C&C Models L39 Breitling jet team

Discussie in 'Turbine aangedreven' gestart door PH-MEL, 7 jun 2013.

  1. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey Robin, leuk dat je meeleest, ja t is weer effe een projectje he!
    Erg leuk om mee bezig te zijn!

    Vandaag maar eens wat zand geleend uit de zandbak van dochterlief :D
    Even aan het gieten geslagen, komend weekend maar eens kijken wat er uitkomt!

    Bedankt voor de tip, ook Peter bedankt voor het PB'tje!

    [​IMG]
     
  2. Willem.vL

    Willem.vL

    Lid geworden:
    22 aug 2013
    Berichten:
    124
    Locatie:
    Zevenaar
    Ook de dochters moeten offers brengen voor de modelbouw :D
    Nou maar hopen dat de poes niet langs is geweest ;)
     
  3. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    hihihi want anders zit er aan dit project een "luchtje"
     
  4. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Gelukkig heb ik een zandbak met deksel!!
     
  5. Robion

    Robion

    Lid geworden:
    21 dec 2005
    Berichten:
    232
    Locatie:
    t Gooi
    én hoe is het resultaat ?
     
  6. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Hey robin, op zich aardig maar wat ruw. Omdat het zand ook wat nat was is hij nog niet helemaal uitgehard. Ff verder laten drogen en dan eens opschuren met polijstpapier of zo.
     
  7. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Yes! Eindelijk weer tijd voor de L-39!
    De cursus is voor mij even klaar, eind januari nog twee weken en dan zit het er op!

    Vwb de kapjes, dat is mislukt. Ik kreeg de gipsen vorm niet strak genoeg waardoor er lelijke kuiltjes e.d. In het kapje kwamen te zitten.
    Ik heb dus maar even de kapjes van Berto zn kist geleend en deze kan ik wel pas krijgen.
    Na wat mailtjes over en weer met Fei-Bao had ik binnen een week vier kapjes op de mat liggen voor $20. Kan je niet voor klooien zeg ik!
    Heb er maar vier besteld want je weet nooit....
    Ja hoor! er zit er een van Mat glas bij... :hammer:
    Die gebruik ik wel als proefkonijn dan! :)

    [​IMG]

    Ben eerst maar eens verder gegaan met de neuswiel besturing.
    Avondje bezig geweest met een nieuw beugeltje maken, servo monteren, stang op lengte en afstellen. Alles is nu klaar voor installatie.
    Luchtslangen netjes afgeborgd en alle moertjes/schroeven met blauwe locktite vastgezet. Het rode stuk krimpkous om de gele slang dient ter bescherming van de slang. Deze ligt tegen een scherpe rand van de retract unit aan.

    [​IMG]


    [​IMG]

    [​IMG]
     
  8. Rene microturbine

    Rene microturbine

    Lid geworden:
    13 jun 2004
    Berichten:
    966
    Locatie:
    nvt
    Hey Melvin ziet er mooi uit , veel succes met de bouw.
    gr Rene.
     
  9. Gerald Rutten

    Gerald Rutten

    Lid geworden:
    6 mei 2005
    Berichten:
    3.517
    Locatie:
    Zuidelijk
    Netjes man. Ik dacht eerst dat het rode stukkie voor up/down herkenning was mocht je het er een keer uithalen. Ik haal het af en toe wel eens door elkaar, bij mij is alles zwart. Ik koop nooit meer drukleiding bij model shops, véél te duur! Bij de festo dealer een doos van 50 meter voor een paar cent ;), kun je effe mee vooruit én top kwaliteit.

    Wat betreft het mat kapje, is dat niet op te poetsen? Als je nu slim bent, giet je wat gips in dat kappie, heb je gelijk een perfect gladde mal. Doe ik ook vaak bij canopies.

    Groetjesss,
     
  10. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Zo gezegd, zo gedaan Gerald! Het afgietsel staat te drogen. Een oppoets poging haalde niks uit, zelfs niet met Canopy polish ;-)

    Heb nog wat advies nodig:

    Ik heb nog geen flapservo's. Ik dacht daarvoor savoxen te gebruiken die ik nog had liggen. Echter, deze passen niet, ze zijn veel te groot. (40x20x42, komen tegen mn gear cylinder aan)

    Nu zat ik te denken;
    De servo's die voorgeschreven zijn trekken 12 Kg bij 6V. (10 kg bij 4,8V)
    Ga er dus van uit dat 10Kg is voorgeschreven
    http://www.servocity.com/html/hs-5645mg_digital_torque.html

    De servo's in mijn vision trekken 5,5 Kg bij 6V.
    Werkt perfect:
    http://www.servodatabase.com/servo/hitec/hs-5475hb

    De Flaps van de L-39 zijn qua oppervlakte exact 2 Cm2 groter als die van de Vision.

    Zou dan 7,6 Kg trekkracht/15,9 KG holding torque (!!!) bij 6V niet meer dan voldoende zijn? Dan kan ik namelijk die mooie dunne Graupner DS3288 BB MG die ik op alle andere stuurvlakken heb zitten ook op flaps gebruiken:
    http://www.graupner.de/en/products/7fcc23fa-4e8b-4de2-baea-4b31275bfacb/5187/product.aspx

    Ik hoor graag jullie mening!

    Vanavond weer verder gegaan met de tiptank lights.
    Het Nose gear blijft er nog even uit, zit anders toch maar in de weg.

    Eng momentje: de zaag in je tank zetten:

    [​IMG]

    Hele boel netjes afgevijld en een spantje gemaakt:

    [​IMG]

    Van de week weer verder!t
     
    Laatst bewerkt: 24 dec 2013
  11. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Ik heb geleerd dat ik analoge servo's moet gebruiken op de flaps dit zou veel minder stroom trekken dan een digitale servo.

    Dont shoot me if im wrong :D
     
  12. verfbrander

    verfbrander

    Lid geworden:
    23 dec 2005
    Berichten:
    1.356
    Locatie:
    Gouda
    Alleen als de stroom nodig is om de servo stand te handhaven.
    Als de kracht niet nodig is... is er ook geen stroom nodig.
    Een krachtige analoge servo, die uit zijn stand getrokken wordt trekt ook veel stroom, mogelijk wel minder.. maar handhaaft daardoor zijn instelling niet.
    Het is maar wat je wil.
     
  13. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Dus, een digitale begrijp ik. Iemand die nog wat kan zeggen over de trekkracht? Is 7,6 Kg voldoende?
     
  14. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Ik zou er geen probleem mee hebben met die 7,6kg.
    We gebruiken vaak 'zwaardere' servo`s dan nodig, ze zijn toch betaalbaar dus waarom niet.

    Maar als ruimte een issue wordt dan maar een 'lichtere' die nog steeds sterk genoeg zal zijn.

    Ook ik gebruik digitale op m`n flaps zonder problemen.


    Vraag me trouwens af hoe ze dat dan zouden moeten doen op echt grote kisten, dan heb je geen analoge servo`s meer in die trekkracht. Dat zijn dan allemaal digitale servo`s en daar worden ze ook gebruikt zonder problemen.
     
  15. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland
    Thx! Gister nog even gepolsd bij een clubgenoot. Die zegt ook gewoon de 7,6 kg pakken.

    Zoals gezegd , de Vision vliegt rond met de 5,5 kg servo's.
    Ben nog even exact aan het meten geweest, de L-39 heeft een flap die 8 cm2 groter is. Zie hier het verschil:

    [​IMG]

    Worden dus de 7,6 Kg servo's.
     
  16. 5p1k3

    5p1k3 Forum veteraan

    Lid geworden:
    11 jan 2008
    Berichten:
    9.858
    Locatie:
    Nijkerk
    Gaaf om te zien zeg!! Zou bijna zelf ook een turbine kist gaan bestellen ;)

    Leuk draadje, blijf je volgen!
     
  17. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Dan vraag ik me af waarom mij geadviseerd werd om analoog te gebruiken??
    Ach ja die van mij valt nog niet onder 1:1 :D
     
  18. PH-MEL

    PH-MEL

    Lid geworden:
    2 sep 2007
    Berichten:
    1.736
    Locatie:
    noord holland

    Gewoon doen :D leuk dat je meeleest!


    Weet ik ook niet, ben er ook niet zo in thuis. Laten we er even vanuit gaan dat het klopt wat verfbrander en jij beide zeggen. Dan is het toch prima om digitaal te gebruiken? Digitaal trekt meer stroom maar blijft beter in positie bij belasting dan analoog.
    Ondanks dat hij meer stroom trekt zou ik dan het liefst hebben dat hij in positie blijft staan. Meer stroomverbruik vang je op door een accu met over capaciteit.
    En hoe lang staan flaps uit? Bij mij gaan ze uit op downwind en staan dan hooguit 1 1/2 circuitje uit.

    Afgaande op wat jullie beide zeggen kies ik dan voor digitaal.
    Daarbij komt nog dat de Vision ook digitale flapservo's gebruikt. Geen centje pijn!
     
  19. Berto

    Berto verslagschrijvers Forum veteraan

    Lid geworden:
    10 okt 2002
    Berichten:
    20.820
    Locatie:
    Zeewolde
    Mhhh, ik gebruik ze regelmatig tijdens een vlucht.

    Start, een gedeelte flaps,
    Tijdens diverse passes, full flaps alleen, full flaps met speedbrake (ook digitaal trouwens bij mij), full flaps/speed brakes & gear uit.

    Dan bij de landing op downwind half, en op final full.
    En misschien nog een touch & go 1 of 2x, dus regelmatig worden die flaps belast ook bij een redelijke snelheid en vol uit.

    Dus die digitale servo`s worden redelijk vaak belast zonder problemen.
     
  20. Edwin Lievaart

    Edwin Lievaart

    Lid geworden:
    30 jun 2006
    Berichten:
    1.357
    Locatie:
    Rutten
    Ja hoor, nou lekker zijn jullie nu kom weer in de verleiding om digitaal erop te gaan zetten/aan te schaffen.
    De houdkracht van digtaal......ja dat ist het bij de flaps natuurlijk voornamelijk... :)
     

Deel Deze Pagina