Brandstof motoren

Ik heb ook nog van die oude busjes Cox brandstof staan maar vraag me wel af of dit nog goed is...
Ik had het nu zelf gemengd met 20% wonderolie en 20% nitro.

Jan

Goed afgesloten is dat nog goed, lang nadat jij je uiterste houdbaarheidsdatum hebt overschreden....
 
Mooi , zo heb ik ook nog ééntje , met hoeveel % nitro heb je deze laten draaien , die kleintjes lusten wel een slokje .
Zelf heb ik het geluk van nog een paar busjes "echte" Cox fuel staan te hebben :D
cox_fuelcan_2-jpg.293764

Ik ruik nostalgie :-)
Deze blikjes waren bij ons niet te koop wij hadden alleen deze:

gr1633.jpg


Met 5 % nitro, een draak met afstellen, maar we vlogen ermee.
 

Het loopt maar daar houdt het ook een wel beetje op.
Zou je overigens met een normale vonkendoos wel bijvoorbeeld de 20000 toeren halen? Is er dan wel tijd genoeg om de energie op te wekken voor de vonk?
Ik weet nog dat ze vroeger bij 6 cilinders of meer soms dubbele contact punten gebruikten omdat anders de oplaadtijd voor de bobine te kort was bij hoger toerentallen.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Dit klinkt toch een stuk beter dacht ik.


Een Cox 0.09 Tee Dee. (1.5cc)


Zo een heb ik vroeger in mijn jeugd ook nog gehad. Ik kreeg hem echter bijna nooit aan de praat.
Gebrek aan kennis en ervaring denk ik want nu is het geen enkel probleem om hem te starten.

Jan
 
Zou je overigens met een normale vonkendoos wel bijvoorbeeld de 20000 toeren halen?
Denk het wel, maar ben niet zeker. RcExl gaat in ieder geval tot 18K volgens de tests van Pé Reivers, en die HPI autootjes draaiden 30K met iets wat verdacht veel op een RcExl leek.
RunTronic gaat zelfs tot theoretisch 64K maar in de praktijk minstens tot 32K maar het is wat onbenullig om een Coxje uit te rusten met een ontsteking van 200+ euro....
 
Dankzij Jef, heeft het oude Webraatje van een pagina of zo terug, nu ook weer een bijbehorend dempertje.... Al is "demper" een erg optimistische benaming voor iets uit die tijdsperiode, meer een soort van "olie-afvoer", en zelfs daar is het niet erg doelmatig in.

Maar jeetje.... Niet alleen "heeft het toch wel wat", zo'n oud motortje, het is gewoon domweg een zéér bruikbaar apparaatje....

Want hoewel aanvankelijk met de verkeerde plug, het ding had werkelijk aan twee tikken genoeg om voor het eerst in weet ik hoeveel jaar weer tot leven te komen.
En het liep ook nog niet eens half slecht ook.


Om heel eerlijk te zijn, ik heb geen toepassing voor deze motor, maar ik zou toch wel heel graag zien, dat het apparaatje iemand nog vele, vele leuke vlieguren bezorgt.

Wie wil hem adopteren? Hij mag voor verzendkosten weg, op voorwaarde dat hij gaat doen waar hij voor gemaakt is, en niet op een plank gaat liggen verstoffen (dat kan hij hier namelijk ook heel goed....)
 
Laatst bewerkt:
Loopt en start echt super:):)
Ja... dat verbaasde mij ook... en vooral, dat hij dat zowel koud als warm blééf doen...

Dit motortje is echt in tópconditie, kan zo nóg een keer 50 jaar mee...

Vandaar dat ik graag zou zien dat het ding ook echt gebruikt gaat worden.
Ben alleen bang dat ik dat dan zelf moet gaan regelen, en ik wil eigenlijk geen glow meer vliegen...
 
  • Like
Reactions: jef
Ja... dat verbaasde mij ook... en vooral, dat hij dat zowel koud als warm blééf doen...

Dit motortje is echt in tópconditie, kan zo nóg een keer 50 jaar mee...

Vandaar dat ik graag zou zien dat het ding ook echt gebruikt gaat worden.
Ben alleen bang dat ik dat dan zelf moet gaan regelen, en ik wil eigenlijk geen glow meer vliegen...

Als je er echt vanaf wil Bert :D ik heb er nog een modelletje voor waar ie misschien niet zou op misstaan , tijdsorigineel gezien :koud: de Diabolo van WIK

004.JPG


005.JPG


Groeten Jef
 
Als je belooft dat ie dan écht weer gaat vliegen (liefst spoedig, en véél) dan stuur ik hem zo op....

Maar het mooiste zou zijn een beginner of zo aan zijn eerste brandstofmotor te helpen. Het is een uitermate vriendelijk ding voor een beginner, zoals op de video te zien is....
 
Als je belooft dat ie dan écht weer gaat vliegen (liefst spoedig, en véél) dan stuur ik hem zo op....

Maar het mooiste zou zijn een beginner of zo aan zijn eerste brandstofmotor te helpen. Het is een uitermate vriendelijk ding voor een beginner, zoals op de video te zien is....

Als je er een beginner mee blij kan maken zeker doen , ik heb trouwens motoren genoeg liggen die ik ervoor kan gebruiken , en "spoedig en veel" vliegen zit er op dit moment toch niet in , ik ben sowieso meer bouwer dan vlieger :D:rolleyes:o_O:p:cool::confused::D
 
Ja... dat verbaasde mij ook... en vooral, dat hij dat zowel koud als warm blééf doen...

Dit motortje is echt in tópconditie, kan zo nóg een keer 50 jaar mee...

Vandaar dat ik graag zou zien dat het ding ook echt gebruikt gaat worden.
Ben alleen bang dat ik dat dan zelf moet gaan regelen, en ik wil eigenlijk geen glow meer vliegen...

Jammer hé, dat WEBRA niet meer bestaat.... :(
 
Back
Top