Brandstof motoren

Om de motor van de Tether-auto te starten heb ik bij toeval een oude handmatige slijpsteenmachine op de kop weten te effectief.
Slijpsteen vervangen door een steunwiel van een caravan.
Werkt ook nog. :)
IMG_20240815_153333.jpg
IMG_20240815_153334.jpg
IMG_20240815_153349.jpg
IMG_20240815_153343.jpg
IMG_20240815_193936.jpg
IMG_20240815_193945.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_20240815_193945.jpg
    IMG_20240815_193945.jpg
    164,8 KB · Weergaven: 57
  • IMG_20240815_193941.jpg
    IMG_20240815_193941.jpg
    188,8 KB · Weergaven: 57
Als het als vliegwiel voldoende massa heeft? En je anders meer dan twee handen nodig hebt? En altijd op sjouw bent met een extra keukentafel?
Zou ik sneller denken aan een mooie startbox. Oude accuboor wil zich vast laten modificeren.
Mooie houten cradle bouwen waar het chassis met wielen inpast? Een accu in past…
Dat zou wel eens meer startcomfort kunnen geven. Het startwiel ook balanceren en controleren op on-rond. Loopvlak vlakken opdat het ruw is voor meer grip?
Kan zijn dat het startwiel in de wagen te glad is, en dat de motor onder brandstofcompressie blokkeerd omdat de diameter te klein is. Met een klein wiel een groot wiel aandrijven gaat makkelijker dan omgekeerd. Dat weet ik nog van vroeger met de Mobylette rolbrommers.
Zeker als het ruwwe ‘pignon’ wat op de vlakke band drukte, versleten raakte… koste je snel een band…

Aanloop met een V-snaar of leren pees geeft meer tractie.
Zo ging dat vroeger met die speedbootjes.
Die waren goed afgesteld altijd heel rap aan de loop. Later kwamen pas de startmotoren.
Werk je met zo een leren koord, zal de wagen op de kop moeten. Anders lukt zoiets niet.
De wagen geborgd in de cradle moeten zitten… want je wilt geen diabolo effecten :-)

Bij een run moet de stuurinrichting wel gefixeerd zijn. En goed ook.
Voorwielen moeten niet gaan shimmyen. Dan gaat de zaak stuiteren en vliegen.
Losse stuur fusees voorop werken altijd iets. Een fix as niet. Is er alleen lagerspeling.
 
Laatst bewerkt:
Jamaar…..
Top :-) Daas meer 1:1 tractie. Meer druk oppervlak… verbeterde pokkebootvliegwielroadholding.
Zou met een slappe band betere tractie hebben? Denk aan IJslandse vulkaangletcher 4x4 :)

Toch stuitert dat karrewieltje wel iets. Moin.
Zou dat vliegwiel meer tractie geven als dat embossed was geworden geweest met een gewalst ruitje? Dat walsen heeft een naam. Niet embossen maarrrr…

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Heu... Euhhh... Ja?



Zou dat vliegwiel meer tractie geven als dat embossed was geworden geweest met een gewalst ruitje? Dat walsen heeft een naam. Niet embossen maarrrr…
Doel je soms op "knurling"? Dat ribbelpatroon wat je met een speciaal tooltje in de draaibank op handgrepen kunt zetten?
 
Yep! Dat was het! Knurling is de juiste benaming!
Moet in een speciale wals opstelling. Die ook op mijn oude draaibank gemonteerd kon worden.
Maar bij zo’n stevig vliegwiel zou dat mijn bankje te boven gaan.
 
die kreet ......It's Aliiiiiive :rofl:
:D ja... dat zie je op het filmpje natuurlijk niet, maar dat ding had toen al 7 jaar niet gelopen, en had onbeschermd al die jaren in een hoekje gelegen, de oorspronkelijke CH ontsteking bleek kapot, een tweede ontsteking die ik probeerde bleek ook niet helemaal fris meer. Ik had voor ik er mee begon, nog wat aan de nokkenas geslepen, dus tsja... het was tóch even spannend, toen...
 
Zelfs nog nooit van gehóórd...

Leuk machientje. Hoeveel cc? Ziet er nagelnieuw uit?
 
Back
Top