Brandstof motoren

Dat ziet mij er typisch uit als een kleine fabrikant met minimale bezetting, die het makkelijker vind om de documenten aan te passen dan de productie.
Het merkje staat er één tandje naast, maar blijkbaar is het best lastig om nieuwe slijpmallen te maken, maar het kan ook te maken hebben met dat men liever niet wil werken met een datumgrens (onderdelen pre datum X zus, onderdelen post datum X zo).
Ik zie dat ook wel eens een heel enkele keer op het werk, dat je voor onderdelen met een bepaalde productiecode andere shimdiktes moet gebruiken of zo.
Amerikaanse motoren hebben dat vaak.
Hi, Brutus,
Waarom nieuwe slijpmallen? Het stipje (mark) kan toch ook verplaatst worden?
Lambert te Stk


Sent from my FIG-LX1 using Modelbouwforum.nl mobile app
 
Ik vermoedt, dat het stipje niet aan het eind van het productieproces geplaatst werd, maar ook deel uitmaakte van hoe de as in de nokken slijpbank uitgelijnd werd.
Dus dat zou inhouden dat het fixeer-pinnetje op de slijpmal verplaatst zou moeten worden, en ik heb geen idee of dat zomaar even te doen is, of dat je daarvoor een nieuwe slijpmal moet maken.
Dat is maar een gok van mij, maar anders kan ik mij geen reden bedenken waarom een product zó (met een afwijking en een aangepast manual bedoel ik) op de markt gebracht wordt. Enya had per slot van rekening een goede reputatie en ik neem aan dat ze die best belangrijk vonden, dus er moet een goede reden zijn om dat te doen.
Tegenwoordig is een nok slijpen met behulp van CNC apparatuur natuurlijk niet een groot probleem, maar vroeger moesten die mallen allemaal handmatig gevormd worden en dat is geen sinecure.
 
Kijk nou wat ik op de kop heb getikt
Een veco .61.
Mooi torretje.
Ik dacht komt mij bekend voor...
20191024_222922.jpg 20191024_222934.jpg
 
  • Like
Reactions: jef
Dus even zoeken tussen de ander torretjes..
En ja hoor gevonden...
20191024_222945.jpg 20191024_222956.jpg 20191024_223024.jpg
Nagenoeg gelijk,bij nadere inspectie bleek de veco ook in Germany gemaakt te zijn...
Grappig....
 
  • Like
Reactions: jef
Klopt HB maakte Veco's in licentie, en de HB motoren waren feitelijk kopieën van Veco. De Duitse Veco's hadden bij mijn weten metrische boutjes, de Amerikaanse Imperial draadsoorten.
Van sommige types waren onderdelen ook gewoon uitwisselbaar, beetje vergelijkbaar met dat bepaalde ASP onderdelen in een aantal OS motoren bruikbaar zijn.
 
Yup, maar dat was één fabriek (Sanye) die meerdere merken maakte....
Veco en HB waren echt twee onafhankelijke fabrikanten, en HB had een licentie om Veco's te maken
 
Ja, prachtig blokje Jef! Op eBay Frankrijk staat een aanbieder met veel golden age motoren. Echt al een aantal jaren...
Ik snor de link nog wel FFF op.
Weet niet of het wat is...
om te refereren zeg maar...
 
Laatst via het forum 3 Saito's gekocht via het forum waarvan een sloop motor.
Helaas bleek er geen passende of fatsoenlijke carburateur bij te zitten maar na klacht niemand thuis.....
Niet te druk om gemaakt (zonde van de negatieve energie) en vooral kijken wat ik er wel mee kan.
Ik kon met behulp van de sloop motor in elk geval onderstaande Saito 120 die ik nog had liggen compleet maken.
Ik miste de nokkenas met het huis en de kleppendeksels en een tuimlaar houder was defect dus dat was mooi.
Ook aardig is de carburateur. Die had ik nog nooit op deze manier gezien.
Je kan daarvan ook de midrange afstellen door het huis te verdraaien en en er zit een lucht schroeje op.
Aan de binnezijde zit een hele mooie vorm die de doorlaat van de brandstof bepaald met het verdraaien van de drossel.
Ik ben benieuwd hoe het in de praktijk werkt.

Jan
 
Laatst bewerkt:
Da's een listig patentje…. Maar er zit dus zo te zien geen LS naald op, alleen een airbleed voor het stationaire mengsel?
 
Ik heb een Saito 65 ook met een ouder type carburateur, scheve vernevelaar en met airbleed. Eerste series!
Ik dacht een messing barrel.. maar bleek geanodiseerd! Motor moet ik nog opbouwen met nieuwe lagers en onderdelen.
Het was dat motortje met kapotte kop, gebroken kleppendeksel... gekregen van een vrind die hem met een maiden en een lege ontvangeraccu had getrashed.
Het is die met de bronzen verchroomde dunwandige bus in het aluminium gegoten of geperst...
Elders een keer gepost :-)
 
Laatst bewerkt:
Da's een listig patentje…. Maar er zit dus zo te zien geen LS naald op, alleen een airbleed voor het stationaire mengsel?
Inderdaad geen LS naald maar een airbleed.
Maar je kan dus dat messing deel ook draaien dus je hebt 3 stel mogelijkheden.

Jan
 
Ik heb hem ondertussen uit elkaar gehaald en het lijkt er op dat er geen apparte klepzittingen in zitten.
Meestal is dat een kamer waar ook de klepgeleider in zit die messing kleurig is (weet eigenlijk niet wat voor materiaal dit is) maar bij deze motor zit dit er niet in.
Zie de foto.
Je zit dat er wel een losse klepgeleider gebruikt is maar daat stopt het mee.
Ook geen magnetisch matriaal of iets dergelijks.
De cilinder is wel magnetisch dus geen AAC blijkbaar.
Vraag me af of die klepzittingen lang heel blijven.:confused:

Jan
 
Van wat ik me herinner in de discussies op RCGroups, waren er geen specifieke problemen met die klepzittingen.
Als het goed is, chroom op aluminium. meen me te herinneren dat het enige wat je NIET moest doen, was proberen de kleppen op de zittingen te slijpen in geval van lekkage, maar gewoon nieuwe kleppen plaatsen, want slijpen verwijdert het chroomlaagje.

Maar hou me ten goede, dat ging wel over AAC motoren, dus wellicht zit ik er wel helemaal naast in dit geval.
 
Interessante materie! Dan heb je dus wel een stalen bus er in? Want de mantel is alu neem ik aan.
Dat is zeer grappig. Ik sprak enige tijd terug een auto-maat... vertelde over zijn oude Amerikaan uit 50, een 6 cil lijn, gietijzeren koppen... zijklepper bovendien... komt het... geen klepzittingen had. De zittingen had hij weer gevlakt met een daarvoor bestemde frees. Direct in het gietijzer.
Brandstof was toen nog Ethel... lood... en vormde zich keurig een coating.

Met de loodvrij moet hij oppassen. Of tzt zittingen laten aanbrengen. Keuzes!

Maar zie je iets van een chromelaag wat [edit]Brutus[edit/] beschrijft?

En... is dat de foto? Is het slijtagebeeld links en rechts wel gelijk van de zitting?
 
Laatst bewerkt:
Duhhhhh.... Solly... das de vertikking van de te kleine iFeun SE...
Een model 'whipe-board' zou voor mij beter zijn... Brutuß!
Gr Baß
 
Laatst bewerkt:
Back
Top