Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.243
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    En een diy stalen bus... eerst een ziljoen andere projecten... duhhhhsssss
     
    Laatst bewerkt: 19 jul 2019
  2. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.984
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Haha, nou.... daar zou ik inderdaad ook niet zo 1, 2, 3 aan beginnen, nee....
     
  3. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Hulshout België
    Nog een klein dieseltje erbij , de Frog 100 , 1 cc , bijgenaamd , The bicycle spoke Frog :D

    1.JPG

    Groeten Jef
     
    Beton en H.B.Busking vinden dit leuk.
  4. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.984
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben helemaal geen dieselfan, maar jeetje, wát een cutie… Schattig mooi klein torretje....
     
    jef vindt dit leuk.
  5. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    606
    Locatie:
    Huizen
    Na de vakantie en schilder werk aan het huis en natuurlijk vliegen weer wat tijd voor achter de computer.
    Ik heb een Vega 91 op de kop getikt.:banana:
    Het bijzondere is dat het een zijklepper is.
    Ik wist niet eens dat dit gemaakt werd als modelmotor.
    Het lijkt me ook niet veel voordelen te hebben behalve dan een relatief simpele constructie.
    Maar dat maakt het juist zo leuk. Anders dan normaal.

    Jan
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  6. H.B.Busking

    H.B.Busking Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    8.243
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Modelbouw blijft een ontdekkingsreis. Er is veel gemaakt, wat vergeten is geraakt.
    Duidelijk een kleine oplagen motor. Van MP niet? Juweeltjes stonden er.
    Erg mooi brommertje!
     
  7. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Hulshout België
    Komt deze uit België , er stond ééntje te koop op 2de hands .

    Beetje info over Vega , wel de .30 http://www.modelenginenews.org/cardfile/vega30.html
    Er bestaan ook plannen van de Vega 30 voor zelfbouw , getekend door wijlen Ron Chernish .;

    Groeten Jef
     
    H.B.Busking vindt dit leuk.
  8. Beton

    Beton Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    28 aug 2005
    Berichten:
    606
    Locatie:
    Huizen
    Deze komt niet uit Belgie.
    Die heb ik ook gezien maar waren vrij duur.
    En de 91 daarvan is machinaal gemaakt te zien aan de uitlaat en de inlaat buis.
    Dat had ik al eerder gevonden in dat artikel van het linkje wat je stuurde.
    Mooi verhaal trouwens!!

    Jan
     
  9. Giel bloks

    Giel bloks

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gelderland
    Hoi ik heb zojuist een electrische ontsteking aan de gang gekregen . Kosten 5 euro.. enigste dingetje is dat ie niet vervroegt maar werkt als een tierelier,

    Ik heb een cop ( coil on plug bobine ) aangesloten op een nokkenas positie sensor (hall) daar 12 volt op gezet,dikke vonken tm 15.000 toeren geen problemen, het geheel weegt nu nog 130 gram maar dit is nog in proef opstelling,ik verwacht na een klein dieet op ongeveer een 80 gram te komen,bijgaand een paar foto's van het geheel.
    Ik moest 5 euro afrekenen bij de autosloperij,onderdelen zijn van een nissan primera afkomstig, nu is voor mij nog even dokteren om er een vervroeging tussen te bouwen.

    voedingsspanning 2c lipo 700mah
     

    Bijgevoegde bestanden:

  10. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.984
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Best origineel bedacht... Maar denk je niet dat die COP een beetje onhandig ver uitsteekt?
    Vervroegingen kun je denk ik het beste even een processortje voor laten programmeren bij iemand die daar handig mee is.
     
  11. Giel bloks

    Giel bloks

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gelderland
    Er moet alleen even een andere bougiekabel aan.. zie foto van alleen de cop module
     

    Bijgevoegde bestanden:

  12. Giel bloks

    Giel bloks

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gelderland
    Voor het vervroegen heb ik ook al zitten denken on dit met een Arduino te doen maar eerst mijn blokkie nog op orde krijgen. ik ben een rc hovercraft aant bouwen met een bosmaaier blok erop ( nu42cc) maar wil er een 92cc cylinder op zetten van Husqvarna en dan 2prop, dan kijken wat ie aan vervroeging nodig heeft
     
  13. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.984
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Als je van plan bent constante toerentallen de gaan draaien, heb je geen vervroeging nodig... Het start wellicht wat lastiger en bokt wat stationair, maar het gaat wel.
     
  14. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Hulshout België
    Vervroeging hoeft eigenlijk niet , wel vooronsteking natuurlijk .
    Het is zelf zo dat op moderne ontstekingen (voor 2 takt motoren) de ontstekingscurve eerst vervroegd en dan terug begint te verlaten , nog altijd wel ontsteken voor het bovenste dode punt natuurlijk .
    index.png
    Groeten Jef
     
  15. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.984
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik blijf moeite hebben met dat verhaal... als het al iets is, dan is het iets specifiek race-achtigs, of een detonatie-onderdrukking vanwege moderne hoog-compressie verbrandingskamers.
    Ik ben het in elk geval nog nooit tegengekomen in gewone motoren waar ik aan gewerkt heb. Bosmaaier motoren en dergelijke verwacht ik niet dat die een dergelijke ontsteking nodig hebben
     
  16. Giel bloks

    Giel bloks

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gelderland
    Dat bedoelde ik ook.. een ontstekingscurve.. realiseren met een cop ontsteking nokkensensor (hall).

    Ik heb tot nu toe het volgende gedaan aan het blokje het begon als een 42cc bosmaaierblok.

    Toen heb ik er een andere carb, enkele poorten er bij gefreesd en uitlaatpoort ietsje vergroot een uitlaatje ge soldeert na ontwerp van internet wel stil en klein 25x7cm pot totaal 60cm
    een carter dat is aangepakt draait ie nu een 22x12 prop rond op 11000 toeren op een hovercraft en dat is inderdaad bijna alleen vast toerental.

    Ik wil er een 95cc kop (krukas weet iemand of dit nodig is) op monteren
    Dit goed draaiende en betrouwbaarheid testen en dan monteren op een grote kist 20kg 2.5m + teller voor de bouw v het blokje staat nu op 46 euro incl uitlaat en ontsteking.. 95cc set komt op 30 euro...

    Dit is voor mij de hobby, ik heb nog 2 van deze bosmaaier motoren liggen zenoah g4k vind je op marktplaats voor weinig of niets..

    Centjes die ik bespaar wil ik vd winter in de bouw van het model steken

    mocht iemand prop meenemers zoeken voor een zenoah g4k draadmaat m10x1 6cm 8cm.evt langer of korter 3cm dikte worden deze week gedraaid evt bij belangstelling even mailen dan kan ik ze erbij maken (10 eu pst)
     
  17. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.984
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hier klopt iets niet....
    Een 22 x 12 bij 11000 toeren... dat zou bij een vrij draaiende propeller heel ruw een vermogen betekenen in de orde van grootte van 25 pk. En dat uit 42 cc
    En ik geloof een hoop maar tuners zin eigenlijk nog nooit veel verder gekomen dan ongeveer 18 PK uit 50 cc, en daar hadden ze véél hogere toerentallen voor nodig (18000 of daaromtrent).

    Ik vermoed, dat dit toerental het gevolg is van dat de prop tegen een luchtkussen aan staat te draaien en dus een heel erg sterk vertekend beeld geeft.
    Vraag me wel af hoe groot die hoovercraft is, als je een 22 x 12 als liftprop gebruikt.

    Heb je een foto van dat project? Want het lijkt me wel heel erg gaaf.
     
  18. Giel bloks

    Giel bloks

    Lid geworden:
    9 sep 2019
    Berichten:
    10
    Locatie:
    Gelderland
    Ik gebruik 1 propeller voor lift en voortstuwing dat is 2keer 16x10 prop op 1 as tesamen maar dan jaagt ie de motor over zijn toeren.... Luchtkussen vd hovercraft is 12cm gemaakt van vrachtwagenzeil aan elkaar geföhnd formaat is 1x 1.75 x0.7 meter me dochter van 3 kan erop zitten en dan gaat ie nog omhoog!

    Die 22 x12 draait op een testbok ligt nu uit elkaar is bij me zwager (frezer draaier) een nieuw vliegwiel en prop meenemer aan gemeten te krijgen

    Het vermogen dat ze uit een 50cc halen staat op iets van 25 pk tegenwoordig (levensverwachting van 2 uur) 2stroke stuffing op youtube even opzoeken..

    Bijgaand mijn hovercraft, kap gaat er vanaf voor een groter exemplaar en de motor komt achterop te staan

    Bouw is eps met glasvezel epoxy weegt met motor erop 15kg! (Ietsje te sterk gebouwd..)
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. brutus

    brutus Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    20.984
    Locatie:
    Oldeberkoop
    :D dát geloof ik wel, maar een levensverwachting van 2 uur is natuurlijk op zijn zachtst gezegd "niet erg practisch"....
    Maar dan moet je jezelf onmiddellijk aanmelden als recordhouder, want jij haalt blijkbaar 25 pk uit 42 cc in plaats van 50.... :D

    Wel een MEGA-stoer project!
     
  20. jef

    jef The First Aviators

    Lid geworden:
    14 jan 2011
    Berichten:
    1.480
    Locatie:
    Hulshout België
    Het is grotendeels "race-achtigs" maar Honda gebruikte het al op haar brommers (MB MT MBX) in de jaren '80

    https://www.facebook.com/notes/luc-foekema/ontsteking-en-verbranding-in-een-2-takt/4209180766868/

    Groeten Jef
     

Deel Deze Pagina