Ach, en dan nog maar een paar plaatjes:
Dit is mijn "nieuwe" werkplaatsje. Nieuw tussen aanhalingstekens, want ik heb wel wat historie met dit hok.
Toen ik in 2009 voor het eerst op dit schip kwam te varen, was het bootje letterlijk nog maar anderhalve maand oud, en was dit hok een veredelde schroothoop,
Wat wil het geval? De "hoek" waar die prullebakken tegenaan staan, met dat gele mangatdeksel, is een tank waar het concentraat voor het blusschuim van de bluskanonnen aan dek in zit. Deze tank heeft zijn ontluchting niet aan dek (i.v.m. voorkomen dat er vocht in komt) maar in de werkplaats. Op de werf hebben ze daar een paar dagen voor oplevering een foutje mee gemaakt, dus dit hok heeft vol gestaan met puur schuimconcentraat. Dat concentraat is vreselijk agressief spul voor onder andere koper. Het heeft twee dagen geduurd voordat dat ontdekt werd.
De draaibank, kolomboor, benchgrinder, en alle overige electrische apparatuur stond er nog, maar letterlijk, ALLE koper was min of meer verdwenen, met eigenlijk als enige uitzondering de motor van de draaibank, die bleek nog intact. Maar de schakelkast was min of meer leeggevreten, de prisma's waren aan het roesten, de klauwplaat zat vast, en de bedieningsschakelaars, zelfs het paneel, de relais en alles, waren er domweg niet meer.
Ik had er ook geen electrische schema's van. Ik heb spullen besteld, ben in afwachting van die spullen de bank gaan restaureren (er was gelukkig geen echte aantasting van de prisma's en leibanen, met wat scottisch bright liep de boel al snel weer soepel, her en der wat kleine pitting maar de boel loopt gelukkig nog wel vlak.
Nadat ik de electrische spullen ontvangen had, heb ik van wat restanten Trespa plaat een bedieningspaneel, schakelkast backplate en achterdeksel gemaakt, en de boel opnieuw bedraad. Alles inclusief noodstop en dergelijke, helemaal volgens het boekje, zelf verzonnen. Alleen de noodstop van de beschermkap kreeg ik niet voor elkaar, want het is een of andere 40 jaar oude gebruikt gekochte oostblok-draaibank, en ik kon die specifieke schakelaar nergens vinden.
Het is wel prettig om te zien, dat de bank nog steeds 100% functioneel is, zoals ik hem achter gelaten had 9 jaar geleden, maar helaas bleken er van de beitels precies NUL meer in leven te zijn (het hele doosje lag er nog, compleet, maar alles kapot. Beitels met wisselplaatjes, maar zo vernaggeld dat nieuwe plaatjes bestellen zelfs geen zin meer heeft.
Op zich best een leuk bankje, met een toolpost met 3 in hoogte verstelbare snelwissel beitelhouders, dus je kunt er redelijk vlot mee werken, en automatische voeding op zowel langs als dwarsrichting. En het ding heeft me in die eerste paar jaren regelmatig uit de brand geholpen met onderdelen die ik "NU" nodig had...