Brandstof motoren

Dan herinner je je dat fout, denk ik... ASP geeft geen max toegelaten toerental op (geen harde limiet dus, maar mag volgens ASP zo rond de 7500 toeren draaien en dat is maar 25% meer..


Je hebt gegarandeerd gelijk, maar het vreemde was dat de toerenteller het werkelijk aangaf.
Ik was achteraf zelf ook verbaasd toen ik , na een aantal jaren, ik de toen net aangeschafte Seidel controleerde met nog steeds dezelfde toerenteller en op en nabij de 6..000 uitkwam.
Nu heb ik recentelijk van iemand geleerd als ik geen antwoord kan geven op een vraag je eenvoudig moet reageren met " zeg het maar "
Blijkt dat je daar goed mee weg kunt komen :)
zo ben je dus nooit te oud om iets is leren

Maar alle gekheid op een stokje ik moet toen iets fout hebben gedaan.
Overigens had deze Magnum wel ongelooflijk veel power en waren alle tegenstanders, met de opmerking, Chinese troep, eveneens verbaasd, maar die bleven sceptisch.
Ik dus niet[/QUOTE]
 
Je hebt gegarandeerd gelijk, maar het vreemde was dat de toerenteller het werkelijk aangaf.
70% hoger dan 6000 is 10200 toeren... Het lijkt me serieus stug dat je een ASP radial 10200 toeren hebt zien draaien. Ik denk niet dat de drijfstangconstructie dat erg lang vol zou houden.

Maar het is absoluut een krachtige motor voor zijn klasse, ik heb de gegevens die ASP zelf opgaf ooit eens in Pé Reivers' propcalc ingevuld, en daar kwam iets van 3,6 pk uit. Dat is best veel voor een 65 cc radial.
De mijne haalt iets van 2,8 en dat is maar nauwelijks meer dan wat mijn Boxer doet (die piept nét boven de 2 pk uit)...
 
Ik wilde eigenlijk aangeven dat het ik het vermoeden heb iets fout te hebben gedaan, aangezien, wat jij al terrecht zegt, de Magnum mogelijk zichzelf zou hebben vernietigd met dergelijke toeren.

Weet wel dat de motor geen moeite had met een kist van 12 kg.
 
Ik wilde eigenlijk aangeven dat het ik het vermoeden heb iets fout te hebben gedaan, aangezien, wat jij al terrecht zegt, de Magnum mogelijk zichzelf zou hebben vernietigd met dergelijke toeren.
:D ik bedoelde eigenlijk precies hetzelfde te zeggen, dat er aan die meting iets mankeerde... Ik wilde niet beweren dat jij je motor met dergelijke toerentallen had laten draaien.

En inderdaad, zelfs met het door mijn brandstofkeuze veroorzaakte vermogensverlies van minstens 20% komt mijn 12 kilo wegende Focke Wulf goed genoeg van de grond. Op methanol zou het gewoon een krachtig gemotoriseerde kist zijn. Nu is hij "gewoon" afdoende gemotoriseerd.
 
Goedenavond,

Ik ben Thijs en ik ben erg benieuwd naar iets van OS namelijk,

Weet iemand waar surpass voor staat?

Surpass kun je gewoon in het woordenboek opzoeken... Het betekent zoiets als "overtreffen" en slaat op het feit dat na de eerste generatie viertakten van OS, die niet heel erg krachtig waren, ze het herziene ontwerp van de 2e generatie aanduidden met "Surpass" omdat de tweede generatie de eerste generatie qua toerentallen en vermogen behoorlijk "overtrof"...

En toen hadden ze geen passende naam meer voor de derde generatie, dus die hebben ze "Surpass II" genoemd... :D :D D:
 
Aaah zo danku!
En kwa 2 takt motoren zijn de motoren van OS MAX, de AX series de krachtigste 2 takt motoren?
Nou nee, niet echt.
Als je doelt op specifiek vermogen (gemeten naar motorgrootte) dan zijn zijn de F2A en F3D motoren wel de toppers.
Vrijwel niet commercieel verkrijgbaar, alleen kleine series, direct van de bouwers. Of zelfs alleen voor eigen gebruik gemaakt.....
F2A: https://www.modelbouwforum.nl/threads/nk-speed-2023.287159/ Net boven de 300kmh met een 2,5 cc......
F3D (Dit is een Nederlandse MB 40 motor)
 
alleen voor regulier gebruik en wat er tekoop is?
Momenteel denk ik dat de motoren van Dub Jett ui Amerika de krachtigste commerciëel verkrijgbare motoren zijn.
Er is, naast OS echter verder niet zo héél erg veel meer te koop, denk ik. Dus "NU" zou OS zo maar eens de krachtigste kunnen zijn, maar nogmaals, ik heb op dit moment geen flauw idee welke fabrikanten nog allemaal actief zijn.
 
Weston UK heeft een serie zeer krachtige.
Meer power valt er uit te persen met een resonantiepijp.

Alles hangt af van de kist die je wilt gaan vliegen.
Voor lessen volstaat een een 1.60 meter trainer. Daarop een 46AX, en dan vliegt dat uitstekend.
 
Voor een vliegmakker ben ik een OS 120 FS pré surpass aan het opknappen , had geen compressie meer , bleek dat de zuigerveer vastzat in de groef .
Van de gelegenheid maar gebruik gemaakt om ook de lagers te vervangen , de pakkingen heb ik gesneden met de laser , passen perfect.
Maar toen alles grotendeels terug in elkaar stak wilde ik ook de klepspeling afstellen ,
nu bleek dat de inbus van het regelvijsje van de uitlaat tuimelaar kapot gedraaid was :mad: , dan nu maar op zoek naar een vervangvijsje :(

DSCN0420.JPG


DSCN0421.JPG


Groeten Jef
 
ASP 120 zou moeten passen.
Zijn wat robuuster.
Kan zijn dat Just Engines nog wat heeft liggen?
Heb voor een paar jaar terug er een aangepakt.
Vast zittende zuigerveer? Bekend fenomeen.

Gr Bas.
 
nu bleek dat de inbus van het regelvijsje van de uitlaat tuimelaar kapot gedraaid was :mad: , dan nu maar op zoek naar een vervangvijsje :(
Als je niks vind, gewoon met een dunne metaalfiguurzaag een kleine snede in de kop maken, dan kun je er een schroevendraaiertje in zetten. Je hebt voor kleppen stellen toch geen kracht nodig. Origineel is wel mooier maar als je niks hebt...

Die motoren zijn mischien niet zo heel erg krachtig, maar ze lopen wel absoluut prachtig.

Zuiger en zuigerveer zijn uitwisselbaar met de ASP 120 FS, ALS je die nog kunt vinden.
 
Back
Top