brandstof vliegen voor weinig...

Is dat niet omdat je dan vrijwel geen koeling hebt en je in je eigen warmte blijft staan?

Nou.... een brandstofheli is voorzien van een koelfan, dus koeling heb je wel....
En stationair ontwikkelt een motor maar relatief weinig warmte, krijgt relatief véél olie, dus ik had dat niet verwacht....

De motor in mijn StarRangertje (die ASP die ik nu aan het inlopen ben) koelt namelijk wél af als hij stationair staat te pruttelen.... En die draait in een romp: die romp heeft "doortocht" als hij vliegt, maar niet als hij stilstaat...

Groet, Bert

Versere koellucht, lucht om de motor heen koelt het carter natuurlijk ook..
Dat zal het zijn.

En misschien is de olie en de hoeveelheid ervan in het carter oorzaak voor een zwaardere motorloop
Zwaarder, meer vermogen nodig, relatief zwaarder belaste motor

Kan goed zijn.... als je de motor gaat belasten, komt er natuurlijk ook meer brandstof het carter binnen, en koelt daar reeds wat.

Maar het was me gewoon opvallend dat zowel die Kyosho .52 (wat volgens mij een re-branded ASP .52 (en mogelijk een lagere quality control) is) als ook naderhand mijn in de romp draaiende ASP bij het vliegen op het carter niet bloedheet werden.... Kon net niet de vinger oneindig tegen het carter houden, maar het scheelde ook weer niet heel veel....

A propos Teunis, heb je je onderdelen al binnen?

Voor inlopen met vonk, probeer wat wonderolie te pakken te krijgen (desnoods even langs drogist, of beter, langs de apotheek), dat lijkt goed te werken... 2,5 liter brandstof, met 50 ml wonderolie, daarna 2,5 liter brandstof met 25 ml, en daarna weer gewoon over op de gebruikelijke juice, dan zou het goed moeten zijn.....

Groet, Bert

Sterker, ik had vandaag weer aan de gang gekund...
Alleen moest naar een verjaardag (dus vliegtijd beperkt), had een vliegtuig wat nu echt een keer goed afgesteld moest worden (uitlaat liep ook continu los, dat helpt niet echt met afstellen) en nog een paar leerlingen

Leuke dag geweest, maar ff geen tijd voor de heli. Al staat hij al weer een week in elkaar :mrgreen:

Echte wonderolie heb ik ff niet, heb wel een halve liter klotz staan.
Wou die voor de inloop gebruiken.
Mn startboxtank is 5 liter, wou eigenlijk voorde inloop een flinke scheut erdoor mengen. Helft ongeveer...
Aangezien ik de tank regelmatig bijvul met puur, wordt de hoeveelheid extra olie vanzelf minder.

Maar, 1 ding tegelijk. Mn fourstar is ook een zeer vaak gevlogen apparaat, die wil ik eerst betrouwbaar hebben. Iedere keer denk ik er te zijn, en dan blijkt hij toch nog een stevige slinger aan de mengselschroef nodig te hebben.. kom er wel..

Misschien morgen de eerste tank stationair voor de heli. Kan hij volgende week zijn eerste hopjes maken.
Of ik wacht ff tot ik mn lichtflitser binnenkrijg. Weet ik zeker dat die ###tijd klopt
Had jij daar evt nog een spoeltje voor?
Of een adres/link wat ik moet hebben?

Vandaag toch nog weer lekker een goede 30 minuten gevlogen met het kleine ding.

Het bevalt allemaal nog steeds, helaas kwam de uitlaat nu los, waardoor de hele romp aan de binnenkant onder de zwartgrijze drab zit.

Dus ik zal éérst die uitlaat eens met aluminium soldeer de twee helften aan elkaar solderen....

De motor blijft nog steeds compressie opbouwen, en ik heb de indruk dat hij nu, na ruwweg anderhalf uur vliegtijd eindelijk ver genoeg los is, om continue te vliegen in deze hitte....

Hij word nog erg warm, en daar ga ik toch de compressie een beetje voor verlagen (de ASP valt gek genoeg onder de "lage Nitro behoeftige motoren").

Verder loopt het dingetje eigenlijk in een woord mooi, start makkelijk en maakt ondanks het standaard potje maar weinig geluid....

Ik ben er steeds blijer mee: het is een kleine rompheli, met een makkelijk startende en redelijk zuinige motor (ik haal nog niet weer het kwartier per tank, maar hij is dan ook nog niet "los")....

Het is mij in elk geval volkomen duidelijk, dat zo'n vonkendoosje effectief afrekent met nagenoeg alle rare streken en nukkigheden van zo'n budgetchinees...

Groet, Bert

Helaas geen foto's, want net nu gaven de batterijen van mijn camera het op...

Vandaag de headshims van ASP binnen gekregen, dus de heli uit elkaar getrokken. Helaas was de uitlaat wat los getrild, want buiten de romp een beetje vettig, bleek binnen in de romp een zwarte olie bende....

Maar de motor vertoonde absoluut geen uiterlijke sporen van heet lopen, hooguit bij de uitlaatflens wat aangebakken wonderolie en verkleuringen.
De compressie was werkelijk voorbeeldig en de top van de zuiger en de verbrandingskamer zijn brandschoon, zonder verkleuring.

De voering, die vertoonde wat veel loopsporen naar mijn smaak, wat heel goed kan gelet op dat van de ASP zuigerveren beweerd wordt dat die erg hard zijn en traag inlopen.
Het kan ook zijn, dat hij toch een klein beetje geklemd heeft afgelopen weekend met dat hele mooie weer....
Maar de zuiger zag er dan weer heel acceptabel uit met slechts hier en daar een héél licht spoortje.

Ik heb de compressie heel licht verlaagd met één headshim, kijken of de motor nu koeler blijft, want hoewel ik geen uiterlijke sporen zie van ovrverhitting, rook de motor wel "heet" en ook de loopsporen in de voering zijn een tikkeltje "oeps".

Al met al voor 9 tientjes toch wel een wonderbaarlijk leuk motortje eigenlijk....

Met de headshim is ook de ontstekingsschakelaar binnen, en we kunnen gelijk de 2.4 gieg ontvanger er in hangen....
Daarna nog de 2-delige uitlaat aan elkaar solderen, en dan is het machientje weer klaar voor het weekend....

Groet, Bert

:rolling:Zie je wel dat brandstof nog véél meer voordelen heeft dan wij nu weten?

Volgende item op de "to do list".... de Nitro-camera....

Groet, Bert

Nee.... éérst de gloeiplugcamera uitvinden, zodat ik later, over tien of twintig jaar kan zeggen: "kijk eens wat ik uitgevonden heb? een vonkendoosje voor de Nitrocamera"....:rolling::rolling::rolling:

Groet, Bert

... daar was toch maar een systeem,
op een brandstof RC-heli
woord middels een soort dynamo de ontvanger-accu opgeladen ...

Uwe, dat klopt, was er niet per se voor de heli, was algemeen voor model luchtvaartuigen. Is o.a. bij de transatlantische oversteek gebruikt volgens mij.

Overigens: hier de foto's van de kleine ASP, nadat hij ingelopen is op vonkjes en 16% olie:

full

Over de motor valt niet veel te zeggen, die ziet er goed uit....

full

De verbrandingskamer is opvallend schoon, als je bedenkt dat de motor behoorlijk heet loopt, en met wonderolie gedraaid heeft.

full

Het achterdeksel vertoont (nog) geen enkel spoor van belopen, en dat had ik niet verwacht gezien de relatief ruwe afwerking, en het feit dat de as omhoog wijst, waardoor de drijfstang met zijn bigend op dit deksel "ligt"...

full

De krukas en drijfstang zien er werkelijk beter uit als toen hij uit het doosje kwam.... (schoner, en lekker dik in de olie)

full

De zuiger en veer (hier niet te zien helaas) zien er door de poort gezien, prima uit!

full

De voering ziet er door de poorten heen ook goed uit

full

De voering aan de inlaatkant

full

En aan de uitlaat kant, iets meer verticale lijnen....

En er viel mij, bij het monteren van de extra headshim, iets opvallends op:
Bij de OS die voorheen in deze heli zat, had ik goede compressie in de looprichting, maar als ik de krukas tegengesteld ronddraaide, hoorde ik de zuiger+veer duidelijk lekken. Deze motor doet exact hetzelfde.

Blijkbaar is de afdichting die tijdens het inlopen gevormd wordt niet alleen afhankelijk van de passing van de zuiger en veer in de voering, maar ook van het feit dat de schuinstaande drijfstang de zuiger richting de uitlaatpoort drukt, niet de andere kant op....

Ik kan mij dit van de Rossi's en ook van vroeger de andere motoren met zuigerveer niet herinneren (wat niet alles zegt: hoe goed is mijn geheugen, en heb ik er toen wel op gelet????)

Groet, Bert

Laatst bewerkt door een moderator:
Vanmiddag met gesoldeerde uitlaat 5 minuten kunnen vliegen, wat een stuk stiller was.... de compressie met één shim verlaagd, wat onmiddellijk en héél duidelijk te zien was aan de kleur van de olie uit de uitlaat (véél lichter) en ik kon de hoofdnaald ook wat verder dicht zetten.

Helaas liep na 5 minuten de uitlaat los (ik had weer eens de stommiteit van een uitlaat pakking bedacht....)

Verder vloog het gewoon goed, en ik heb sterk de indruk dat de motor nu wel ingelopen is, en de lagere compressieverhouding de motor eerder goed dan kwaad doet.

Groet, Bert

En nu ben ik wel een beetje droevig, want nu rammelde het gesoldeerde uitlaatje uit elkaar en is het niet meer bruikbaar....

Dus nu ben ik op zoek naar een origineel ThunderTiger Raptor 30 uitlaat potje.

Liefst een nieuwe (er moeten er honderden rondzwerven, in weinig gebruikte staat....) maar op dit moment zit ik omhoog want het enige alternatief is er eentje laten maken, maar dat is geen eenvoudige grap....

Groet, Bert

Ik heb nog een hele Nieuwe liggen voor een rapport 50 nu weet ik niet of dit dezelfde is

Ik durf het niet te zeggen... Lijkt me stug.
Het potje wat ik heb is op het dikste punt 40 mm in diameter (ongeveer) en ongeveer 130 mm lang (exclusief de trekbout) en heeft de tailpipe schuin naar buiten wijzen, bijna op het uiteinde....

De afstand tussen de bevestigingsbouten is 35 mm hart/hart

Maar ik denk dat die van jou niet past, want volgens mij hebben de .50 en de .32 verschillende uitlaat-flensmaten.

Mocht hij wel passen qua flensmaat: ik zit per sé vast aan die diameter en lengte, want de uitlaat moet wel in de romp passen uiteraard....

Groet, Bert

Helaas de flens maat is 37mm wel 40mm rond en zo'n 180mm lang met de uitlaat recht naar achteren gericht

Vandaag de tuf weer ff kunnen laten lopen. Kwartiertje looptijd..
Zonder bladen, in de tuin. Buren gelukkig weg;-)

Viel me op dat de koppeling nogal vroeg aangreep. Zeker nadat ik na het opnieuw inbouwen van de motor iets aan de koppeling had gezien, maar de vinger er niet op kon leggen.
ik lette er dus nogal op..

motor weer 'ff' eruit. Koppeling eraf. 1 kant bijna dwars door gescheurd.
nadruk op bijna.
die trex 600 koppelingen zijn sterk zolang ze zonder bijzonderheden gebruikt worden, maar met een motor die wel eens terugslaat, gaan ze vrij vlot bergafwaarts...

en aangezien ik in het begin nogal wat timingsproblemen had en hij hierdoor verschrikkelijk terugsloeg..
oorzaak bekent. Gelukkig een extra op voorraad :mrgreen:

Tweede puntje.
viel me op dat alle servo's dansten. En dat hield op zodra ik de sensor van de vbar vastpakte.
beetje zitten voelen in het frame, maar waar de sensor nu zit, is detrilling schijnbaar het ergst (voorin,bovenop)

Heb de sensor nu naar achter gezet, bovenop het tailboomblock, kortweg dat ding waar de staart uit het frame komt
met de vinger bevoelt, is het daar veel minder..

volgende puntje
Met de sensor los, kan niet 1 servo raar doen. Immers, de unit kan niet corrigeren.
Toch zag ik net na de tailslider, dus tussen de slider en de staartaansturing wat beweging.
Dat klopt niet.
Blijkt: slider ok. Aansturing ok.
Maar de bladhouder had flink speling.. en blijkbaar door het gebrek aan bladen, ging het 'zoeken'
Grappige is dat ik al een extra lager en opvulling erin heb zitten, juist om dit te voorkomen..

Heli zit alweer in elkaar. Alleen de staart moet ik nog checken.
Misschien s kijken voor andere staartbladhouders.
Misschien dat de nieuwere versies beter zijn.. of domweg de ruimte opvullen in degene die ik heb..

Back