Brandstof motoren

De wielen staan in directe verbinding met de motor en bij een draaiende motor draaien de wielen ook.

Op Old Warden ligt ook een baan voor dergelijke automodellen.

upload_2024-3-15_16-4-48.png

https://www.google.com/search?q=old...ate=ive&vld=cid:ca6781b6,vid:5WbVWiZKn3U,st:0

Ieder jaar bij een bepaald vliegevenement was er een (1) man die daar met een hele verzameling van die modellen bezig was.

Het voordeel van de starre verbinding is dat je een soort stok in het model steekt, en dan kun je hem 'aanlopen'.

Zodra het motortje loopt stap je buiten de baan, en dan met de handen in de zij kijken hoe die langzaam op toeren komt.

Tot de tank leeg is.

Fascinerend geheel.

Leuke site: https://www.onthewire.co.uk/cpitb7.htm

Succes!

jan.

Laatst bewerkt:
Let vooral op het starten met een soort van vliegwiel die zo van een luchtalarm afkomstig zou kunnen zijn.
Hier is goed te zien dat deze auto een direct aandrijving heeft

Let vooral op het starten met een soort van vliegwiel die zo van een luchtalarm afkomstig zou kunnen zijn.
Hier is goed te zien dat deze auto een direct aandrijving heeft

Als ik het goed begrijp is de procedure als volgt:
- grinder op toeren brengen
- motor starten
- grinder op toeren houden, voor het geval dat
- motor laten afslaan
- auto op de baan zetten, en met de 'stok' aan de praat brengen

Goed bedacht.

jan.

Deze zeer hoogwaardige :) gebouwde 'REPLICA' tether car is nu voorzien van een zilverstalen achteras met lagers.
Deze simpele upgrading heeft een verbluffend goed effect en zo bouw je met eenvoudigemidden van een statisch model een echt te gebruiken model.
Nog wel even te gaan, maar de vorderingen zijn naar tevredenheid.
P_20240323_162025.jpg
P_20240323_161901.jpg

P_20240323_132649.jpg

Die Seidel 710 heb ik ook in handen gehad maar liet hem toen gaan omdat ik zijn ASP radial en saito 200ti al had gekocht :)

Hoe staat het eigenlijk met die prachtige Waco op de achtergrond waar die in gaat komen

Ik heb de Magnum FS 400 AR gehad en deze was gemonteerd op een Mr.Mulligan 1:4.
Dat was ergens begin of midden jaren negentig en ondanks alle opmerkingen die ik er over kreeg heb ik het als een geweldige motor ervaren.
Ik had wel alle lagers, voor de eerste loop überhaupt, vervangen door lagers van Japanse makelij.

De WACO heb Ik de afgelopen week verder gereed gemaakt en is op een haar na klaar voor een eerste vlucht.
Die zal ergens in april/mei plaatsvinden.

Ik had wel alle lagers, voor de eerste loop überhaupt, vervangen door lagers van Japanse makelij.
Ik heb de mijne niet gedemonteerd, maar er wel voorzichtig binnenin gekeken, en ik trof japanse en zelfs duitse lagers aan... Af fabriek...
De ASP Boxer die ik heb heeft ook af fabriek goede (japanse) lagers.
Van de andere ASP motoren weet ik dat niet, de nieuw gekochte .52 viertakt en beide .30 viertakten hadden af fabriek tamelijk waardeloze lagers, en die heb ik wél vervangen binnen de eerste draaiuren (hoofdzakelijk omdat vooral de .30's lekten als een zeef bij het voorste lager) maar de .90 viertakt (nieuw gekocht), alsook de .90 tweetakt (tweedehandsje), draaien nog gewoon met de lagers die er in zaten toen ik ze kocht, en dat gaat gewoon goed.
De twee tweedehandse .52 die ik heb draaien hebben ook nog gewoon hun originele lagers. Die in de Ogar, daar had ik aanvankelijk het gevoel bij dat de lagers niet geweldig meer waren, maar om eerlijk te zijn merk ik er verder weinig aan.

Ik heb de Magnum boxer gehad( what's in a name?) en deze liep echt geweldig.
Deze heb ik toen zo uit de doos inlaten lopen op een bok en nadien in een model.
Geweldige motor.
De ster heb ik ook een beetje uit nieuwsgierigheid uit elkaar gehaald en toen gelijk alle lagers vervangen.
Wat mij bij is gebleven is het absurde hoge toerental van deze motor.
De Seidel komt uit op ronde de 6000 en zou volgens Seidel niet hier boven uit mogen komen ivb. met mogelijk zweven van de kleppen.
Ik ben niet een echte techneut, maar begrijp wat het zou kunnen betekenen.
Alleen draaide de Magnum minimaal 60-70% meer als ik mij goed herinner.

Wat mij bij is gebleven is het absurde hoge toerental van deze motor.
De Seidel komt uit op ronde de 6000 en zou volgens Seidel niet hier boven uit mogen komen ivb. met mogelijk zweven van de kleppen.
Ik ben niet een echte techneut, maar begrijp wat het zou kunnen betekenen.
Alleen draaide de Magnum minimaal 60-70% meer als ik mij goed herinner.
Dan herinner je je dat fout, denk ik... ASP geeft geen max toegelaten toerental op (geen harde limiet dus, maar mag volgens ASP zo rond de 7500 toeren draaien en dat is maar 25% meer... Laat het 8000 zijn, maar volgens mij is hij dan ALLANG over zijn maximum vermogen heen.
De mijne voelt zich prima bij ongeveer 5800~6000 op de grond, wat in de lucht al gauw oploopt tot 6600 toeren. En dat doet ie met een niet heel erg zware prop (uit mijn hoofd 20 x 12). Maar de mijne loopt dan ook op benzine en is dus veel minder krachtig...

Maar hij loopt WEL mooi... dat dan weer wel...

Back