Bowlus Baby Albatross

Als je balsa beits heb je ook gewicht toename wat je moet het behandelen met een product om meer oppervlakte hardheid te krijgen en de kwaliteit kan je niet vergelijken met fineer
Prachtig werk :thumbsup:

Als je balsa beits heb je ook gewicht vergroot wat je moet behandelen met een product om meer oppervlaktehardheid te krijgen en de kwaliteit kan je niet vergelijken met fineer
Prachtig werk :duimen omhoog:

Klopt als een bus, maar wilde het niet al te ingewikkeld maken in mijn uitleg.
Fineer is een mooie oplossing voor het creëren van autonome stabiliteit met weinig toevoegingen van extra gewicht.
Voor de vleugelindekking heeft de ontwerper gekozen voor 0,4mm triplex.
Ook hier ga ik van afwijken.
Ik zal gebruik maken van 1 mm balsa met 0,4 mm fijner als topping.
Mijn constructie is waarschijnlijk lichter dan de voorgestelde triplex-dekking.

Moest wel even lachen om deze vraag, maar geef er wel gehoor aan aangezien mijn nieuwsgierigheid wel gewekt werd.
Een strookje met lijm weegt gemiddeld 1,6 gram.
Ik heb ongeveer 40 strookjes nodig.
Totaal dus een kleine 65 gram.
Lijm op de romp +/- 20 gram.
Meer gewicht +/- 85 gram
Stel het gewicht van het model op 1800 gram zonder fineer.
Dan is de vleugelbelasting 24gram/dm2
Met een toename van 85 gram zal de vleugelbelasting op 25,3 gram/dm2 worden.
Blijft dus dik in het groene bereik.
Ik wil hier mee zeggen dat we soms te bang zijn en ons zelf dus remmen
Exact .

Let wel, bovenstaande is in geen geval een belerende reactie, maar een serieus antwoord op de vraag van Fotor.
Vraag is echt niet vreemd en ik speel vaak ook met de gedachte dat het niet te zwaar zal mogen worden.
En dan vooral bij mijn vrije vlucht modellen.

Laatst bewerkt:
Gaat langzaam de goede kant op en ben tot nu toe tevreden hoe het gaat.
P_20231205_103559.jpg
P_20231205_103615.jpg
P_20231205_103623.jpg

Hallo André, ik ben ook al jaren bezig met een (zelf ontworpen) Bowlus Baby Albatross, 3 m spanwijdte, dus vergelijkbaar met de jouwe. De bouw ligt al een aantal jaren stil, ook vanwege mijn twijfel hoe de romp af te werken. Ik vind jouw werk met een finish van fineer erg mooi, en misschien is dat precies wat ik nodig heb als zetje om e.e.a. weer op te nemen. Wil je verraden waar je dat mooie fineer gekocht hebt (0,4 mm dik dacht ik)? En hoe je het precies verwerkt, wat voor soort lijm bijvoorbeeld? Deluxe Super Phatic is een dun vloeibare aliphatic lijm, zou dat geschikt zijn?

Max.

Laatst bewerkt:
Voor het aanbrengen van het fineer gebruik ik Pattex Wood Glue waterproof D3( verkrijgbaar bij Action)
Ik breng op zowel de romp als de strookjes een dunne laag lijm aan en verdeel dit met bv.een oude bankpas.
Laten drogen tot het en wachten totdat het niet meer kleeft.
Daarna met een goed warme foliebout de strookjes op de romp aanbrengen.
Ik gebruik inderdaad 0,4mm fineer die op diverse plekken te koop is zoals o.a de Arnhemse houthandel.

Misschien moet er wel veel lood in de neus? De staartboom is weliswaar niet heel,dik, maar toch vond ik het nog wel een relatief zware buis……
Het wordt wel een prachtig geheel. Ik ben zeer benieuwd hoe het fineer er straks gelakt uit gaat zien!

Misschien moet er wel veel lood in de neus? De staartboom is weliswaar niet heel,dik, maar toch vond ik het nog wel een relatief zware buis……
Het wordt wel een prachtig geheel. Ik ben zeer benieuwd hoe het fineer er straks gelakt uit gaat zien!

Klopt, maar ik kom nooit uit op het genoemde gewicht van 7 tot 8 lbs .
De ontwerper vloog dit model met 48 gram /dm2
Hier kun je een beeld vormen hoe de gelakte delen er straks uit gaan zien.
Het fineer is identiek als op de Riva alleen op de Bowlus smallere gesneden strookjes.
P_20231207_194806.jpg
P_20231209_203124.jpg
P_20231209_203020.jpg

Laatst bewerkt:
De rechter vleugel weegt tot nu toe 232 gram.
Begin me zorgen te maken of het model niet te licht zal worden
In mijn ogen kan een oldtimer zoals deze bijna niet te licht worden. Wanneer
ik oude zwevers (1:1) zie vliegen verbaas ik me altijd over de lage vliegsnelheid. Ik ben zelf ook nog op “hout” solo gegaan maar na al die jaren vliegen op moderne kunststof zwevers vergeet je dit toch weer. Dus hoe lager het gewicht en de vliegsnelheid, hoe realistischer het vliegbeeld zal zijn. En voor harde wind zijn er andere, geschiktere modellen.

Back