@Mathijs: mijn oplossing is geheel octrooi vrij en 'zonder rechten' door iedereen toepasbaar. Eervolle vermelding mag maar zelfs dát is niet nodig. Jos
Wat is het tegenovergestelde van bouwen ? ............................... ........................................................................................... ...........................................................................................
Mathijs, simpel: dit heet 'Mid Life Update'. Dan heb je straks dus een 'MLU-U177' (of een U177-New Generation, wat je 't leukste lijkt). En de reden voor dit nauwkeurige sloopwerk moet aan het model liggen want volgens mij heeft het exemplaar van Mart ook een nogal leeg vooronder. Leuk trouwens, die geweatherde duiktanks. Erg origineel. Jos
Slopen is het eerste wat in mij opkomt. Maar eigenlijk vind ik ''refitten'' wat meer op zijn plaats. Ook dit lijkt wel een trend, Mijn U-1234 en de Ohio waren ook in de zelfde staat. Waarbij de Ohio in de afbouw fase zit, daarna is de U -1234 aan de beurt. Zal het maar zo zeggen: ''bij gebrek aan beter, zelf maar aan de slag.''
U177, overhaulling MLU en geweatherde duiktanks klinkt leuk, maar het blijft toch eigenlijk gewoon ......... slopen en een smerige stofzooi.
whoaaaaaaaaaa en dan was er reeds vroeger comentaar dat mark en ik de u47 aan het door zagen waren hoe noem je dan dit vanlinge is er niets tegen dit is sloop werk met een +je hahahaha maar ja als het kriebelt dan moet je vooral je niet inhouden hahaha ziet er haast uit als de kriek op dit ogenblik groetjes raf
Na meerdere mislukte pogingen de boot goed af te trimmen kwam na professionele hulp van de BdU het advies: zwaartepunt verlagen. Dus ook ik ben begonnen met een U177 NG (Next Generation) weliswaar niet zo drastisch als Mathijs maar wel de binnenboel eruit inclusief de gietijzeren kiel.Daarvoor in de plaats gegoten "loodbroodjes" in de kiel en "loodbladerdeeg" onderin de romp. Ben nu bezig de plaats van de loodaccu te verlagen. Weet niet meer hoe je een foto hier krijgt,dus helaas. Cheers, Mart
Mart, Ik heb hier wat foto's van jouw U177 en volgens mij ging 't plaatsen van foto's zo: Loodbladerdeeg Loodzwaar kieltje Gewichtige vulling.... Enne....wat dacht je van im: Jos
Hoi Jos, Als jij ergens bent geweest heeft het altijd GROTE maar POSITIEVE gevolgen Mart, Het is een klus, maar straks gaat ie als de brandweer en nu recht op en onder het water. Groeten, Jan.
Ik volg zo af en toe stiekem de duikbotensectie.. En steeds lees ik maar over octrooien enz.. Ik weet wel wat een octrooi enz is, maar wie houdt daar nu rekening mee? Of mis ik iets??
hallo dave dat is iets dat reeds lang is uitgepraat en eigenlijk in de doof pot tuis hoort als je zo af en toe eens in deze sectie komt kijken en het niet gevolgt hebt dan is dat pech maar sommige maken er nog steeds grapjes over en ja de ware toedracht is dan alleen door insiders bekent hahahaha groetjes raf
Ik zag aan de postings dat het meer dan een jaar geleden is geweest sinds mijn laatste update. Ook ik heb het kerstreces gebruikt om de MLU (Mid Life Update zoals Toneburst dit zo netjes noemt) van mijn U177 te vervolgen. Hierbij wat beelden van mijn vorderingen: Hier de romp met opbouw, de witte vlek op het onderschip is het dichtgemaakte inlaat voor de voorste balast tank. Deze heb ik verplaatst naar het vrije vloed gedeelte. Het kleine Engell luik heb ik vervangen door 3 grote luiken. Deze zijn gemaakt van 10 mm dik Macralon. Dit is een soort glasvezel versterkt Perspex. Overigens zijn de voorste twee luiken nog voorzien van beschermfolie. Zo ziet het luik eruit zonder beschermfolie. Hier zijn ook de vleugenmoeren goed op te zien. Doordat het WTC verlengt is, komen de schroefassen wel heel dicht bij de romp uit. Vandaar dat ik de schroefas koker wat langer heb gelaten. Aan de kokers heb ik een bus gesoldeerd waar precies een simmering van Norbert Brugge inpast. Voor de zekerheid zit er nog schroefdraad op de bus zodat ik eventueel de simmering met een messing wartel kan borgen. Het bovenaanzicht laat ook goed de pakking / afdichting zien welke ik gemaakt heb van het "Malle Pietje" schuin wat ik eerder in dit draadje heb beschreven. Dit schuim is normaal ca. 10 mm dik. Echter als je de deksel er een langere tijd op laat zitten wordt het ca 1 mm dik en komt het heel langszaam (echt een aantal dagen) weer terug op de oude dikte. In het achterschot zitten de Norbert Bruggen (midden boven en midden onder) servostang doorvoeren voor de diepte en richtingsroeren. Links en rechts onderin zitten de schroefas doorvoeren (zonder simmering gemonteerd) en centraal is een koperen bus geplaatst welke de achterste balast tank (zuiger) van water zal gaan voorzien. Dit is de andere kant van het achterste schot met de doorvoeren voor de 2 servos stangen, 2 schroefas kokers en de koperen waterinlaat. Deze foto laat zien dat de onderzijde van het RVS tussendek m.b.v. glasmatjes en polyester aan de engel romp is gelamineerd. Hier een bovenaanzicht van het middendek echter zonder de Macralon luiken. En tenslotte een foto van het voorste schot. Hierin zit een inlaat voor de voorste balasttank en een servo stang doorvoer voor de voorste duikroeren. Let ook op de fotoets vloedsleuven. Deze zijn voorzien van omgeslagen messing lipjes welke moeten voorkomen dat de etsdelen wederom loslaten van de romp zoals laatst was gebeurt. Ik hoop dat mijn volgende update niet tot na kerstmis 2010 op zich zal moeten laten wachten. Groetjes, Mathijs
Mathijs. Waarom gebruik je voor je luiken 10 mm dik afdekplaat. Je gaat toch zeker niet op 100 meter diep varen. Bij mijn Walrus heb ik de bevestigingsbouten zelfs 10 cm van elkaar staan,en ik gebruik 4 mm lexaanglas met 5 maal 5 mm cellenrubber. En ik heb nooit geen lekage. Spaart je ook wat gewicht uit dat boven de waterlijn zit.
Beste Harry, Ik kan je natuurlijk voorhouden dat ik inderdaad een diepte record wil gaan vestigen, maar de ware reden is dat ik een (gratis) plaat 10 mm Marcalon had liggen. Ik ben het met je eens dat het iets wat overdone is, en bovendien gewicht (en volume) boven de waterlijn overlevert. Mocht ik met trimmen in de problemen komen dan zal ik moeten gaan "besparen", de luiken zijn dan de eerste kandidaat (De huidige luiken zijn dan wel een mooie boormal ). Mijn bouten zitten overigens 9 cm uit elkaar, heb je geen problemen met het inscheuren van de gaten hiervoor in het lexaan? Groetjes, Mathijs
Gho, ik zat van de week nog aan je boot te denken... Een MLU? Dacht meer in de trent van een complete refit... Idd, 1 cm is wel dik, 5 mm werkt meer dan prima. Die dikte gebruik ik zelf ook. En als je ringen gebruikt onder de moeren scheurt de boel ook niet in. Dat is bij mij wel het geval, maar heb geen problemen met de afdichting. Wel schroef ik de boot open na elke vaardag, zodat de pakking intact blijft. Maar eh, je bent niet de enige de met een refit bezig is. Alleen ben ik bijna klaar...
Hoera, weer eens een update van het U177-front. Zie ik daar een koperen dek? Homemade of is meneer Jason weer aktief? Hou ons op de hoogte Mathijs en succes, Mart