Brushless aandrijving en werkschepen: voor elkaar gemaakt, of niet? (praktische tips, ervaringen, po

ok. is een navvy goed? ik heb uiteenlopende reacties gehoord, bv paul vind het niks maar dan weer andere mensen zeggen dat dat goede zijn. dat is de goedkoopste die ik weet.

gr Brecht

Conclusie is eigenlijk, laat alles motorisch mooi zo zitten. Je hebt prachtige motoren aan boord.
Van binnen en van buiten mooi oppoetsen. Netjes maken. Dan beleef je er veel plezier aan.
Niet mee gaan in een vermeende wedloop aan extra sleur-power. Dan bouw je maar een extra grote sleper met joekels van schroeven en groot bladoppervlak.

Zoals men al stelt. Per brushless 1 regelaar.
Bij mijn eerder getoonde 3 motortjes zitten ook 3 regelaars van HiModel. Pffff... ook nog eens overal goudstekkers... allemaal weer een behoorlijke aantasting van het modelbouwbudget.

Wat Raf nog eens benadrukt, zet er twee fijne regelaars er op, zodat je met de props kan blijven sturen.
Vervang die hopeloos verouderde met weerstandsdraad. In die krengen gaat letterlijk een hoop energie in rook (warmte) op (...kan je wel een leuke piepschuimsnijder mee maken!).

Helpt ook om de lagertjes van de Decaperms een drupske olie te geven, de tandwieltjes een nieuw likkie vet. Vast stokoud en ingekoekt. Loopt het direct al weer een stuk lekkerder. Zal je ook direct merken dat het model al een stuk beter vaart!
Controleer ook of de koperen stroomkabels nog goed zijn. Als ze 'geroest' zijn, hebben de kabels een hogere weerstand. Nieuwe stekkertjes krimpen of solderen.

Meer vermogen vraagt ook meer stroom. Je zou de spoed van de schroeven nog iets groter kunnen nemen, of iets grotere props. Maar dat past vast niet in de straalbuizen.
Algemeen, je kan meer vermogen kwijt in het water door iets hoger toerental en/of iets grotere schroeven. Het zal wel je vaartijd op vol vermogen verkorten.

Zou je nu Decaperm, 6V, loodaccu varen, zou je op iets hogere stroom kunnen gaan varen. 2S Lipo, 7.4v Maar dat vraagt dan om een andere accu met voldoende capaciteit en een liposaver tegen diepontlading.
Dat kan ook extra in de papieren lopen. Accu's en lader...

Hmmm... doe mij maar eerst een een tweetal fijne regelaars in dat model, en dan wellicht later een stappie verder :)

Gr Bas

Laatst bewerkt:
bestel twee robbe rookie's voor je motoren die je hebt en je bent klaar
en een Y kabeltje of naar hier komen en ik soldeer de draden aan elkaar

Wat heeft dan nog voor nut om dan 2 regelaars aan te schaffen ??
Kan je beter een wat zwaardere pakken (graupner Navy V30R voor 40 euro), deca 6v trekt 7 amp p/s (op papier)
Maar in de smit NL (met 3 blad 60mm schroeven) vol bellasting net 4,5 amp p/s,

Als je 2 regelaars hebt voor 2 motoren moet je ze natuurlijk wel zo aansluiten dat je dus je motoren afhankelijk kan regelen.. :cool:

De Deca 6v idd 7A, de 12v echter 3,5A, beiden nominaal 20Watt.
Zou wat redelaars betreft ook nog even rondneuzen.
Mooi dat raf je even kan helpen.

Brecht heeft er nu ook twee regelaars in steken... maar of die onafhankelijk gestuurd worden?

hallo vincent

waarom mijn voorstel om twee regelaars op 1 kanaal te zetten
dat komt omdat de zender niet meer kanalen heeft
brecht moet roeien met de riemen die hij heeft
als zijn terratop in orde is (zend niet meer)dan heeft hij voldoende kanalen om de twee regelaars terug appart aan te sluiten en kan de boot van alle toeters en bellen voorzien worden die je maar kan bedenken
dus mijn voorstel is wel degelijk juist en dat van u niet(mede omdat je de zender niet kent)

gr raf

hallo,

ik dacht dat de motoren 12 volt waren.
over batt. moeten jullie jullie niet zorgen maken die heb ik genoeg.

tja zender, ik heb geen fortuin onder mijn gat zitten ;)

Ach fijn, Hou me mond wel weer,
Als je nou eens fatsoenlijke info had verschaft dan had je deze onzin van mij niet gehoord.
Maar goed, weet weer genoeg..

hallo vincent je hebt gelijk wat de info aan gaat en het is geen aanval op u die ik doe
soms laat de info die gegeven word echt te wensen over zo ook hier

een terra top heeft 8 kanalen
+ je kan er twee multinauten in kwijt
zal gaan zekers als da niet genoeg mogelijkheden heeft
maar hij kan met deze zender niet in NL komen varen in BE is er geen probleem daar zijn ze niet zo streng

gr raf

Brecht,

Eeen tip, Dealextreme heeft niet al te breed assortiment in brushless. Hobbyking Nederland heeft meer te bieden. En anders nog ebay.com Als je weet wat je moet hebben kan je het daar vinden. Ook op ebay hebben verkopers gratis verzending;) Alleen dikke regelaars met achteruit, dus meestal voor auto's. zijn altijd duurder dan vliegtuig regelaars.

één ding hebben ze allemaal gemeen, je moet/kan overal met paypal betalen;)

succes,

hallo,

binnenkort heb ik de Smit Nederland in mijn bezit. nu zitten daar nog gewone motoren in, maar om de boot toch wat sterker te maken wil ik er brushless aandrijving in zetten. maar let op! zonder reductie graag. en om het nog moeilijker te maken wil ik ze bestellen op deze site:
brushless - Free Shipping - DX
ook een regelaar graag ;) (1tje)
spot goedkoop allemaal en gratis verzenden!
dit is een foto van wat er nu allemaal in zit:
$(KGrHqNHJEIFD0HQJ7dsBR!7p8ZzCg~~60_84.JPG

gr Brecht

hallo

der zit wel een enorm gat in dat dek
en die paypal is de grootste onzin die ooit is uitgevonden
als je geen visa kaart hebt kan je ook geen paypal hebben
dus heb ik geen van beide
gr raf

als je geen visa kaart hebt kan je ook geen paypal hebben

Dat is niet helemaal waar, Heb ook een paypal account en heb geen visa kaart of wat dan ook,
Kan gewoon met overboeking of per automatische incasso,
Voordeel van PayPal is terugboek garantie, Geld word enige dagen vast gehouden nadat je het product hebt ontvangen..

Vele male beter als dat Idael gebeuren...

tec7 en pvc plaat daar krijg je alles mee dicht
LOL

gr raf
kem just een batterie gekocht
12 volt 12 amp voor in de zinnia
de oude van 15 jaar had de geest gegeven

Hey Raf , wat betreft die controle's in Belgie , daar moet je toch mee oppassen . Ik heb persoonlijk al twee maal controle meegemaakt door de politie , vergezelt door iemand van één of andere instantie . Deze vroeg de frequentie waarop ik vaarde . Gelukkig was ik in orde met mijn toegelaten frequentie .
Groeten

Haha... Heeej jong's het is wel lente, maar geen twitter-kwek hier! :p

Om straks de drie motorige modelboot te testen met telemetrie/brushless, heb ik eerst de meetapparatuur maar eens ingebouwd in de FL-8. M'n eeuwige testboot zo lijkt het. :rolleyes:

Model is twee motorig en gewoon geborstelde motoren. Speed 600BB Trubo 14,4v Kv van deze motoren is net iets hoger dan de Planet Hobby brushless's
Ik meet dan 1 van de twee motoren. Wil ik beiden meten, moet ik een tweede logger aansluiten. Gezien de investeringen, doe ik dit maar niet.

Ik meet met het telemetriesysteem van Jeti, met een zendermodule ingebouwd in een Muliplex Evo-9 zender. Telemetrie informatie wordt afgelezen op een speciaal aangesloten Jeti-Box-Mini interface.
De telemetrie kwettert voordurend met de de ontvanger. Deze ontvanger is tegelijkertijd ook zender, en de de zender tevens ook onvanger... vice versa...

Op de ontvanger heb ik een splitter zitten. Op de splitter zit de Jeti-MGPS (ingeboude log, uitleesbaar via Google Earth) aangesloten en een sensor-datalogger van SM-Modellbau.

De sensoren van SM zijn iets nauwkeuriger dan van Jeti. De logs worden op een SD kaartje opgeslagen. Zijn uitleesbaar via een PC of Mac programma. Voor de PC heet dat LogView.
Door dat de Jeti-GPS niet via de Unilog Loopt, kan ik de waarde niet gezamenlijk in 1 tabel uitlezen, doch slechts los van elkaar. (timing)
Wel kan ik via de menu's van de interface gedurende de vaart uitlezen. Snelheid, spanning, stroom en rpm etc.

Ik kan nu meten..
- snelheid km/h of m/s
- toerental (van 1 motor, via HAL-sensor)
- spanning (accu, voor de regelaar)
- stroom (accu, voor de regelaar)
- vermogen (watt/min)
- ontvangerspanning/stroom (en meer)
- celspanning (lipo, lifePO4 via balancerkabel)
- temperatuur van 1 motor
- temperatuur van de logger
- luchtdruk en relatieve hoogte (de logger kalibreert automatisch), functies voor vlieggebeuren.
en meer...

De stroom-/spannigssensor zit voor de regelaar. Deze fikt anders door bij ompoling.
Je kanzeker tussen motor en regelaar meten, maar dan moet je de achteruit blokkeren. Ik meet nu de stroom en spanning over twee motoren.
Doordat ik 1 motor heb omgepoold, draait deze nabij 200 toeren lager. Ik kan dat meten door de sensor over te zetten, boven de andere as.

Beide assen heb ik voorzien van kleine neodymium magnetjes, gelijmd op stelmoeren en voorzien van een krimpkousje.
De HAL sensor registreert het magnetisch veld.

Droog, op de tafel even wat waarden gemeten en via het LogView PC)/DataExplorer (MAC) bekeken.

- rpm, 4247
- 13,1v (accuspanning)
- 3A (over twee motoren)
- 39 Watt (over twee motoren)
- 69,9 W/min (gem over twee motoren)

Er gaat in ieder geval al behoorlijk wat verloren aan de conventionele transmissie en schroefas.
De brushless heb ik ook nog even gemeten met deze instrumenten.
Verbruik motor + planetairegearbox bedroeg 1A. Behoorlijk netjes. Nu nog meten met een schroefas.. en dan in het water!
M'n oude rpm meter doet het ook goed. Meting was gelijk voor deze motor... 3880 toeren per minuut.

Ga ik morgen eens even een proefvaart doen. Ballast controleren. En kan ik zondag in Drachten het een en ander laten zien bij Jandootjes' vaarmiddag.

Gr Bas

PS plaatjes volgen...

Laatst bewerkt:
Super... en daar tussen dan mijn witte schicht... met telemetie-gepiel en gierende tandwieltjes...
Wel... hij voer top-speed 10 km/h, trok 8,1A (over twee motoren), bij een schroeftoerental van zo een 3666 rpm, zoiets... op 13,1v. (10Ah aan boord) Mijn volgeladen accu stond op nog 60%, met wisselende vaarsnelheid en spelevaren.

Gr Bas

Dit hoort dus hier heh Bas:p

Hadie Pim... Hehehe... jazekerrrs...

Wel de logger stond vol met data... je hoefde maar naar de stik te wijzen en de logger ging aan het werk. De metingen waar wat significants op stond waren hogelijk interessant.

Had ik wat gehannes gister. Onwennigheid. De regelaar had een reset nodig. Dat had ik niet geheel door. Bij het inschakelen direct in voluit. Dat heb ik gisteravond met een reset ongedaan gemaakt. Was het meetprobleem over. Zag ik dat de gascurve op 90% ipv 100% stond. Maakt ook niet echt uit. Er werden voldoende amperetjes verstookt. Maar de logger raakte af en toe ook van slag met idioote 6 cijferige getallen in de log.
Moest ik de logger dus handmatig inschakelen. De rust was er niet. Maakt niet uit. Leuk gevaren.

Kan ik eigenlijk beter meten in m/s dan in km/h, daar ik vermoed dat de resolutie dan hoger is van de MGPS? Ga ik nog proberen. Het gps-log is niet verbonden met het UniLog. Dus afgelezen van de zender-interface.

Hoogst gemeten snelheid 10km/h (over een lange baan bij mooi rustig water)
Hoogst gemeten rpm 3666 toeren p/m (vrijloop 4000) op de snelst draaiende borstelmotor een Halsensor.
Gemeten amperage 8,1v (over de twee motoren, shunt zit tussen accu en regelaar (Navy v40VR), zo een 4A per motor.
(Acceleratie pieken 9,8A, dat is als je aan de knuppel gaat rammen)
Spanning 13,1v

Schroeven 47,5 mm, spoed 76 mm (1.6 spoedfactor), tweeblads Graupner speed.

Dan. 76 mm spoed bij 3666 rpm in vaste stof staat voor 16,72 km/h
Werkelijk gevaren 10 km/h, is 166,67 meter/minuut, gedeeld door 3666, geeft een 'slip-spoed' 45,46 mm. (0,97 spoedfactor)

Deel ik 45,46mm/76mm geeft dat 59,8 (%) ofwel een slipfactor van 40%!
Behooorlijk niet?

Met de 10 km/h heeft het model een mooie vaarsnelheid.
Gewicht is thans 5,5 kg, (zou schaal 4,9 kg moeten zijn) iets te voorlijk op de boeg. Het LifePO4 10A pakket is 100 gram zwaarder dan de twee NiMh pakketten, totaal 7A. Achter mag iets lood...

Dit was mijn schatting aanvankelijk...

full

Ik had de effectieve spoed geschat op 1,2 (bleek 0,97). De snelheid, 7.9 Miles/hour, 12,7 km/h lag eveneens lager.

Achter de propellers hangen 3 roeren. Zouden ook al een hoop drag kunnen veroorzaken... tunneling tussen de roeren?

Gr Bas

Laatst bewerkt door een moderator:
Back