Brandstof motoren

Discussie in 'Brandstof vliegtuigen' gestart door jef, 2 nov 2017.

  1. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
    Yep!
    Heb ik er een paar van versleten, top motortjes :)
     
    MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  2. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Yup... In die tijd waren de gewone Webra's dwars gespoeld (kamzuiger) en de Speed versies hadden Schnürle spoeling... Meer smaken waren er destijds niet van Webra.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  3. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Bert! Dwarse motoren zijn altijd mooi... behalve als ze nukkig zijn... :D

    @Cnn... ziet er gezond uit. Mooi werk! Top!
     
  4. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    iemand ervaring met een BUS 10 cc met elektronische ontsteking .

    zal straks even een plaatje maken.

    Ik krijg er niet meer uit dan een of twee vrolijke klappen.

    compressie lijkt goed, vonken doet hij ook.brandstof spetterd vrolijk uit de uitlaat , met 20 % olie zo als geadviseerd .
    maar ik heb geen idee van de naald setting .
     
  5. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Graag, want "BUS" zegt me niks, tenzij het over openbaar vervoer of collectes gaat...
     
    Cnn vindt dit leuk.
  6. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In zijn algemeen: Als de brandstof uit de uitlaat spettert staat een benzinemotor te rijk.
    Olie mag, brandstof mag niet.
    Als de ontsteking goed staat, kun je een benzinemotor bijna niet opblazen door te arm te draaien (dan stopt hij gewoon) dus als je geen naaldsettings weet, begin je DICHT.
    Primen tot hij tekenen van leven geeft, loopt ie niet door, dan de naald een klein stukje verder open, opnieuw primen tot hij tekenen van leven geeft, naald weer een stukje verder, etc etc tot hij door blijft lopen.

    Daar kun je even zoet mee zijn, dus het is uiteraard wel veel makkelijker als je de basisafstelling wel zou weten.

    NOOIT andersom doen (dus heel rijk beginnen en steeds wat verder dicht) want dan krijg je dat eerste teken van leven vaak niet, of pas veel te laat (als je de naald al te ver dicht hebt), en dan loopt hij twee tellen, slaat af, en weet jij totaal niet meer waar je bent qua naaldafstelling.
     
    Cnn en janhein vinden dit leuk.
  7. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    IMG_20210405_133240.jpg ik had er ook nooit van gehoord. ze zijn een ietsje van voor mijn tijd. Gustav Busek maakte ze ergens rond1945 . entoenwas ik er nog niet. Ontsteking is niet origineel meer ,tijd verstelling werkt nog wel. Maar de contact puntjes zijn vervangen.
     
    Beton, MicropropSport en Cnn vinden dit leuk.
  8. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    krijg je wel een vonk?
    Een krachtige?

    Toegevoegde reactie: Gaaf! Mooi ding zeg!
     
    Laatst bewerkt: 19 mei 2021
  9. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    ah... kijk EERST maar eens waar die vonk staat... vette kans dat die helemaal verkeerd staat.

    Hoe is die vonk getriggerd? Magneetje en sensor? Contactpuntjes?
    Want als het een moderne ontsteking is met automatische vertraging, en je zet de verstelling van die vonk in de "startstand" (laat), dan zal de eerste vonk prachtig geschikt zijn om een klap te geven, maar onmiddelijk daarna denkt die electronische bak dat hij de vonk laat moet zetten, niet wetende dat daar zo'n handmatige verstelling op zit. Dus die vonk vliegt gelijk naar 10 graden NA top o.i.d. en dan beweegt de zuiger alweer naar beneden, verlaagt de druk en koelt het dan expanderende mengsel alweer razendsnel af, en vertikt het om te gaan branden.

    Gewoon je vonk handmatig op 28 graden voor top zetten, primen en een goeie tik geven. En dan moet ie het doen.
     
    Cnn en MicropropSport vinden dit leuk.
  10. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    4A14E02A-8DBB-4C45-A334-8E58F6E1C373_1_201_a.jpeg had nog wat plaatjes beloofd.

    vandaag eerst de ontsteking nogmaals nagelopen . Dat had ik al gedaan maar was vergeten de bedrading ook te controleren. Na het verhelpen van een draad breuk kreeg ik tik door mijn vingers toen ik de bougie vast hield en de prop draaide.

    Motor primen paar keer draaien en dan flinke klap tegen de prop gaf de eerste muziek .

    nu op zoek naar de juiste naald instelling .
     
    serge pot, Beton, MicropropSport en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Nahhhhh... wat een fraaie brommer! Maar tekenen van leven! Hozee!
    Dat klink veel belovend! Hoe ziet die carb er uit?
     
  12. janhein

    janhein PH-SAM

    Lid geworden:
    10 aug 2003
    Berichten:
    1.978
    Locatie:
    Rottevalle
    Carb zit vooronder weggestopt onder de kap en daar kom ik niet zo bij . lucht inlaat wijst naar onderen. motor dus nu eerst uitbouwen dan carb of wat daar voor doorgaat schoonmaken en weer testen. Carb is niet veel meer dan een Venturi plus naald .
     
  13. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Toen had je geen koffie meer nodig om wakker te worden, zeker? :D
     
    serge pot, Beton, Cnn en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Dus een vast rpm en geen gasregeling... Dan is zo een afstelling niet zo moeilijk. Top!
     
  15. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh... dat stelt vrij weinig voor... manier van afstellen lijkt vrij veel op dat van een CL Dieseltje
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  16. nico v kooten

    nico v kooten

    Lid geworden:
    2 nov 2003
    Berichten:
    2.741
    Locatie:
    Middelburg (zeeland)
  17. MicropropSport

    MicropropSport PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    12.229
    Locatie:
    Odoorn, Drenthe
    Ja mooi! Voor dubbel geld heb je een goede voor je RO80
     
  18. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    In geen 750 jaar...
     
    MicropropSport vindt dit leuk.
  19. Bruno van Hoek

    Bruno van Hoek Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 aug 2002
    Berichten:
    10.742
    Locatie:
    Almere, MVA (ex-Daedalus Amsterdam)/ PH-SAM/F23D
    Famous last words.... :rofl:
     
  20. brutus

    brutus Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    18 nov 2008
    Berichten:
    27.963
    Locatie:
    Oldeberkoop
    Neuh... dat is ECHT niet zo moeilijk...

    Kom maar eens bij mij een brandstofcurve instellen... Dan praten we weer ;)
     
    janhein en MicropropSport vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina