Brandstof motoren

Laatst een McCoy 29 op de kop getikt met zo'n mooie open uitlaat:D
Bekijk bijlage 516359Natuurlijk lekker wat lawaai maar dat hoort er bij.
Dat is een Super Tigre demper, mijn eerste G21/35 had er een.
Motor liep daar beter mee dan met het latere, dichte type.
Ik vond het geluidsniveau erg meevallen.
Een 75cc benzinemotor met zo'n mega prop hoor je veel verder en daar kraait geen haan naar...
 
En toch is ook mij een Walbro revisie wel eens minder goed gegaan, had ik meerdere pogingen nodig om de boel goed te krijgen.
Met name die pop-off druk kan een geklier zijn om dat goed te krijgen.
Als ik een revisie filmpje bekijk van zo'n carburateurtje, valt dat wel mee.
Revisie begint bij 7:40
 
Een tijdje geleden kwam ik deze tegen voor (naar mijn idee in elk geval:rolleyes:) niet te veel geld en die kon ik natuurlijk niet laten staan:D.

20220606_132716.jpg


20220606_132643.jpg


20220606_132700.jpg


En lopen doet ze ook.
Verassend makkelijk starten met de hand.


Blijft mooi spul:thumbsup:

Jan
 
Hallo, heren, Ik heb deze motor bij wat spullen overgenomen, maar totaal geen gegevens kunnen vinden, wie kan me helpen.
Made in China.
Ongeveer 10 ccm
Evolution
Propeller die er op zat was 11 x 7.
Er was een nummer T 7 ingeslagen.

Gr. Gerard
 

Bijlagen

  • IMG_2421.JPG
    IMG_2421.JPG
    106,6 KB · Weergaven: 125
  • IMG_2422.JPG
    IMG_2422.JPG
    121,6 KB · Weergaven: 125
  • IMG_2423.JPG
    IMG_2423.JPG
    85 KB · Weergaven: 109
  • IMG_2424.JPG
    IMG_2424.JPG
    102,8 KB · Weergaven: 107
  • IMG_2425.JPG
    IMG_2425.JPG
    123,5 KB · Weergaven: 108
  • IMG_2432.JPG
    IMG_2432.JPG
    123,7 KB · Weergaven: 115
  • IMG_2421.JPG
    IMG_2421.JPG
    106,6 KB · Weergaven: 119
  • IMG_2422.JPG
    IMG_2422.JPG
    121,6 KB · Weergaven: 126
  • IMG_2423.JPG
    IMG_2423.JPG
    85 KB · Weergaven: 126
  • IMG_2424.JPG
    IMG_2424.JPG
    102,8 KB · Weergaven: 114
Ik ken de Evolution methanol versie niet, maar wel een paar van zulke Evolution motors in benzine uitvoering, clubgenoot had de 8cc benzine en die liep best goed, zelf heb ik een 33cc en is op zich niet eens verkeerd
Hou er rekening mee dat ze een teringkabaal maken en zeker niet onder de 80db zitten
 
Ja, Evolution, met vliegwiel voor gelijkmatiger loop, start gemak, anti staartlistigheid ennuhhhh?
Prima drijfwerkje. Bus en zuigert gewoon ASP, en past ook in OS46 FX
De as niet.
ASP is dus true ABC en loopt als D
[emoji106]
 
Ja, Evolution, met vliegwiel voor gelijkmatiger loop, start gemak, anti staartlistigheid ennuhhhh?
Prima drijfwerkje. Bus en zuigert gewoon ASP, en past ook in OS46 FX
De as niet.
ASP is dus true ABC en loopt als D
[emoji106]
De 33gx heeft als ik me goed herinner een stalen bus, ziet er op zich allemaal best goed uit maar de 33cc had zeker wel wat modificatie nodig om fatsoenlijk te lopen
 
Dat is alles benzinespul. Echt helemaal lekker liep het ook niet idd.
Wel eens een 33 gezien op het veld, maar die knakker wist er ook niet goed mee om te gaan.

Die 7,5 cc altijd ABC. Helaas geen ring... dan was het staal geweest :) Eeuwig leven :-)
 
Laatst bewerkt:
Kon je relatief grote propjes mee sjorren. Was een mooie oplossing voor schaalkisjes. 40 jaar gelee? Knetters!
 
Laatst bewerkt:
In die buurt. 0,36? Staat wel op internet. Denk de Fox 36X RC
Ik hem nog een 25 RC. Met smoorklep en dat type uitlaatje.
Glijlagermotor. Geloof dat ze op hoge nitro percentages moesten draaien.
Fox had een uitgelezen collectie brandstoffen in het gamma.
 
Laatst bewerkt:
In die buurt. 0,36? Staat wel op internet. Denk de Fox 36X RC
Ik hem nog een 25 RC. Met smoorklep en dat type uitlaatje.
Glijlagermotor. Geloof dat ze op hoge nitro percentages moesten draaien.
Fox had een uitgelezen collectie brandstoffen in het gamma.
De X types waren kogellager motoren, bedoeld voor combat.
In de USA vloog men .36 combat, in tegenstelling tot Europa, waar men de FAI klasse F2D had (2,5 cc)
Ik heb ooit (1973?) eens een demo kunstvlucht gevlogen met zo'n Amerikaanse combatter (18~19 m lijnen) en opengedraaid tot een vette 4 takt reutel vloog het allemaal precies goed. Tot die laatste snerp uit de tank, dat ging even heul vlug....:confused:
Dit lijkt mij een 'gewone' 36 RC.
Over de brandstof...
Fox Super Fuel had 5% nitro en 29 :eek: % ricinus. Dat was wel de ideale peut voor de 35 Stunt die daarmee voldoende koel bleef om een heel stuntprogramma constant 2-4 takt te blijven schakelen. Hebben we dus schaamteloos nagemaakt (zie Fox Blast))
full


Fox Missile Mist ( The Purple Brew) had 25 % nitro en was ideaal voor de 0,8 cc glows (Wen Mac, Cox)
Fox Blast was voor de helft ( 50%!) nitro en dat gebruikten we dus als toevoeging aan onze ongenitreerde peut om de motorloop wat minder kritisch te maken.
 
Bijna Bruno.... als PDF een el-manuel 36X
RC is radioregelneefbaarheid op...distantie

Enya had ook wat met van die X-jes. Zoals de 60X.
Ook Super Tigre... ook van de op X op een motor.

Jaaaghhh Bruno! Fox speelde spelletjes met Nitro!
Vier op een rij :D
Mooie tijden. Modelbouw-matig... betere dan de matige tijden van nu?
De fotograaf heeft niet goed geluisterd naar z'n opdrachtgever.
ook toen gingen zaken veelvuldig fout. Wat staat er fout?

IMG_1008 Bew.jpg



Lees vooral ook de 'gekleurde' bijschriften in zwart-wit.
Dit waren mijn motorische dromen in 1972... wist ik veel?
Het glom, en uitnodigend omschreven.
Ik had een nieuwe 25RC in mijn bezit. En glom als een tierelier.
Glimt na dik 45 jaar nog steeds... Leut!

IMG_1013 Bew.jpg


IMG_1014 Bew.jpg



The bling-bling of things... 25RC, glijlagermotor.
Mijn start-up, de motor nimmer!


DSCN5117.JPG


Veel kijk- en leesplezier... :)
Gr Bas
 

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Back
Top