Brushless 1/8 HPI Savage

De diff en de pinion kan ik beide niet bewegen, ze zitten helemaal vast. Ik zou echt niet weten wat er is, alles ziet er perfect uit...maar dat geluid klopt niet...en het veroorzaakt ook nog eens geen power op de achterwielen.

Ik wil het wel wagen om een compleet nieuwe diff te kopen, dus de grote gear en de pinion gear. Die kosten 50 euro, maar stel dat het probleem niet daar ligt is het wel zonde. Tevens zien de gears die ik nu heb er nog perfect uit...ik zie geen kwestie van gestripte gears...

Waarom haal je niet de drijflijn uit elkaar.

Dan ben je sneller achter de oorzaak dan het steeds hier te vragen..

Ik had hem allang uit elkaar liggen.

Zelfs op savage-central zeggen ze het..
donyms";p="881426 zei:
I bet it is the diff. If I were you I would just take it apart until you see the problem. You will likely need to replace broken gears or parts and shim your diffs. Good luck, let us know what it turned out to be.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat die pinnetjes zijn in de diff die achter die 2 grote tandwielen zitten zijn gebroken. Op fotos zien je diff tandwielen nog wel goed uit.

[mod]Gelieve de te koop en de gevraagd advertenties daar houden waar het hoort.[/mod]

Ik heb vandaag de achterkant compleet uit elkaar gehaald, en niks raars gevonden. De pinion heb ik ook eruit gehaald, de 'lak' van de tanden lijkt er een heel klein beetje af te zijn maar dat is volgens mij gewoon normaal. De pinion hoort helemaal zwart te zijn, nu zijn de uiteinden van de tanden aardig zilver, maar dit lijkt mij normaal. Ze zijn in ieder geval niet versleten.

Voor de rest de cups in het midden ook allemaal eruit gehaald en schoongemaakt, zo ook de aandrijfas etc. Alles schoongemaakt, maar maakt het geluid nog steeds...de diff zelf beweegt ook niet heen en weer, oftewel hij heeft niet echt speling, of heel minimaal.

Wat me ook is opgevallen...als ik de auto in de lucht hou en gas geef, doet hij alles normaal. Even volgas en alle 4 de banden baloonen weer als een gek. Het probleem doet zich dus alleen voor wanneer ik de auto rij...:(

Met mijn ESC is ook iets raars lijkt wel. Nadat de auto het probleem begon te vertonen, heb ik 2x gehad dat als ik mijn ESC aan deed, hij het aantal cellen telde en dus 6 piepjes gaf, maar dat de banden niet recht kwamen te staan wat normaal wel altijd gebeurd, en dat hij na de 6 piepjes langzaam achter elkaar piepjes blijft geven. Ik had het net weer, en toen ik hem even uit en weer aan deed werkte hij weer normaal...

De Savage Flux heeft geen middendiff. En zoals ruudxd zegt heeft de Savage een gewone transmissie zonder versnellingen.

Ik heb de transmissie gecheckt en de drive gear heeft aan 1 tandwiel versleten tanden. Ik denk dat dit het probleem is, ik moet een nieuwe aanschaffen en weer testen.

Weet iemand trouwens wat het probleem met de ESC is? Na het probleem heb ik het dus 2x gehad. Als ik hem aan zet, telt hij het aantal cellen en geeft bij elke cel een piep, in mijn geval dus 6 piepjes. Maar terwijl hij altijd piept zet hij ook de voorwielen, dus de servo, op de neutrale stand. Ik heb nu 2x gehad dat hij dat niet doet. Na de 6 piepjes bleef hij dan langzaam piepjes geven, de wielen bleven scheef staan en de ESC deed niks. Ook niet bij gas geven ofzo, niks. Na een restart deed hij het weer perfect, maar waardoor kan dit komen?

Het probleem is inmiddels opgelost, de drive gear was gestript. Ik wil mijn 20T pinion eruit halen en er een 25T pinion in zetten, maar volgens mij heeft HPI vanuit de fabriek rode loctite ofzo op de pinion gezet, ik krijg de schroef namelijk geen millimeter los gedraaid. De kop begint nu al een beetje te slijten...iemand een idee hoe ik hem los kan krijgen?

Bij mij hielp een soldeerbout niet, toen heb ik zo'n pen brandertje gebruikt, werkt perfect, maar let wel op dat je het niet te lang heet maakt, dat is slecht voor de motor.

Dat lijkt mij niet, brand niet lang genoeg om de pinion echt heet te maken, en je kan niet op alleen de inbus richten.
Heb je wel een soldeerbout?

EDIT : Of een stormaansteker, dat werkt vast ook wel.

Ah oke. Bedankt. Ik heb geen soldeerbout, maar dan moet ik ff naar de modelbouw winkel gaan. Die hebben het wel. Vragen of zij me ff willen helpen ermee.

Misschien een vreemde vraag. Hoe maken jullie uwe Savage terug proper. Was juist gaan rijden. In de verte zag ik een vlek. Dacht aarde. Maar blijkbaar was het een plas :) .. Hij is redelijk vuil aan zen achterkant. Kan ik het bv proper maken met een hogedruk reiniger. Zoals aan een carwash. Er komt altijd een heel licht straaltje water uit. Maar ik denk dat dit voldoende is. Uiteraard, ga ik de motor en bedrading goed afsluiten met plastiek en elastieken. Raad altijd welkom. Groeten Tom.

Laatst bewerkt door een moderator:
Water zou ik niet doen.
Ik doe het altijd met een compressor, omdat water de electronica kapot maakt, en als je die eruit haalt heb je nog een heleboel ijzer ( schroeven, lagers, CVD's etc ) die kunnen gaan roesten, wat je natuurlijk niet wilt.

je wagen helemaal uit elkaar halen, alle metalen delen(schroeven niet perse) in de olie leggen(PTFE of remmenreiniger kan ook) tegen roestvorming en de rest geheel schoonmaken onderdeel voor onderdeel. Je hebt er wel een dagtaak aan, maar je wagen kan de komende tijd er weer tegen aan!
mvg Tom

Back