Brandstof motoren

maar een flat twin.
en dus de reden dat dat ding eigenlijk wel twee carburateurs "MOET" hebben...
Je krijgt het wel aan het lopen met één carb (een Harley loopt tenslotte óók... :P ) maar je krijgt beide cylinders nooit 100% gelijk.
Met twee carburateurs is dat, toegegeven, ook best wel lastig en een hoop werk, maar het kán tenminste.
 
Ik kreeg een Simprop catalogus in mijn bezit van 1982 en daar staan tot mijn verbazing Saito motoren in.
En ook de eerste flat twin van Saito. De 80.
Met 1 carburateur....
Ik heb de 90 flat twin en die heeft al 2 carburateurs en dat zal natuurlijk zijn redenen hebben.
Maar natuur bijzonder dat we het er net over hebben en dat ik dan dit tegen kom...

20241218_205809.jpg


20241218_210022.jpg


Jan
 
En ook de eerste flat twin van Saito. De 80.
Met 1 carburateur....
Volgens mij hebben ze er ook maar ooit één van gehad, daarna hadden ze al snel door dat het OF een Boxer moest zijn, OF een flat twin met 2 carburateurs...
 
De Fox 120 boxer uit elkaar gehaald.
Vond het toch weer een aardige constructie dus een paar foto's.

20250106_192553.jpg


20250106_193956.jpg


De krukas bestaat uit 2 delen.
Ik had verwacht dat het big end deelbaar zou zijn zoals bij Ross maar in dit geval dus niet.
De drijfstang van de voorste cilinder kan dus niet zomaar vervangen worden.

Jan
 
Back
Top