Brandstof motoren

Als je niks vind, gewoon met een dunne metaalfiguurzaag een kleine snede in de kop maken, dan kun je er een schroevendraaiertje in zetten. Je hebt voor kleppen stellen toch geen kracht nodig. Origineel is wel mooier maar als je niks hebt...

Die motoren zijn mischien niet zo heel erg krachtig, maar ze lopen wel absoluut prachtig.

Zuiger en zuigerveer zijn uitwisselbaar met de ASP 120 FS, ALS je die nog kunt vinden.

Dat was een optie maar ondertussen al een volledige tuimelaar met regelvijs gevonden , zuiger en veer zijn nog in prima staat , ze zat enkel vast , los gekregen en nu is de compressie terug oké.

433173018_925923865883321_2142016880259122257_n.jpg

Vandaag de Microsens Glow7 aangesloten op de Seidel.
In het verleden had ik 3 dikke nicads 5000 Mah.als accupakket en nu één Life 5000 Mah.
Volgens de verkoper zou ik deze met 15A mogen belasten.
Gelukkig smeert de Seidel totaal niet met brandstof en blijft alles achter de motor mooi droog.
Blijf er vreemd uitzien tov.wat ik gewend was.
P_20240401_193427.jpg
P_20240401_193512.jpg
P_20240401_193506.jpg
P_20240401_193608.jpg

Wat wel een drama is, is om die K!@#$ lagers uit het huis te krijgen, met name dat ene lagertje aan de linkerkant.

Dat Kan inderdaad best een uitdaging zijn maar met een 5 mm boortje lukt het mij tot nu toe altijd erg makkelijk. En dat zijn er best wel al redelijk wat en ook in erbarmelijke toestand.
Waar ik soms meer moeite mee heb is om de piston pen er uit te halen. Alhoewel dat tot nu toe ook wel altijd gelukt is.
Ik doe het zo:
Het lagertje aan de binnenzijde vetvrij maken.
20240415_183914.jpg

Wat secondelijm op een 5 mm boortje doen. Eventueel wat opruwen met een schuurpapiertje.
20240415_183948.jpg

Voorzichtig er in tikken.
20240415_184033.jpg

Dit goed laten drogen. Het is wel seconden lijm maar op sommige materialen duurt het toch wat langer.
Boortje in de bankschroef zetten.
20240415_184102.jpg

Goed warm maken.
20240415_184132.jpg

Voorzichtig met een kunststof hamer een tikje geven.
20240415_184226.jpg

En daar heb je het lagertje:yes:
20240415_195549.jpg

Dit was een vrij schone motor maar ook bij volledig vastzittende motoren is het tot nu toe altijd zo gelukt.
Soms schiet het boortje uit het lagertje maar gewoon procedure herhalen en dan het lukt alsnog.
Bij het dekseltje eigenlijk hetzelfde. Ook het boortje in de bakschroef. Alleen kan je met een handschoen het dekseltje na het warmaken zo er af trekken.

Jan

Bijlagen

• 20240415_184102.jpg
    20240415_184102.jpg
    138,5 KB · Weergaven: 76
Ook een mooie manier. Top!

Ik heb er destijds een trekkertje voor gemaakt.
Principe ‘keilbout’. Trekkertje boren en Dremelen meeste werk.
Het trekken secondewerk zonder gehamer via draad, moer en wat ringen. En een beetje hitte voor’t comfort van snel lossen…
Ohwja… en om de actie goed te lubrificeren?
Koffie!!.. voor moed beleid en trouw!

Ga ik eens in een volgende rond testen. Leut!

Bij de weg… remmenreiniger is ook een uitstekende ontvetter.

Is de zaak aangekoekt? Zo schoon mogelijk zien te krijgen is dan het devies! Gepoetst sleutelt altijd beter.

Gr Bas

Laatst bewerkt:
Ik heb er destijds een trekkertje voor gemaakt.
Principe ‘keilbout’. Trekkertje boren en Dremelen meeste werk.
Zo doe ik het ook, alleen mijn probleem was dat ik geen voldoende lange bouten kon vinden om buiten de motor uit te steken voor het linker lager, maar het is me wel altijd zo gelukt.

Ik moet nog eens een langere uitvoering maken, met een trek-inrichting er bij...

Yup… verlengde moer erbij.
Split trekker in het lager, wig-stift in tikken, verlengde moer, wat ringen, stukkie draadend, hier een boutje want dat gaat beter, een opvullende dopsleutel, weer wat ringen en een moer… en zeulen maar.

Gr Bas

Goedemiddag,

Ik ben momenteel in bezit van een pre os fs 61. De zuiger en kop zijn nog mooi schoon. Alleen had de motor weinig compressie. De motor wilde ik starten, hij sloeg even aan maar viel na 1 tel al weer uit. Is dus denk ik het probleem van de compressie.

Bestaat er ook nog een kans dat de kleppen niet goed staan of zou echt de zuigerveer versleten zijn?

Zou namelijk niet weten waar je voor deze motor nog een zuigerveer kan scoren .

Ben bekent met methanol motoren 4 takt als 2 takt..

Hopelijk kunnen jullie mij helpen weet het namelijk niet zeker .

Grt Thijs.

Goedemiddag,

Ik ben momenteel in bezit van een pre os fs 61. De zuiger en kop zijn nog mooi schoon. Alleen had de motor weinig compressie. De motor wilde ik starten, hij sloeg even aan maar viel na 1 tel al weer uit. Is dus denk ik het probleem van de compressie.

Bestaat er ook nog een kans dat de kleppen niet goed staan of zou echt de zuigerveer versleten zijn?

Zou namelijk niet weten waar je voor deze motor nog een zuigerveer kan scoren .

Ben bekent met methanol motoren 4 takt als 2 takt..

Hopelijk kunnen jullie mij helpen weet het namelijk niet zeker .

Grt Thijs.

Onlangs had ik een OS 120 pre surpass met ook weinig compressie , bleek dat de zuigerveer vast zat in de zuiger , deze vrij gemaakt , en de compressie was terug in orde , of dat bij jou het geval is weet ik natuurlijk niet en je zal hem moeten open maken om er achter te komen .

Groeten Jef

Als zo'n motor lang stil heeft gestaan kan het zijn dat de klepjes wat verkleefd zijn. Ik heb dat ook gehad met een os 91. Verse brandstof en de starter erop vehielp het probleem.

Heb er nu een beetje olie door het gloeiplug gat heen gegooid. Heb ook ergens gelezen dat de zuigerveer vast kan hebben gekleefd na zoon lange tijd?

Hij lijkt nu wel iets meer compressie te hebben maar goed. De zuiger en kop zijn ook best schoon. Buitenland zit residu van wonder olie op. Aan het carterkapje te voelen was deze motor nog nooit geopend. Daarom kreeg ik het idee een beetje dag deze motor ook heel weinig heeft gelopen.

Grt

Haal het achterdeksel er eens vanaf, dan kan je zien of de krukas en lager verroest is of nog schoon
Een motor met verroeste lagers laten lopen is vragen om ellende, de roest komt los en werkt als schuurmiddel in je motor
Als alles een beetje bruin is van de wonderolie dan zou ik hem gewoon laten lopen en komt de aangekoekte zooi zo los

De lagers zijn erg veroest en hebben speling in de breedte. Inmiddels nieuwe besteld.
Ik ga de methode van @Beton ook even gebruiken ;). Voor de lagertjes van het nokken asje.
Veder wou ik de motor ultra sooj reinigen. Wat mag er wel / niet in van de motor onderdelen? Onderdelen zoals de zuiger of cilinder beter niet heb ik gelezen.

De krukas heeft wel roest maar is dat erg?

Mvg

Koelvloeistof moet je fijn in het schap laten staan, dat werkt niet.

Je moet, en LET WEL! IK RAAD HET NU (nog) NIET AAN, antivries hebben. Puur.

Ik raad het niet aan, omdat ik de indruk heb dat jij nog vrij jong bent (waar niets mis mee is, dat juich ik alleen maar toe), en antivries best wel een paar gevaren met zich meebrengt.

Wat je normaliter doet, is je motor zo ver mogelijk demonteren, en in ieder geval zorgen dat je alle O-ringen en kunststof delen verwijderd en apart gelegd hebt.
Dan warm je een bak antivries op tot ongeveer 80 a 90 graden (en dat hou je dan op die temperatuur, en daar laat je de door wonderolie aangekoekte onderdelen een aantal uur in weken, waarna je ze zo snel mogelijk onder heet water afborsteld met de hardste tandenborstel die je vinden kunt. Eventueel herhalen als je niet alles in één keer schoon krijgt.

Het gevaar is, dat naast dat het heet is en je jezelf dus naar kunt branden, de damp van hete antivries behoorlijk ongezond voor je is. Je moet dat dus op een plek doen met veel ventilatie.
Je loopt een risico dat bepaalde aluminium legeringen nogal naar grijs verkleuren. Met name onderdelen als uitlaatdempers hebben daar vaak last van. Dat krijg je niet meer weg.

Dat is dus NIET "ultrasoon".

Ultrasoon reinigen doe je meer voor ander vuil (koolaanslag en ontvetten) en dat kun je met meerdere schoonmaakmiddelen doen. Ik gebruik vaak een scheutje Dasty.
In de antivries kun je gerust je kogellagers doen, maar in de ultrasoon beter van niet, de trillingen kunnen de kogels en ringen beschadigen.

Roest op de krukas: echt diepe roest is einde krukas. Vliegroest kun je voorzichtig wegpoetsen met wat "scottish bright", een soort van schuurspons-achtig spul wat je bij gereedschapswinkels en dergelijke wel kunt vinden. Nadat je Scottisch Bright gebruikt hebt moet je de op die manier schoongepoetste onderdelen nog heel grondig afspoelen en stofvrij maken, want het laat schuurpoeder achter op je onderdelen.

Doe voorzichtig, en denk goed en logisch na vóórdat je een van deze methoden toepast. Schade is snel aangericht en niet zo snel weer gerepareerd.

Klopt idd.

Een maatje van me heeft nu een ultra soon reiniger.
Wil het eerst daar is mee proberen. Is denk ik het minst risico vol xD. Lagers zijn al uit de motor. Die waren helemaal gaar. Speling in de breedte en veel roest. De krukas lijkt ook veel castor olie te hebben ivm roest. Lijkt op mekaar xD.

Ultra soon mag alles in behalve rubberen delen?

Groetjes!

Ultra soon mag alles in behalve rubberen delen?
Ultrasoon mag alles behalve GOEDE lagers. Rotte lagers maakt niet uit, die gaan in de ultrasoon niet verder kapot dan ze al zijn. Rubber of kunststof delen zijn ook geen probleem in de Utrasoon.
Maar GOEDE lagers, moet je NIET in de ultrasoon doen. Ten eerste slaan er door het gerammel putjes in de kogels en de kogelbanen, ten tweede ontvet het te goed.

in de ultrasoonbak gewoon warm / heet water en evt een scheutje afwasmiddel of dasty, die speciale vloeistof voor ultrasoon reinigers (tikopur bv.) zou ik niet gebruiken.... Ja: het werkt fantastisch maar het vreet je aluminium aan als je het niet meteen ruimschoots afspoelt en de delen conserveert, ik heb al een aantal blokkies waar de mooie glans al vanaf is door de bibberbak meuk
ik heb al aardig wat spul getest en er zijn een paar mideltjes die goed werken maar vanwege risico / gevaar ga ik dat dus niet aanraden.... gewoon het dikste meuk eruit vegen met keukenpapier en dan in de bibberbak met heet water en wat afwasmiddel werkt gewoon goed genoeg

de roest op de krukas met een koperborstel schoon borstelen, ook hiervoor zijn chemische etsende middeltjes maar die zou ik fijn laten staan
suc6

Dank allemaal voor de tips!

Als de krukas veder glad is kan er denk ik geen schade in de motor ontstaan? Als de roest echt brokelig is dan is het natuurlijk een ander verhaal.

Hebben jullie misschien nog andere tips om de nokkenas lagers er uit te krijgen?
De methode van lijm en een bordje lukt mij niet :(.

Groeten!

Back