Brandstof motoren

Yup... In die tijd waren de gewone Webra's dwars gespoeld (kamzuiger) en de Speed versies hadden Schnürle spoeling... Meer smaken waren er destijds niet van Webra.
 
iemand ervaring met een BUS 10 cc met elektronische ontsteking .

zal straks even een plaatje maken.

Ik krijg er niet meer uit dan een of twee vrolijke klappen.

compressie lijkt goed, vonken doet hij ook.brandstof spetterd vrolijk uit de uitlaat , met 20 % olie zo als geadviseerd .
maar ik heb geen idee van de naald setting .
 
In zijn algemeen: Als de brandstof uit de uitlaat spettert staat een benzinemotor te rijk.
Olie mag, brandstof mag niet.
Als de ontsteking goed staat, kun je een benzinemotor bijna niet opblazen door te arm te draaien (dan stopt hij gewoon) dus als je geen naaldsettings weet, begin je DICHT.
Primen tot hij tekenen van leven geeft, loopt ie niet door, dan de naald een klein stukje verder open, opnieuw primen tot hij tekenen van leven geeft, naald weer een stukje verder, etc etc tot hij door blijft lopen.

Daar kun je even zoet mee zijn, dus het is uiteraard wel veel makkelijker als je de basisafstelling wel zou weten.

NOOIT andersom doen (dus heel rijk beginnen en steeds wat verder dicht) want dan krijg je dat eerste teken van leven vaak niet, of pas veel te laat (als je de naald al te ver dicht hebt), en dan loopt hij twee tellen, slaat af, en weet jij totaal niet meer waar je bent qua naaldafstelling.
 
IMG_20210405_133240.jpg
ik had er ook nooit van gehoord. ze zijn een ietsje van voor mijn tijd. Gustav Busek maakte ze ergens rond1945 . entoenwas ik er nog niet. Ontsteking is niet origineel meer ,tijd verstelling werkt nog wel. Maar de contact puntjes zijn vervangen.
 
ah... kijk EERST maar eens waar die vonk staat... vette kans dat die helemaal verkeerd staat.

Hoe is die vonk getriggerd? Magneetje en sensor? Contactpuntjes?
Want als het een moderne ontsteking is met automatische vertraging, en je zet de verstelling van die vonk in de "startstand" (laat), dan zal de eerste vonk prachtig geschikt zijn om een klap te geven, maar onmiddelijk daarna denkt die electronische bak dat hij de vonk laat moet zetten, niet wetende dat daar zo'n handmatige verstelling op zit. Dus die vonk vliegt gelijk naar 10 graden NA top o.i.d. en dan beweegt de zuiger alweer naar beneden, verlaagt de druk en koelt het dan expanderende mengsel alweer razendsnel af, en vertikt het om te gaan branden.

Gewoon je vonk handmatig op 28 graden voor top zetten, primen en een goeie tik geven. En dan moet ie het doen.
 
4A14E02A-8DBB-4C45-A334-8E58F6E1C373_1_201_a.jpeg
had nog wat plaatjes beloofd.

vandaag eerst de ontsteking nogmaals nagelopen . Dat had ik al gedaan maar was vergeten de bedrading ook te controleren. Na het verhelpen van een draad breuk kreeg ik tik door mijn vingers toen ik de bougie vast hield en de prop draaide.

Motor primen paar keer draaien en dan flinke klap tegen de prop gaf de eerste muziek .

nu op zoek naar de juiste naald instelling .
 
Carb zit vooronder weggestopt onder de kap en daar kom ik niet zo bij . lucht inlaat wijst naar onderen. motor dus nu eerst uitbouwen dan carb of wat daar voor doorgaat schoonmaken en weer testen. Carb is niet veel meer dan een Venturi plus naald .
 
Back
Top