Breedbank (II) ( Bouw Voith's ) 1:25

Ik wist niet dat fosforbrons zo wit was of is dat een bescherm laagje?

Ik dacht al zo iets met de aanstuuring van de servo's daar komt heel veel kracht op te staan met die stuurpen, dat zal op de manier die je nu aan het construeren ben wel minder kracht kosten.
 
piet,

Fosforbrons is ook niet wit en het ook geen fb maar ps.
Of het op deze manier minder kracht kost betwijfel ik alleen het kantellager komt te vervallen zodat de stuurpen rechtstandig naar beneden komt en er geen kracht meer op de pivot ball komt onderaan de stuurpen omdat die overbodig word.

Gr Martin
 
Dat zal de praktijk dan moeten uit wijzen maar het lijkt mij dat de servo's minder te lijden hebben!
Heb je al een streefdatum voor een proef opstelling (of proefvaart)of heb je het nu erg druk met je studenten project ?
 
Een streef datum euhmm 20.. nee weet ik nog niet ik hoop er 1 werkend te hebben tegen de tijd van de wsd ( misschien neem ik hem dan wel mee ) maar pin me er niet aan vast. Nee met dat :teacher: studenten project heb ik het niet zo druk valt wel mee, zij moeten het doen en ik niet. Het werk wat ik er aan heb dat valt ook nog in de baas zijn tijd, kost mij geen hobby tijd zeg maar.

Gr Martin :D
 
OKe, nou ik blijf je toch wel volgen
maar nu roept mijn mandje dus tot laters.

En ik zal je nergens aan vast pinnen , we leven niet meer in de middel eeuwen.
 
Update:

een paar plaatjes van de uitgewerkte ideeen en veranderingen op de glijblokken van het stuur kruis.

lager%2520%2528Medium%2529.JPG

De bronzen glijlagers


top%2520%2528Medium%2529.JPG


De verzonken m3 boutjes zijn als het ware afdicht punten voor de holle ruimte rond de assen waarin siliconen vet in kan om het glijden over de assen soepel te laten verlopen.

top2%2520%2528Medium%2529.JPG


De nokken voor de stuurarmen naar de servo's en de bronzen bussen verlijmd ( met loctite 601 ) en geperst

Gr Martin :D
 
Hoi Martin,

Ziet er robuust uit en gelijk heb je hoor, stapje voor stapje verder. Een dergelijk project is te groot en te mooi om af te raffelen. WSD 2012 is een mooi streven, maar de praktijk hè, daar zit ik ook mee.

Groeten, Ron
 
@ Ron,

nou absoluut tijd is de dood doener in deze, maar goed stap je voor stapje je kunt er beter goed over nadenken en maken dan dat je achteraf met iets zit wat eigenlijk niet naar je wens is en erger je je er nog jaren aan.

Maar de het eerste kruis glijd al als een jekko en dan moet er nog vet bij dus er zit progressie in ;)

Gr Martin :D
 
Kleine update,

Omdat er straks in de toren van de voith unit een doorgaand gat zal zijn ( kantellager is verdwenen ) ben ik begonnen om een soort van beschermings kap te maken, die straks op de pich as wordt vast gezet en net vrij zal lopen boven de tandriemschijf met de doorvoering naar de trommel. Ik ken me zelf als ik dit gat vrij laat, geheid dat ik er iets in laat vallen en dan zijn de rapen gaar kan de hele unit uit elkaar om het er weer uit te vissen. En op deze manier probeer ik dat te voorkomen.

cover1%2520%2528Medium%2529.JPG



eerste dry fit van het stuurkruis.

cross%2520%2528Medium%2529.JPG


Vandaag heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om een mal te draaien zodat de pitch as exact in het midden komt van de unit om straks makkelijk het center punt te bepalen.

mal1%2520%2528Medium%2529.JPG


En nog een boven aanzicht.

mal2%2520%2528Medium%2529.JPG


Zo de hele boel weer uit elkaar en af werken en nog wat markeringen frezen.

voorzover maar weer.

Gr Martin :D
 
Kleine update,

Tussen de bedrijven door ( lees coniferen verwijderen oude schuttingen afbreken en tuin leeghalen ) weer wat kunnen doen. De beschermkapjes op maat gedraaid en voorzen van stelschroeven zodat ze stevig om de pitch as blijven zitten bleek bij samen bouw dat ze nog iets te hoog waren. Dus dan maar X geleider ingefreest.

onder1%2520%2528Medium%2529.JPG


onder3%2520%2528Medium%2529.JPG


onder6%2520%2528Medium%2529.JPG


En gemonteerd, net vrij van de tandriemschijf


Nu nog opzoek naar een geschikte manier om de pich as goed te bevestigen, en ben uit gekomen op trekmoeren. deze draai je met een bout muurvast in het materiaal. Alleen moet ik de pitch as zelf wat aanpassen en 2 platte kanten aan frezen zodat je met een steeksleutel de boel vast kan zetten.

onder4%2520%2528Medium%2529.JPG


en een probeerseltje op een afval stukje

onder5%2520%2528Medium%2529.JPG


komt niet makkelijk meer los :D

Voor zover maar weer.

Gr Martin :D
 
Ziet er strak uit Martin.... :worship:

ben uit gekomen op trekmoeren. deze draai je met een bout muurvast in het materiaal. Alleen moet ik de pitch as zelf wat aanpassen en 2 platte kanten aan frezen zodat je met een steeksleutel de boel vast kan zetten.

Ik heb zelf slecht ervaring met deze verbindings moeren, Pak liever blindklinkmoer,.

blindklinkmoer%20div.jpg


Heeft net iets meer vlees om vast te grijpen....

Grtz Vincent,
 
Vincent,

Ik ken die blindklink moeren of taptara's zo als wij ze noemen ( beestje moet een naam hebben ;) ) Maar dat gaat in dit geval niet het materiaal is te dik en voor M8 heb ik geen tang anders een luchttol op mijn werk, heb ook nog even aan helicoil zitten denken maar in dit geval leek de trekmoer het beste. Ik zal morgen het gat uitfrezen en er een moer in draaien en aan de pitch as twee vlakke kantjes frezen en dan de proef op de som ;)
Maar in dit project zitten ze wel hoor ( de blindklinkmoeren in de basis plaat van het stuurkruis )

Gr Martin :D
 
zo in navolging van gisteren heb ik nog het een en ander aangepast. Aan de pitch as zijn 2 vlakke kanten gefreest, zodat je met een steeksleutel 8 de boel kunt aandraaien. Tevens in het blok het gat iets ingefreest zodat de pitch as er een 2 tal mm invalt. En tenslotte de trekmoer in het aluminium getrokken en samen met een contramoer kun je de pitch as borgen en zit muur vast en die komt niet zomaar meer los.

pitch%2520as%2520%2528Medium%2529.JPG


borging%2520%2528Medium%2529.JPG



onder10%2520%2528Medium%2529.JPG



Gr Martin :D
 
Na de wsd van gisteren weer een hoop inspiratie op gedaan en begint de zin om te bouwen weer te komen.

Ook na neerploffen van een brief op mat, met post uit Finland met daar in al de nog beschikbare werftekekingen en een berg detail foto's van de Kwintebank met een toezegging " als je nog specifieke foto's wilt aarzel niet en neem contact met me op" helpt daar ook een handje bij.
Zo zie je maar informeren bij reders loont nog wel maar een kruiwagen helpt enorm :D.

Gr Martin :D
 
Na een bouwstop van een paar maanden , door projectje tuin en andere zaken ( lees bouw dip ) dit laatste schijnt een soort virus te zijn onder voith bouwers heb ik begrepen in Groot Britannie en Canada schijnt dat ook te heersen :D.

Maar goed nu maar weer de moed verzamelen om de boel weer op te pakken en er weer een duw tegen te geven.

Onder tussen was ik ook al gestart met de rompbouw en dat is ook al aardig opweg nog een aantal planken en is ze dicht en dan de boeg en achtersteven er tegenaan en dan zijn we op 1/3 van de romp moet er nog een mal en romp van getrokken worden. En niet te vergeten een mal maken van de skeg zodat die later op de romp gemonteerd kan gaan worden.

romp1%2520%2528Medium%2529.JPG


Gr Martin :D
 
Hey Martin,

Fijn dat je weer over je dipje heen bent. Hoop weer volop van je kunsten te kunnen genieten.

Groet
Sjoerd
 
Ik ga mijn best doen Sjoerd, heb mij ook een semi deadline gestelt dus wordt een hoop gehobby komende periode.

Ondertussen ben ik bezig geweest om een aantal zaken te vernieuwen en hopen dat het ook een verbetering teweeg zal brengen Nog niet echt foto materiaal voor een update in dit topic dus blijft het voorlopig maar bij onderstaande foto.
De duwstangen zijn gesoldeerd moeten alleen nog worden geborgd middels een seegerring als ook het kogellager in de stuurplaat.

foto%25204%2520%2528Medium%2529.JPG


Omdat de VSP's beide compleet uit elkaar liggen gelijk maar eens een aantal foto's gemaakt voor een ander aanverwand artikel. Maar heb ik gelijk van de gelegeheid gebruik gemaakt om in de tandpully's uit sparingen te frezen voor magneten zodat in een later stadium het aantal RPM's kan worden uitgelezen middels hall-elementen en een arduino systeem.

Om de straks de stuurarmen en pennen in line te krijgen vergt nog wel wat pas en meet werk. Maar hiervoor ga ik een aantal tooltjes maken om alles uitgelijnt en in een cirkel te krijgen.

Wordt vervolgd

Gr Martin :D
 
Back
Top