Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Een nieuwe asp magnum of sc 2 takt of 4 takt doe je dus zowieso goed aan om te kopen als de prijs gunstig is
     
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    De viertakten zijn niet ABC, gewoon stalen voering en zuiger met ring. De tweetakten zijn wel ABC, en mits goed ingelopen is dat gewoon prima voor elkaar.

    Ik weet in ieder geval zeker dat de .46 identiek loopwerk heeft aan de OS FX 46 en FXi 46.
    Van de andere maten weet ik dat niet, ik vermoed van wel maar heb geen bewijs of bevestiging.

    Maar dus ALLEEN de OS FX, niet de AX, SF, SX of al die andere types.
    Een OS FX 46 met een ASP cylinder en zuiger, is in mijn optiek beter dan een volledig originele FX...

    Als je aan nieuwe ASP, SC of Magnum kunt komen, gewoon doen. Het zijn prima motoren. Geen OS kwaliteit (minder mooi gietwerk, het giet aluminium is anders waardoor de draadgaten iets makkelijker strippen, je moet dus wat voorzichtiger sleutelen, en je moet ze als ze nieuw zijn, nog even ouderwets controleren op dat er geen bewerkingsafval achter gebleven is). Maar absoluut duurzaam genoeg bij normaal gebruik.

    Als het oudere motoren zijn (de series I en II) dan zijn de carburateurs helaas vaak een beetje een hit or miss (productie toleranties) maar de series III zijn ook in dat opzicht gewoon adequaat. Niet "OS-goed" maar wel heel bruikbaar.
     
  3. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... Zelfs voor de volledige nieuwprijs vind ik de prijs/kwaliteit verhouding beter dan OS.
    Half zo goede motor voor kwart van de prijs in mijn boekje is dat dikke winst. :D :D :D
     
  4. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Dus een nieuwe 10cc 2takt voor 115 euro is een lekkere deal
    Net als een 20cc 4takt voor rond de 260 euro. Schijn ook erg fijn op bziene te tokkelen :)
    Of een 20cc 2takt voor iets meer als 200 euro
     
    Laatst bewerkt: 13 apr 2021
  5. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    liefst koop ik de oude abc os zoals de 61 fsr maar die vind je niet meer nieuw
    En de abn motortjes die bij iets overbelasten al strippen zie ik ook niet zitten
    En 2e hand motoren koop ik niet meer.... is vrijwel altijd verneukte zooi
     
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Moet je een beetje teleurstellen: de oude FSR was nooit ABC, maar reeds ABN.
    Alleen een paar high end automotoren en de DuctedFan motoren van OS waren écht ABC, maar voor het overige heeft OS sinds 1973 of daaromtrent geen enkele serie-ABC meer gemaakt.
     
  7. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ja... als die nieuw in een doos zitten, zijn dat helemaal geen slechte deals.

    En voor wat betreft tweedehands... ach...
    Mijn laatste aankoop waren twee Magnum XLS52 viertakten uit een setje (kwamen van een tweemotorige kist) en die dingen waren zonder conservering weggelegd. Zaten helemaal vast. Zagen er niet slecht uit, maar of er wat mee was, kon ik van buiten niet zeggen, maar voor 25 Euro per stuk, altijd leuk.

    Nou, ik kan je zeggen: voor 15 Euro per stuk nieuwe lagers er in, en die dingen zijn me toch een partij GOED.... Een compressie die je vingers er af slaat, en volledig ritsel en rammelvrij lopen...

     
  8. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    dat peelen dan heb ik met de oude SF en FX nooit gehad, en de laatste jaren lees/hoor je er zo veel over
     
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Se SF was er in ring en ABN uitvoering. De ABN SF was ERG peelgevoelig.
    De FX was er alleen in ABN (kan zijn dat er een heli-versie was met veer, maar ben niet zeker). Die FX-en peelden niet zo hard, maar hadden last van dat als je ze te koud in liet lopen, dat ze dan warm geen compressie meer hadden.
    Daar had de mijne last van. Liep prima, startte koud erg makkelijk, maar warm heel erg lastig, en je hóórde als je na een vol gas run naar stationair ging, bij het afkoelen van de motor de compressie terugkomen.
    Daar zit nu een ASP loopsetje in, en nu heeft hij van koud tot bloedheet (gaat probleemloos tot 135 graden op benzine) gewoon dezelfde compressie, start warm of koud zéér makkelijk met de hand, en draait bijna 1000 toeren meer dan de originele OS loopset.

    De huidige OS motoren peelen inderdaad niet zo heel erg meer, ze hebben daar best wel vooruitgang geboekt.
     
  10. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    Aha, de huidige AX is dus veel beter dan de oude..
    Als jj nou zou mogen kiezen tussen een nieuwe Magnum XL 61 of een OS-Max 55AX voor 20 euro meer
    :p


    Die 20cc 4takt gaat zowieso mee en een plaatsje in een super chipmunk van 1,8 mtr krijgen
     
  11. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Hangt er vanaf, als de AX nieuw is, is er iets raars aan de hand met de prijs.
    Maar een nieuwe Magnum of een tweedehandse AX, dan denk ik toch dat ik voor de Magnum zou gaan. Nieuw is nieuw, gebruikt moet je maar afwachten hoe goed het is.

    Moet wel zeggen, dat in de huidige markt, 115 euro voor een nieuw in doos Magnum 61 best aan de pittige kant is.... De verkoper bepaalt, uiteraard, maar ik heb ze toch echt voor minder weg zien gaan.
     
  12. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Fx 46H is ring. Die van ASP echter niet.
    Poorting van de heli is anders.
    Heb het FXi/FX en de H liggen en kon zo vergelijken.

    FSR en SF als ring zien te vinden. Prijzen inmiddels zwaar door het lint op internet.
    FSR gold als zuipschuit door de carburateur. Dorstig. Die bij de SF kwamen waren al weer flink verbeterd... en gelden als de beste ooit.

    Een ASP is zeer krachtig. En overstijgt dat van de FX. En idd op het drijfwerk is ASP met true ABC prima materiaal.
     
  13. Mugen MRX-3

    Mugen MRX-3

    Lid geworden:
    21 jan 2004
    Berichten:
    3.113
    Locatie:
    Thuis
    De prijzen zijn hier en daar nderdaad enorm, bij toeval kwam ik een winkelier tegen met een hele hoop Magnums in 2 takten en 4 takten, van 3,5cc tot aan 20cc 2takt en 4 takt, een paar zijn leuk geprijs en overweeg ik om aan mn collectie toe te voegen en om de oude motoren te vervangen voor verse :p

    Een 20cc 4 takt is dan al gauw 100 euro goedkoper dan een 20cc saito, anderzijds is saito wel heel erg mooi afgewerkt.... keuze’s keuze’s

    Komend weekend maar even langs gaan en shoppen :yes:
     
  14. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Dat is inderdaad héél opvallend: ASP heeft eigenlijk noot tweetakten met zuigerveer gebouwd, behalve de 36 en 52 heli versie, en de 46 heliversie gek genoeg weer niet.
    OS heeft nooit geringde FX-en gemaakt, juist behalve die 46 heli, die had weer wél een ring...
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.933
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Ik ben bijna geneigd, de voorkeur ook in technisch opzicht aan het "OS-ontwerp" te geven, boven dat van de Saito.

    Ik kan op geen enkele manier zeggen dat Saito's slecht zijn, maar het basis-ontwerp staat me gewoon niet aan...
     
  16. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Wel... ik heb wel een redelijk stapel OS en Saito wederopgebouwd.
    Saito acht ik betere bouw. Alleen dat drijfstanglager bij de kleinere motoren... alu.
    groter en het wordt brons.... .91 en 100... maar bij een .56 is het allu.
    Saito start al met een flip, OS gaat ook wel vlot... de 26 heeft wat geduld nodig... maar is sowieso een zuipende smeerpoets.
    Eigenlijk wil ik in dat kistje nog een FA40 bouwen. Bijna zelfde massa, meer vermogen voor de start.
    En anders weer de hink gedachte... dat die 26 FS best guitig is...

    De de nokkenasstoters zijn brons gelagerd bij de Saito, bij de OS niet, en daar door heb ik bij de 26 en 40 de hele
    krukkast maar vervangen. Ze waren uitgewoond. Had ze ook kunnen opboren en bussen met lagermateriaal.
    Woog niet op tegen de aanschafprijs, toen nader tot nop.
    Nokkenas opstelling van de Saito acht ik beter. De spoeling is beter en neigt minder tot vervuilen.
    Dat de OS dwars staat maak me niet uit, alleen dat de lagering niet aan twee zijden is afgedopt vind ik
    onderhoudstechnisch OH. YS, Thundertiger hebben dat ook...

    Bussen uit staal van OS zijn duurzaam... de verchroomden, direct op alu van Saito bijkans minder.
    De klank van de Saito acht ik mooier in de 1 cilinder uitvoeringen. Bij meer cilinderigen wordt het snel al muziek.

    Om aan te sleutelen... voorkeur Saito... maar goed... automotoren zijn weer nog veel leuker om aan te werken... haha

    Wat je meestal binnen krijgt zijn onbestemde leeftijden... je kan niets meer zeggen over kwaliteit.
    Motoruren zijn nimmer gestaffeld... en hoeveel spijkers er mee in een muur geslagen zijn kan je
    aflezen aan het aantal butsen, bankschoefknijperijmishandelingen etc...
    Motormishandeling moeten ze strafbaar stellen!

    Zie je een klassieke Morgan cycle car... driewieler... denk ik... 'euw... leuk dat ze voor Saito gekose hebbe' :)

    Moraal van't verhaal... als je maar leut hebt!
     
    Laatst bewerkt: 14 apr 2021
  17. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.743
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  18. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.212
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja... zeer mooie presse papier... domoor als je hem gaat gebruiken...
    Dooie motor voor in de vitrine tot niemand meer weet wat het is... Haha
    Das war einmal.
    Kijk als die domme OS gasten nu weer eens wat onderdelen gingen maken
    zoals het hoort... voor de hele historie van OS... ontstaan er weer nieuwe markten...
     
    Mugen MRX-3 vindt dit leuk.
  19. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    IMG-20210429-WA0003.jpeg IMG-20210429-WA0006.jpeg IMG-20210429-WA0009.jpeg IMG-20210429-WA0018.jpeg IMG-20210429-WA0021.jpeg IMG-20210429-WA0028.jpeg IMG-20210429-WA0037.jpeg IMG-20210429-WA0039.jpeg IMG-20210429-WA0047.jpeg IMG-20210429-WA0045.jpeg
     
    HansH, Beton en MicropropSport vinden dit leuk.
  20. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Een Webra .20

    Even grondig schoongemaakt.

    Motor verkeert in goede staat

    Is dit de speed versie?

    IMG-20210429-WA0035.jpeg IMG-20210429-WA0032.jpeg IMG-20210429-WA0030.jpeg
     
    Laatst bewerkt: 29 apr 2021
    MicropropSport vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina