wist dat ik die tussen vierkantjes niet bij me had en hem eerst ergens anders op heb geplakt.
SUltimate_37.JPG

Zo was ie af aan 1 kant (1 van de 4, onderkant moet uiteindelijk ook nog)
SUltimate_38.JPG

SUltimate_39.JPG

Cockpit, eerst een blauw streepje om het horizontale rompdeel over te laten gaan in het verticale.
SUltimate_40.JPG

en het oranje/gele deel (iets anders dan op de schets)
SUltimate_41.JPG

SUltimate_42.JPG

SUltimate_43.JPG

Cockpit, zilver
SUltimate_44.JPG

De blauwe streepjes, zelfde principe als op de vleugel.
SUltimate_45.JPG

SUltimate_46.JPG

SUltimate_47.JPG

Met de mal er nog op, verder af aan 1 kant (op rudder na)
SUltimate_48.JPG

SUltimate_49.JPG

En hier de grote fout....:showass:
SUltimate_50.JPG

:(

hoi

zo dat heb je mooi gedaan moet ik ook maar eens proberen dan he, die malletjes voor de vlaggen heb je die van internet mischien? net wel geprobeerd maar het lukt me gewoon niet goed het goed te krijgen.

justus

p.s. heel strak gedaan! (rechter stuk, tja)

Alles is met de hand gedaan, ff een omtrek op het papier gezet en met een vulpotlood de lijnen geschetst en toen met een mesje uitgesneden. De stukjes binnenin nummeren, anders is het iets meer gepuzzel om hem weer te krijgen zoals hij was.
En alle rechte lijnen natuurlijk met een liniaal.

Ik heb die tekening nooit geprint, ik heb een originele gekochte sultimate gekopieerd
De ailerons zijn ongeveer de helft van het oppervlak.

Ik ben inmiddels de sultimate in mekaar aan het plakken en heb even een vraagje. is het een must om een stripje carbon in het hoogteroer en richtingsroer te verlijmen?(zoja hoe en welke dikte?)

Justus

Back