Het volgende is het centrale deel v/d Stroep.
Dit is een opstaand stuk en dit is de plaats waar het duiksysteem komt.Vandaar eerder de hartlijn met het centerpuntje in't midden van de boot.Dit is dan makkelijk om de verboring te maken voor het ballastsysteem.(Er zijn 4 ballastsystemen v/d Stroep.Dit krijgt een hoofdstuk op zich).
Het opstaande stuk is vervaardigd van een dikwandige lijmmof van 110 doormeter.Deze zijn te koop in zaken voor industrie sanitair.
Er moet een stuk uitgehaald worden wat de ronding van de horizontale buis(125mm) volgt.Je moet ook een perfekt verloop hebben van de lijmkant.Met het gewoon uitzagen van die ronding heb je geen sterke verbinding met de horizontale buis.
Om dit te realiseren,ging ik als volg te werk.
Eerst moest ik een schuurtol maken met een doormeter van de horizontale buis(125).
Gewoon een stukje buis (125mm) met een lengte van een 12cm.Hierop wordt dan schuurpapier gekleefd(met contactlijm,Patex).Dit papier heeft een korrel van 16!!!!!.Dit is om het grove werk te doen.
Op de buis komen 2 flenzen die gemaakt zijn met pvc schijfjes van 10mm.één in de buis en het ander er op gekleefd(met seconden lijm).Deze 2vlakken smelten dan gewoon in elkaar.Dan een centergat van 10mm.Zo 2 stukken maken.Dan de draadstang van 10 erdoor steken en van moeren voorzien.De schuurtol is klaar nu.Heb dus een schuurtol met korrel 16 en eentje van korrel 160(dit om de lijmrand perfekt vlak te krijgen.
De tol(K16),gaat dan in de kolom boormachiene.
De lijmmof komt dan in een slede(is een platte plaat met 2 zijkanten aan.De slede zelf is ook een platte plaat met 2 zijkanten aan.De eerste plaat wordt dan opgespannen op het werkblad v/d kolom boormachiene.Nu kan de tweede plaat(slede),vooruit en achteruit geschoven worden.
De lijmmof wordt nu geklemd in het beweegbare deel,dmv 2 handschroeven.
De kolom boormachien op het hoogste toerental en de slede heel voorzichtig tegen de tol duwen.
Het wegschuren van het materiaal gaat heel goed,doch moet zeer langzaam gebeuren.
De lijmmof zo ver vooruit bewegen dat de zij lijmranden op niets uitlopen.
Dan met de tol van K160 afwerken.
Als alles goed is uitgemeten heb je nu het opstaande stuk wat pefekt in't lood staat.
Je moet dan gewoon met een waterpas kijken of de lijmmof waterpas staat(linker en rechterzijde.Voor en achter hoeft niet omdat de lijmmof zo al in't lood staat).
Hier de foto's van de tol en de slede.
Grtjs,Marc.