Brandstof motoren

Hallo, ik heb deze terugvonden toen ik mijn oude doos opende.

Iemand enig idee wat de waarde is van deze motortjes?

Alvast bedankt

Mvg
Rob
 

Bijlagen

  • image-14-01-2018_00-58-58-2064x1548.jpg
    image-14-01-2018_00-58-58-2064x1548.jpg
    339,2 KB · Weergaven: 488
  • image-14-01-2018_01-19-50-2064x1548.jpg
    image-14-01-2018_01-19-50-2064x1548.jpg
    220,8 KB · Weergaven: 482
  • 20180114_013216-2064x1548.jpg
    20180114_013216-2064x1548.jpg
    220,2 KB · Weergaven: 443
Deze Enya kloon is pas in mijn bezit gekomen.
Een SLH 15-A (Star Light Hou Industry) made in Taiwan.



Op zich niet heel bijzonder maar ik las op internet dat ze maar een jaar op de markt geweest zijn omdat Enya er toen een stokje voor gestoken heeft.
Dat vind ik dan wel weer een aardig verhaal achter dit motortje (mits het waar is natuurlijk).

Jan
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij een van de eerste productie motoren met Schnurle spoeling.
De HP 61.
Dit is nog een net exemplaar.

Van een clubgenoot kreeg ik er pas een die heel lang ergens gelegen heeft.


Deze uit elkaar gehaald en ga kijken of ik er nog wat van kan maken.


Wat me opvalt is dat cilinder (koelribben) blauw is.
Als ik op Google kijk zie ik er wel meer met een blauwe cilinder.
Wat het verschil is (behalve de kleur natuurlijk) weet ik niet.

Jan

De HP 61 loopt weer.


Het zier er nog wel oud uit maar dat maakt het eigenlijk wat mij betreft extra leuk.

Jan
 
  • Like
Reactions: jef
Weet iemand trouwens of er verschil is met de metaal kleurige HP 61 van dit type en die met de blauwe koelribben en de blauwe afdruk bij het merk/type zoals hieronder goed zichtbaar is?
Ook de meenemer was dacht ik dan blauw maar dat is bij deze niet goed zichtbaar.


Jan
 
Laatst bewerkt:
Was van het weekend toch bezig dus nog een gouwe ouwe.
Een OS Pet 099-II die ook op de markt gekomen is in 1959. Dat is toch alweer 59 jaar geleden:)
Voor 5 Euro gekocht met doos en nieuwe pakkingen maar zonder sproeierhuis en naald.
Die kon ik gelukkig op de Tacu beurs kopen.
Voor de zekerheid wat aan de rijke kant laten lopen.



Jan
 
Een Webra 1.7 cc Sport-Glo.
Wat me opviel is dat er een serie nummer opstaat.


Ook de carburateur vind ik bijzonder.


Er zit een venturie bij maar dus ook deze carburateur.
Weet iemand of dit origineel is of is het van een andere motor of zelf gemaakt?

Jan
 
Weer even terug naar de diesels.
Een Engel Rebell 2.5 diesel.



Ook hier vraag ik me af of de R/C carburateur origineel is.


De uitlaat is volgens mij wel origineel alleen mist het achterste pijpje helaas.


Jan
 
Laatst bewerkt:
Deze 'Engel' motor is een Hongaarse FOK, met aangepaste markering in de gietmal.
Zie hier: http://www.modelbouwforum.nl/threads/webra-record-dingetjes.198577/#post-3140409

Klopt helemaal. Dat had ik ook gevonden.
Ik heb de FOK 2.5 ook en ze lijken ook vrijwel identiek.
Alleen heeft mijn FOK geen losse venturie zoals de Engel en heeft de FOK 2 uitlaat kanalen en de Engel er maar 1.
En bedankt voor het linkje naar dat draadje want daar vond ik een afbeelding van zo'n zelfde carburateur.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Onlangs weer een bende motoren-meuk overgenomen. Altijd weer opvallend hoeveel schade
er toch aan een motor kan worden berokkend!
Bij de meuk zat ook een verlepte Hanno. Verkeerde carb, afgebroken koelvin op de geannodiseerde rode-knar.
En natuurlijk een ruimhartig gepealde ABN cilinder. ABN, moeilijk om in dat 'dialect' netjes te vloeken!
Maar het gekke is... originele lagers perfect, krukas, het juiste staal en geen roest, en de zuiger... amper krassen.
Jammer dat het geen zuigerveer motor is geweest... had me stukken duurzamer geleken.

Ik wil dat busje van binnen wel eens bewonderd hebben voordat ik er maar enigzins er over zou piekeren, dat prijsje ervoor te betalen. Vroeg eerst 750,- voor de uitlaat met krom manifold vroeg het eerst 350,-

https://www.ebay.de/itm/O-S-Max-61-...395359?hash=item25edbd49df:g:MHQAAOSwjIVacNku

De motor wordt erg gehyped, maar de kwaliteit is er niet naar... Pomp en originele carb zijn zoals gewoonlijk brilliant.

Even grote foto's geplaatst, geeft veel detail... kijkt hoop ik wat beter?


Even om de keel te schrapen... ABN Altijd Beroerd & Niks... OS heeft na al die jaren niets geleerd... Deze maar doorsluizen voor verkoop. De onderdelen moéten een goed tehuis vinden!

B145949F-F196-49CC-B9F4-7B504CD45C35.jpg



Zwaar vergane glorie... lagers zijdezacht... pomp? Krukas en drijfstang als nieuw! ASP carb... (heiligschennis)
Motorhuis, unmolested...


C520E7DE-E5E8-487E-B876-B5F91AEF1F8B.jpg


Alleraardigst FOKje 15...

IMG_3696.jpg



Webraatje, 2,5... vast van de wonderolie... daarmee goed geconserveerd... uitlaat even opengelegd...

IMG_3697.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ook een Merco 61 Twin-Plug met kamzuiger en de speciale KAVAN carburateur,
met overigens een vrij geringe lucht doorlaat. Erg plastic, maar leek vroeger een geliefde optie voor goede
fijnafstemming... Griptangen blijft voor sommigen geliefd gereedschap bij het los slopen van een motor via de propmeenemer.
Het is goed dat sommigen beter maar met elektromotoren kunnen gaan pielen... of zelfs dat niet.
Niet zo krachtig, wel mooi gebouwd.


B875BC0D-322F-4D01-BBE2-D7D24D261655.jpg



Ook boormachines en boren lijken zich als magneten aangetrokken te voelen tot het lichtmetaal...
Onkunde in uiterste hoedanigheid. In handen van een Neanderthaler geweest...
Hirtenberger HP 60F... ga dat maar eens herstellen!


96CC309E-8C2B-4669-89AD-552015A059EF.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top