Bowlus Baby Albatross

Het andere hoogteroer deel begint er nu op te lijken.
Op de voorgrond het fineer deel voor de onderkant en daarna bespannen, maar eerst een 25 gram glasmat op het fineer.
Het kleurverschil met en zonder lak is goed zichtbaar.

P_20230228_211609.jpg
P_20230228_211439.jpg
P_20230228_211446.jpg
P_20230228_211632.jpg

.
Heel erg mooi :thumbsup:
Dat wordt weer een prachtige schaal zwever!
Mooi verslag om te volgen

Groeten, Ramses
.

Ik laat hier even, stapsgewijs, de bouw van de achter lijst zien van het richtingsroer.
Ik begin met de contour op 0,4mm triplex aan te brengen die uit stukjes is opgebouwd en dan uitsnijden.
Triplex deel eenzijdig met epoxy verlijmen met het fineer.
Na uitharden van de epoxy is het triplex een perfecte geleider om met een scherp mes het fineer te snijden.
Daarna het verlijmen en uitsnijden herhalen en klaar.
De volgorde van de foto's zijn niet correct.
De foto met de beide hoogteroeren is het uiteindelijke resultaat.
P_20230302_165815.jpg
P_20230302_120831.jpg
P_20230303_071154.jpg
P_20230302_165324.jpg
P_20230302_165856.jpg

Na afsluiting diverse andere modelbouw projecten, nu weer verder met dit bijzondere model.
Vandaag een start gemaakt met de balsa beplanking.
Hier overheen komt 0,4mm makoré fineer.

Deze week ook nog een bouwdoos van een ASW17 , uit de jaren zeventig, weten te bemachtigen.
Dit was ooit een van mijn droom modellen.
P_20231125_143327.jpg
P_20231125_143339.jpg
P_20231125_143352.jpg

Hoe is dat nu?

jan.
Nog steeds hetzelfde.
Ben blij dat ik er één heb weten te arresteren.
Wil het model authentiek bouwen en dus ook met een kleine verbrandingsmotor boven op de romp.
Maar het open deel van de vleugels en roeren met semi-transparante materiaal indekken zoals het geïllustreerde model op de bouwdoos laat zien.

Groet André

Laatst bewerkt:
Waarom fineer? Lijkt me een vrij zware oplossing. Krijg je met beits oid niet het gewenste resultaat?

Hoe zet je de strookjes fineer vast? (misschien heb je het al omschreven en heb ik het gemist..)
Tweezijdig witte houtlijm en dan vast strijken?

Waarom fineer? Lijkt me een vrij zware oplossing. Krijg je met beits oid niet het gewenste resultaat?

Beits geeft absoluut niet het gewenste effect en het meer gewicht is met de vleugel oppervlakte van dit model verwaarloosbaar.
Het effect is daarintegen weer bovengemiddeld.

Hoe zet je de strookjes fineer vast? (misschien heb je het al omschreven en heb ik het gemist..)
Tweezijdig witte houtlijm en dan vast strijken?

Klopt, op zowel het model als op de strookjes een zeer dunne laag PVA aanbrengen en op laten drogen.
De foliebout zorgt voor een kortstondige vloeibare PVA die direct voor hechting van de materialen onderling zorgt.

Misschien heeft Taylorcraft een secuur weegschaaltje, kan hij even wegen wat zo'n stripje weegt?

jan.

Moest wel even lachen om deze vraag, maar geef er wel gehoor aan aangezien mijn nieuwsgierigheid wel gewekt werd.
Een strookje met lijm weegt gemiddeld 1,6 gram.
Ik heb ongeveer 40 strookjes nodig.
Totaal dus een kleine 65 gram.
Lijm op de romp +/- 20 gram.
Meer gewicht +/- 85 gram
Stel het gewicht van het model op 1800 gram zonder fineer.
Dan is de vleugelbelasting 24gram/dm2
Met een toename van 85 gram zal de vleugelbelasting op 25,3 gram/dm2 worden.
Blijft dus dik in het groene bereik.
Ik wil hier mee zeggen dat we soms te bang zijn en ons zelf dus remmen

Back