Bovendek U177

Discussie in 'Duikboten' gestart door mdejong, 29 mei 2005.

  1. lexaan

    Voor al mijn duikboten gebruik ik zelfs 4 mm lexaan.
    Als je er maar voor zorgt dat de schroeftappen niet meer dan 10 cm van elkaar liggen.
    Heb zelfs schroeftappen van 12 cm uitelkaar,maar houd 10 cm maar aan,of korter zoals je het zelf uitkomt.

    Lexaan buigt iets door dat is zo,als men er maar voor zorgt dat de afdichting (rubber )
    niet te hard is,ik gebruik 5 mm cellenrubber.
    Dit rubber wordt 3 mm aangedrukt door het luik,er blijft dus 2 mm over.
    Dit is gedaan met verzonken moeren.
    Met deze constructie heb ik nog nooit lekkage gehad.
     
  2. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @Mathijs:

    laat ik even duidelijk zijn dat ik zeker niet wil beweren dat het niet kán maar dat het wel lastig kan worden. Ik weet b.v. dat Fred ook zweert bij dikker Lexaan ivm de buiging. Gelukkig is Harry er op tijd bij met de oplossing van de kortere afstand tussen de schroeftappen.

    Ik was er van uitgegaan dat je het originele middendek nog in de U had zitten en ik was even vergeten dat je dat prachtige nieuwe had liggen.
    De oplossing is dus ook simpel: zet er wat meer schroeftappen in en je kunt met het 'malle-pietje-moosgummi' + klein beetje vaseline of siliconencompound + 6mm Lexaan prima uit de voeten. In jouw geval, met een nog in te bouwen frame is het bijzetten van een paar extra schroeftappen geen probleem lijkt me. Dat is wat moeilijker met een ingebakken tussendek. In het geval van m'n 206 had ik dus geen andere keuze dan een extra frame óp 't deksel om de zaak glad aan te spannen.

    Wat je wel kunt verwachten met een Engel-duiksysteem is dat je inwendige drukregelaar wordt beïnvloedt met een lexaan deksel. Als het lexaan door de druk van het water wat doorbuigt wordt daardoor automatisch de druk in je WTC verhoogt. Hierdoor zal de druksensor in de boot het idee hebben dat je dieper bent dan in werkelijkheid. Als je het ballastsysteem standaard hebt afgeregeld zal je U dus eerder dan op de ingeprogrammeerde 4 meter diepte (af fabriek zo ingesteld) automatisch bovenkomen door het inschakelen van de 'max diepte failsafe'.
    Maar volgens mij kijk je vaker door je lexaan-luik dan dat je met je U dieper dan 2 meter wilt dus ik zou dat fijn vergeten.

    @ Harry: heb jij met jouw constructie met 4mm lexaan ook geen problemen met het verliezen van lucht? Door de overdruk die in de WTC ontstaat bij het vullen van zuigertanks is dit vaak nog het grootste probleem. Door de mindere druk van lexaan op de cellenrubber/moosgummi pakking halverwege tussen de schroeftappen ontsnapte er bij mij lucht, met als gevolg dat ik bij het lenzen van de tanks water binnentrok. Dat was met 6mm lexaan dus met 4mm zóu dat toch nog erger moeten zijn. Volgens mij heb je hier weer 's wat speciaals. Erg benieuwd!

    Grtz,

    Jos
     
  3. Ik mag toch hopen dat Engel een druksensor heeft gebruikt met een inwendig vacuum waartegen gemeten wordt, anders zou het op bijna geen enkel model fatsoenlijk functioneren, ivm. de drukverhoging in de WTC door zuigertanks, open tanks in de WTC of plasmazakken die gevuld worden.
     
  4. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Martijn,

    Ik wil niet teveel offtopic gaan dus kort:
    ik heb geen idee of 't ding een inwendig vacuüm heeft. Het is zo'n zelfde druksensor als je aantreft in een verwarmingsketel:

    [​IMG]

    Met een eenvoudige jumper kan op de TAE/TAES schakelmodule de maximale diepte worden ingesteld. Ik vermoed dat Engel de standaard drukverhoging door het vullen van de zuigertanks heeft meegegeven aan de elektronica. De enige fysieke verbinding van de sensor is een dubbele spanningsleiding naar de schakelmodule en een siliconenslang die verbonden wordt met de waterkolom buiten de WTC.
    Werking: bij een bepaalde hoeveelheid water in de boot door lekkage voorkomt de failsafe dat je nog kunt duiken. De 'hoger dan normale' druk (WTC is door volume water kleiner geworden dus druk daarbinnen wordt hoger bij vullen van tanks) wordt door dit apparaat doorgegeven aan de schakelmodule. Boven een bepaalde druk-drempelwaarde wordt verder vullen van de tanks voorkomen.
    Tweede werking: de maximale diepte die de boot kan bereiken wordt bepaald door het verschil tussen de waterdruk buiten de WTC (siliconenslang) en de luchtdruk binnen de WTC. Bereikt deze waarde een bepaald verschil dan gaat de failsafe aan en duikt de boot automatisch op.
    Doordat je met een 'flexibel' luik van je WTC aardig bezig bent om de luchtdruk binnen de WTC te beïnvloeden (door volumeverkleining van de WTC wordt de druk daarbinnen hoger) wordt het verschil tussen 'binnendruk lucht' en 'buitendruk water' nogal beïnvloed. Lijkt mij zelfs nog met een factor twee te gaan.

    Grtzn,

    Jos
     
  5. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Harry,
    Is cellenrubber hetzelfde als moosgummi??
    Mart
     
  6. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    nou ja ik bedoel eigenlijk waar koop ik dat 5 mm cellenrubber waar je over praat?
    de bouten van mijn u177 staan 9 cm uit elkaar, ik heb een 4mm lexaan luik en een zacht (en zelfklevende) rubber pakking van ongeveer 3,5 mm.
    Het bobbelen waar Jos het over heeft klopt maar ik hou het niet droog.
     
  7. Jos:

    In mijn subs gebruik ik geen zuigertanks.Ik werk met perslucht.
    Dus heb ik geen last van over en onderdruk.Wel hebben twee subs een meganiche en op èèn sub een elctroniche ontluchting.
    Deze werken als volgd,als de sub boven water is,is er via èèn van de ontluchtingen contact met de buitenlucht.(als de boot onder water gaat sluiten deze )(Uiteraard zuigt mijn compressor lucht via deze opening.)

    Ten eerste heeft dit voordeel:als de boot in de zon heeft gestaan en men sluit de boot en komt in het koudere water dat dan de lucht in de boot gaat krimpen.
    Via de ontluchting kan de boot zijn binnenlucht aanpassen aan de buitenlucht.
    Men zou dit ook op een boot met gesloten wtc,en zuigertank kunnen realiceren,dan moet dit wel electronich.
    Voordeel:Men heeft veel minder facuum en overdruk in de boot.

    Deelder.

    Moosgummi is niet het zelfde als cellenrubben.Cellenrubben heeft een eigenschap,als de luiken een paar uur zijn gesloten, de cellenrubber in 10 min. zijn eigenform weer aanneemt.
    Hoewel moosgummi ook veel word gebruikt.
    Een goed rubberbedrijf heeft vast wel cellenrubber,het is in verschillende maten verkrijgbaar.Ik haal het bij een bedrijf in Groningen.www.multirub.nl

    Okè subpers daar ga ik weer 3 clacsons.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 24 okt 2008
  8. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    @Harry:

    ik wist wel dat er iets bijzonders was bij jouw boten....:D Met jouw ballastsysteem heb je dus geen overdruk bij het ballasten en dus minder problemen met lucht die tussen lexaan en pakking wil ontsnappen. Eén keer goed gesloten en het blijft bij jou dicht, wat er ook gebeurt met de boot.

    Dat is wat anders dan met een Engel-systeem. Ook een soort perslucht maar dan meer als bijeffect. Ik twijfel er trouwens wel aan of het regelen van de druk bij een boot met zuigertanks slim is. Je wilt immers de overdruk bij het lenzen weer gebruiken om te voorkomen dat je dan onderdruk krijgt. En trouwens: die overdruk voorkomt juist lekkage. Dat je lexaan luik gaat lekken is puur een 'gebruikers-probleem'. Dat doen we onszelf aan.

    @Mart:

    moosgummi en cellenrubber lijken verdacht veel op elkaar. Maar er is een heel groot verschil: Cellenrubber heeft gesloten 'luchtbellen', Moosgummi niet. Vergelijk moosgummi maar met een soort spons en cellenrubber meer met het 'bubbeltjesplastic' dat vaak gebruikt wordt om kwetsbaar spul mee te verpakken.
    Als je cellenrubber indrukt (heel lang) komt het altijd weer in dezelfde vorm terug (precies zoals Harry al zegt). Als je het onderwater inknijpt en daarna weer in z'n vorm laat komen wordt alleen de buitenste rand een beetje nat (doorgesneden luchtbellen hier). Doe je dit met moosgummi dan wordt het in ook middenin ht materiaal zekere mate nat. Moosgummi heeft meer het karakter van neopreen (duikerspak).
    Om moosgummi als waterdichte pakking te gebruiken moet je het dus verder samendrukken dan cellenrubber. Ook is het verstandig om het met vaseline of siliconencompound 'te vetten' aan de buitenzijde.
    Moosgummi kan ik hier bij 'Malle Pietje' in de buurt kopen. Misschien heeft Mathijs nog wat op voorraad want ik heb vorig jaar een plaat voor 'm meegenomen. Cellenrubber kan ik niet te pakken krijgen maar ik heb pas iemand horen zeggen dat hij daar wel aan kon komen. Ik zal daar ook 'ns informeren.
    Hoe is 't trouwens met jouw U177?

    Grtzn,

    Jos
     
  9. raf

    raf Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2003
    Berichten:
    13.523
    Locatie:
    As,België
    hallo

    mark haalt in een hobby winkel voor schilders en boetseerspullen zulke kleine blaadjes (A4)gekleurde rubber
    je hebt ze reeds gezien op de geeltjes en nu weer op de rov's
    deze zijn voor lange tijd waterdicht
    als je ze meerdere keren per dag open doet dan wil het wel eens gaan gebeuren dat het water zich een weg zoekt tussen de cellen door naar binnen
    maar laat je de deksel er heel de dag op dan is er geen probleem
    we hebben langs dat spul nog nooit een lek gehad op al die tijd dat we het gebruiken

    groetjes raf
     
  10. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    Jos,
    Bedankt voor de les in materiaalkennis!
    Met de U177 is het nog steeds niet zolas het zou moeten zijn.
    Er komen 2 emails naar je toe.
    Cheerio
    Mart
     
  11. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Rubber genoten,

    Ik heb in mijn draadje van de Gato ook wat geschreven over cellenrubber en gelijk even de link waar het wegkomt in gezet.

    Maar voor diegene die meteen die link wil :
    De Boer Industrietechniek B.V.

    Ik heb de zwarte van 7mm dik en cellenrubber komt geheel terug, is absoluut niet waterdoorlatend, en dat vertelde dus deze leverancier die zeer verbaast was over het toepassen van hun product in een model onderzeeër.

    En hun service was perfect, :) en voor €28,- de vierkante meter excl. verzenden.....
    En dat zijn heel wat luikjes.

    Groeten,

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2008
  12. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    en is het dan celrubber NR/NEO of celrubber EPDM??(in de catalogus van de Boer)
    Mart
     
  13. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Hoi Mart,

    Het is Nummer 4030102007
    type NR/NEO

    Groeten,

    En ik werk daar niet en heb geen aandelen:):)

    Jan.
     
  14. rob niezing

    rob niezing

    Lid geworden:
    12 feb 2006
    Berichten:
    509
    Locatie:
    eindhoven
    Hoi Jan,

    Jan neem daar maar aandelen van, komt allemaal goed , bedankt nog waarschijnlijk zitten pitten:morning:

    Gr.Rob
     
  15. Deelder

    Deelder

    Lid geworden:
    23 sep 2004
    Berichten:
    92
    Locatie:
    Maartensdijk
    daar hebben we wat aan!
    thanks many plenty
    Mart
     
  16. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Ahoi,

    ik begrijp dat die 'iemand' die cellenrubber te pakken kon krijgen waar ik 't over had zich ondertussen gemeld heeft! :D
    100 punten voor Jan's vaardigheid om tussen de regels te lezen.

    Ook een excuus aan Mathijs. Dit spul is een héél stuk goedkoper dan de Moosgummi van Malle Pietje. Verklaring: dat heb je te danken aan de Gato die Jan heeft aangeschaft!!!!!:confused:

    Grtz,

    Jos
     
  17. Horseman

    Horseman

    Lid geworden:
    2 aug 2005
    Berichten:
    778
    Locatie:
    Friesland
    Ik dacht zal die "iemand" zich dan nu maar openbaar gaan maken als directe reactie op deze opmerking :D eigenlijk niet, maar toen begonnen allerlei mensen te reageren terwijl ik het antwoord wist en het is mooi spul vind ik zelf.

    Dus ik MOEST WEL reageren, maar ik ben blij jullie van dienst te zijn.:D:D:D

    De tip van Jos geld hier trouwens ook, beetje vaseline gebruiken dan sluit het makkelijker af, vooral bij de draad stiften, ik begrijp nu ook waarom Engel dopmoeren levert want als je die gebruikt met een teflon ringetje dan is ie dicht op de draadstiften (moeten deze dus niet te lang zijn zoals nu bij mij) dit omdat ik het luik heb aangepast en de geleverde RVS bouten toen te kort werden.

    [​IMG]

    Jos, ik ben zeer prima in staat tussen de regels te lezen, doe helaas beroeps matig bijna niet anders meer, maar deze "tussen" regels lees ik graag.

    :pim:

    Jan.
     
    Laatst bewerkt: 25 okt 2008
  18. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Jos,

    Welke afstand heb jij gehanteerd tussen de bouten bij lexaan deskel?


    M.v.g.

    Mathijs
     
  19. toneburst

    toneburst

    Lid geworden:
    16 apr 2003
    Berichten:
    969
    Locatie:
    Nederland
    Mathijs,

    de afstand (hart tot hart) van de bouten is exact 91mm. Dit is de standaard afstand die Engel hanteert bij de 206. Volgens mij is de originele maat van de Engel U177 en de Gato identiek. Als je er meer gaten bijzet heb je een betere afsluiting maar ook weer meer bouten om elke keer los en vast te zetten.
    Het aluminium frame dat je op de foto ziet bestaat gewoon uit losse strips. Het is een alu-profiel dat ook wel gebruikt wordt om b.v. randen van linoleum of de randen van traptreden af te zetten. Het opstaande randje is rond (ongeveer 0.3 cirkel). Het feit dat het rond heeft als voordeel dat het maar 5mm hoog hoeft te zijn om toch in lengte richting het profiel rigide te houden over de 910mm.
    Tussen lange profieltjes en de korte aan boeg en achterstevenzijde van het luik heb ik wat ruimte gelaten zodat water van het luik kan afvloeien. Handigste is natuurlijk om het opstaande randje aan de buitenzijde van het luik te monteren (eventueel de profieltjes vastkitten; lekker makkelijk) zodat het randje langs het lexaan luik naar beneden wijst. Ik kreeg dan ruzie met het bovenwaterschip doordat dit 'invalt' naar de binnenzijde toe.
    Voor het gewicht hoeft je niet bang te zijn. Het geheel weegt om en nabij de 50 gram.
    Deze profieltjes zijn bij de grote bouwmarkten in alle soorten en smaken voorradig.

    [​IMG]


    [​IMG]

    Grtz,

    Jos
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 7 dec 2015
  20. mdejong

    mdejong

    Lid geworden:
    8 mei 2005
    Berichten:
    545
    Locatie:
    Dordrecht
    @Jos,

    Charmante oplossing. Ik denk dat ik jouw voorbeeld ga volgen (als jij natuurlijk genoegen neemt met een eervolle vermelding ;-))


    M.v.g.

    Mathijs
     

Deel Deze Pagina