Budget hotliner

Waarom nou 1 euro bezuinigen op iets wat in totaal een honderdje of 6 kost.
Goedkoopste is gewoon een RFM spinner met RFM prop.
Dat is goed, blijft heel en is ook goed leverbaar.

Ik zou geen Himodel regelaar kopen met een opto erin, neem gewoon een losse opto.
Die zit ver van de regelaar, als de regelaar toevallig gaat smelten en toch een doorverbinding richting ontvanger maakt is alsnog je kist stuk.

GJ

GJ, ik zoek hier het een en ander op en zet het op een rijtje. Waar ik uiteindelijk de spullen bestel weet ik nog niet, maar ik hou voorlopig wel alle opties open.
Ik redeneer andersom: als je hier en daar tientjes kunt besparen kost het aan het eind van de rit geen 600 euro.

Overigens vraag ik me nu af wat handiger is qua regelaar:
- De BEC versie, rode kabel eruit wippen en via een optocoupler aansluiten. Je gebruikt alleen de ESC, niet de BEC. je krijgt echter via de - pool wel allerlei ruis binnen van de BEC (ergens gelezen hier op het forum).
- De OPTO versie en deze via een extra optocoupler aansluiten. Door de afwezigheid van een BEC kan deze ook geen problemen veroorzaken.

Mij lijkt de tweede optie veiliger, tenzij ik iets over het hoofd zie?

Ik volg dit draadje nu al een tijdje met in het achterhoofd ook een hawk aan te schaffen. dit puur voor recreatief gebruik (budget dus). Wat ik niet begrijp zijn de enorm hoge stromen waar hier over gesproken wordt. Hoge stroom geeft veel warmte en dus verlies. Ik zou dan liever voor een hogere spanning gaan om tot hetzelfde vermogen te komen. Ik vlieg een Super Skybolt van ruim 4Kg op 8 cellen met 1.8kW max vermogen. De stroom die daarbij loopt is veel vriendelijker. Zou dat ook voor een Hawk opgaan? Dus lage KV motor + vertraging op 8 cellen?

voor recreatief gebruik zou dat wel kunnen als het past in je rompje. Er zijn voor zover ik zie twee redenen dat er niet meer dan 6S wordt gebruikt:
- Volgens het F5B reglement mag met niet meer dan 6S gevlogen worden.
- De ruimte van je romp en het formaat van de accu. Er worden bijv 6S3000 accu's gebruikt. Die zou je kunnen vervangen voor een 8S2250, maar dan moeten er wel 2x4 cellen achter elkaar liggen.

De stromen zijn erg hoog, maar duren nooit langer dan 5 seconden. De warmteontwikkeling valt dus erg mee.

In principe zou je op een hogere spanning kunnen vliegen.
Vroeger, toen de F5B nog met de 1100mAh NiCd cellen werkte, vloog men op een gegeven moment met 28 cellen, zeg 6 a 7S lipo.

Jos Mouris heeft op RC Groups een interessant draadje gepost van een experiment op 10S met een Kontronik Fun600-18 (meen even zo uit het hoofd).

Nadeel is tweeledig: Je zult 2 pakketjes kwijt moeten kunnen. Met de beperkte ruimte in de romp valt dat niet mee, hangt ook samen met het motorgewicht. Met 8S kun je minder schuiven met de accu voor je zwaartepint dan met zeg een 4S pakket.

Boven de 6S heb je een High Voltage regelaar nodig, die zijn in verhouding wat duurder dan regelaars t/m 6S.

Voor wat betreft het rendement: De gebruikte binnelopers met zeer hoog kv hebben hun optimale rendement bij hoge stromen. Ga je op hoge spanning werken, zul je een motor met lager kv moeten gebruiken. Bij eenzelfde motorgewicht ligt het optimale rendement dan bij een navenant lagere stroom.
De accu's kunnen tegenwoordig de hoge stromen prima aan, is ook te zien aan de hoge minimum spanningen onder belasting, oftwel de accuspanning stort nauwelijks in onder belasting. De stroombelasting zal overigens in verhouding hetzelfde blijven, of je nou 200A uit een 4S 4000mAh pakket haalt, of 100A uit een 8S 2000mAh.

Groet,
Gerben

voor recreatief gebruik zou dat wel kunnen als het past in je rompje. Er zijn voor zover ik zie twee redenen dat er niet meer dan 6S wordt gebruikt:
- Volgens het F5B reglement mag met niet meer dan 6S gevlogen worden.
- De ruimte van je romp en het formaat van de accu. Er worden bijv 6S3000 accu's gebruikt. Die zou je kunnen vervangen voor een 8S2250, maar dan moeten er wel 2x4 cellen achter elkaar liggen.

De stromen zijn erg hoog, maar duren nooit langer dan 5 seconden. De warmteontwikkeling valt dus erg mee.

Als je een 1:1 vergelijk wil maken zou je er dan 2 pakketten van 1500 Mah in moeten steken, het formaat daarvan is veel keiner. Samen zou je op hetzelfde volume uit moeten komen voor de accu.
Maar mocht ik ook F5B willen gaan vliegen dat is het idd wel handig om op 6 cellen te blijven.

volgens mij maak je een rekenfout:
6S3000 => 6 * 3,7 * 3000 = 66600 Wh
8S2250 => 8 * 3,77 * 2250 = 66600Wh

Het was dus wel degelijk een 1:1 vergelijk van accu's met dezelfde hoeveelheid energie.

Ik wil niet eigenwijs doen maar waarom een opto regelaar aanschaffen en dan een losse opto erop?
Waar haal je dan je voedingsspanning van je opto aan de regelaarkant vandaan?
Ik vind het allemaal een beetje ver gezocht.
Er is nu van alles getest en we hebben een redelijk betaalbare setup gevonden.
Als je op een paar tientjes moet kijken op een totaalbedrag van 600 euro kan je beter niet aan deze tak van modelsport beginnen.
Dit is niet om mensen af te schrikken maar je zit met spul te spelen wat hoog belast wordt en zelfs een slechte landing kan je prop of spinner of zelfs je model slopen.
In het beste geval kost het je gewoon 30 euro.

Over een HV setup.
Ja, dat zou ideaal zijn.
We hebben het er niet over gehad omdat het in F5B niet toegestaan is om meer dan 6S te vliegen.
Als recreatievlieger kan je het doen maar in de Hawk past geen 6S en ook niet 2x3 laat staan 2x4S.
Als je een oude Surprise op de kop kan tikken dan passen daar wel 2 4s pakketten in, dus kan je HV vliegen.

Maar de bedoeling van dit draadje was om mensen met een beperkt budget in de F5B te helpen.

GJ

volgens mij maak je een rekenfout:
6S3000 => 6 * 3,7 * 3000 = 66600 Wh
8S2250 => 8 * 3,77 * 2250 = 66600Wh

Het was dus wel degelijk een 1:1 vergelijk van accu's met dezelfde hoeveelheid energie.

Je hebt helemaal gelijk.....

Wat is de max afmeting van de accu in een hawk?Als er 1x4 cellen in past, zou je er toch ook 2x3 cellen in moeten kunnen stoppen, mits deze korter en dikker zijn per cel. Er is tegenwoordig een enorme diversiteit aan cellen te koop.

Laatst bewerkt:
De Hawk F5B is weer leverbaar.
Er zijn er een paar onderweg, ik verwacht ze eind mei, begin juni te hebben.

GJ

Ik heb vandaag ook maar een hawk besteld :-)
Aanbevolen setup door staufenbiel (later vast wel een andere setup.....maar ik zie nu de bomen door het bos even niet.... iedereen roept weer een andere setup) , 10x6 prop, 4s 3200 lipo, 3x d60 servo's

Nu is het wachten op het pakket.

Ik vlieg idd met een Kontronik 600-18 (1850kv) maar dan wel op 10S 1800mah Turnigy Lipo. Met een CC P85HV regelaar en stromen niet meer dan 125A piek maar wel 5KW. Deze setup is tot nu toe mijn meest betrouwbare, goedkoopste en beste setup met 45 vluchten.

Past ook prima in een Surprise met 2x 5S achter elkaar. Hawk? Wie weet.

Er is spraken van dat de 6S max restrictie wellicht in de toekomst geschrapt gaat worden voor de FAI F5B klasse. Voor budget hotliners zou ik er al helemaal niet lang over na denken, gewoon doen wat jou leuk lijkt.

Heb de man van staufenbiel gesproken op harsewinkel, hij had ze allemaal alweer verkocht, heb er nog net 1 weten te bemachtigen. ging als een trein dat model.

ik gebruik de 4s 3000 20c turnigy en heb de 5 cellen onderweg. de 35 c passen waarschijnlijk wel,de 40 c waarschijnlijk niet...

Laatst bewerkt:
Hmm, denk dat de beste man het een beetje uit zijn duim zuigt.
Van de verkoopafdeling van Staufenbiel heb ik gehoord dat er tot nu toe zo'n 150 Hawks verkocht zijn.
En dat in 2 jaar tijd, als dat een bestseller zou zijn?
Sebarts komen met 4 containers tegelijk uit China (alleen al voor der Schweighofer) en zijn dan nog steeds niet aan te slepen.

Maar OK, er zijn er 3 onderweg naar mij, eind van de maand zijn ze er en ik hoop ze in Odoorn vliegend te zien..

GJ

Back