Cai Razor vliegklaar maken.

@Erik.

Ik zie je zaterdag toch, komt allemaal goed, de 1 ziet beren, de ander niet :wink: die retracts heb ik zo voor je gefixt, uurtje :wink: niet loskomen vanaf gras? dat zullen dan wel gaan zien, ik heb je al uitgelegd waarom die neuspoot omhoog/langer moest :wink: en dan de remkleppen op 25 graden, zal jij eens zien of die niet wil vliegen, ook al heb je maar 5.5 kilo stuw.

Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dinsdag bezig geweest met de retracts anders plaatsen maar toch nog wat issue's dus dit ga ik zaterdag met ger doen.
Met gert gesproken , alles komt goed met de retracts , we gaan de retracts omdraaien en de flapservo's dichter bij de flaps zetten.
Het complete overzicht van de ondervleugel. (als de retracts straks goed is wordt het gespoten)
full

Samen met Asjen de neus gerepareerd , aangezien ik nog nooit epoxy of glas gebruikt had heb ik Asjen erbij gevraagd.
Regel was: ik doe het en Asjen geeft aanwijzigingen anders leer ik het nooit.

eerst afplakken:
full

glasmat erin gedept , is aardig stevig. (was trouwens na 24 uur nog niet droog)
full

volgende week ga ik de neus plamuren en daarna spuiten in de 2tone van de body zodat het niet zo opvalt dat er een nieuwe
neus op zit. (zo overgekocht)

Laatst bewerkt door een moderator:
Komt helemaal goed zo te zien. En dat is een goede regel ;) Doen op aanwijzingen. Dan merk je ook dat het niet zo moeilijk is als de denkt (is met veel zo). Epoxy is soms pas na 2 a 3 dagen echt droog en hard. Hoe langer het droogt hoe harder het wordt normaal. Dus dat is alleen maar goed.

@herman: effe vraagje , heb je de turbine ingesteld met de gasklep op de ecu of zonder of maakt dat niets uit? klep op gas en kero aansluiten moet de ecu dan weer anders ingesteld worden?

De ecu is toen afgesteld met de gasklep dacht ik maar zonder kero klep (kan het niet 100% zeker zeggen). Normaal hoef je geen aanpassingen te doen. Kero klep zoiezo niet, die gaat alleen open en dicht bij start en uit. Gas klep moet op het juiste moment dichtgaan. Te vroeg is een probleem, te laat nog niet. Ik denk dat je er niets voor hoeft aan te passen/

@Herman.

Kijken of de motor makkelijk zonder dat gasklepie wil starten, anders maar met klepie, helaas heb ik de ballen van de programmatuur van de fadec, zodoende.
Ik heb er 1tje liggen, een manual ECU voor de Martin 44er, en deze stuurt geen klepjes.
Handje starten geeft gelijk al meer gevoel voor je turbinetje en dit kan/probeer ik Erik een beetje bij te brengen :wink:
Ger.

gasklep gaat open bij de start en bij x toeren dicht (ik weet niet welk toerental dat is maar dat ging goed dus zou moeten werken). Starter staat ook goed ingesteld want dat ging prima. Kero klep gaat simpelweg open zodra de pomp start en dicht als de pomp uit gaat.

Handstart is altijd een optie, dan loopt hij zoiezo.

nou , even maar een update:
De retracts zitten nu goed in de vleugels. We (lees Ger) hebben de flap servo's dichter bij de flaps gezet waardoor de retracts omgedraaid konden worden met wat frees en zaagwerk. (foto's volgen nog)

nog te doen: neus verder mooi maken en de frontneuswiel aan de servo bevestigen en dan de ontvanger goed plaatsen.

Helaas omdat ik zo druk ben nog niet mee bezig geweest , mijn hobbykamer is kinderkamer geworden en is NU af.
Zolder staat nu alle zooi dus dat moet ik eens leefbaar maken voordat ik weer kan beginnen maar hoop stiekum toch weer op een dagje met Ger.

Goed te horen dat er schot is zit.

En zo`ndagje buurten, Ger kennende ;-)

Gaat dus helemaal goed komen dit seizoen :yes:

Succes.

Grt,
Berto.

ligt allemaal een beetje stil sinds de geboorte van mijn zoon, kom amper toe aan mijn heli's en maar goed ook, zoon vasthouden veel leuker.

zal binnenkort een met Ger contact opnemen of die nog eens tijd heeft.

Back