Brandstof motoren

Liefde voor zijn vak, het straalt eraf :thumbsup:
Tsja... dat is soms een vloek... Gisteren dank zij jarenlange verwaarlozing van sommige defecten (in dit geval een niet werkende Hoog Temperatuur koelwater thermostaat die al zeker 3 jaar niet goed werkte) weer eens een dag van 18 uur vol stress en tijdsdruk. En als je dan mederwerkers hebt die je werkelijk in ALLES wat ze doen moet controleren omdat ze anders catastrofale fouten maken, dan ben je aan het eind van de dag best wel een beetje minder "liefdevol". Dan denk je bij je zelf "wat een kutbaan heb ik eigenlijk". Maar als de klus dan geklaard is en de boel draait weer, en je ziet op de trendlijnen van het engine management systeem dat wat je gedaan hebt, ECHT resultaat oplevert, dan geeft dat toch ook wel weer een goed gevoel.

Tsja... dat is soms een vloek... Gisteren dank zij jarenlange verwaarlozing van sommige defecten (in dit geval een niet werkende Hoog Temperatuur koelwater thermostaat die al zeker 3 jaar niet goed werkte) weer eens een dag van 18 uur vol stress en tijdsdruk. En als je dan mederwerkers hebt die je werkelijk in ALLES wat ze doen moet controleren omdat ze anders catastrofale fouten maken, dan ben je aan het eind van de dag best wel een beetje minder "liefdevol". Dan denk je bij je zelf "wat een kutbaan heb ik eigenlijk". Maar als de klus dan geklaard is en de boel draait weer, en je ziet op de trendlijnen van het engine management systeem dat wat je gedaan hebt, ECHT resultaat oplevert, dan geeft dat toch ook wel weer een goed gevoel.
Je kunt ook omdenken . Je bent nu je collegas een fatsoenlijke opleiding aan het geven .

Ach, en dan nog maar een paar plaatjes:
20221121_202131.jpg

20221121_202139.jpg

Dit is mijn "nieuwe" werkplaatsje. Nieuw tussen aanhalingstekens, want ik heb wel wat historie met dit hok.
Toen ik in 2009 voor het eerst op dit schip kwam te varen, was het bootje letterlijk nog maar anderhalve maand oud, en was dit hok een veredelde schroothoop,
Wat wil het geval? De "hoek" waar die prullebakken tegenaan staan, met dat gele mangatdeksel, is een tank waar het concentraat voor het blusschuim van de bluskanonnen aan dek in zit. Deze tank heeft zijn ontluchting niet aan dek (i.v.m. voorkomen dat er vocht in komt) maar in de werkplaats. Op de werf hebben ze daar een paar dagen voor oplevering een foutje mee gemaakt, dus dit hok heeft vol gestaan met puur schuimconcentraat. Dat concentraat is vreselijk agressief spul voor onder andere koper. Het heeft twee dagen geduurd voordat dat ontdekt werd.
De draaibank, kolomboor, benchgrinder, en alle overige electrische apparatuur stond er nog, maar letterlijk, ALLE koper was min of meer verdwenen, met eigenlijk als enige uitzondering de motor van de draaibank, die bleek nog intact. Maar de schakelkast was min of meer leeggevreten, de prisma's waren aan het roesten, de klauwplaat zat vast, en de bedieningsschakelaars, zelfs het paneel, de relais en alles, waren er domweg niet meer.
Ik had er ook geen electrische schema's van. Ik heb spullen besteld, ben in afwachting van die spullen de bank gaan restaureren (er was gelukkig geen echte aantasting van de prisma's en leibanen, met wat scottisch bright liep de boel al snel weer soepel, her en der wat kleine pitting maar de boel loopt gelukkig nog wel vlak.
Nadat ik de electrische spullen ontvangen had, heb ik van wat restanten Trespa plaat een bedieningspaneel, schakelkast backplate en achterdeksel gemaakt, en de boel opnieuw bedraad. Alles inclusief noodstop en dergelijke, helemaal volgens het boekje, zelf verzonnen. Alleen de noodstop van de beschermkap kreeg ik niet voor elkaar, want het is een of andere 40 jaar oude gebruikt gekochte oostblok-draaibank, en ik kon die specifieke schakelaar nergens vinden.

Het is wel prettig om te zien, dat de bank nog steeds 100% functioneel is, zoals ik hem achter gelaten had 9 jaar geleden, maar helaas bleken er van de beitels precies NUL meer in leven te zijn (het hele doosje lag er nog, compleet, maar alles kapot. Beitels met wisselplaatjes, maar zo vernaggeld dat nieuwe plaatjes bestellen zelfs geen zin meer heeft.

Op zich best een leuk bankje, met een toolpost met 3 in hoogte verstelbare snelwissel beitelhouders, dus je kunt er redelijk vlot mee werken, en automatische voeding op zowel langs als dwarsrichting. En het ding heeft me in die eerste paar jaren regelmatig uit de brand geholpen met onderdelen die ik "NU" nodig had...

Laatst bewerkt:
Je bent nu je collegas een fatsoenlijke opleiding aan het geven .
Die zijn er nu niet, en als ze terugkomen, halen ze hun schouders op en zijn ze blij dat ik die kastanjes uit het vuur gehaald heb...
Die gasten strijken een beste hoop poen op voor hun baan, maar ze hebben nogal wat minder bedrijfsloyaliteit...

99,99 meter lang, 16 meter breed, max ongeveer 7 meter 20 diepgang kleine 5200 ton, 13 man bemanning.
Is maar 8 meter langer dan die vorige, 4 meter breder en 2 meter "dieper" maar overduidelijk een "véél grotere" boot, vooral qua ontwerp.

Hihi... dit is nog steeds maar een héééél kleintje... Echt...

Grootste bak waar ik op gevaren heb, was 385 meter lang, 69 meter breed en stak 26 meter diep...
Als je daar de Machinekamer binnen kwam en je keek over de reling naar beneden dan leek daar een heel klein motortje te staan.
Maar als je dan 30 meter trap af ging naar de vloerplaat, dan bleek die motor iets van 15 meter hoog, 5 meter breed en 20 meter lang te zijn al met al, en da's ongeveer 5 verdiepingen.
En daar stond "maar" 50.000 pk in, ongeveer de helft van wat de écht grote jongens uit één enkele motor persen...

Laatst bewerkt:
Die zijn er nu niet, en als ze terugkomen, halen ze hun schouders op en zijn ze blij dat ik die kastanjes uit het vuur gehaald heb...
Die gasten strijken een beste hoop poen op voor hun baan, maar ze hebben nogal wat minder bedrijfsloyaliteit...
Dat is altijd funest voor een firma . Je moet juist de loyale mensen meer belonen .

Dat is altijd funest voor een firma . Je moet juist de loyale mensen meer belonen .
Tsja... ze zijn ondanks dat ze meer geld in hun achterzak houden aan het eind van het jaar dan ik, wel beduidend goedkoper voor de club, i.v.m. belastingen en dergelijke, en dat scheelt echt fors. Ik denk dat ik vanuit het oogpunt van de club zo'n 60% duurder ben. En het is niet zozeer dat ze niet loyaal zijn, want dat zijn ze op hun manier echt wel (de meesten werken hier al 10 jaar of meer), en ook niet dat ze er doelbewust met de pet naar gooien want tijdens overdrachten weten ze echt wel waar ze over praten, het is meer een kwestie van cultuur: Dingen niet toe willen geven, of dingen wegmoffelen die in hun ogen "slecht zijn voor hun reputatie": Die boot moet varen, hoe dan ook. Oponthoud is duur. Dus improviseren ze om een probleem heen zonder het op te lossen. Boot vaart door, baas is tevreden, persoonlijke reputatie is veilig, en wat er bij de volgende machinist gebeurt is zijn probleem.
Dom voorbeeld: een half jaar terug of zo (is niet meer te achterhalen), heeft iemand de vulafsluiter voor de carterolie vergeten goed dicht te doen. Kuub olie teveel in het carter, oeps, wat nu, hup terugpompen naar de voorraadtank. Niks zeggen want dat staat slecht. Daarna nieuwe olie bestellen (4 kuub) en dat word gewoon bij die andere olie in gepompt. Gevolg, voorraadtank is zwart. 4,5 kuub olie, zwart.
Als carterolie geen enkel probleem, kun je gewoon gebruiken (in de motor is het ook zwart, per slot van rekening), maar er zijn een páár andere plekken waar diezelfde olie óók in moet, zoals de governor, en de schoefas-afdichtingen, en dát moet wél brandschoon zijn. En dan blijkt niemand van die situatie te weten, kantoor niet, kapitein niet, niemand behalve de hoofdmachinnist en degene die het foutje destijds gemaakt heeft. Maar die hoofdmachinist durft ook geen 20 liter drummetje olie te bestellen, want er is nog 4400 liter op voorraad, en hoe leg je uit dat je 20 liter in een los drummetje nodig hebt? Terwijl mijn baas daar geen enkel probleem van maakt, want ik heb dat drummetje eergisteren besteld.

Dat soort dingen. En het is retestom, want het komt altijd uit. Als je weet waar je moet kijken, komt het altid wel ongeveer tevoorschijn. Die thermostaat blijkt in 2019 voor het laatst open geweest te zijn (overigens door een Nederlander gedaan) en die MOET toen al gelijk slecht heben gewerkt vanwege die ontbrekende O-ringen. Word niet wat van gezegd, word niet wat aan gedaan, afsluiters worden zo gemanipuleerd dat er "enigszins" mee te varen valt, en voila, reputatie gered want we kunnen zo een paar jaar vooruit nietwaar? Alleen zit die thermostaat er niet voor niets, die motor gaat met die sterk wisselende temperaturen gewoon hard achteruit. Vriespluggen gaan lekken, sensors worden slecht, O-ringen verslijten, zuigerveren dichten slechter af waardoor olie harder achteruit gaat etc etc. Na een paar jaar begint dat merkbaar te worden.
Ik bedoel maar, ik kan NU al merken dat met een constantere temperatuur het bedrijf merkbaar minder alarmen geeft en dus rustiger draait en minder werkbelasting geeft voor de machinist van wacht.

Maar het gaat nog wel een paar weken duren voor ik alles opgelost heb ALS me dat al lukt... Want als ik 60% duurder ben, wil ik ook 60% beter zijn. Da's alleen maar eerlijk voor mijn baas...

Tsja... ze zijn ondanks dat ze meer geld in hun achterzak houden aan het eind van het jaar dan ik, wel beduidend goedkoper voor de club, i.v.m. belastingen en dergelijke, en dat scheelt echt fors. Ik denk dat ik vanuit het oogpunt van de club zo'n 60% duurder ben. En het is niet zozeer dat ze niet loyaal zijn, want dat zijn ze op hun manier echt wel (de meesten werken hier al 10 jaar of meer), en ook niet dat ze er doelbewust met de pet naar gooien want tijdens overdrachten weten ze echt wel waar ze over praten, het is meer een kwestie van cultuur: Dingen niet toe willen geven, of dingen wegmoffelen die in hun ogen "slecht zijn voor hun reputatie": Die boot moet varen, hoe dan ook. Oponthoud is duur. Dus improviseren ze om een probleem heen zonder het op te lossen. Boot vaart door, baas is tevreden, persoonlijke reputatie is veilig, en wat er bij de volgende machinist gebeurt is zijn probleem.
Dom voorbeeld: een half jaar terug of zo (is niet meer te achterhalen), heeft iemand de vulafsluiter voor de carterolie vergeten goed dicht te doen. Kuub olie teveel in het carter, oeps, wat nu, hup terugpompen naar de voorraadtank. Niks zeggen want dat staat slecht. Daarna nieuwe olie bestellen (4 kuub) en dat word gewoon bij die andere olie in gepompt. Gevolg, voorraadtank is zwart. 4,5 kuub olie, zwart.
Als carterolie geen enkel probleem, kun je gewoon gebruiken (in de motor is het ook zwart, per slot van rekening), maar er zijn een páár andere plekken waar diezelfde olie óók in moet, zoals de governor, en de schoefas-afdichtingen, en dát moet wél brandschoon zijn. En dan blijkt niemand van die situatie te weten, kantoor niet, kapitein niet, niemand behalve de hoofdmachinnist en degene die het foutje destijds gemaakt heeft. Maar die hoofdmachinist durft ook geen 20 liter drummetje olie te bestellen, want er is nog 4400 liter op voorraad, en hoe leg je uit dat je 20 liter in een los drummetje nodig hebt? Terwijl mijn baas daar geen enkel probleem van maakt, want ik heb dat drummetje eergisteren besteld.

Dat soort dingen. En het is retestom, want het komt altijd uit. Als je weet waar je moet kijken, komt het altid wel ongeveer tevoorschijn. Die thermostaat blijkt in 2019 voor het laatst open geweest te zijn (overigens door een Nederlander gedaan) en die MOET toen al gelijk slecht heben gewerkt vanwege die ontbrekende O-ringen. Word niet wat van gezegd, word niet wat aan gedaan, afsluiters worden zo gemanipuleerd dat er "enigszins" mee te varen valt, en voila, reputatie gered want we kunnen zo een paar jaar vooruit nietwaar? Alleen zit die thermostaat er niet voor niets, die motor gaat met die sterk wisselende temperaturen gewoon hard achteruit. Vriespluggen gaan lekken, sensors worden slecht, O-ringen verslijten, zuigerveren dichten slechter af waardoor olie harder achteruit gaat etc etc. Na een paar jaar begint dat merkbaar te worden.
Ik bedoel maar, ik kan NU al merken dat met een constantere temperatuur het bedrijf merkbaar minder alarmen geeft en dus rustiger draait en minder werkbelasting geeft voor de machinist van wacht.

Maar het gaat nog wel een paar weken duren voor ik alles opgelost heb ALS me dat al lukt... Want als ik 60% duurder ben, wil ik ook 60% beter zijn. Da's alleen maar eerlijk voor mijn baas...
Ik herken jou instelling ,daar zou ik perfect mee samen kunnen werken . Dat heb ik in mijn vak hetzelfde . Ik wil eer van mijn werk . En de klant een goed draaiende equipment achter laten zo als het hoort .

En de klant een goed draaiende equipment achter laten zo als het hoort
Nou... in mijn geval is het iets minder altruïstisch, want de allereerste die er van profiteert zijn ik en mijn machinekamer personeel, want onze nachtrust word minder vaak onderbroken door alarmen en storingen :D :D :D

Nou... in mijn geval is het iets minder altruïstisch, want de allereerste die er van profiteert zijn ik en mijn machinekamer personeel, want onze nachtrust word minder vaak onderbroken door alarmen en storingen :D :D :D
Bij mij scheelt het ook storingen waar ik extra voor terug moet ;)

Bij mij scheelt het ook storingen waar ik extra voor terug moet ;)
:D :D :D ja... maar vermoedelijk hoef jij niet drie keer per nacht je nest uit voor een sensortje wat 5 seconden lang een foutmelding geeft en al lang voordat je beneden bent om die toeter te accepteren weer gewoon werkt zodat er niets meer te zien is behalve dat het die sensor was die even alarm gaf... :p

Wees blij...

Met wat geluk, kan ik morgen de lekkage aan een van de koelwater standby pompen verhelpen, en dan keert de rust weer terug... want nu zit er nog 24/7 een mannetje bij het pompje om dat lekwater weer terug in het koelsysteem te pompen. Anders hebben we om de 2 uur alarm, en dát alarm is WEL echt... :(

Dank je... Zal vermoedelijk vroeg opstaan worden (uur of vier) want we moeten eerst naar binnen, en pas voor de kant repareren (ten anker liggend tussen de windmolenparken, is geen goede plek om die motor een aantal uur onbruikbaar te maken). Zal wel lukken...

Nou, bovenstaande is dus allemaal niet gebeurd, maar het weer was goed, dus hebben we toch maar de gok genomen om die koelpomp te repareren, want ik zag het niet zitten om NOG een nacht bemand door te lopen met ieder uur 50 liter lekwater naar boven te pompen.

Back