Hallo allemaal,
Dit draadje zal gaan over mijn poging om te proberen een brandstofheli te realiseren die EN geen duizenden euro's kost, EN geen fortuin aan brandstof verbruikt, waar je geen mega-startkist voor nodig bent, en tóch een leuk rompje er omheen heeft zitten. Als alles gaat komen zoals ik het in gedachten heb, dan is een Align starter (of een andere starter met een interne accu) plus "iets" waarmee je de brandstof in het model krijgt, voldoende voor een middag vliegplezier...
Hoewel ik het meerendeel van de spullen gewoon tweedehands gekocht heb, was het niet de bedoeling om op die manier "goedkoop" te blijven.
Rompjes blijven een beetje een lastig verkrijgbaar artikel, maar voor de rest gebruik ik gewoon een simpele Raptor 30, simpele servo's, niks byzonders allemaal.
Of het gaat lukken weet ik niet, maar het ligt in mijn bedoeling, deze Raptor 30 zo ver mogelijk te strippen (licht te maken), van een RcExl ontstekingsunit te voorzien, teneinde de motor met de goedkoopste brandstof (geen nitro) te kunnen draaien. De bedoeling is, voor minder dan 2 euro per uur aan brandstof te gaan verbruiken.
Het begon allemaal toen ik een tijd geleden deze romp op de kop kon tikken:
Zoals je kunt zien, was deze romp nog volkomen maagdelijk, en op de doos en de tekening zie ik het jaar 1991....
Die romp heeft een heel tijdje bij iemand anders gelegen maar die ging er uiteindelijk toch niks mee doen, dus toen ik kortelijk van "Fritskos" een Raptor 30 over kon nemen, dat ijllings gedaan.
De eerste angst, of de staartboom niet te kort of te lang zou zijn, bleek mee te vallen (ook al is het niet erg goed te zien):
En de tweede angst, of het mechaniek wel in de romp zou passen, leek ook mee te vallen:
Dus.... nu is de romp ondertussen niet meer maagdelijk:
Het landingsgestelletje op de foto is overigens nog die van de Raptor, daar komt nog het in de doos zittende setje voor in de plaats.
Gaat dit nu niet te zwaar worden? Valt erg mee: de romp is ongeveer 60 gram zwaarder, dan de spullen die ik van de Raptor heb kunnen verwijderen (canopy, tailfins, boomstruts, hoppertank etc) en wellicht gaat daar nog een totaal van 100 gram aan lijm en verf weer bij op komen, en dan nog de ontsteking uiteraard. Dus al met al schat ik dat de heli uiteindelijk slechts een 250 gram zwaarder zal zijn dan de oorspronkelijke Raptor, en een paar mooie asymetrische Spinblades gaat dat verschil méér dan goedmaken.
Tot zo ver voor vandaag....
het zal nog een heel aardig gepriegel worden om dit project af te ronden, maar ik denk wel dat hier iets héél erg leuks mee te doen is....
Groet, Bert
Dit draadje zal gaan over mijn poging om te proberen een brandstofheli te realiseren die EN geen duizenden euro's kost, EN geen fortuin aan brandstof verbruikt, waar je geen mega-startkist voor nodig bent, en tóch een leuk rompje er omheen heeft zitten. Als alles gaat komen zoals ik het in gedachten heb, dan is een Align starter (of een andere starter met een interne accu) plus "iets" waarmee je de brandstof in het model krijgt, voldoende voor een middag vliegplezier...
Hoewel ik het meerendeel van de spullen gewoon tweedehands gekocht heb, was het niet de bedoeling om op die manier "goedkoop" te blijven.
Rompjes blijven een beetje een lastig verkrijgbaar artikel, maar voor de rest gebruik ik gewoon een simpele Raptor 30, simpele servo's, niks byzonders allemaal.
Of het gaat lukken weet ik niet, maar het ligt in mijn bedoeling, deze Raptor 30 zo ver mogelijk te strippen (licht te maken), van een RcExl ontstekingsunit te voorzien, teneinde de motor met de goedkoopste brandstof (geen nitro) te kunnen draaien. De bedoeling is, voor minder dan 2 euro per uur aan brandstof te gaan verbruiken.
Het begon allemaal toen ik een tijd geleden deze romp op de kop kon tikken:
Zoals je kunt zien, was deze romp nog volkomen maagdelijk, en op de doos en de tekening zie ik het jaar 1991....
Die romp heeft een heel tijdje bij iemand anders gelegen maar die ging er uiteindelijk toch niks mee doen, dus toen ik kortelijk van "Fritskos" een Raptor 30 over kon nemen, dat ijllings gedaan.
De eerste angst, of de staartboom niet te kort of te lang zou zijn, bleek mee te vallen (ook al is het niet erg goed te zien):
En de tweede angst, of het mechaniek wel in de romp zou passen, leek ook mee te vallen:
Dus.... nu is de romp ondertussen niet meer maagdelijk:
Het landingsgestelletje op de foto is overigens nog die van de Raptor, daar komt nog het in de doos zittende setje voor in de plaats.
Gaat dit nu niet te zwaar worden? Valt erg mee: de romp is ongeveer 60 gram zwaarder, dan de spullen die ik van de Raptor heb kunnen verwijderen (canopy, tailfins, boomstruts, hoppertank etc) en wellicht gaat daar nog een totaal van 100 gram aan lijm en verf weer bij op komen, en dan nog de ontsteking uiteraard. Dus al met al schat ik dat de heli uiteindelijk slechts een 250 gram zwaarder zal zijn dan de oorspronkelijke Raptor, en een paar mooie asymetrische Spinblades gaat dat verschil méér dan goedmaken.
Tot zo ver voor vandaag....
het zal nog een heel aardig gepriegel worden om dit project af te ronden, maar ik denk wel dat hier iets héél erg leuks mee te doen is....
Groet, Bert
Laatst bewerkt door een moderator: