Breedbank (II) ( Bouw Voith's ) 1:25

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Martin '70, 10 nov 2009.

  1. Martin 70

    Martin 70

    Lid geworden:
    6 jan 2010
    Berichten:
    40
    @ Wiliam,

    euhmm nou dat wil zeggen de romp is vandaag in het water geweest en alles heeft proef gedraaid en het gaat als een speer :-D en nu zit mijn neus tegen het beeldscherm :D.

    Nee heb het te druk met andere dingen maar zo nu en dan doe ik er weer wat aan maart ik kwam tot de ontdekking dat mijn zilver soldeer opwas om nog enkele stuurarmen te solderen en ik heb geen idee meer waar ik het had besteld. Ik heb nog wel stukjes liggen maar dat vloeid voor geen meter. en dat andere was lekker dun en dat ging als een speer.
    Maar goed nog genoeg te doen als ik de tijd er voor kan vinden.

    Gr Martin :D
     
  2. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Goh weer bereikbaar onder mijn oude usernaam hoe is het mogelijk.

    Maar dat neemt niet weg dat ik voorlopig niks meer zal updaten in dit topic wat de vorderingen betreft van de Kwintebank. Dit neemt niet weg dat ik er niet meer mee bezig ben in tegendeel zelfs.

    Misschien de nieuwe functie van opslot zetten maar eens proberen alleen jammer dat er geen delete functie bij zit om je eigen topics te verwijderen mocht dat nodig zijn :confused:

    Gr Martin :D
     
  3. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo tijd om dit draadje weer eens vlot te trekken.

    Het afgelopen jaar heeft de Kwint op een laag pitje gestaan, maar is er wel het een en ander gebeurd. De romp ( houten mal ) is voor 3/4 af een deel van de besturing van de voith's zijn gemaakt.

    Afgelopen tijd heb ik een tafelfrees van Proxxon onder handen genomen en CNC gemaakt. Na wat zitten rommelen in de de diverse software pakketten heb ik gisteren avond de eerste resultaten van de de nieuwe stuurarmen. Deze waren in de eerste instantie uit 3 delen opgebouwd en nu uit eindelijk in 2 delen of 1 deel. Weer een kans op minder falen.

    [​IMG]

    en de verbouwde tafelfreesmachine :

    [​IMG]


    [​IMG]


    En er gaat weer een wereld van mogelijkheden open met het CNC frezen.

    Verder zijn er ideeën om er een DP systeem in te knutselen zodat beide voiths straks gaan samen werken om te positioneren ( maar dit is echter nog idee en of het ooit werkelijkheid wordt ?? Daar moeten een aantal knappen koppen zich nog maar eens over buigen :D )

    Gr Martin :D
     
  4. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    nog even de schoenendoos om gekieperd opzoek naar wat plaatjes van enkele vorderingen.

    het stuurkruis voor de stuurpennen.

    [​IMG]

    De basis voor de motoren en servo´s in wording

    [​IMG]


    De astandhouders worden vast gezet in de alu.plaat met zogenaamde taptara´s ( moet je zien als een bus met schroefdraad die je vast trekt in de plaat en deze zet uit in het geboorde gat en geeft zo een muurvaste verbinding )

    [​IMG]

    [​IMG]

    De stuurarmen van de servo's naar het kruis.

    [​IMG]

    De bevestiging van de stuurarmen op het kruis in verschillende stadia.

    [​IMG]

    Een ruwe opzet van hoe het er uit gaat zien.

    [​IMG]

    Voor zover maar weer.

    Gr Martin :D
     
  5. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    Ga weer goed vooruit Martin.
    wat voor kracht heb je hiervoor nodig om aan te sturen
     
  6. ron alders

    ron alders

    Lid geworden:
    23 jun 2002
    Berichten:
    479
    Locatie:
    Hoogvliet RT
    Hoi Martin,

    Leuk om te zien dat je het draadje weer nieuw leven inblaast. Ik neem aan dat je andere project weer een boost is om verder te gaan met je eigen boot?

    Groeten, Ron
     
  7. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Loek,

    de motoren voor de voith's of de servo's ? de servo's zijn dacht ik 15 of 20 kg moet ik even uit mijn hoofd doen. de motoren zijn bruchless 2,2 kW p/st.


    Ron,

    Dat project is zeker een boost om weer verder te gaan. Als je zo eens hoort wat het uiteindelijke doel is. Landelijke wedstrijden tussen verschillende opleidingen met evenzo verschillende schepen en functie's.

    En wat er misschien mogelijk is op DP gebied, daar kan menig modelbouwer van dromen :D ( maar daar ga ik nu niet verder op vooruit lopen )


    Gr Martin :D
     
    Laatst bewerkt: 16 nov 2011
  8. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Ook nog wat plaatjes van de romp bouw.

    [​IMG]

    De uitgezaagde spanten uit MDF.

    [​IMG]

    De dikte van de huidgangen afschuren


    [​IMG]

    Het opstellen van de spanten op de bouw plank

    [​IMG]

    Een pak vuren latten verzaagd en daarna zijn ze door de vandiktebank gehaald zodat ze allemaal even dik zijn.

    Voor zo ver ..


    Gr Martin :D
     
  9. wiggie

    wiggie

    Lid geworden:
    21 jul 2003
    Berichten:
    2.116
    Locatie:
    Hillegom
    He, gelukkig, hij is er weer!

    Leuk om te zien dat je je draadje toch weer voortzet Martin.

    Het was al zo stil op het forum aan het worden. Hopelijk zet dit meer mensen aan tot het weer posten van hun vorderingen.
     
  10. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Wiliam,

    ja dat is ook een beetje de rede want het is niet erg veel, althans wat leuke en interessante projecten aangaat die zijn een beetje dun gezaaid hier in het schepen hoekje. Nu wil ik niet zeggen dat dit topic interessant is, misschien voor de meeste een brug te ver, maar goed het is weer eens wat anders dan het bijna kant en klare bouwdozen gebeuren. En met een nieuw speeltje erbij is de zin er ook weer een beetje :D.

    Gr Martin :D
     
  11. setsunakaede

    setsunakaede

    Lid geworden:
    19 jun 2011
    Berichten:
    2.488
    Locatie:
    Zoetermeer
    Persoonlijk vind ik scratch-builds het allervetst om te zien en te lezen. Okee, eigen Voith's maken is voor mij een brug te ver, maar dat wil niet zeggen dat ik het dan ook niet lees. Ik vind het erg gaaf om te zien dat er mensen zijn die het wél kunnen!

    Dus: Blijf alsjeblieft posten. Dat er niet gereageerd wordt betekent niet dat we het niet lezen...
     
  12. ISOLA2

    ISOLA2

    Lid geworden:
    5 okt 2008
    Berichten:
    3.892
    Locatie:
    BRECHT BELGIE
    Stevige bouwplank, het begin van een rechte romp ;)
    Met zo een prachtig gereedschap en weten hoe het te gebruiken gaat er natuurlijk een nieuwe wereld open :cool:
    DP is natuurlijk ambitieus, heb al wel discusies gevolgd op het forum maar tot hiertoe nog niets in de praktijk gelezen of gezien :confused:
    Ben zelf ook zinnens mijn model zeilboot met GPS en compas uit te rusten, dus ga een abbo nemen op je topic :)
     
  13. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Rene,

    Het is ook een moeilijk onderwerp DP en wordt denk ik aardig onderschat, je moet aardig wat in je mars hebben om er iets mee te kunnen doen en eerlijkheid gebied ook te zeggen dat ik het niet zelf ontwerp maar dat dan overlaat aan pro's die weten wat ze doen en ook de in and outs kennen van het echte werk. Want er zitten een berg algoritme's in waar je iets mee moet doen. En ik vraag me af of GPS iets is lijkt mij veel te onnauwkeurig op onze schaal. Maar goed dat komt later er is nog niks concreets en blijft voorlopig bij een idee.

    Gr Martin :D
     
  14. jankraak

    jankraak

    Lid geworden:
    22 jan 2005
    Berichten:
    647
    Locatie:
    Den Helder "Netherlands"
    martin je hebt een PB
     
  15. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo na een lange tijd weer eens een vordering, het is nog niet veel maar toch.

    Door andere projecten in het spoormodel en een studenten project ( jawel ook bootjes en geaffenceerd ook nog met een zelf geschreven HMI, besturing en aandrijflijn en romp niet te vergeten kortom twee schepen met thrusters ( met standterug melding vaarrichting toerentallen enz en WIFI bestuurd) niet erg veel tijd gehad dus.

    Maar goed weer even terug naar de "Kwint" ben ik bezich de stuurarmen te vernieuwen en ze CNC te frezen uit Messing. Ook een aantal kunststof glijringen gefreest tussen de armen om samen met de olie een zo'n klein mogelijke wrijving te krijgen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Gr Martin :D
     
  16. rovman

    rovman

    Lid geworden:
    13 okt 2007
    Berichten:
    629
    Locatie:
    Rotterdam
    om even terug te komen op DP een collega heeft een RC coastguard boot en voer naar een bepaalde coordinaat toe en weer terug naar het beginpunt.
    staat op Youtube, zal eens vragen exact waar.
    groet Loek
     
  17. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Loek,

    Ben benieuwd, ik denk dat het bij mij iets met arduino bordtjes gaat worden mits het niet te complex gaat worden met een berg algoritmes. Maar goed we zien wel. Ondertussen ook even afkijken bij die studenten ;)

    Gr Martin :D
     
  18. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Zo weer een kleine update,

    Ik was verre weg tervreden met het stuurkruis voor de stuurpennen dus parallel aan de vernieuwing van de stuurarmen ook dit punt opgepakt.

    De manier van het bevestigen van de assen waarover de blokken glijden maak ik anders, deze zet ik vast met zelfborgende moeren en niet meer dat ze opgesloten worden in de blokjes Aluminium aan de buitenzijde. In de glijblokken heb ik kamertjes gemaakt waar straks bronzen " glijlagertjes " in geperst worden. Aan de bovenzijde maak ik nog een verzonken schroeven recht boven de as doorgangen om ze zo nog eventueel te kunnen smeren.
    Tevens heb ik de aangrijp punten voor de servo stangen verplaatst zodat ze recht voor glij blokken komen en er niks scheef wordt weggedrukt ( althans het groten deels wordt voorkomen )

    [​IMG]

    ( ow roosters voor de zeeinlaat kasten kun je etsen maar ook cnc freezen ;) maar dat terzijde )

    [​IMG]

    Gr Martin :D
     
  19. Brandaris

    Brandaris Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 mrt 2007
    Berichten:
    3.746
    Locatie:
    Vlaardingen
    Dat wordt een hele constructie als ik het zo zie Martin!
    Ook zie ik de roosters voor de zee inlaat tegen je toetsenbord liggen,
    ik vraag me alleen af van welk matriaal ze zijn? , het lijkt op polystyreen op de foto?!
     
  20. Martin '70

    Martin '70

    Lid geworden:
    7 jan 2006
    Berichten:
    1.140
    Locatie:
    Spijkenisse
    Piet,

    het lijkt er niet op, het is ;) had per ongeluk de verkeerde uit fosforbrons gefreest was een Iskes modelletje, foutje en dat staat niet op " bank " boten.

    Maar komt niet op mijn model hoor is voor iemand anders.

    Ja is weer een andere construktie dan direct een stuurpen aan sturen middels servo's :D

    Gr Martin :D
     

Deel Deze Pagina