Brandstof motoren

Ja als ik de man was die 25 Pk uit een 42 cc motortje haalt dan ging ik direct solliciteren
bij een van de grote motorfabrikanten die zouden mij wel een leuk salaris bieden.
 
Het is grotendeels "race-achtigs" maar Honda gebruikte het al op haar brommers (MB MT MBX) in de jaren '80

https://www.facebook.com/notes/luc-foekema/ontsteking-en-verbranding-in-een-2-takt/4209180766868/

Groeten Jef
Wat ik dus al vermoedde: die vonk verlaten bij hoge toerentallen, heeft grotendeels te maken met het beïnvloeden van de temperatuur van de gassen in de uitlaat, op die manier maak je je uitlaat "schijnbaar korter".
Is dus puur een tuning dingetje, en puur van toepassing op hoog opgevoerde motoren, en uitsluitend in combinatie met een getunede uitlaat.... Met een gewoon demperpotje kost zo'n curve alleen maar vermogen, en met wat pech vreten de zuigerkroon en de cylinderwand elkaar op in de buurt van de uitlaatpoort.

Het is beslist NIET iets voor "gewone" tweetakten, en volkomen nutteloos als er geen getunede uitlaat achter hangt. Vergis je niet, die ontsteking naar "laat" zetten bij hoge toerentallen, is niets meer dan een deel van de energie uit de brandstof "ongebruikt richting uitlaat sturen" teneinde die uitlaat heet te stoken.
Dat is een vorm van tunen waarbij je inderdaad méér vermogen uit de motor krijgt, maar wel door middel van een rendementsverlaging ofwel het kost onevenredig meer brandstof (brandstofverbruik stijgt (véél) sneller dan het vermogen).

Op die MT/MB serie ben ik er van overtuigd dat het ook als toerenbegrenzing diende, want die dingen liepen niet zo hard, maar konden wel heel snel gemáákt worden (ik heb wel eens rond de 100 gereden op een MB, met iemand achterop...).
 
Laatst bewerkt:
Vind dat hoovercraft project best een indrukwekkend iets... Mischien moet Giel even aan de moderators vragen of daar een apart draadje voor afgesplitst kan worden?
Lijkt me wel interessant.
 
Dat van die 25 pk ben ik niet mee gekomen..
De manier om pk's te meten is met een dyno en die heb ik jammer genoeg niet in mijn bezit.. het enigste dat ik weet is welke prop ie rond gooit en met welk toerental.. wat mij betreft denk ik eerder dat het een hoog koppel is dat ie heeft.. omdat het toerental relatief laag is, toen ik met dit blokje begon te vervelen ( standaard carb,uitlaat en cilinder) draaide ie een 18x 10 op 7500 toeren.

Wat mij met afstellen goed heeft geholpen heeft is een losse lambda sensor met een multimeter dit haalt een hoop van het gokwerk weg, ik kan op ieder toerental zien of de verbranding goed is.. voor een carb met een naald kun je hiermee het profiel van je naald bijwerken.. werd in classic mini land (hs carburateur is wat er standaard op die motoren zit ) naaldje veilen genoemd..

Maaruhh kan iemand mij met de vraag over ontstekingstijdstip verstellen misschien beantwoorden hoe ik de input van mijn hall kan verlaten zonder al teveel ingewikkelde toeren uit te halen ( een kant en klaar ic dat dit kan??)

En weet iemand welke cylinders er op een zenoah blok passen of een lijst met de maten van de carters krukassen en cilinders deze kan ik niet echt vinden op internet hooguit de gat afstand van de cilinderbouten.
 
het enigste dat ik weet is welke prop ie rond gooit en met welk toerental.
Ik ook... en dat is voldoende, want er zijn veel meer manieren om een vermogen te bepalen (vermogen kun je niet meten, uitsluitend berekenen)....

18 x 10 @ 7500 is ongeveer 3 pk en dat is tamelijk realistisch voor een 42 cc blokje...

Je kunt wel zeggen "ik kwam niet met 25 pk", maar je kwam WEL met "11000 toeren op een 22 x 12"... en dat IS om en nabij de 25 pk.

Mischien heb je ergens een getalletje verkeerd in hetzij dat toerental, hetzij die propmaat? Want sowiso om je een idee te geven, 11000 toeren op een 22" prop is een tipsnelheid van 1160 km/u ofwel bij benadering de geluidssnelheid.
Ik kan je garanderen dan niemand vrijwillig in de buurt van zo'n prop gaat staan, alleen al vanwege de takkeherrie.


Maaruhh kan iemand mij met de vraag over ontstekingstijdstip verstellen misschien beantwoorden hoe ik de input van mijn hall kan verlaten zonder al teveel ingewikkelde toeren uit te halen ( een kant en klaar ic dat dit kan??)
H.B.Busking heeft je daar al een antwoord op gegeven, en het IC-tje uit een RcExl ontsteking kan dat ook, maar je zou het ook een van de electronica-liefhebbers hier op het forum kunnen vragen iets dergelijks voor je in een klein processortje te schieten. Hoewel ik het niet zo uit het hoofd voor je uitschrijf, is de berekening die er voor nodig is niet heel erg ingewikkeld, dus de programmering ook niet.
En weet iemand welke cylinders er op een zenoah blok passen of een lijst met de maten van de carters krukassen en cilinders deze kan ik niet echt vinden op internet hooguit de gat afstand van de cilinderbouten.
Voor zover ik weet, is dat eerder een kwestie van in de onderdelenlijsten van Zenoah zoeken naar motoren waarvan de bestelnummers van het carter gelijk zijn. In principe (in principe is niet per sé ook daadwerkelijk de praktijk) zouden dan de overige onderdelen te combineren moeten zijn. Of dat ook een draaiende motor oplevert is weer een heel andere vraag.
 
Laatst bewerkt:
Danku en helder!! Ik heb van het bouwen vd hovercraft romp een compleet bouwverslag met foto's maar ik wil m eerst helemaal af hebben voordat ik dit op t internet gooi.. anders wordt het zow een bij mekaar geraapt zooitje.

Ik had al zitten koekeloeren voor dat bestelnummer idee maar husqvarna (grote baas boven zenoah) heeft netjes ieder apparaat een andere nummer reeks gegeven..
 
Probleem om ontsteking een curve te geven opgelost.. simpeler als gedacht..


Nog even een beetje klooien om er een versie van te maken die op bepaalde frequenties een bepaalde delay geeft maar opzetje gevonden.. vannacht iets om uit te denken in ieder geval


Het heet een time Delay Circuit



Looking for a simple time delay circuit? In the design of analog circuits, there are times when you would need to delay a pulse that came into a circuit before being used for the next process. This circuit uses a 555 timer to delay a pulse that comes in to a maximum time of 75 seconds. The timing of the delay can also be changed by changing the resistor value of VR1 and the capacitor value of E based on the time delay formula of t=0.69RC.





In order for the output to go high, the reset pin of 555 timer (pin 4) must be high and the TRIGGER pin (pin 2) voltage level must be below a third of the level of the power supply to the IC. When there is no pulse being applied to the input, transistor Q1 will turn ON and capacitor E is charged.



xtimedelaycircuit.gif.pagespeed.ic.APm5qsIcf0.webp



Once a pulse is applied to the input, transistor Q1 will turn OFF and pin 4 reset pin is held to high. This caused the capacitor E1 to be discharged through VR1 resistor. The time delay will depend on the discharged of capacitor E to a third of the supply before the output of 555 goes high. Experiment with different values of VR1 and E to get different time delay.

If the maximum value of potentiometer is set to 5M ohm, the time delay of the pulse will be 75 seconds.


Parts List

xtimedelaypartslist.gif.pagespeed.ic.rbdzEadyLm.webp
 
heren,

ff als mod gesproken: ik zie wat meldingen voorbij komen over een afsplitsing voor hoovercrafts.
an sich leuk, maar ik kan hier in het topic niet zo 123 een hoovercraft topic uit splitsen.
veel samengeraapt met het originele onderwerp en zo.

als je de postnummers geeft, doe ik het ff.
of je opent een nieuw draadje daarvoor.
 
Leuk ding... heeft wel wat weg van een Testors McCoy 0,8...

Dat inlaatje is inderdaad voor modelmotoren redelijk ongebruikelijk, maar in de kettingzagen, brommers en andere "grotere" tweetakten is zuigergestuurde inductie tamelijk normaal.

Dat dubbele uitlaatpijpje is ook best wel stoer.

Waar heb je die gevonden? Kende het merk nog niet.

Heeft ie al gelopen?
 
Lang leve Marktplaats:thumbsup:
Ik had er ook nog nooit van gehoord.
Maar dat vind ik een van de leuke dingen van vroeger dat er toen echt nog ontwikkeling was in brandstof motoren en dat fabrikanten en kleine ondernemers nog probeerden het wiel uit te vinden.
Tegenwoordig is het natuurlijk bijna klaar met de brandstof motoren.
Gelukkig is er nog genoeg oud spul om van te genieten en te ondekken:):)
Edit, Hij heeft nog niet gelopen.

Jan
 
Vroegâh was McCoy best groot merk. Genoot aanzien :-)
Ik geloof dat er weer een snoepje in de juiste handen is gevallen... Haha...
 
Hoi,
Ben op zoek naar een paar dieseltjes.
Voor op een paar vintage modellen.
1,5 tot 4 cc.
Wie heeft ze nog ???
Wel voor een prettig prijsje aub.
Kan ook ruilen met glow motoren....
Grt,Paul.
 
Onderstaande van een clubgenoot gekregen.
Ook erg leuk.
Wist niet dat er gloeipug versies van waren maar blijkbaar toch.
Een Ohlsson and Rice 29 glow.
Alleen nog op zoek gaan naar een proeier huis en naald.
Dan kan ik hem eens laten draaien.

Jan
 
  • Like
Reactions: jef
Misschien naderhand omgebouwd naar glow , je ziet duidelijk vooraan het afgewerkte gedeelte waar de contactpunten zouden gezeten kunnen hebben .
Sproeibaar en naald is wel na te maken , heb ik al verschillende keren gedaan , draaibankje is wel een must natuurlijk .
Hier nog een O&R .29 met "platinnekes" (plat vlaams voor contactpunten:rolleyes:) in mooi gezelschap van een Torpedo .
DSCN5979.JPG


Groeten Jef
 
Ik heb nog even gekeken en een foto gemaakt maar naar mijn idee ziet het er redelijk origineel uit.
Dus echt voor een gloeipug bedoeld.
Of de bougie moet het zelfde schroefdraad hebben maar ik dacht dat ze toen meestal groter waren.
Het carter is inderdaad gewoon die van de spark plug versie.
Jan
 
Na wat zoeken op het www vond ik dat O&L wel degelijk glow motoren heeft ontworpen en geproduceerd. De grootste was voor zo ver ik weet een .60 of te wel 10cc.
 
Back
Top